Sukulaislapsen huoltajaksi?
Mitä tällainen prosessi vaatii?
Olen itse osa-aikatöissä ja opiskelen monimuotona uutta ammattia. Minulla on asunto, ajokortti mutta autosta luovuin. Tuloni ovat tällä hetkellä n. 1600€/kk, tulen toimeen ja saan säästöön myös hieman. Olen 29-vuotias. Tervejärkinen ja perusterve. Asun lapsesta eri paikkakunnalla, mutta en kovin kaukana. Minulle on laaja tukiverkko. Ystäviä joilla on perhettä, läheiset välit sisaruksiini ja muihin sukulaisiin. Lapsen kanssa minulla on läheiset välit, hän viihtyy seurassani ja minä hänen.
Onko mahdotonta?
Kommentit (83)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jätit tärkeimmän kertomatta. Miksi sukulaislapsesi tarvitsee huoltajaa?
Mielenterveyshaasteita. Ap.
Ei sen takia huoltajaa vaihdeta.
En ala koko tilannetta tähän avaamaan. Liittyy paljon muutakin. Ap.
Vanhempien alkoholismi ja lapsella äidin juomisesta kehityshäiriö. Eivät itsekään kelpuuta, koettavat tunkea sukulaisten hoidettaviksi.
No sostt tietää jo tilanteen ja on prosessin käynnistänyt. Sinä et näy siihen kuuluvan.
Vierailija kirjoitti:
Muistaakseni ensin on kuukauden ns. Koeaika. Jos sen jälkeen vielä olet valmis prosessiin, niin ryhdy siihen. Mikäli sikäli sovellut
Ei siihen koeaikaa ole. Ei lasta voi paikasta toiseen noin siirrellä. Lapsella tulee jo hylkääminen siitä, kun vanhemmasta joutuu erilleen.
Vierailija kirjoitti:
Raadollista, mut jos alkaa huoltajaksi, saa käsittääkseni pienemmän korvauksen kuin jos alkaisi sijaisvanhemmaksi (yhteiskunta säästää)). Mut sijaisvanhemmaksi vaaditaan soveltuva koulutus.
Oheishuoltajuuden voi saada nopeammin, vaatii kuitenkin oikeuden päätöksen.
Oikeuden päätöksen vaatii huoltajuuskin ja hyvät perusteet!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sijaisvanhemmuuteen ei ole koeaikaa. Pride valmennus on pakollinen. Sen voi suorittaa sittenkin kun lapsi on jo sijaisvanhemmalla. Nykyisin taitaa sukulaisille olla omanlainen valmennus. Adoptioon tarvitse huoltajan luvan. Adoption jälkeen olet lapsen huoltaja. Sijaisvanhempi voi hakea myös oheishuoltajuutta.
Sijaisvanhempi
Pride valmennus? Mitä hittoa?
Kaikki sijaisvanhemmaksi haluavat käyvät Pride valmennuksen. Saman valmennuksen käyvät sukulaisuussuhteessa olevat sijaisvanhemmat.
T. Toinen sijaisvanhempi, jolla sukulaisuussijoitus
Ihan hyvät lähtökohdat sinulla on. Jos sosiaalitoimi on huostaanottamassa ko. lasta ja hänen läheisverkostoaan kartoitetaan perhehoitajan löytymiseksi, kannattaa ilman muuta ilmaista kiinnostuksensa. Ensisijainen tavoite on, että sijaisperhe löytyisi sukulaisten joukosta.
Jos ei ole kyse huostaanotosta, vaan pohditte asiaa yhdessä lapsen huoltajan kanssa, niin oheishuoltajuuden hakeminen sinulle voisi olla toimiva ratkaisu.
T: sossu
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Raadollista, mut jos alkaa huoltajaksi, saa käsittääkseni pienemmän korvauksen kuin jos alkaisi sijaisvanhemmaksi (yhteiskunta säästää)). Mut sijaisvanhemmaksi vaaditaan soveltuva koulutus.
Oheishuoltajuuden voi saada nopeammin, vaatii kuitenkin oikeuden päätöksen.
Huoltaja ei saa palkkota. Sijaisvanhempi saa oheishuoltajanakin saman palkkion ja korvauksen muutkin sijarit.
Sijaisvanhempi
Kait sinä sijaisvanhempana osaat kertoa sen tosi seikan, että huoltajuutta ei noin vain saa!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikäli lastensuojelu ei ole ongelmia havainnut, eivät osaa edes prosessia käynnistää, jossa palveluja pystyttäisiin kotiin tarjoamaan ja lapsi saisi asua vanhemman kans. Mikäli tälläinen ei tuota tulosta, alkaa sijoitusprisessi, jopa kiireellinen sijoitus eli huostaanotto. Tämä ei poista lapsen vanhemmalta huoltajuutta! Eli ap, sinä et voi noin vsin huoltsjuutta saada.
Kiireellinen sijoitus ei ole huostaanotto. Ap: n kannattaa joka tapauksessa ottaa pikaisesti yhteys lastensuojeluun. Kertoa, että on halukas lapsen hoiviinsa ottamaan, jos siihen on tarve. Huoltajuutta ei tietenkään saa.
Sijaisvanhempi
Vierailija kirjoitti:
Lähipiirissä tiedän pari tapausta, jossa lapsi kasvaa isovanhemman luona.
Viisikymppinen isoäiti haki lapsenlapsensa oheishuoltajuuden. Lapsi oli vuosikas ja on nyt ollut isoäidin hoidossa vajaan vuoden. Hyvin on heillä mennyt, vaikka rankkaakin varmasti ollut.
Luulen, jos lapsi päiväkoti-ikäinen, hän ei huoltajan vaihdoksen jälkeen välttämättä voisi suoraan jatkaa päiväkodissa, vaan sinun pitäisi jäädä ehkä ensimmäisen vuoden ajaksi hänen kanssaan kotiin.
Ainakin sijaisperheissä käsittääkseni toinen vanhemmista on lapsen kanssa kotona ensimmäisen vuoden, jonka jälkeen voi halutessaan palata työelämään tms.
Eihän oheishuoltajuus poista huoltajuutta biologisilta vanhemmilta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikäli lastensuojelu ei ole ongelmia havainnut, eivät osaa edes prosessia käynnistää, jossa palveluja pystyttäisiin kotiin tarjoamaan ja lapsi saisi asua vanhemman kans. Mikäli tälläinen ei tuota tulosta, alkaa sijoitusprisessi, jopa kiireellinen sijoitus eli huostaanotto. Tämä ei poista lapsen vanhemmalta huoltajuutta! Eli ap, sinä et voi noin vsin huoltsjuutta saada.
Kiireellinen sijoitus
Oheishuoltajuuden voi saada ja sitä kannattaa hakea.
Sijaisvanhempi
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuo on melko hyvä lähtökohta. Tilannetta aina tarkastellaan lapsen edun mukaan. Jos pystyt tarjoamaan lapselle turvallisen elinympäristön ja olet valmis yhteistyöhön viranomaisten kanssa, ei lähtökohta ole mahdoton. Lapselle on myös hyväksi, että sukulaisiin säilyy yhteys. Elleivät ole vaaraksi lapselle, mutta kuvauksesi perusteella ei.
Vaikka lapsi otettaisiin huostaan, huoltajuus ei poistu biologisilta vanhemmilta. Ap ei voi saada huoltajuutta!
Oheishuoltajuuden voi saada ja lapsen luokseen sijoitettuna.
Oheishuoltajuuden voi saada, vaikka lapsi asuu biologisten vanhempien kanssa. Ohrishuoltajuus ei poista biologisten vanhempien huoltajuutta ja velvollisuuksia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi kukaan ottaisi toisen lapsen itselleen?
Ihan vain siksi, että rakastan tuota lasta. Haluan tehdä hyvää jos minulla siihen on mahdollisuus. Toki tästä täytyy keskustella sosiaaliviranomaisten kanssa, kuinka he näkevät tilanteeni. Ap.
Ei ne sinun tilanteesta ole kiinnostuneita vaan lapsen.
Todellakin ovat kiinnostuneita ap:n tilanteesta jos hän lapselle sijaisvanhemmaksi alkaa tai huoltajaksi
Ap kirjoittaa: kuinka näkevät tilanteeni! Lapsestahan tässä on kyse.
Vierailija kirjoitti:
Kiitos kaikille vastaajille. Otan maanantaina yhteyttä lapsen vanhemman kanssa sosiaalitoimistoon. Lapsen vanhempi on sisareni. Ap.
Hyvä näin! Huoltajuutta et kuitenkaan voi saada ennenkuin sisaresi luopuu omasta huoltajuudestaan lapseensa nähden. On raskas iso prosessi.
Vierailija kirjoitti:
Sijaistoiminnasta saat ainakin rahaa. Pitää vain käydä jokin koulutus.
Ai niinkö. Tervejärkisenä minäkin pidin huolta viidestä pienemmästä sisaruksesta kun olin 8 vuotta ,ilman koulutusta.
Vierailija kirjoitti:
Ihan hyvät lähtökohdat sinulla on. Jos sosiaalitoimi on huostaanottamassa ko. lasta ja hänen läheisverkostoaan kartoitetaan perhehoitajan löytymiseksi, kannattaa ilman muuta ilmaista kiinnostuksensa. Ensisijainen tavoite on, että sijaisperhe löytyisi sukulaisten joukosta.
Jos ei ole kyse huostaanotosta, vaan pohditte asiaa yhdessä lapsen huoltajan kanssa, niin oheishuoltajuuden hakeminen sinulle voisi olla toimiva ratkaisu.
T: sossu
Sossu, kerro totuus ulos tuosta huoltajuudesta. Jostain syystä ihmisillä on käsitys siitä, että sijoituksessa myös huoltajuus siirtyy.
Se mitä vaaditaan riippuu ihan lapsen tilanteesta. Minun ja mieheni perheessä on kaksi lasta, meidän yhteinen sekä miehen esikoinen jonka äiti oli kuollut jo aiemmin. Kun mieheni kuoli, hain lapsen huoltajuutta ja sain sen. Käytännössä siis toimitin itse huoltajuushakemuksen oikeuteen sisältäen tiedot meidän tilanteesta sekä perustelut huoltajuudelle, ei tarvittu sen kummempia selvityksiä.
Tuossa teidän tilanteessa on kuitenkin varmaan monimutkaisempaa, koska lapsen huoltaja on elossa, ette ole asuneet yhdessä ja lapsi todennäköisesti joutuisi muuttamaan. Todennäköisesti vaatii selvittelyjä lapsen nykyisen huoltajan ja sosiaaliviranomaisten kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sijaistoiminnasta saat ainakin rahaa. Pitää vain käydä jokin koulutus.
Ai niinkö. Tervejärkisenä minäkin pidin huolta viidestä pienemmästä sisaruksesta kun olin 8 vuotta ,ilman koulutusta.
Ei se katso oletko tervejärkinen vaiko et. Pride valmennus kouluttaa sijaisvanhempia. Ehkä sosiaalitoimi on katsonut, että olet kelpo elättäjä etkä korvauksia tarvi.
Huoltajuus säilyy vanhemmilla myös huostaanoton jälkeen. Päätösvalta lapsen arkeen liittyvissä asioissa (asuinpaikka, koulunkäynti, terveydenhuolto ym.) siirtyy hyvinvointialueelle ja tätä kasvatusvastuuta toteuttavat käytännössä sijaisvanhemmat. Mutta huoltajuutta ei keneltäkään oteta pois.
T: sama sossu kuin edellä
Vierailija kirjoitti:
Kiitos kaikille vastaajille. Otan maanantaina yhteyttä lapsen vanhemman kanssa sosiaalitoimistoon. Lapsen vanhempi on sisareni. Ap.
Miksi prosessoit täällä palstalla. Ei tee sinusta yhtään parempaa.
Ala sijaishuoltajaksi. Saat siitä palkkion ja silloin jää enemmän aikaa lapsellekin.