Miksi en saisi olla työtön
Ei kiireitä eikä stressiä mistään rahaa tulee riittävästi elämiseen. Suosittelen
Kommentit (91)
Veroprosentin on oltava vähintään 44, ennen kuin maksat veroja enemmän kuin kulutat niitä ja tähän tämä järjestelmä sortuu, kun näitä on liian vähän ja elätettäviä liian paljon.
Pohjoismainen hyvinvointiyhteiskunta perustuu ajatukselle, että jokainen on elinkaarensa aikana sekä maksaja että saaja. Lapsena, nuorena ja vanhana saaja ja aikuisena työikäisenä maksaja. Nyt aivan liian suuri joukko on pelkkää kulua koko ikänsä. Osittain tämä johtuu maailman muuttumisesta. Enää ei ole riittävästi töitä yksinkertaisille ja heikosti koulutetuille, eikä kohta enää koulutetuillekaan kun keinoäly korvaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olin nuoresta lähtien 35v asti töissä, vain kesälomat, sitten muutoksia työpaikalla, olin tyytyväinen kun minut vähennettiin sieltä, sain olla laiskana hetken ja sain muita työpaikkoja joissa määräaikaisia työsopimuksia jotka oli muutenkin mukavampia työpaikkoja, ajoittain ansiosidonnaisella päivärahalla.Olin kodinhoito vapaallakin 3v 39v alkaen. Kyllä työttömyydestä voi nauttia elämässään. Olen itse yksin maksanut asumiseni ym.
Et varmaan huomaa edes paradoksia. Kodinhoitovapaalla ja ansiosidonnaisella, me veronmaksajat maksamme silloin asumisesi ja ruokasi.
Mulla on oma maksettu asunto. tottakai pitää lapsetkin tehdä, silloin ei voi olla töissä. Olen myöskin veronmaksaja.
Totta kai saat olla työtön, mutta mistä otat rahat elämiseesi, jos tuet lopetettaisiin?
Sen kun olet vaan, jos et kerran yrityksistäsi huolimatta löydä töitä. Vapaita työpaikkojahan on nyt vähemmän kuin työnhakijoita. Jonkun pitää silti nämä kaikki maksaa, myös eläkkeet, ja tiukemmaksi näyttää menevän, kun syntyvyyskin koko ajan laskee. Suomen talous ei ole kasvanut vuoden 2008 jälkeen.
Toinen juttu on, että valtiolla menee myös paljon rahaa esim. osittain turhiin yritystukiin. Jos valtio uhkaa vähentää niitä, yritykset kertovat siirtävänsä pääkonttorinsa tai toimintansa ulkomaille.
Jossain kohtaa tulee se piste, että joudutaan kysymään, pystytäänkö ns. hyvinvointivaltiota enää ylläpitämään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olin nuoresta lähtien 35v asti töissä, vain kesälomat, sitten muutoksia työpaikalla, olin tyytyväinen kun minut vähennettiin sieltä, sain olla laiskana hetken ja sain muita työpaikkoja joissa määräaikaisia työsopimuksia jotka oli muutenkin mukavampia työpaikkoja, ajoittain ansiosidonnaisella päivärahalla.Olin kodinhoito vapaallakin 3v 39v alkaen. Kyllä työttömyydestä voi nauttia elämässään. Olen itse yksin maksanut asumiseni ym.
Et varmaan huomaa edes paradoksia. Kodinhoitovapaalla ja ansiosidonnaisella, me veronmaksajat maksamme silloin asumisesi ja ruokasi.
Ansiosidonnainen tulee liiton ta YTK:n rahoista ja siitäkin maksetaan veroa.
Vierailija kirjoitti:
Veroprosentin on oltava vähintään 44, ennen kuin maksat veroja enemmän kuin kulutat niitä ja tähän tämä järjestelmä sortuu, kun näitä on liian vähän ja elätettäviä liian paljon.
Pohjoismainen hyvinvointiyhteiskunta perustuu ajatukselle, että jokainen on elinkaarensa aikana sekä maksaja että saaja. Lapsena, nuorena ja vanhana saaja ja aikuisena työikäisenä maksaja. Nyt aivan liian suuri joukko on pelkkää kulua koko ikänsä. Osittain tämä johtuu maailman muuttumisesta. Enää ei ole riittävästi töitä yksinkertaisille ja heikosti koulutetuille, eikä kohta enää koulutetuillekaan kun keinoäly korvaa.
No älä nyt paskaa jauha. Vai on reilusti yli 200.000 vuodessa tienaavat vasta nettomaksajia. Jos veroprosentti on 44, niin käteen jää vain noin 45% ansioista, kun eläke ja muut maksut huomioidaan.
Kyllä nettomaksajia ovat jo noin 80.000 vuodessa ansaitsevat, jos eivät ole suurperheellisiä lestoja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mietis nyt kaksi kertaa ja tarkista faktat. Valtio maksaa noin 90% ansiosidonnaisesta työttömyysturvasta. Ja se kerätään työttömyysvakuutusmaksuilla työntekijöiltä ja työnantajilta. Se muutaman kympin jäsenmaksu ei riitä alkuunkaan ansiosidonnaisen menoihin.
Saat tokkiinsa olla työtön. Jää työt meille muille, jokka tykätään tehä.
Älä stressaa töihin menon suhteen.
Mut sen rahasi takia tee, kuin byrokratia käskee.
Jos kaikki työttömät pääsis heti töihin. Moni laiska suunpieksejä jäisi työttömäksi ja tarpeettomaksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Ansiosidonnaisen työttömyyspäivärahan rahoitus on jaettu työnantajien ja työntekijöiden maksamien työttömyysvakuutusmaksujen, valtionosuuden sekä työttömyyskassojen jäsenmaksujen kesken. Lisäksi kuntien osuus rahoitukseen alkaa vuonna 2025. "
Tekoälyn vastaus ansiosidonnaisen rahoituksesta. Eli valtio ja kunnat = muut veronmaksajat rahoittavat sitä myös.
Vierailija kirjoitti:
Sen kun olet vaan, jos et kerran yrityksistäsi huolimatta löydä töitä. Vapaita työpaikkojahan on nyt vähemmän kuin työnhakijoita. Jonkun pitää silti nämä kaikki maksaa, myös eläkkeet, ja tiukemmaksi näyttää menevän, kun syntyvyyskin koko ajan laskee. Suomen talous ei ole kasvanut vuoden 2008 jälkeen.
Toinen juttu on, että valtiolla menee myös paljon rahaa esim. osittain turhiin yritystukiin. Jos valtio uhkaa vähentää niitä, yritykset kertovat siirtävänsä pääkonttorinsa tai toimintansa ulkomaille.
Jossain kohtaa tulee se piste, että joudutaan kysymään, pystytäänkö ns. hyvinvointivaltiota enää ylläpitämään.
Yrityksissä töissä käyvät maksavat veroja, joista maksetaan sitten esim sinänsä tarpeellistenkuten. kuntien työntekijjöiden. esim. opettajien, sairaanhoidon ym kunnallishallinnon ja työnekijöiden palkat,
ILman yrityksiä ei olisi mistä maksaa mitään. Jostain tietämättöminen lähteestä se yritysviha tulee, kun joku yritys voi jopa ansaita siihen sijoittamillaan rahoilla ja miksi kukaan riskeeraisi omia rahojaan ilman, että siitä olisi jotain tuottoa mahdollisesti tulossa, jos yritys menestyy ja työllistää paljon ihmisiä, Ja yritykselle sivukuluineen jokainen työntekijä maksaa tuplasti sen, minkä se työntekijä saa palkkaa.Sellainen verottaja tämä maa on. On kaikenlaista vakuutusta ja telliä ja lelliä ja työterveyshoito ynnä muuta maksettavaa.
Jonkun verran tulee rahaa muista veroista ja meillähän niitä riittää. Myös kun käydään kaupassa ostamassa ruokaa, niin siitäkin hinnasa menee rahaa veroihin, ei suinkaan se hinta sellaisenaan kauppiaan taskuun mene.
Jos työttömällä ei ole rahaa lipitellä kaljaa baareissa on veroja nostettava
Sama! Hain töitä aktiivisesti neljä vuotta.
Sinä aikana 2kk:n pätkä ja 2 vkon lomantuuraus.
Eipä viitsi enää ei.
Voisi vaikka päästä hommautua eläkkeelle. Ei tarvii paljoa te-virkailijalle kettuilla, kun pääsee.
Vierailija kirjoitti:
Ole vaan jos itse edes asumisesi maksat. Olen ollut itsekkin kahteen otteeseen, läksin töihin kun ansiosidonnainen loppui. Hyvin pärjäsin rahallisesti, en mitään tukia tarvinnut.
Jännä tämä moraali että jos teet niin kuin minä olet ok mutta jos teet jotenkin muuten niin et.
Työssäkäynti on vapaaehtoista. Sosiaaliturva on perustuslaillinen. Emme ole orjia.
Vierailija kirjoitti:
Totta kai saat olla työtön, mutta mistä otat rahat elämiseesi, jos tuet lopetettaisiin?
Hyvä kysymys. Yhtä hyvä kuin se, että millä sinä kävelisit, jos menettäisit jalkasi?
Hyvin on saatu koneisto pyörimään ja työn ihannointi on voimakkaampaa kuin Neuvostoliitossa aikoinaan 🤣🤣
Toki saat, mutta työttömänä olet täysi nolla. Arvoton lude. Sinulla ei ole sosiaalista arvoa. Kukaan ei arvosta sinua. Sellainen on arvotonta elämää. Go for it.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ole vaan mut loisi omilla rahoillas! Ei kiinnosta elättää pummeja!
Työttömät eivät ole pummeja, työtön työnhakija saa päivärahaa, maksaa jäsenmaksut jos on liitossa ja myös 20% verot.
Työtön voi maksaa enemmänkin veroja kuin työssäkäyvä. Minulla menee työttömänä veroja 25,5%. Lisäksi pääomatuloista 30 %. Mitään Kelan tukia en tietenkään saa. Mutta en kyllä tällä hetkellä halua töihinkän, työelämä on niin raakaa, että huokaisin helpotuksesta kun alkuvuodesta irtisanottiin yt:ssä. Vaikka ei sitä ääneen voi omalla nimellään sanoa, niin oikeasti tekee hyvää olla välillä jonkin aikaa pois oravanpyörästä. Sellaista en kuitenkaan hyväksy, että joku ihan tarkoituksella vain loisii koko eämänsä ajan, tai edes suurimman osan elämästään.
Vierailija kirjoitti:
Kela maksaa asumiseni ja elämisen. En pidä työnteosta.
Haist vttu!
Miten kehtaat loisia toisten lompakolla??
Omalla rahalla (työllä ansaitulla, ansiosidonnaisella tai perityllä) tee mitä haluat mutta kaltaisiltasi pitäisi ottaa kaikki tuet pois!
Luuletko että 99% tylssäkäyvistä pitää työssäkäynnistä?? Tuskin, mutta meillä on moraalia vielä sen verran ettemme ole ahneita varkaita
Minulla on varaa siihen. Sen jälkeen kouluun.