Mieheni väittää, että opettajat ovat KOVAPALKKAISIA
Kommentit (91)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No jos sun mies on joku pienipalkkainen duunari esim sähkömies, putkimies tai rekkamies, ni parikin tonnia voi jo tuntua suurelta palkalta.
Öööö sähkärit tienaa parin vuoden koulutusella helposti 3000€/kk, jopa 4000€/kk
Huge if true. Mutta eipä taida olla, ja ainakin tuosta löytyisi hyvä kilpailukykyä kohentava säästökohde ja asuntojen hinnatkin saataisiin järkevämmälle tasolle jos tuo pudotetaan oikealle tasolle.
Demari pääsi ääneen. Muut on saatava omalle työttömälle eli oikealle tasolle.
Katja Kiuruhan joskus ehdotti, että opettajien pätevyysvaatimuksia tulisi alentaa. Hum,kand. eli silloinen välitutkinto olisi riittänyt pätevyyteen, maisteritutkintoa ei tarvittaisi Kiurun mukaan. Arvovalintakysymys!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No jos sun mies on joku pienipalkkainen duunari esim sähkömies, putkimies tai rekkamies, ni parikin tonnia voi jo tuntua suurelta palkalta.
Öööö sähkärit tienaa parin vuoden koulutusella helposti 3000€/kk, jopa 4000€/kk
Huge if true. Mutta eipä taida olla, ja ainakin tuosta löytyisi hyvä kilpailukykyä kohentava säästökohde ja asuntojen hinnatkin saataisiin järkevämmälle tasolle jos tuo pudotetaan oikealle tasolle.
Demari pääsi ääneen. Muut on saatava omalle työttömälle eli oikealle tasolle.
Katja Kiuruhan joskus ehdotti, että opettajien pätevyysvaatimuksia tulisi alentaa. Hum,kand. eli silloinen välitutkinto olisi riittänyt pätevyyteen, maisteritu
Kas kun ei pelkkä lukiokoulutus
en koskaan haluaisi saada lapselleni opettajaa matikassa, kemiassa, fysiikassa, joka ei ole maisteri.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä ne työmäärään suhteutettuna on kovapalkkaisia. Varsinkin lukion ja AMK:n opettajat tienaa tosi hyvin, kun suhteuttaa viikon työtunnit ja ne kaikki lomat.
Työmäärään nähden? Opettajan palkka maksetaan pidetyistä oppitunneista, ei yhdestäkään muusta työtehtävästä (jollei ovtessisä näin ole).
Muistan itse, kun aloitin opettajan toistakymmentä vuotta sitten Opetusvelvollisuus 21h/vko, josta sain palkan tein ekana vuotena töitä 80h/vkoa, koska kaikki oli uutta ja tunnit piti suunnitella myöhemmin tein 40-50h viikko töitä, koska opetusryhmät ovat erilaisia, joten samalla kaavalla et voi itseäsi toistaa ja sinun pitää myös kehittää itseäsi. Nykyään teen noin 40h viikkoa töitä.. tässä ei siis ole mukana viikonloppujen koepinkat jne. Jos mulla alkaa työt kello 9, olen jo koululla klo 8 valmistelemassa oppituntia.. tätä ei huomioida palkassa. Jos tapaan vanhemmat, en saa siitä korvausta, tätä ei huomioida palkassa jne.
Mulla 5000€ kk. Tietysti veroja menee sitten enmmän. Olen erityisluokanope yläkoulussa. 3 ylituntia ja muutama tsa/tva jotka teettävät hommaa. Oppilaita 7-9 luokilta. Päivät on pitkiä ja työ on hrmskutin raskasta. Suunnitteluun ja palavereihin menee paljon aikaa. Olen siirtymässä laajikseksi sillä en jaksa tätä. Unettomuus ja stressi ovat seuranani!
Vierailija kirjoitti:
Mulla 5000€ kk. Tietysti veroja menee sitten enmmän. Olen erityisluokanope yläkoulussa. 3 ylituntia ja muutama tsa/tva jotka teettävät hommaa. Oppilaita 7-9 luokilta. Päivät on pitkiä ja työ on hrmskutin raskasta. Suunnitteluun ja palavereihin menee paljon aikaa. Olen siirtymässä laajikseksi sillä en jaksa tätä. Unettomuus ja stressi ovat seuranani!
Mikä on laajis? Googlesta löydän vain jonkun hiihtokeskuksen.
Varhaiskasvatuksen opettaja n. 2600e/kk
Luokanopettaja n. 2900e/kk
Yläkoulun aineenopettaja n. 3100e/kk
Lukion aineenopettaja n. 3300e/kk
Ihan tavallinen palkka heillä on.
Kovapalkkaiset opet ovat töissä esim. Normaalikouluissa (valtion koulut joissa opiskelijat harjoittelevat), kunnallisissa ammattiopistoissa tai lehtoreina yliopistolla. Ainakin KVTES:ssa kertyy isot kokemuslisät ja monilla erityistehtävillä saa paljon palkanlisää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Googlen AI-yhteenveto: "Laaja-alainen erityisopettaja on opettaja, joka antaa tukea tarvitseville oppilaille osa-aikaista erityisopetusta. Tämä opetus voi toteutua samanaikaisopetuksena, pienryhmäopetuksena tai yksilöopetuksena"
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos niille maksetaan lomailustakin niin ON
Opettajille ei makseta lomailusta. Opettajan palkka muodostuu 9 kuukauden palkasta, joka on jaettu 12 kuukaudelle.
Tämä jakotapa johtuu siitä, että opettajat eivät ennen saaneet kesältä palkkaa ollenkaan. Niinpä opettajan vuosipalkka, se 9 kuukauden palkka päätettiin jakaa 12 kuukaudelle korottamatta sitä pennilläkään. Näin opettajat saivat jotakin joka kuukausi.
Niin? Opettajalla on mahdollisuus tehdä työtä myös kesällä ja muilla vapailla kun tyytyy kuukauden lomaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eli se, joka ottaa normiryhmästä esim pienopetukseen silloin tällöin tai on luokassa mukana mm. erityisoppilaiden tukena yleisopetuksessa. Laaja-alaisen roolimtulevassa lainsäädännössä on jatkossa epäselvä..
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Opettajille ei makseta lomailusta. Opettajan palkka muodostuu 9 kuukauden palkasta, joka on jaettu 12 kuukaudelle.
Tämä jakotapa johtuu siitä, että opettajat eivät ennen saaneet kesältä palkkaa ollenkaan. Niinpä opettajan vuosipalkka, se 9 kuukauden palkka päätettiin jakaa 12 kuukaudelle korottamatta sitä pennilläkään. Näin opettajat saivat jotakin joka kuukausi.Niin? Opettajalla on mahdollisuus tehdä työtä myös kesällä ja muilla vapailla kun tyytyy kuukauden lomaan.
No, mitäs töitä ajattelit, että opettaja kesällä tekis?
Vierailija kirjoitti:
Miehesi nyt voi väittää ihan mitä tahansa, vaikkapa korostaa uskollisuuttaan.
Mies taitaa olla työtön persu.
Vierailija kirjoitti:
Hommaan nähden joo. Pitkät lomat, lyhyet päivät, ei tulosvastuuta, pomo ei mikromanageeraa, ei työkavereita (jos ei mee kahvihuoneeseen), eka vuoden jälkeen voi papukaijana toistaa sitä samaa.
Mutta tähän päälle vastuu lasten terveydestä ja turvallisuudesta. Joukossa saattaa olla myös ihan sekaisin olevaa, jopa vaarallista porukkaa jolle ei oikeen mahda nykyisellään mitään. Siinä sitten joutuu vielä kaiken lisäksi kamppailemaan niiden vanhempien kanssa, koska "Eihän meidän Liisa-Taavetti mitään tee". Vanhemmat tekee joskus jopa valituksia huonoista koearvosanoista, vaikka siis pisteet olisi laskettu ihan oikein. Eihän ne valitukset tietty mihinkään etene, mutta se että niiden kanssa joutuu vääntämään on jo itsessään rasittavaa.
Eli siis jos sattuu kivat ja helpot oppilaat (ja vanhemmat) työ voi olla ihan kivaakin. Kaikessa on puolensa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä jakotapa johtuu siitä, että opettajat eivät ennen saaneet kesältä palkkaa ollenkaan. Niinpä opettajan vuosipalkka, se 9 kuukauden palkka päätettiin jakaa 12 kuukaudelle korottamatta sitä pennilläkään. Näin opettajat saivat jotakin joka kuukausi.
Tämän takia se opettajien kk-palkka pitääkin laskea jakamalla vuosiansiot yhdeksällä.
Vierailija kirjoitti:
Sähkömies tienaa vähintään 3000e kuussa.
Vierailija kirjoitti:
Muutama tsa ja tva? Kerrotko lisää.. tva maksetaan vuosittain ja määritellään vuosittain.. se on noin 100-200e/kk tsa annetaan kerran miten sulla voi olla muutama?
Olen laaja-alainen erityisopettaja alakoulussa ja bruttopalkkani on 4100€. Mielestäni palkka ei ole hyvä, mutta ei huonokaan, pienemmällä palkalla en tätä työtä tekisi vaan keksisin jotain vähemmän stressaavaa ja kuormittavaa.
Ainoastaan toisen asteen eli amis ja lukio, opettajat saavat oikeasti hyvää palkkaa. Toki myös amk.
Lukiossa työ vaatii tosi paljon, amiksessa saa kyllä helposti kohtuullisen korvauksen, mikäli jaksaa amislaisia.
Lukion lehtorina ansaitsen noin 95 000€ vuodessa. Ylitunteja ja palvelulisiä on. Aloittelevan open palkka on aivan eri maata tai esim. ala-asteen luokanopen palkka. Opettajia ei voi panna samaan nippuun.