Sukulaislapsen huoltajaksi?
Mitä tällainen prosessi vaatii?
Olen itse osa-aikatöissä ja opiskelen monimuotona uutta ammattia. Minulla on asunto, ajokortti mutta autosta luovuin. Tuloni ovat tällä hetkellä n. 1600€/kk, tulen toimeen ja saan säästöön myös hieman. Olen 29-vuotias. Tervejärkinen ja perusterve. Asun lapsesta eri paikkakunnalla, mutta en kovin kaukana. Minulle on laaja tukiverkko. Ystäviä joilla on perhettä, läheiset välit sisaruksiini ja muihin sukulaisiin. Lapsen kanssa minulla on läheiset välit, hän viihtyy seurassani ja minä hänen.
Onko mahdotonta?
Kommentit (83)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jätit tärkeimmän kertomatta. Miksi sukulaislapsesi tarvitsee huoltajaa?
Mielenterveyshaasteita. Ap.
Ei sen takia huoltajaa vaihdeta.
Ehkä ap tarkoitti mielenterveyshaasteilla omia harhoja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ala koko tilannetta tähän avaamaan. Liittyy paljon muutakin. Ap.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kumpi sitä sijaishuoltajuusasiaa tässä on vailla: sosiaalitoimi vai sinä ap?
Ei ole mitään sijaishuoltajuutta.
Sijaishuollolla tarkoitetaan tilannetta, jossa lapsen hoito ja kasvatus järjestetään kodin ulkopuolella, joko perhehoitona tai laitoshuoltona. Tämä on mahdollista, kun lapsen vanhemmat eivät pysty turvaamaan hänen kasvuaan ja kehitystään tai lapsi vaarantaa itse vakavasti oman kasvunsa. Sijaishuolto on aina viimesijainen keino, ja sitä harkitaan vasta, kun avohuollon tukitoimet eivät riitä.
Sijaishuollon muodot:
Perhehoito: Lapsi asuu sijaisperheessä, joka voi olla sukulaisia, tuttavia tai muita perheitä.
Laitoshoito: Lapsi asuu lastensuojelulaitoksessa tai muussa vastaavassa yksikössä.
Sijaishuollon perusteet:
Huostaanotto: Lapsi on otettu huostaan ja sijoitettu kodin ulkopuolelle.
Kiireellinen sijoitus: Lapsi on sijoitettu kiireellisesti kodin ulkopuolelle, mikäli hänen turvallisuutensa on uhattuna.
Hallinto-oikeuden määräys: Lapsi voidaan sijoittaa myös hallinto-oikeuden päätöksellä.
Sijaishuollon tavoitteet:
Turvata lapsen tasapainoinen kehitys ja hyvinvointi.
Tukea vanhempia heidän kasvatustehtävässään.
Edistää lapsen ja perheen välistä yhteydenpitoa ja mahdollisuuksien mukaan perheen jälleenyhdistämistä.
Sijaishuollon aikana laaditaan asiakassuunnitelma, jossa määritellään lapsen tuen tarpeet ja ratkaisut yhteistyössä perheen, sijaishuoltopaikan ja verkostojen kanssa. Lapsella on oikeus pitää yhteyttä vanhempiinsa ja muihin hänelle läheisiin ihmisiin, ellei se vaaranna sijaishuollon tarkoitusta tai ole muuten lapselle haitallista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sijaishuollolla tarkoitetaan tilannetta, jossa lapsen hoito ja kasvatus järjestetään kodin ulkopuolella, joko perhehoitona tai laitoshuoltona. Tämä on mahdollista, kun lapsen vanhemmat eivät pysty turvaamaan hänen kasvuaan ja kehitystään tai lapsi vaarantaa itse vakavasti oman kasvunsa. Sijaishuolto on aina viimesijainen keino, ja sitä harkitaan vasta, kun avohuollon tukitoimet eivät riitä.
Sijaishuollon muodot:
Perhehoito: Lapsi asuu sijaisperheessä, joka voi olla sukulaisia, tuttavia tai muita perheitä.
Laitoshoito: Lapsi asuu lastensuojelulaitoksessa tai muussa vastaavassa yksikössä.
Näin se menee, mutta sijaishuoltajaa ei ole.
Sijaisvanhempi
Olet noin nuorikin. Mikä ettei.
Jaksat hyvin kasvattaa sijaislasta vielä vaikka 15 vuotta. Toista se olisi 20-30 vuotta vanhemmalla jo pikkuhiljaa ikääntyvällä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sijaishuollon muodot:
https://www.lastensuojelu.info/lastensuo
en tiedä miksi alapeukkuja mutta ihan oikea termi on
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sijaishuollon muodot:
Laitoshoito: Lapsi asuu lastensuojelulait
Sijaishuolto on oikea termi mutta ei sijaishuoltaja.
Sijaisvanhempi
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi kukaan ottaisi toisen lapsen itselleen?
Ihan vain siksi, että rakastan tuota lasta. Haluan tehdä hyvää jos minulla siihen on mahdollisuus. Toki tästä täytyy keskustella sosiaaliviranomaisten kanssa, kuinka he näkevät tilanteeni. Ap.
Rakastat sukulaisen lasta?
Ok.
Vierailija kirjoitti:
Miksi kukaan ottaisi toisen lapsen itselleen?
Oravatkin adoptoivat orvoksi jääneet naapurin oravan poikaset.
En ikipäivänä ottaisi toisen lasta kontolleni. Siinä on vapaus ja oma elämä pian mennyttä.
Vierailija kirjoitti:
En ikipäivänä ottaisi toisen lasta kontolleni. Siinä on vapaus ja oma elämä pian mennyttä.
Meitä on moneksi. Jotkut välittävät toisista, toiset lähinnä itsestään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ala koko tilannetta tähän avaamaan. Liittyy paljon muutakin. Ap.
Vanhempien alkoholismi ja lapsella äidin juomisesta kehityshäiriö. Eivät itsekään kelpuuta, koettavat tunkea sukulaisten hoidettaviksi.
Muistaakseni ensin on kuukauden ns. Koeaika. Jos sen jälkeen vielä olet valmis prosessiin, niin ryhdy siihen. Mikäli sikäli sovellut
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meitä on moneksi. Jotkut välittävät toisista, toiset lähinnä itsestään.
Täysin vierasta edes arvostetaan, sukulaista ei nimeksikään jos ottaa hoitaakseen.
Sijaisvanhemmuuteen ei ole koeaikaa. Pride valmennus on pakollinen. Sen voi suorittaa sittenkin kun lapsi on jo sijaisvanhemmalla. Nykyisin taitaa sukulaisille olla omanlainen valmennus. Adoptioon tarvitse huoltajan luvan. Adoption jälkeen olet lapsen huoltaja. Sijaisvanhempi voi hakea myös oheishuoltajuutta.
Sijaisvanhempi
Raadollista, mut jos alkaa huoltajaksi, saa käsittääkseni pienemmän korvauksen kuin jos alkaisi sijaisvanhemmaksi (yhteiskunta säästää)). Mut sijaisvanhemmaksi vaaditaan soveltuva koulutus.
Oheishuoltajuuden voi saada nopeammin, vaatii kuitenkin oikeuden päätöksen.
Vierailija kirjoitti:
Sijaisvanhemmuuteen ei ole koeaikaa. Pride valmennus on pakollinen. Sen voi suorittaa sittenkin kun lapsi on jo sijaisvanhemmalla. Nykyisin taitaa sukulaisille olla omanlainen valmennus. Adoptioon tarvitse huoltajan luvan. Adoption jälkeen olet lapsen huoltaja. Sijaisvanhempi voi hakea myös oheishuoltajuutta.
Sijaisvanhempi
Pride valmennus? Mitä hittoa?
Vierailija kirjoitti:
Raadollista, mut jos alkaa huoltajaksi, saa käsittääkseni pienemmän korvauksen kuin jos alkaisi sijaisvanhemmaksi (yhteiskunta säästää)). Mut sijaisvanhemmaksi vaaditaan soveltuva koulutus.
Oheishuoltajuuden voi saada nopeammin, vaatii kuitenkin oikeuden päätöksen.
Huoltaja ei saa palkkota. Sijaisvanhempi saa oheishuoltajanakin saman palkkion ja korvauksen muutkin sijarit.
Sijaisvanhempi
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sijaisvanhempi
Pride valmennus? Mitä hittoa?