käteinen ei enää kelpaa pankissa - iäkäs mies ei voinut maksaa verojaan
Siis eikö tämä ole jo suorastaan sairasta? Suomalainen mies menee pankkiin maksamaan VEROLASKUA ja pankki KIELTÄÄ rahojen tallettamisen, koska hän ei pysty todistamaan mistä hänen OMAT rahansa ovat peräisin. Ja ei, ei riittänyt valokuvat, ei nimet, ei selitykset, ei mikään. Tässä ei ole kyse mistään yksittäisestä väärinkäsityksestä, vaan tästä on tullut uusi normaali. Ihmisiltä kielletään pääsy heidän omiin rahoihinsa, jos eivät täytä pankin mielivaltaisia ehtoja. Ei auta vaikka on eläkeläinen, maksamassa kiinteistöveroa - silti pankki katsoo sinua kuin rikollista.
Tässä maassa et enää voi nostaa tai tallettaa omia rahojasi ilman paperisotaa ja kuulustelua. Ja kaiken takana "rahanpesun torjunta", joka käytännössä tarkoittaa sitä että tavallista suomalaista kansalaista pidetään lähtökohtaisesti epäilyttävänä. Kun taas toisaalla... no, me kaikki tiedämme kyllä ketkä voivat tallettaa kymppitonnin ilman että kukaan edes kysyy mitään. Me ollaan menettämässä kaiken: käteinen, yksityisyys, itsemääräämisoikeus seuraavaksi varmaan tarvitsee poliisin luvan jos haluaa ostaa joululahjoja lapsenlapsille
Kommentit (68)
Se unohtuu monilta, etttä Suomessa asuu nykyään niin paljon muualta tulleita, ettei suomalaiseen rehellisyyteen voi enää luottaa. Tiettyjen vatioiden kansalaiset kun tykkää nostaa kerralla paljon käteistä ja kiikuttaa ne riskimaahansa. Siinä sitten muut suomalaiset kärsii.
No Nordeaan ei ainakaan pääse. Lainatkin vaan etänä. Kerran pääsin kun saatiin perintö ja ei pystytty hoitamaan asiaa kun siinä oli yhden perijän ulosotto mukana.
Vierailija kirjoitti:
Ensin pankit ei välittäneet koko rahanpesusta vaan suorastaan mahdollistivat sen ja hyötyvät siitä. Sen jälkeen kun saivat siitä sakkoja niin hommassa ei ole ollut enää mitään järkeä vaan byrokraattisesti lukevat ohjeita kuin piru raamattua.
Siitä huolimatta pankkeja ei tippaakaan kiinnosta, kun joku joutuu selkeästi huijatuksi ja menettää kymmeniä tai jopa satoja tuhansia. Taitaa olla paljon helpompaa ja mukavampaa kiusata ja kyykyttää tavallisia asiakkaita.
Vierailija kirjoitti:
Ihan turha nipottaa jostain parista sadasta tai tuhannesta eurosta. Sitten kun kyse on useammasta kymppitonnista niin pankki voisi jo kysellä jotain. Nyt on vain tehty tavallisten ihmisten elämästä turhan vaikeaa, ei ne satasia tallettavat eläkeläiset ole mitään suuria talousrikollisia.
Ehkä tällä yritetään estää pimeitä töitä, joista maksetaan käteisellä. Ei koske tavallisia ihmisiä, mutta joutuu samaan syyniin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen tallettanut säästöjä patjan alta tiille talletusautomaatilla, 1000€ kerralla. Olen pitänyt vähintään 3kk taukoa talletusten välissä jotta pankki ei kyselisi mitään kun sitten ne on mahdltonta tallettaa. Rahat olen omalta tilitä joskus nostamut pahan päivän varalle patjan alle. Herättää enemmän huomiota 1000€ pano tilille joka kuukausi. Pitää saada tilille vielä 4000€ talletettua.
Minulla on 45000€ "patjan alla" jemmassa käteistä. Ei ole tarkoitusta viedä pankkiin, käyttelen pois kuten huvittaa.
Taitaa varuuksi eu välillä vaihtaa seteleitten ulkonäköä ettei säilytellä liian pitkään suuria käteisvaroja.
Vanhan malliset menettävät arvonsa maksuvälineenä tietyn ajan jälkeen, minkä sitten ajaksi keksivätkään.
Ruotsissa kävi näin, jos et ajoissa vaihtanut seteleitä uusiin olivat ne pian mitättömiä.
Miksi ei talleta tililleen käteistä Otto automaatissa missä monesti on myös talletus jos omistaa kortin.
Vierailija kirjoitti:
Iäkäs yli 90-vuotias äitini ei osaa käyttää älypuhelinta tai tietokonetta. Hän maksaa laskunsa yleensä pankin tiskillä ja maksaa kovaa palvelumaksua. Hän haluaa hoitaa asiansa itse. Vanhuksia tosiaan rangaistaan, omien rahojen käytöstä.
Jos hänellä on rajoittava muistisairaus, niin edunvalvonta vireille viimeistään nyt. Kaikille tiedoksi, että asiat kannattaa hoitaa ajoissa. Näitä iäkkäitä "minä haluan" tapauksia riittää. Mutta kehitys kehittyy ja ihmisellä on itselläkin vastuu. Mä olen ollut myös hidas teknologian kanssa. Pankin tiskillä kävin, kun moni muista nuorista ei ollut enää pitkään aikaan käynyt. Se oli joskus vuonna -95. Siitä on 30 vuotta. KOLME KYMMENTÄ VUOTTA. Ihan turha hakea nyt sääliä, että kun on 90v. Hän on ollut tuohon aikaan työelämässä! Tässä on ollut KYMMENIÄ VUOSIA aikaa opetella. Ei muutkaan voi vaan päättää jumittaa johonkin 80-lukuun ja vaatia, että muut tekee niin kuin itse haluaa. Ymmärrän jos muistisairauden takia ei enää suju, mutta en ymmärrä näitä jääriä joiden pillin mukaan pitäisi muiden toimia, ihan vaan huvikseen! Olkoot sitten maksamatta. ulosotto hoitaa, eikä tarvitse itse tehdä mitään.
No en kyllä laipaa noita aikoja. Pankkiin piti päästä työajalla kun niillä oli virka-ajat.
Pääsääntöisesti asiat ovat paremmin nyt kuin aiemmin. Mutta tuo pikkutalletusten alkuperän kysely on kyllä perseestä