IL: Lasten toiminta riistäytyy käsistä Helsingin Oodissa
https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/47cd1118-557f-4f26-a6e5-8298d69c9c1c
"Helsingin keskustakirjasto Oodi on julkaissut tiistaina Facebookissa vetoomuksen vanhemmille, jotka jättävät lapsensa kirjastoon ilman valvontaa. Kirjaston mukaan valvomattomat lapset ovat aiheuttaneet viime aikoina useita vaaratilanteita juoksemalla ja kiipeilemällä sisätiloissa.
- Liian villisti leikkiminen ja lasten jättäminen valvomatta saavat yhdessä aikaan todellisia vaaratilanteita, viestissä todetaan.
Postauksen mukaan jotkut vanhemmat jopa lähtevät kokonaan pois rakennuksesta. Oodin henkilökunta muistuttaa, että kirjastossa lapset ovat aina huoltajiensa vastuulla."
Kommentit (161)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On se palstarassella hankalaa kun näkee matulaumoja kaikkialla :D
Ja rasse alapeukuttaa kun ei näy huivin huivia :D
Valoja päälle nyt.
Ei kai nyt mihinkään esittelyvideoon laiteta huonosti käyttäytyviä lapsia!
Se mikään kirjaston esittelyvideo ole vaan ihan 'ihka aito ulkkis' kävi kirjastoa ihmettelemässä. Ainoa lauma on kpop esitys ... olette te tyhmiä kun luulette pölhöpropagandanne uppoavan kehenkään :D
Vierailija kirjoitti:
Huomatkaa ettei yksikään mus.perhe/yhdistys ole tullut julkisuuteen- ei kiittämään lastensa pelastamisesta, ei kertomaan mitä oikeasti tapahtui.
Ovat ekana kädet ojossa kun avustuksia jaetaan, ekana vaatimassa että poliitikko irtisanoutuu lausunnoistaan. Mutta...missäs ne kiitokset on? Missä on kollektiiviset lahjoitukset (kuten esim. japanilaisten lahjoittamat kirsikkapuut Roihuvuoreen)? Yleinen kiitollisuus? Hyvä etteivät päälle sylje, jokainen työtön kielipuolikin kuvittelee olevansa kantisten yläpuolella.
Oodissako nyt heidätkin pelastettiin? DORKA :D
Vierailija kirjoitti:
Onko tää se sama ongelma joka näkyy rannoila hukkuneina ja kaduilla katujengeinä?
sama
Kantsii lukea Henning Mankellia. Hän näki 1990-luvulla, mitä Ruotsissa tapahtuu.
Vierailija kirjoitti:
Meidän kirjastossa ongelmana ovat 13-17 vuotiaat kantasuomalaiset lapset jotka käyttävät kirjastoa jonain omana kerhotilanaan, huutavat, räkivät, kiroilevat , wapettavat jne.
Kirjaston muutamalla työntekijällä ei ole mitään valmiuksia puuttua tälläiseen sikailuun.
Soittaisivat polisiin paikalle. Miksi katsoa perseilyä? Meillä on ainakin nollatoleranssi koulussa esim tappeluihin. Soitetaan poliisille paikalle. Selvittäkööt poliisin ja sossun kanssa asiat. Kummasti vaikuttaa siihen, miten koulussa meillä käyttäydytään
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Millainen vanhempi jättää lapsensa kirjastoon siksi aikaa kun lähtee itse ostoksille?
En tiedä. Olen itse asioinut kirjastossa omin päin kuusivuotiaasta. Äidin ohje oli, että enintään kymmenen kirjaa saa lainata kerralla. Kenellekään ei tullut mieleenkään, että lapsi olisi voinut kiipeillä tai riehua kirjastossa.
Tuo oli ihanaa aikaa. Kirjastoissa oli oikeasti hiljaista 1980-luvulla. Kukaan ei riehunut, juossut, hyppinyt ja kiljunut siellä.
Muistan suunnanneeni suoraan lastenosastolle, etsin kivoja kirjoja ja uppouduin niihin, kunnes huomasin ajan kuluneen. Lainasin monta kirjaa ja pakkasin ne sellaiseen muovirantakassiin, ja jatkoin lukemista kotona. Kaveritkin lainasivat kasapäin kirjoja, ja niistä sitten juteltiin ja analysoitiin urakalla 😀
Ei näille koulukkaille ole omat nuorisotilat ja talot, mihis ne ovat kadonneet?
Lapsia taas ei jätetä julkisiin paikkoihin omin nokkineen vahtimatta.
Vierailija kirjoitti:
Kantsii lukea Henning Mankellia. Hän näki 1990-luvulla, mitä Ruotsissa tapahtuu.
https://www.google.com/amp/s/amp.dw.com/en/henning-mankell-a-crime-writ…
Mankell oli hieno mies ja vastusti rasismia viimeiseen asti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se on säilö, eikä mikään kirjasto. Ihan niin kuin peruskoulukin on säilö, ei siellä ole enää tarkoitus opettaa mitään. Pennut saavat tehdä mitä haluavat, kunhan eivät nyt tapa ketään sen koulupäivän aikana.
Tää. Mun lapsella on hahmotushäiriö ja vaikeus ymmärtää esim. soveltavia tehtäviä. Todistus on kasia, ysiä, kymppiä. Tunneilla pelataan monivalintapelejä, katsotaan leffoja ja opiskellaan viikkotolkulla kaksisivuiseen kokeeseen. Surkeaksi on mennyt, eikä opettajia kiinnosta.
Kyllä varmasti kiinnostaa. Mutta jos ei ole resursseja niin mitäpä opettajana teet?
Olen itse maksanut materiaaleja, eriyttänyt, antanut ylimääräistä tukiopetusta (siis en veloittanut niistä mitään) yms yms mutta kun määräänsä enempää ei se yksi opettajakaan voi tehdä. Ja joissakin tapauksissa vanhemmilla menee niin voimakkaat defenssit päälle lastensa oppimisvaikeuksien suhteen, että mitään ei voi tehdä, vaikka olisi kaikki maailman resurssit. Joten ei syyllistetä opettajia, katsotaan mieluummin koteihin, opetusvirastoon, opetushallitukseen ja opetusministeriöön päin.
Vierailija kirjoitti:
Täällä kirjastossa oli värikyniä ja paperia lapsille. Ne piti ottaa pois, koska lapset piirsivät seiniin ja ikkunoihin. Täällä riehuu ihan kantislapset.
Eivät piirtäisi jos joku aikuinen vaivautuisi estämään ja kertomaan säännöt.
Kyllä tuossa on kyse myös vastuun välttelystä. Välinpitämättömyys ruokkii testailua ja häiriköintiä. Vaihtoehto ei voi aina olla "no otetaanpa sitten pois".
Sama pätee netin käytöstapoihin. Toisaalta toisenlainen näkökulma ei voi koskaan olla vääränlaista käytöstä.
Vierailija kirjoitti:
Täällä kirjastossa oli värikyniä ja paperia lapsille. Ne piti ottaa pois, koska lapset piirsivät seiniin ja ikkunoihin. Täällä riehuu ihan kantislapset.
Olivatkohan epäakateemisista perheistä?
Kuulostaa enemmänkin siltä, että lapsensa valvomatta jättävien vanhempien toiminta on riistäytynyt käsistä.
Vierailija kirjoitti:
Tulkaa ensin vaikka Lippulaivan kirjastoon katsomaan ja kuuntelemaan, ja puhukaa Oodista sitten vasta.
No kerro tarkemmin, mitä siellä on?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Millainen vanhempi jättää lapsensa kirjastoon siksi aikaa kun lähtee itse ostoksille?
Muslimit
Ehkä minulla on lukemisen ymmärtämisessä vaikeuksia, kun en yliopistotutkinnon suorittaneenakaan löydä artikkelista mainintaa mistään uskonnosta tai kansalaisuudesta.
Kyllä ne on etupäässä kantiksia, usko pois. 😁
Miksi tehdä uskonasia sellaisesta, mistä on jo tietoa ja dataa olemassa?
Vierailija kirjoitti:
Minä kävin kirjastossa lapsena ihan yksin. Tosin minut oli kasvatettu hyvin. Osasin käyttäytyä hyvin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Muslimit
Ehkä minulla on lukemisen ymmärtämisessä vaikeuksia, kun en yliopistotutkinnon suorittaneenakaan löydä artikkelista mainintaa mistään uskonnosta tai kansalaisuudesta.
Käy paikan päällä katsomassa niin ymmärrät. 😉
Mitä pitäisi ymmärtää? Suurin osa täällä olevista ei ole Helsingistä eikä voi mennä katsomaan Lippulaivan kirjastoon tai Oodiin. Miksi vihjailette, ettekö uskalla puhua asioista rehellisesti ja suoraan?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä kävin kirjastossa lapsena ihan yksin. Tosin minut oli kasvatettu hyvin. Osasin käyttäytyä hyvin.
Ei taida onnistua nykylapsilta. Liikaa vaadittu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Muslimit
Käy paikan päällä katsomassa niin ymmärrät. 😉
Mitä pitäisi ymmärtää? Suurin osa täällä olevista ei ole Helsingistä eikä voi mennä katsomaan Lippulaivan kirjastoon tai Oodiin. Miksi vihjailette, ettekö uskalla puhua asioista rehellisesti ja suoraan?
Eihän tuo palstarasse ole itse missään käynyt. Asuu Hevonperseensuolla ja suoltaa rasistista paskaa :I
Vierailija kirjoitti:
Miksi kommenttini Oodin toimimattomuudesta on poistettu? Se oli täysin asiallinen. Kirjoitin siinä, että oodi on epäonnistunut yksikkö, johon on yritetty ympätä kaikki mahdollinen nyt niin muodikkaan monimuotoisuuden nimissä, mutta silti siellä ei toimi kunnolla mikään. Näköjään lapsiparkkikaan ei toimi.
Mikä tässä oli palstan sääntöjen vastaista?
Taisi palstarasse poistattaa kun et mamutellut.
Vierailija kirjoitti:
Tilanne ympäri pk-seutua taitaa olla paha, kun kunnat uskaltautuvat ulostuloihin eri palveluitaan koskien.
Hirveän hyvä että päästäisiin hyssyttelystä ihan minkä tahansa asian suhteen. Jokainen rohkaistuva tasoittaa muiden tietä. Ja nimenomaan totuushakuisesti, parannusehdotus mielellään mukana. Alistuminen kaiken huonontumiseen pitäisi olla vihonviimeinen vaihtoehto.