Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

IL: Lasten toiminta riistäytyy käsistä Helsingin Oodissa

Vierailija
25.07.2025 |

https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/47cd1118-557f-4f26-a6e5-8298d69c9c1c

"Helsingin keskustakirjasto Oodi on julkaissut tiistaina Facebookissa vetoomuksen vanhemmille, jotka jättävät lapsensa kirjastoon ilman valvontaa. Kirjaston mukaan valvomattomat lapset ovat aiheuttaneet viime aikoina useita vaaratilanteita juoksemalla ja kiipeilemällä sisätiloissa.

- Liian villisti leikkiminen ja lasten jättäminen valvomatta saavat yhdessä aikaan todellisia vaaratilanteita, viestissä todetaan.

Postauksen mukaan jotkut vanhemmat jopa lähtevät kokonaan pois rakennuksesta. Oodin henkilökunta muistuttaa, että kirjastossa lapset ovat aina huoltajiensa vastuulla."

Kommentit (161)

Vierailija
101/161 |
25.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

meno ylipäänsä on menossa väistämättömään konfliktiin. no ei sinänsä mitään uutta auringon alla.

ihmisen viha toisiaan kohtaan uskonnosta,rodusta tai kulttuurista riippumatta on laantumaton.

surullista mutta totta.

Deus vult!

Kyllä. Vanhat kunnon ristiretket takaisin! 

Vierailija
102/161 |
25.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

meno ylipäänsä on menossa väistämättömään konfliktiin. no ei sinänsä mitään uutta auringon alla.

ihmisen viha toisiaan kohtaan uskonnosta,rodusta tai kulttuurista riippumatta on laantumaton.

surullista mutta totta.

Palstarasisteja on kuitenkin aika pieni määrä vaikka he pitävät itsestään paljon mölinää. Emme me normaalit ihmiset ketään vihaa.

Ei tarvitse vihata. Kuitenkin kaltaistesi loputon typeryys ja sinisilmäisyys nämä nykyiset ongelmat ovat aikaansaaneet. Tämä on tosiasia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/161 |
25.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihan keskustelun välipalaksi, Ruotsissa lapset odotti kiertävää sirkusta, mutta sirkusväki oli niin päissään, että viranomaiset käski purkaa telttansa ja jatka matkaa.

Ruotsissa on 24/7 sirkus. Ja joka yö paukkuu uuden vuoden pommit.

Vierailija
104/161 |
25.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja kaikesta huolimatta persujen kannatus syöksyy.

Vierailija
105/161 |
25.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaiken pahan alkujuuri on, ettei kaikille ole samat säännöt. Toisille on erivapauksia. Samat säännöt kaikille.

Vierailija
106/161 |
25.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Millainen vanhempi jättää lapsensa kirjastoon siksi aikaa kun lähtee itse ostoksille?

Minä kävin kirjastossa lapsena ihan yksin. Tosin minut oli kasvatettu hyvin. Osasin käyttäytyä hyvin.

Juu. Kauas on tultu niistä lapsuuteni ajoista, kun kaverini kanssa kuiskailtiin kirjoja valitessa ja lainaamisen jälkeen lähdettiin kiltisti kotiin lukemaan.

Vierailija
107/161 |
25.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmiset kuvittelevat että elämme jotenkin modernissa ja sivistyneessä maailmassa. Samaa paska on vain paketoitu kauniisiin ismeihin ja hajustettu sokeilla kulttuurihokemilla että huomio saataisiin pois siitä tosiasiasta että iänikuiset asenteet ovat ja pysyvät ihmiskunnan hamaan loppuun asti.

Me ei tätä muuteta. Ehkä asteroidin jälkeen saadaan olento 2.0 joka handlaa hommat paremmin.

Vierailija
108/161 |
25.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

surullista mutta totta.

Palstarasisteja on kuitenkin aika pieni määrä vaikka he pitävät itsestään paljon mölinää. Emme me normaalit ihmiset ketään vihaa.

Ette, mutta teitä vihataan. 

Viha on aina vain vihaajassa. Maailma on täynnä ärsykkeitä mutta jokainen päättää itse mihin reagoi. Sivistyneet ihmiset ymmärtää tämän kyllä.

Vierailija
109/161 |
25.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ylipäätään ymmärrä nykyistä lastenkasvatusta. Tällä viikolla olen kulkenut Espoossa eri paikoissa. Jokaisella kerralla on kaupassa lapsi tai kaksi, joka huutaa suoraa huutoa, esim, rattaissa. Ymmärrän tämän, että välillä tuon ikäistä lasta kiukuttaa, on uhmaa jne. Itsellänikin on kaksi lasta pienellä ikäerolla ja kyllä niistäkin ääntä lähti. Mutta se, mikä yllättää, on että vanhemmat eivät tee mitään, vaan antavat lapsen huutaa. Tai esimerkkitapaus lapsi huutaa ja äiti saa selville, että ei halua pitää shortseja jalassa. Huuto jatkuu ja päättyy siihen, että shortsit otetaan pois. Anteeksi vain, mutta miten tällainen lapsi tulee koskaan jatkossakaan tekemään asioita muutoin kuin sen mukaan, miten itse haluaa. 

Miten liittyy kirjastoon? No, siellä tällaisia kullannuppuja on läjä. Kukaan ei heidän peräänsä katso, saati kasvattaisi. Kun katson kirjoja, mistä tahansa välistä saattaa tulla minkäikäinen lapsi tahansa nilkoille. Lippulaivassa on erilaisia koloja siellä hyllyjen välissä. joten varmasti kiehtoo lapsia seikkailemaan. Mutta paikka on tosiaan aikuisten osasto, ja lasten osasto on eri paikassa. Kirjaston lähellä kulkee joka kerta kun siellä käyn, sellainen lössi alakoulu-yläkouluikäisiä poikia, jotka ulisevat, eivätkä väistä ketään. Heitä on noin 5-10. Kun he lähestyvät kirjastoa, henkilökunta alkaa seurata lössiä. Päättelen, että eivät ole toivottuja kirjastoon. Miksi ihmeessä kirjaston henkilökunnan tai asiakkaiden täytyy olla uhreina, miksi näitä lapsia ja esiteinejä ei saada kuriin. Miksi kukaan ei opeta heille, miten käyttäytyä ja olla? Vai onko heillä samanlaista kotonakin, että tapellaan ja ulistaan kaikki asia. 

Lippulaivan kirjasto on kuin hoplop, mutta ilmainen. Ja tosiaan meno on melkoista kaaosta koko ajan. Energiaa on, eikö heitä voisi viedä johonkin metsään huutamaan ja riehumaan... 

Itseäni ketuttaa, koska on tyyliin ainoa palvelu, jota itse haluaisin käyttää, mutta mieluummin en mene. 

Vierailija
110/161 |
25.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

surullista mutta totta.

Ette, mutta teitä vihataan. 

Viha on aina vain vihaajassa. Maailma on täynnä ärsykkeitä mutta jokainen päättää itse mihin reagoi. Sivistyneet ihmiset ymmärtää tämän kyllä.

Silloin kun homma romahtaa oikein kunnolla sivistyksellä ei tee yhtään mitään.

Vierailija
111/161 |
25.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Koko pääkaupunkiseutu on yksi paskakasa.

Valitettavasti samaa mieltä.

t. helsinkiläinen

Samoin. Olen alkanut harkitsemaan muuttoa muualle ihan oikeasti.

Me kantikset maksamme tämän lystin ja siitä hyvästä mietimme missä voi asioida, tai mihin pitää muuttaa, ettei tule ryöstetyksi tai raiskatuksi. Jotenkin en vaan ymmärrä tätä nykymeininkiä. 

Et sinä työtön Hevonperseensuolla asuva alkkis mitään maksa :D

Ihmettelen palstan ilmianto-systeemiä. Ensin poistatetaan sääntöjen mukaisia viestejä, väittäen niitä asiattomiksi ja sitten itse tuutataan tällaista? 

Vierailija
112/161 |
25.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kehitysmaa tulee kehitysmaalaisten mukana.

Persu on vielä kehitysvaiheessa, eli  kehitysmaalainen maalta! Tälläiset kehittyvät persu ja kehitysmaalais juntit kehittyvät hitaasti

Vierailija
113/161 |
25.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alkukantaisetkin oliot on itse vastuussa reaktioistaan. Reaktio on aina reagoijassa. Oli ärsyke mikä tahansa.

Vierailija
114/161 |
25.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En käy enää kirjastoissa ja uimahalleissa, koska en jaksa seurata päätöntä menoa. 

Aiemmin oli paremmin. 

Vierailija
115/161 |
25.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

espoolaismiehet

Vierailija
116/161 |
25.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Millainen vanhempi jättää lapsensa kirjastoon siksi aikaa kun lähtee itse ostoksille?

Tai terassille.

Vierailija
117/161 |
25.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lukurauhaa kaipaavaJade Trebs(16) myöntää, että lasten äänet ja tapahtumista syntyvä meteli häiritsevät häntä usein.

Täällä on aika paljon kaikenmaalaisia lapsia, jotka huutavat ja metelöivät, Trebs aprikoi.

Vierailija
118/161 |
25.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kehitysmaa tulee kehitysmaalaisten mukana.

Persu on vielä kehitysvaiheessa, eli  kehitysmaalainen maalta! Tälläiset kehittyvät persu ja kehitysmaalais juntit kehittyvät hitaasti

Olet niin oikeassa!!!  Persut on saastaa!

Vierailija
119/161 |
25.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Muslimit

Ehkä minulla on lukemisen ymmärtämisessä vaikeuksia, kun en yliopistotutkinnon suorittaneenakaan  löydä artikkelista mainintaa mistään uskonnosta tai kansalaisuudesta.

Tekstikritiikki ja lähikukeminen eivät sitten kuuluneet sinun opintokokonaisuuksiin? Oletko dipl ins?

Vierailija
120/161 |
25.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

vanhemmat sivuuttavat kaiken vastuunsa lapsista, eityisesti ulkomailta tulleet mutta myös kantasuomalaiset

ja sitten syytetään aina älylaitteita kaikesta, vanhemmissa kun ei ole mitään vikaa, vain älylaitteissa on ja tätä sanomaa tule päivittäin medioista

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi viisi neljä