Puoliso näyttää alati minulle materiaalia siitä, että miten raskaus pilaa naisen kehon
Mitähän ihmettä voisin tuohon miehen roolissa sanoa? Että joo, en voi millään tavalla samaistua tai vaikuttaa asiaan, koska se ei yksinkertaisesti ole mahdollista miehenä. Voin olla kaikin tavoin tukena ja kantaa vastuuni isänä ja enemmänkin, mutta en voi vaikuttaa siihen, että miten naisen keho reagoi raskauteen. Sanoin lyhyesti, että "se on niin kurjaa, että lapsen saamisen vastapainona on mahdolliset vaikeat oireet". Tämä siis tuplavuoron jälkeen väsyneenä sängyssä, ja sain vastaukseksi, että eikö minulla ole muuta sanottavaa.
Kun aikaisemmin kerroin, että haluaisin saada lapsia ja haluaisin olla isä joku päivä, niin ensimmäisenä hän totesi, että "minä maksan siitä aika kovan hinnan, että sinä saat pelata sen kanssa jalkapalloa ja leikkiä". En minä sitä roolien jakoa jne, ole ihan noin ajatellut kuitenkaan. Kyllä minä sen ymmärrän, että lapsen kasvattaminen voi olla joskus todella raskasta ja väsyttää jne... tarkoittaako tämä, että hän ei koe minun olevan hyvä vanhempi lapselle vai mitä?
Kommentit (113)
Sinä tyhmänä vaan kuuntelet tuota papatusta. Etkö voi keskustella siitä hänen kanssa? Ja selvittää mikä häntä vaivaa. Haluaako hän lapsia vai ei.
Ei pilaa. Hommaa lapsia jos haluat. Lapsista on loppuelämän iloa, kroppa rapistuu viimeistään viidenkympin jälkeen joka tapauksessa.
Näin kuusikymppisenä tunnen ikäisiäni naisia, joilla ei ole lapsia. Ei se ihmiskeho säily kaksikymppisen kuosissaan, vaikka miten pidättäytyisi raskauksista. Se mikä kenestäkin on rumaa tai kaunista, on katsojan silmissä. Tunnen myös naisia, jotka ovat äitejä. Eikä mielestäni lasten hankkiminen heitä mitenkään ole muuttanut.
Vaihtoon vaan eli vaihtamalla paranee!
Miehet ei yksinkertaisesti tajua kuinka raskasta on kantaa se lapsi 9 kuulautta:pahoinvointia,särkyä , kipua yms ja sitten vielä itse synnytys ja sen jälkeinen aika. Naiset joutuu valvomaan monta vuorokautta ja viikkoa ja nukkumaan pätkissä jotta ainakin ekat viikot vauva saa myös yöllä ravintoa. Mies saattaa vaan valittaa ja marista kun ei saa nukuttua kun "sä ravaat yöllä edestakaisin", joo anteeksi vaan että se pieni on riippuvainen elämänsä ekat päivät ja viikot ravinnosta yms huolenpidosta. Kuinkahan moni mies oikeasti kantaa ristinsä ja herää yöllä "imettämään" tai antamaan maidonvastiketta?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei halua riskeerata henkeään sen takia, että sinä haluat lapsen, joka syntymän jälkeen jää täysin naisen vastuulle samalla kun sinä valitat toisen arpisesta vatsasta.
Henkeään? Suomessa naisella taitaa olla suurempi riski kuolla liikenteessä kuin raskauden ja synnytyksen vuoksi.
Raskaus on AINA riski naiselle!! Kyllä suomessakin synnyttäjä saattaa kuolla komplikaatioihin ja verenhukkaan ja mm raskausmyrkytykseen, ehkä tänä päivänä harvinaisempaa mutta silti ei mahdotonta.
Sanot haluavasi lapsia, mutta et ole uhrannut ajatustakaan sen ydinkysymyksiin?
Minäminäminäminäminäminä vaan.
Nainen ei halua lapsia (childfree)
Ap haluaa vanhemmaksi.
= ei toimi, erotkaa ettei tule lisää sydänsuruja
Ihan roskaa, että raskaus pilaa vartalon, jos se on ollut hyvässä kunnossa ennen raskautta. Tuo on tekosyy. Olen 2 lapsen äiti ja timmissä kunnossa vielä vielä 60+.
Sanot sillä naisellesi, että rakastat häntä näytti hän miltä hyvänsä.
Joko nainen pelkää jäävänsä yksin lapsen kanssa, ei halua lapsia sinun kanssa tai ei halua lapsia ollenkaan.
Hän ei ole valmis äitiyteen vielä, ei välttämättä myöhemminkään. Kun on valmis, on valmis kantamaan myös riskin, että keho muuttuu pysyvästi, lapsi ei olekaan terve, mies haluaakin erota ja niin edelleen.
Raskaus oli elämäni parasta aikaa: iho hehkui, tukka kiilsi, sai syödä vapaasti vyötärölinjaa ajattelematta😀. Olen samoissa mitoissa nyt, kuin ennen kuopuksen syntymää 20 v sitten.
Vierailija kirjoitti:
Miehet ei yksinkertaisesti tajua kuinka raskasta on kantaa se lapsi 9 kuulautta:pahoinvointia,särkyä , kipua yms ja sitten vielä itse synnytys ja sen jälkeinen aika. Naiset joutuu valvomaan monta vuorokautta ja viikkoa ja nukkumaan pätkissä jotta ainakin ekat viikot vauva saa myös yöllä ravintoa. Mies saattaa vaan valittaa ja marista kun ei saa nukuttua kun "sä ravaat yöllä edestakaisin", joo anteeksi vaan että se pieni on riippuvainen elämänsä ekat päivät ja viikot ravinnosta yms huolenpidosta. Kuinkahan moni mies oikeasti kantaa ristinsä ja herää yöllä "imettämään" tai antamaan maidonvastiketta?
Kukaan ei yksinkertaisesti tajua, mitä toinen ihminen joutuu kokemaan ylipäätään. Ja vaikka tajuaisi, se ei ottaisi koettuja vaikeuksia pois. Meillä vanhemmilla on hieman eri roolit lasten elämässä. Minä ajattelen, että ei se mene pelkästään niin, että minä naisena olen joutunut olemaan raskaana, synnyttämään ja imettämään, ajattelen, että olen myös saanut kokea ne asiat. Kaikki kokemukset eivät ole ihania, positiivisia ja mahtavia, mutta sellaista on elämä.
AP täällä taas. Onko muka näin selkeä asia, ettei halua saada omaa lasta?
Ei ole. Älä nyt hyvä ihminen perusta päätöksiäkin tämän palstan möläyttäjiin vaan KESKUSTELE ja selvitä asia sen tyttöystäväsi kanssa!
Vierailija kirjoitti:
Otsikon kuuluu olla: materialia siitä, miten raskaus pilaa - miksi taas tuo turha että-sana?
Onneksi tartuit oleellisimpaan.
Vierailija kirjoitti:
Ihan roskaa, että raskaus pilaa vartalon, jos se on ollut hyvässä kunnossa ennen raskautta. Tuo on tekosyy. Olen 2 lapsen äiti ja timmissä kunnossa vielä vielä 60+.
Hyväkuntoinen, hoikka ystäväni sai järkyt suonikohjut ja vatsaan kengurupussin odottaessaan kaksosia. Itse en osannut kuvitellakaan miten paljon raskausarpia ihminen voi saada. Näytin lähinnä tiikeriltä. Rintojen ulkonäköönkään ei voi itse vaikuttaa.
Vierailija kirjoitti:
AP täällä taas. Onko muka näin selkeä asia, ettei halua saada omaa lasta?
Voihan se pelätä muuttuvaa kehoa, äitiyttä ym. Miettii mitä riskejä siihen liittyy. Tai sitten ei edes halua äidiksi.
On kyllä rankasti liioitellut vaivat. Olen kolme lasta synnyttänyt enkä tunnista noista juuri mitään.