Mieheni väittää, että opettajat ovat KOVAPALKKAISIA
Kommentit (91)
Luokanope täällä hei. Bruttopalkkani noin 4150 €/kk, ei ylitunteja, sisältää 15 v. kokemuslisän sekä tva- ym. lisiä muutaman satasen edestä. Mahdolliset tukiopetustuntikorvaukset vielä päälle. En osaa sanoa onko palkka hyvä vai ei, mutta olen ihan tyytyväinen, koska lomia/vapaita on paljon ja aina samaan aikaan kuin omilla lapsilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla 5000€ kk. Tietysti veroja menee sitten enmmän. Olen erityisluokanope yläkoulussa. 3 ylituntia ja muutama tsa/tva jotka teettävät hommaa. Oppilaita 7-9 luokilta. Päivät on pitkiä ja työ on hrmskutin raskasta. Suunnitteluun ja palavereihin menee paljon aikaa. Olen siirtymässä laajikseksi sillä en jaksa tätä. Unettomuus ja stressi ovat seuranani!
Mikä on laajis? Googlesta löydän vain jonkun hiihtokeskuksen.
Laaja-alainen erityisopettaja
Vierailija kirjoitti:
Kovapalkkaiset opet ovat töissä esim. Normaalikouluissa (valtion koulut joissa opiskelijat harjoittelevat), kunnallisissa ammattiopistoissa tai lehtoreina yliopistolla. Ainakin KVTES:ssa kertyy isot kokemuslisät ja monilla erityistehtävillä saa paljon palkanlisää.
Amkeissa parempi palkka kuin yliopistoissa.
Hyväpalkkainen on 5000€/kk ja kovapalkkainen 8000€/kk. En jaksa uskoa, että ihan tuonne kovapalkkaisuuteen yltävät.
Vierailija kirjoitti:
Maistereitakin on monenlaisia. Kun luokanopettaja täydennysopiskelee aineenopettajaksi, hänen aineenhallintansa valitettavasti ei ole sillä tasolla, että kannattaisi pyrkiä lukioon opettamaan, vaikka kelpoisuuden siihen on saanutkin. Olen omin silmin urallani nähnyt näitä, jotka eivät tiedä perusteitakaan alasta. En tiedä, miten on mahdollista, että on "suoritettu" perus-, aine- ja syventävät opinnot alasta oppimatta mitään. Vai onko joku muu käynyt tenttimässä open tentit?
Onko vaatimukset muuttuneet? Ainakin ennen lukiossa vaadittiin laudaturopinnot (syventävät) yhdestä opetettvasta aineesta. Pääsekö sinne muka nykyään sivuaineen cumulla?
Yläkoulussa taas moni mm. matemaattisten aineiden opettaja on oman alansa maisteri (matikka, kemia, fysiikka), joka suorittanut myös opettajan tutkinnon lisäksi eli on luonnontieteissä FM ja opettatutkinnon suorittanut siihen päälle. Ovat päteviä opettamaan myös kaikilla asteilla.
Tuskin on muuttuneet. Ilmeisesti luokanopettaja saa kuitenkin liikaa hyväksilukuja, ja osa opinnoista tehdään ehkä kesä- tai avoimessa yliopistossa alta lipan. Gradun saa jotenkuten läpi ainakin joillain aloilla, kunhan osaa refeoida tutkimuskirjallisuutta uskottavasti, vaikkei ymmärtäisi siitä mitään.
Olen ollut oikeasti huolestunut, kun näitä osaamattomia on ollut opettamassa abiturientteja.
Vierailija kirjoitti:
Hyväpalkkainen on 5000€/kk ja kovapalkkainen 8000€/kk. En jaksa uskoa, että ihan tuonne kovapalkkaisuuteen yltävät.
5000€ yltää kokemuslisillä lukion ja amiksen opettajat sekä amk-lehtorit. 8000€ pääsee amk:n johtajat sekä kunnan/kaupungin koulutuspäälliköt ja sivistystoimenvastaavat ym.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onhan ne siihen työmäärään nähden hyväpalkkaisia. Muutama tunti opetusta päivässä ja palkka täydeltä ajalta.
Ja pyhä henki suunnittelee tunnit ja korjaa kokeet.
Helppoahan se on valmiiksi laaditun opintosuunnitelman mukaan tulostaa luokalle netistä muutama aihepiiriä koskeva julkaisu. Ja valmiiksi vastatuista koe-tuloksista verrata oppilaan vastauksiin. Älä nyt tee tästä tämän vaikeampaa.
Vierailija kirjoitti:
Olen laaja-alainen erityisopettaja alakoulussa ja bruttopalkkani on 4100€. Mielestäni palkka ei ole hyvä, mutta ei huonokaan, pienemmällä palkalla en tätä työtä tekisi vaan keksisin jotain vähemmän stressaavaa ja kuormittavaa.
Kuten vihkojen myymistä ja ihmisten johtamista harhaan pyramidi-huijauksella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lukion lehtorina ansaitsen noin 95 000€ vuodessa. Ylitunteja ja palvelulisiä on. Aloittelevan open palkka on aivan eri maata tai esim. ala-asteen luokanopen palkka. Opettajia ei voi panna samaan nippuun.
Lukion lehtorin täysillä ikälisillä voin sanoa, että puhut palturia. Ellet sitten toimi päiväkoulussa ja iltakoulussa samanaikaisesti. Omat ansioni eivät ole lähellekään tuota huijaamasi summaa.
Millään ylitunneilla ei tuota summaa saa, joten ihan potaskaa
Jos 95 000€ on muiden opettajien mielestä harvinaisen (tai uskomattoman) korkea palkka niin voimme varmaan todeta, että opettajat eivät ole ns. kovapalkkaisia.
Aijaa. Minusta yli kymppitonnin kk-palkka on melko kova. Kuuden tonnin palkalla noustaan jo ylimpään tulodesiiliin. Opettajien kk-palkkaa laskettaessa otetaan tietenkin huomioon se, että he tekevät kalenterivuoden aikana töitä vain 9kk.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onhan ne siihen työmäärään nähden hyväpalkkaisia. Muutama tunti opetusta päivässä ja palkka täydeltä ajalta.
Ja pyhä henki suunnittelee tunnit ja korjaa kokeet.
Helppoahan se on valmiiksi laaditun opintosuunnitelman mukaan tulostaa luokalle netistä muutama aihepiiriä koskeva julkaisu. Ja valmiiksi vastatuista koe-tuloksista verrata oppilaan vastauksiin. Älä nyt tee tästä tämän vaikeampaa.
Näinkö sinä oman opetuksesi hoidat? Eikö hallinnolta tule kyselyitä miten olet jatkuvasti tulostamassa?
No, minä olen erityisluokanopettaja yläkoulussa. Luokassa on oppilaita 7-9 -luokilta. Opetustunteja 28 ja siihen ei juurikaan mahdu taukoja, koska olen oppilaideni kanssa pääosin myös välitunnit ja ruokailun aina. Yhden välitunnin saan päivässä vapaaksi eli 15min tauko, kun toinen opettaja tulee luokkaan vahtimaan. Oppilaillani on sosioemotionaalista haastetta. En oikein ymmärrä, miten työni olisi "puolipäiväistä", jos olen herranen aika pelkästään oppilaiden kanssa 28 h/vko. Päälle ys-tunnit, palaverit jne. Sitten kirjaukset, asiakirjat, kuvaukset sinne ja tänne oppilaista, suunnittelutyö, puhelut jne. Eihän lääkärit, sossut, psykologit tai mikään muukaan ryhmä ole 37,5h/vko asiakkaiden kanssa vaan kyllä heilläkin on paperitöille aika. Esim. kuraattorilla on 20h/vko vastaanottoa ja loput ajasta on mitoitettu hallintotehtävien hoitamiseen. Sairaanhoitajat tekee asiakastyötä heikoimmillaan 30-40% ajasta, koska loppuaika menee paperihommiin ja sitä pidetään juuri ongelmana. En väheksy ko. ryhmiä vaan vituttaa puhtaasti tämä puhe siitä, että pitäisi olla se 37,5h/vko oppilaiden kanssa intensiivisesti, jotta tekisi oikeasti kokoaikaista työtä.
Olen todella puhki työstäni. Haluaisin vähemmän opetustunteja, muttei se onnistu, koska jonkun pitää nuo opetustunnit kuitenkin hoitaa. Palkkani on noin 4600 Euroa/kk ja ikälisiä on kaksi. Syksyllä tulee sitten kolmas ikälisä 10v. ja se tarkoittaa 200 Euroa lisää. Ja sitten tietysti tulee yleiskorotusta jne.
Pohjakoulutus filosofian maisteri pääaineena matematiikka. Päälle luokanopeopinnot ja erkkaopinnot. Näissä meni kaksi vuotta. Yksi luokanopettajan kelpoisuuden antavissa ja toinen erkkaopeopinnoissa. Lisäksi luin erkkapedan perusopinnot jo aiemmin työn ohessa.
En valita palkastani ja rakastan lomiani, mutta en myöskään suostu kuuntelemaan sitä, että saisin jotenkin palkkani helpolla ja olisin ylipalkattu.