Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Sukulaislapsen huoltajaksi?

Vierailija
25.07.2025 |

Mitä tällainen prosessi vaatii? 

Olen itse osa-aikatöissä ja opiskelen monimuotona uutta ammattia. Minulla on asunto, ajokortti mutta autosta luovuin. Tuloni ovat tällä hetkellä n. 1600€/kk, tulen toimeen ja saan säästöön myös hieman. Olen 29-vuotias. Tervejärkinen ja perusterve. Asun lapsesta eri paikkakunnalla, mutta en kovin kaukana. Minulle on laaja tukiverkko. Ystäviä joilla on perhettä, läheiset välit sisaruksiini ja muihin sukulaisiin. Lapsen kanssa minulla on läheiset välit, hän viihtyy seurassani ja minä hänen. 

Onko mahdotonta?

Kommentit (83)

Vierailija
41/83 |
25.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lähipiirissä tiedän pari tapausta, jossa lapsi kasvaa isovanhemman luona.

Viisikymppinen isoäiti haki lapsenlapsensa oheishuoltajuuden. Lapsi oli vuosikas ja on nyt ollut isoäidin hoidossa vajaan vuoden. Hyvin on heillä mennyt, vaikka rankkaakin varmasti ollut.

Luulen, jos lapsi päiväkoti-ikäinen, hän ei huoltajan vaihdoksen jälkeen välttämättä voisi suoraan jatkaa päiväkodissa, vaan sinun pitäisi jäädä ehkä ensimmäisen vuoden ajaksi hänen kanssaan kotiin.

Ainakin sijaisperheissä käsittääkseni toinen vanhemmista on lapsen kanssa kotona ensimmäisen vuoden, jonka jälkeen voi halutessaan palata työelämään tms.

Vierailija
42/83 |
25.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lähipiirissä tiedän pari tapausta, jossa lapsi kasvaa isovanhemman luona.

Viisikymppinen isoäiti haki lapsenlapsensa oheishuoltajuuden. Lapsi oli vuosikas ja on nyt ollut isoäidin hoidossa vajaan vuoden. Hyvin on heillä mennyt, vaikka rankkaakin varmasti ollut.

Luulen, jos lapsi päiväkoti-ikäinen, hän ei huoltajan vaihdoksen jälkeen välttämättä voisi suoraan jatkaa päiväkodissa, vaan sinun pitäisi jäädä ehkä ensimmäisen vuoden ajaksi hänen kanssaan kotiin.

Ainakin sijaisperheissä käsittääkseni toinen vanhemmista on lapsen kanssa kotona ensimmäisen vuoden, jonka jälkeen voi halutessaan palata työelämään tms.

Yksilöllisesti otetaan lapsen tarpeet huomioon. Usein on kyllä hyvää jatkaa rutiineja. Sijaisvanhempi voi käydä töissä hetikin. Joillakin sijoittajilla voi olla eri vaatimus. 

Sijaisvanhempi

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/83 |
25.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi kukaan ottaisi toisen lapsen itselleen?

Miksei ottaisi? Sanon aina "ottamalleni toisen lapselle", että vaikken ole häntä itse synnyttänytkään, hän on silti mulle tasan yhtä rakas ja tärkeä. Sillä, onko hän biologisesti mun vai eikö, ei ole mulle pätkän vertaa väliä:) 

Vierailija
44/83 |
25.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksei ottaisi? Sanon aina "ottamalleni toisen lapselle", että vaikken ole häntä itse synnyttänytkään, hän on silti mulle tasan yhtä rakas ja tärkeä. Sillä, onko hän biologisesti mun vai eikö, ei ole mulle pätkän vertaa väliä:) 

Noin minäkin teen. Sitä rakkauden määrää ei pysty edes kuvaamaan. Senkin kerron.

Sijaisvanhempi

Vierailija
45/83 |
25.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Noin minäkin teen. Sitä rakkauden määrää ei pysty edes kuvaamaan. Senkin kerron.

Sijaisvanhempi

😭🤣

Vierailija
46/83 |
25.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Höpöhöpö. 

Vierailija
47/83 |
25.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei voi olla totta. Eli valehtelet. 

Vierailija
48/83 |
25.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielestäni sinulla on hyvä sydän.

Vierailija
49/83 |
25.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jätit tärkeimmän kertomatta. Miksi sukulaislapsesi tarvitsee huoltajaa?

Mielenterveyshaasteita. Ap.

Mielenterveyshaaste ei ole peruste huostaanoton purkuun. Mikäli vanhemmat suostuvat, voisitte miettiä oheishuoltajuutta ja mikäli sostt näkee tarpeelliseksi, lapsi voitaisiin sinulle sijoittaa. 

Vierailija
50/83 |
25.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kumpi sitä sijaishuoltajuusasiaa tässä on vailla: sosiaalitoimi vai sinä ap? 

Sijaishuoltohan ei ole huoltajuuden purku biologisilta vanhemmilta. Sijaisvanhempana ap ei voi tehdä päätöksiä lapsen asioissa. Tästä vastaa biologiset vanhemmat ja sostt. Tiettyihin asioihin voi vaikuttaa. 

Vierailija
51/83 |
25.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuo on melko hyvä lähtökohta. Tilannetta aina tarkastellaan lapsen edun mukaan. Jos pystyt tarjoamaan lapselle turvallisen elinympäristön ja olet valmis yhteistyöhön viranomaisten kanssa, ei lähtökohta ole mahdoton. Lapselle on myös hyväksi, että sukulaisiin säilyy yhteys. Elleivät ole vaaraksi lapselle, mutta kuvauksesi perusteella ei.

Vaikka lapsi otettaisiin huostaan, huoltajuus ei poistu biologisilta vanhemmilta. Ap ei voi saada huoltajuutta!

Vierailija
52/83 |
25.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jotkut ihmiset välittävät sukulaisistaan ja muista ihmisistä. Empaattiset.

Empatia ei riitä, poistamaan huoltajuutta biologisilta vanhemmilta. Käräjäoikeus tekee päätökset ja mt ongelmat ei siihen riitä. Ap on väärällä jalalla liikenteessä. Sijoitus on eri kuin huoltajuus.

Vierailija
53/83 |
25.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sijaistoiminnasta saat ainakin rahaa. Pitää vain käydä jokin koulutus.

Googlettelinkin hieman, että on sijaistoimita (perhehoito), huoltajuus ja adoptio. Ap.

Kyllä saat ap tehdä töitä, jotta HUOLTAJUUDEN saisit. 

Vierailija
54/83 |
25.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihan vain siksi, että rakastan tuota lasta. Haluan tehdä hyvää jos minulla siihen on mahdollisuus. Toki tästä täytyy keskustella sosiaaliviranomaisten kanssa, kuinka he näkevät tilanteeni. Ap.

Ei ne sinun tilanteesta ole kiinnostuneita vaan lapsen.

Vierailija
55/83 |
25.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kumpi sitä sijaishuoltajuusasiaa tässä on vailla: sosiaalitoimi vai sinä ap? 

Ei ole mitään sijaishuoltajuutta.

😂 oli pakko jo laittaa nauruksi!

Vierailija
56/83 |
25.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuo on melko hyvä lähtökohta. Tilannetta aina tarkastellaan lapsen edun mukaan. Jos pystyt tarjoamaan lapselle turvallisen elinympäristön ja olet valmis yhteistyöhön viranomaisten kanssa, ei lähtökohta ole mahdoton. Lapselle on myös hyväksi, että sukulaisiin säilyy yhteys. Elleivät ole vaaraksi lapselle, mutta kuvauksesi perusteella ei.

Vaikka lapsi otettaisiin huostaan, huoltajuus ei poistu biologisilta vanhemmilta. Ap ei voi saada huoltajuutta!

Oheishuoltajuuden voi saada ja lapsen luokseen sijoitettuna.

Vierailija
57/83 |
25.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jätit tärkeimmän kertomatta. Miksi sukulaislapsesi tarvitsee huoltajaa?

Mielenterveyshaasteita. Ap.

Ei sen takia huoltajaa vaihdeta.

En ala koko tilannetta tähän avaamaan. Liittyy paljon muutakin. Ap.

Mikäli lastensuojelu ei ole ongelmia havainnut, eivät osaa edes prosessia käynnistää, jossa palveluja pystyttäisiin kotiin tarjoamaan ja lapsi saisi asua vanhemman kans. Mikäli tälläinen ei tuota tulosta, alkaa sijoitusprisessi, jopa kiireellinen sijoitus eli huostaanotto. Tämä ei poista lapsen vanhemmalta huoltajuutta! Eli ap, sinä et voi noin vsin huoltsjuutta saada.

Vierailija
58/83 |
25.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olet noin nuorikin. Mikä ettei.

Jaksat hyvin kasvattaa sijaislasta vielä vaikka 15 vuotta. Toista se olisi 20-30 vuotta vanhemmalla jo pikkuhiljaa ikääntyvällä.

Huoltajuutta ei saa!

Vierailija
59/83 |
25.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihan vain siksi, että rakastan tuota lasta. Haluan tehdä hyvää jos minulla siihen on mahdollisuus. Toki tästä täytyy keskustella sosiaaliviranomaisten kanssa, kuinka he näkevät tilanteeni. Ap.

Ei ne sinun tilanteesta ole kiinnostuneita vaan lapsen.

Todellakin ovat kiinnostuneita ap:n tilanteesta jos hän lapselle sijaisvanhemmaksi alkaa tai huoltajaksi

Vierailija
60/83 |
25.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ikipäivänä ottaisi toisen lasta kontolleni. Siinä on vapaus ja oma elämä pian mennyttä.

Niin ja yhteistyötä on tehtävä ja ap vastaisi vain arjesta, muuhun ei päätösvaltaa.