IL: Lasten toiminta riistäytyy käsistä Helsingin Oodissa
https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/47cd1118-557f-4f26-a6e5-8298d69c9c1c
"Helsingin keskustakirjasto Oodi on julkaissut tiistaina Facebookissa vetoomuksen vanhemmille, jotka jättävät lapsensa kirjastoon ilman valvontaa. Kirjaston mukaan valvomattomat lapset ovat aiheuttaneet viime aikoina useita vaaratilanteita juoksemalla ja kiipeilemällä sisätiloissa.
- Liian villisti leikkiminen ja lasten jättäminen valvomatta saavat yhdessä aikaan todellisia vaaratilanteita, viestissä todetaan.
Postauksen mukaan jotkut vanhemmat jopa lähtevät kokonaan pois rakennuksesta. Oodin henkilökunta muistuttaa, että kirjastossa lapset ovat aina huoltajiensa vastuulla."
Kommentit (161)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kehitysmaa tulee kehitysmaalaisten mukana.
Persu on vielä kehitysvaiheessa, eli kehitysmaalainen maalta! Tälläiset kehittyvät persu ja kehitysmaalais juntit kehittyvät hitaasti
Olet niin oikeassa!!! Persut on saastaa!
Leikkasiko ne tukiloisen tukia?Voi-voi.Kohta leikataan lisää.
Persu on vielä kehitysvaiheessa, eli kehitysmaalainen maalta! Tälläiset kehittyvät persu ja kehitysmaalais juntit kehittyvät hitaasti
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se ei rasset alapeukuttelu nyt auta kun olette jääneet kiinni ns. paskat housuissa.
Ei sentään ole uima-altaissa rassejen paskat.
Persu on vielä kehitysvaiheessa, eli kehitysmaalainen maalta! Tälläiset kehittyvät persu ja kehitysmaalais juntit kehittyvät hitaasti paskoen altaisiin
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuossapa juttun linkki, niin helppo ymmärtää, miten kaukana maailmat on toisistaan:
https://www.helsinginuutiset.fi/paikalliset/1445281
"Henkilökunnan versio tapahtumien kulusta on varsin erilainen."
Yllätys...
Sehän on julkinen paikka. Saa videoida äänen kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Ja kaikesta huolimatta persujen kannatus syöksyy.
Sinä et osaa lukea.Kannatus on nousussa mutta vassari jaksaa valheita syytää aina kun on suinkin mahdollista.
Vierailija kirjoitti:
Tyhmä monitoimikonsepti pilaa koko laitoksen ja järjestelmän toiminnan. Tämä on tätä aikaa.
Inhoan näitä "koko kansan olohuoneita". Lapset syö eväitä ja riekkuu, vähän isommat kiroilee pelikoneella ja sotkee. Nuoret kokoontuu hengailemaan hiljaisiksi tarkotetuille alueille, tosi kiva mennä sellaisiin opiskelemaan tai etsimään tietoa. Moku-ukot varaavat kokonaisia pöytäryhmiä juorukerholleen, virkailijoita ei kiinnosta edes lasten vessassa ramppaavat nistit. Yhhhh.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Millainen vanhempi jättää lapsensa kirjastoon siksi aikaa kun lähtee itse ostoksille?
Muslimit
Ehkä minulla on lukemisen ymmärtämisessä vaikeuksia, kun en yliopistotutkinnon suorittaneenakaan löydä artikkelista mainintaa mistään uskonnosta tai kansalaisuudesta.
Erikoista että muut osaavat sen lukea kriittisesti mutta sinä et.
Joitain vuosia sitten arabiteinit harjoittelivat keskenään potkunyrkkeilyä Sellon kirjastossa. Siinä oli todellinen riski että kirjastossa kulkeva sivullinenkin olisi saanut vahingossa kierrepotkun ohimoonsa. Tilanne on sittemmin rauhoittunut kun siellä on nykyään vartijat.
Syy on varmaan yhteiskunnallinen, sillä Suomessa ei ole järjestetty alakouluikäisille lapsille kunnallista päivähoitoa/ohjelmaa, niin kuin monessa muussa maassa, kuten eräs ruotsalaisäiti ihmetteli, oliko nyt Hesarissa, vaikka Suomessa äitien kokopäiväinen työssäkäynti on korkea. Ja Suomessa koululaisilla on pitkät lomat, jos vertaa muihin maihin.
Esim. Ruotsissa kaikille alakouluikäisille lapsilla on kunnallinen subjektiivinen päivähoito/varhaiskasvatus oikeus kaikille lapsille kesäksi, kun vanhemmat ovat työssä.
Koululaiset ovat kesällä vapaana lähes 2.5kk ja vanhempien kesäloma 4vk ja jos vanhempi pätkätöissä, kesälomaa ei ole lainkaan.
Eikä ongelma ole mikään uusi, vaan se on ollut aina, kun lapset eivät keksi kotona järkevää tekemistä ja harvalla on varaa rahallisesti hoitajaan, lapset notkuvat kirjastoissa, puistoissa, kauppakeskuksissa jne. tapaamassa kavereitaan ja etsimässä seuraam
Vierailija kirjoitti:
Millainen vanhempi jättää lapsensa kirjastoon siksi aikaa kun lähtee itse ostoksille?
Samat jotka jättävät lapsensa valvomatta rannalla.
Vierailija kirjoitti:
Tuossapa juttun linkki, niin helppo ymmärtää, miten kaukana maailmat on toisistaan:
ote kirjaston"päällikön" lausunnosta:
Henkilökunnan versio tapahtumien kulusta on varsin erilainen. Koska en itse ollut paikalla, en pysty ottamaan kantaa siihen, mitä todella tapahtui.
Aluejohtajan tietojen mukaan keskustelua melutasosta käytiin myös Alin ja erään toisen kirjaston asiakkaan välillä.
Se että kaupunginvaltuutettu u-h-kaa boikotoida koko kirjastoa, saattaa olla tässä kohtaa vaan bonus. Itsekin tuli aiemmin entressessä asioitu ja kirjastossakin, toki musta ei lähtenyt meteliä, niin en saanut ketään kimppuunikaan. Kävin itse yleensä aamupäivällä siellä jolloin paikalla oli vähemmän ihmisiä. Hiukan vaikea uskoa että työntekijä juoksee heti kättelyssä jollekin kertomaan että te sömalit sitä ja tätä.
Oodi on alusta alkaen ollut sellainen äitien kokoontumispaikka, missä on ok antaa lapset juosta, riehua ja sotkea paikkoja.
Ei se ole mikään kirjasto, se on yhteiskunnan kustantama ja ylläpitämä tila perheille. Mitään ei saa vaatia, käytöstapoja ei ole (eikä tule).
Ja koska siellä kuitenkin on henkilökuntaa, kai jotkut ajattelee, että voivat asioida keskustassa samalla kun lapset siellä "leikkivät". Vähän kuin ilmainen kerho.
Olin kerran opettajana valvomassa alakoululaisten ryhmää Oodissa. Paikka suorastaan kutsuu juoksenteluun, riehumiseen ja piiloleikkeihin, vaikka joissakin paikoissa on mm. kiipeilystä varottavia kylttejä. Toivottavasti tämä retki jäi urallani ainoaksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Maaseudulla on mukavaa!
Tänne nuo eivät tule, koska ei ole yökerhoja.
Ei ole ongelmia kirjastossa.
Siellä ei taida olla kirjastot enää auki ollenkaan. Muutamat kesät maalla olleena tällainen muistikuva.
Jaa, kyllä täällä vaan on kirjastot auki ihan omatoimiaikoina aamusta iltaan päivittäin. Mutta eihän teidän kaupunkilaisten mielestä täällä maalla ole yhtään mitään.
Kerran kävin Oodissa, lähdin nopeasti pois. Asun ihan keskustassa, mutta ei tule mieleenkää mennä sinne. Sirkus, ei kirjasto.
Ei Oodin olemassaolo mitenkään vie pois mahdollisuutta asioida pienessä lähikirjastoissa, jossa palvelut ovat perinteisemmän kirjaston kaltaiset. On hyvä, että on monenlaisia kirjastoja. Oodissa ei ole pakko käydä, jos ei halua käydä siellä.
Se Oodissa lastensa kanssa liikkuvien aikuisten pitäisi kuitenkin ymmärtää, että Oodi on iso keskus, ei lähikirjastoon verrattava paikka. Lapsen jättäminen niin suureen ihmispaljouteen ilman valvontaa on riski erityisesti lapselle itselleen, mutta riippuen lapsen käytöksestä myös muille ihmisille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä kävin kirjastossa lapsena ihan yksin. Tosin minut oli kasvatettu hyvin. Osasin käyttäytyä hyvin.
Ei taida onnistua nykylapsilta. Liikaa vaadittu.
Aloin itse käydä kirjastossa lapsena 1970-luvulla. Ei siellä olisi kenellekään tullut mieleen huutaa, mölytä tai sotkea paikkoja. Jos näin olisi tehnyt, olisi saanut porttikiellon!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
meno ylipäänsä on menossa väistämättömään konfliktiin. no ei sinänsä mitään uutta auringon alla.
ihmisen viha toisiaan kohtaan uskonnosta,rodusta tai kulttuurista riippumatta on laantumaton.
surullista mutta totta.
Palstarasisteja on kuitenkin aika pieni määrä vaikka he pitävät itsestään paljon mölinää. Emme me normaalit ihmiset ketään vihaa.
Ette, mutta teitä vihataan.
Viha on aina vain vihaajassa. Maailma on täynnä ärsykkeitä mutta jokainen päättää itse mihin reagoi. Sivistyneet ihmiset ymmärtää tämän kyllä.
Äläs nyt jeesustele. Kaikissa meissä on vihaa ja raja
Normaali ihminen osaa kyllä hallita vihansa, mutta jokaisen kaivosta löytyy myös pohja ja ämpäristä reunat!
Miksei kirjastot en ole hiljaisia paikkoja?Oulussakin jotku toi lapsen sinne sisälle vain juoksentelemaan hyllyjen väliin,ei toruttu tai mitään. Ei minun lapsuudessani näin olisi saanut tehdä.
"Henkilökunnan versio tapahtumien kulusta on varsin erilainen."
Yllätys...