käteinen ei enää kelpaa pankissa - iäkäs mies ei voinut maksaa verojaan
Siis eikö tämä ole jo suorastaan sairasta? Suomalainen mies menee pankkiin maksamaan VEROLASKUA ja pankki KIELTÄÄ rahojen tallettamisen, koska hän ei pysty todistamaan mistä hänen OMAT rahansa ovat peräisin. Ja ei, ei riittänyt valokuvat, ei nimet, ei selitykset, ei mikään. Tässä ei ole kyse mistään yksittäisestä väärinkäsityksestä, vaan tästä on tullut uusi normaali. Ihmisiltä kielletään pääsy heidän omiin rahoihinsa, jos eivät täytä pankin mielivaltaisia ehtoja. Ei auta vaikka on eläkeläinen, maksamassa kiinteistöveroa - silti pankki katsoo sinua kuin rikollista.
Tässä maassa et enää voi nostaa tai tallettaa omia rahojasi ilman paperisotaa ja kuulustelua. Ja kaiken takana "rahanpesun torjunta", joka käytännössä tarkoittaa sitä että tavallista suomalaista kansalaista pidetään lähtökohtaisesti epäilyttävänä. Kun taas toisaalla... no, me kaikki tiedämme kyllä ketkä voivat tallettaa kymppitonnin ilman että kukaan edes kysyy mitään. Me ollaan menettämässä kaiken: käteinen, yksityisyys, itsemääräämisoikeus seuraavaksi varmaan tarvitsee poliisin luvan jos haluaa ostaa joululahjoja lapsenlapsille
Kommentit (68)
Vierailija kirjoitti:
Tarinasta on jätetty kertomatta se toinen puoli, eli pankin näkemys tapahtumista. Voihan se olla, että pankissa virkailija oli pyytänyt miestä täyttämään lomakkeen varojen alkuperästä, mistä tämä ukko suuttui ja raivosi, miten ne on hänen rahat ja hän ei ole rikollinen ja lähti siitä suivaantuneena avautumaan somessa (mutta verkkopankkia ei osaa käyttää?).
S-kaupan kassalla kun hoidamme myös nostoja ja talletuksia, on tuo tullut monta kertaa vastaan. Ja jos talletus ei onnistu, koska kuukausittainen raja summassa tai talletuskerroissa on täynnä, sekin on minun syyni.
Sillä miehellä on oikeus nostaa OMAT rahansa!
Suomen digifiksaatio on mennyt jo aikoja sitten naurettavaksi. Suurimassa osassa Eurooppaa on ihan samat sähköiset palvelut saatavilla ja käteispalvelu toimii halukkaille silti.
Ei liity käteiseen, mutta kaiken lisäksi Suomi kilpailuttaa huonosti valtionvirastojen digiuudistukset ja lopputulos on usein jotain kalliilla hankittua sekundaa, mikä toimii huonon ja keskinkertaisen väliltä.
Jokaisen tervejärkisen luulisi ymmärtävän että ihmisillä voi olla täysin laillista "dokumentoimatonta" rahaa kotonaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tarinasta on jätetty kertomatta se toinen puoli, eli pankin näkemys tapahtumista. Voihan se olla, että pankissa virkailija oli pyytänyt miestä täyttämään lomakkeen varojen alkuperästä, mistä tämä ukko suuttui ja raivosi, miten ne on hänen rahat ja hän ei ole rikollinen ja lähti siitä suivaantuneena avautumaan somessa (mutta verkkopankkia ei osaa käyttää?).
S-kaupan kassalla kun hoidamme myös nostoja ja talletuksia, on tuo tullut monta kertaa vastaan. Ja jos talletus ei onnistu, koska kuukausittainen raja summassa tai talletuskerroissa on täynnä, sekin on minun syyni.
No onhan se nyt hiukan outoa jos ei omia rahoja saa laittaa omalle tilille. Ei työntekijälle siitä silti kannata hermostua, enpä usko, että s-kaupan kassalla on paljon sananvaltaa näissä asioissa.
Saa laittaa, mutta pitää vaan täyttää yksi lomake. Mutta tämä on joillekin niin törkeä loukkaus, että eivät suostu ja lähtevät.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Iäkäs yli 90-vuotias äitini ei osaa käyttää älypuhelinta tai tietokonetta. Hän maksaa laskunsa yleensä pankin tiskillä ja maksaa kovaa palvelumaksua. Hän haluaa hoitaa asiansa itse. Vanhuksia tosiaan rangaistaan, omien rahojen käytöstä.
Miksi ihmeessä äitisi ei käytä suoraveloitusta tai lähetä laskuja maksupalveluun kirjekuoressa?
En tiedä yhtään vanhusta, joka hoitaa laskut pankissa, vaikka itse ole jo 80v. Ei edes äitini aikoinaan, vaikka eli 96v.
Niin, mun 90v äiti maksaa myös suoraveloituksena ja maksukuoressa laskut mitkä tulee kotiin. ne palvelut olleet jo kauan mahdollisia. Itsekin maksoin niin ennenkun taloomme asennettiin netti yhteydet.
Vierailija kirjoitti:
Jokaisen tervejärkisen luulisi ymmärtävän että ihmisillä voi olla täysin laillista "dokumentoimatonta" rahaa kotonaan.
Minullakin purkissa vuosikausia ollut ihan laillista käteistä eikä minulla niistä olisi esittää niin minkäänlaisia todisteita mistä tulleet. Byrokraatin silmissä ne ovat siis jotain huumerahoja joita ei saa käyttää mihinkään.
Tästä on varmaan 15 vuotta aikaa, kun minulla oli sattuneesta syystä, 700 euroa käteisenä setelirahana. Koska käteinen oli jo silloin kömpelö maksuväline, eteenkin kun se oli satasen seteleinä, niin minäpä halusin maksaa sillä, oliko nyt viidensdan euron laskun osuuspankin konttorissa. Silloin vielä oli pankin konttoreita johon ihminen voi mennä, ja jossa toinen ihminen istui asiakaspalvelutehtävissä.
Nippa nappa homma onnistui. Mutta melkoinen kysely ja kuulustelu ja mulkoilu seurasi minua vielä ulko-ovelle saakka.
Ihme etteivät takavarikoineet ukon rahoja tarkempaa "selvittelyä" varten.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sillä miehellä on oikeus nostaa OMAT rahansa!
Hän oli kai tallettamassa, ei nostamassa, eikä meillä ole kuin hänen versionsa tapahtumista, sekin kahden tai kolmen välikäden kautta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen tallettanut säästöjä patjan alta tiille talletusautomaatilla, 1000€ kerralla. Olen pitänyt vähintään 3kk taukoa talletusten välissä jotta pankki ei kyselisi mitään kun sitten ne on mahdltonta tallettaa. Rahat olen omalta tilitä joskus nostamut pahan päivän varalle patjan alle. Herättää enemmän huomiota 1000€ pano tilille joka kuukausi. Pitää saada tilille vielä 4000€ talletettua.
Talletusautimaattia suosittelen itsekin. Kukaan ei kysele mitään
Pankki voi kysellä jälkeenpäinkin ja estää tallettelun jos ei saa riittävää selvitystä. Kyllä pankin huomion herättää jos esim pienituloinen alkaa yhtäkkiä talletella automaatiilla satoja tai tuhansia euroja kuukausittain.
Miten tyhmänä nämä nuoret kansanedustajat oikein meitä vanhoja pitävät?
Me olemme sukupolvi, joka on koko ikänsä joutuneet jo työssä käyttämään teknologiaa. Tietokoneet tulivat työpaikpille 60-70-luvulla, koteihin 90-luvun alussa, samoin internet. Tämä palstakin oli olemassa jo 90-luvun alussa.
Itse maksoin ensimmäiset laskut internetin kautta v. 1989 ja muistaakseni pankki- ja laskuautomastit oli vat jo sitä ennen, jossa käytiin maksamassa laskut eli lähes 40v sitten, on ollut aikaa opetella. .
Ja pankit tarjoavat suoraveloitus ja pankkipalvelut, ei sinne kenenkään tarvitse pankkiin mennä. Ihan tuulesta temmattu juttu. Olisivatpa yhtä huolissaan sotepalveluista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen tallettanut säästöjä patjan alta tiille talletusautomaatilla, 1000€ kerralla. Olen pitänyt vähintään 3kk taukoa talletusten välissä jotta pankki ei kyselisi mitään kun sitten ne on mahdltonta tallettaa. Rahat olen omalta tilitä joskus nostamut pahan päivän varalle patjan alle. Herättää enemmän huomiota 1000€ pano tilille joka kuukausi. Pitää saada tilille vielä 4000€ talletettua.
Pankki voi kysellä jälkeenpäinkin ja estää tallettelun jos ei saa riittävää selvitystä. Kyllä pankin huomion herättää jos esim pienituloinen alkaa yhtäkkiä talletella automaatiilla satoja tai tuhansia euroja kuukausittain.
Automaatissa vielä se että menettää varmaan sen sinne töntämänsä rahan kun taas konttorissa eivät vaan suostu ottamaan vastaan ja saa silti lähteä rahoineen pois.
Mä nostin kerran käteistä autokauppaa varten, ei ollu ongelmia. Sitä kauppaa ei kuitenkaan koskaan tullut. Vein rahat pankkiin jokusen kuukauden päästä. Samassa kuoressa jossa ne nostin. Ja kyllä oli vaikeeta. Kesti melkein tunnin, vaikka kerroin päivän, koska olin rahat nostanut. Piti antaa selvitys paperilla mistä rahat olivat tilille tulleet. No olisko ne vaan säästojä joita oli kertynyt vuosien varrella. Tyttö täytteli lappua otsa kurtussa ja meni vielä joltain kysymään, että kelpaako tollanen selvitys. Kelpasi sitten lopulta. Siis omalta tililtä nostettujen rahojen takaisin talletus, aivan älytöntä hommaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kysely tulee jälkikäteen.
Juljus kirjoitti:
Mä nostin kerran käteistä autokauppaa varten, ei ollu ongelmia. Sitä kauppaa ei kuitenkaan koskaan tullut. Vein rahat pankkiin jokusen kuukauden päästä. Samassa kuoressa jossa ne nostin. Ja kyllä oli vaikeeta. Kesti melkein tunnin, vaikka kerroin päivän, koska olin rahat nostanut. Piti antaa selvitys paperilla mistä rahat olivat tilille tulleet. No olisko ne vaan säästojä joita oli kertynyt vuosien varrella. Tyttö täytteli lappua otsa kurtussa ja meni vielä joltain kysymään, että kelpaako tollanen selvitys. Kelpasi sitten lopulta. Siis omalta tililtä nostettujen rahojen takaisin talletus, aivan älytöntä hommaa.
Ei kyllä millään logiikalla pitäisi olla mitään ongelmaa siinä että tallettaa äskettäin nostamansa rahan takaisin tai syytä epäillä sen rahan alkuperää joka siis siellä tilillä aiemmin oli täysin OK mutta pois nostettuna onkin yhtäkkiä epäilyttäväksi muuttunut. Täysin järjetöntä hommaa ja tavoite vaan kiusata.
Onhan tuo toki mennyt hieman koomiseksi. Multakin kysyttiin rahojen alkuperää kun viime vuonna vein säästöpossun kolikoineen pankkiin laskettavaksi ja tilille talletettavaksi. Tais olla reilun satasen edestä niitä kolikoita.
Vierailija kirjoitti:
Iäkäs yli 90-vuotias äitini ei osaa käyttää älypuhelinta tai tietokonetta. Hän maksaa laskunsa yleensä pankin tiskillä ja maksaa kovaa palvelumaksua. Hän haluaa hoitaa asiansa itse. Vanhuksia tosiaan rangaistaan, omien rahojen käytöstä.
Ei minunkaan yli 90-vuotias äitini osaa käyttää tietokonetta tai älypuhelinta. Mutta hän on silti osannut käydä pankin konttorissa laittamassa säännöllisesti tulevat laskut e-laskuiksi. Satunnaiset laskut hän laittaa pankin maksupalvelukuoressa postilaatikkoon. Siitä menee palvelumaksu, mutta paljon pienempi kuin laskujen maksamisesta pankin tiskillä.
Totanoinniin miksei vaikka paria kymppiä saa tallettaa pankkiin ilman selvittelyjä mutta kaupan kassalla sillä voi kuitenkin ongelmitta ostaa tuotteita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulla on 45000€ "patjan alla" jemmassa käteistä. Ei ole tarkoitusta viedä pankkiin, käyttelen pois kuten huvittaa.
Taitaa varuuksi eu välillä vaihtaa seteleitten ulkonäköä ettei säilytellä liian pitkään suuria käteisvaroja.
Vanhan malliset menettävät arvonsa maksuvälineenä tietyn ajan jälkeen, minkä sitten ajaksi keksivätkään.
Taannoin vaihdoin pankkia ja osan rahoista vein käteisenä sitten uuteen pankkiin, kyse oli suuresta summasta. Osan siirsin suoraan tililtä. Toki pankista kysyivät mistä rahat peräisin, jtoen selitin, että nämä on vanhan pankkini tililtä, josta siirsin osan rahoista tänne suoraan, osan nostin käteiseksi aikomuksenani laittaa ne kodin hätävaraan. Nyt meillä kuitenkin alkaa remontti, enkä haluakaan pitää käteistä sen vuoksi kotona, kun en voi olla valvomassa enkä toisaalta halua tällaista summa kuljettaa mukanakaan
Ei tullut mitään ongelmia.