IS. Nuoret kesätyöntekijät itkevät ravintolassa. Keski-ikäisten naisasiakkaiden käytös järkyttää.
Helsinkiläinen Annan Kartano -ravintola on joutunut ryhtymään ankariin toimiin asiakkaiden törkeän käytöksen takia. Kesätyöntekijät ovat ajautuneet jopa kyyneliin, kun keski-ikäiset asiakkaat ovat raivonneet, huutaneet ja käyttäytyneet aggressiivisesti esimerkiksi silloin, kun ravintolalla ei ole ollut antaa vaihtorahaa. Yrittäjät kertovat olevansa järkyttyneitä siitä, että etenkin keski-ikäiset asiakkaat eivät enää kykene odottamaan edes muutamaa minuuttia ruokaa tai kahvia, vaan raivoavat ja nöyryyttävät nuoria työntekijöitä. He vaativat asiakkaita joko muuttamaan käytöstään tai pysymään poissa.
Jälleen kerran todistamme keski-ikäisten asiakkaiden röyhkeyttä ja huonoa käytöstä! Milloin heistä tuli hemmoteltuja lapsia, jotka alkavat raivota, jos asiat eivät mene juuri niin kuin he haluavat? On suorastaan häpeällistä, että aikuiset ihmiset kiusaavat nuoria kesätyöntekijöitä pelkästään siksi, että joutuvat odottamaan hetken tai maksamaan kortilla. Mikä näitä aikuisia oikein vaivaa? Ei ihme, että nuoriso ei enää halua mennä töihin - kuka sellaista rääkkäystä kestäisikään. Ehkä olisi aika keski-ikäisten katsoa peiliin ja miettiä, miksi heistä on tullut niin sietämättömiä!
Milloin aikuiset oppivat käyttäytymään sivistyneesti?
Kommentit (683)
Vierailija kirjoitti:
Ihmettelen keski-ikäisenä naisena että nuorille ei ole kerrottu mitään ASIAKASPALVELUTYÖSTÄ. Itse olen tehnyt sitä suurimman osan elämästäni eikä mikään tule yllätyksenä. Suomessa on muutenkin huono palvelutaso, jos ei voi mistään asiasta huomauttaa tilanteessa vaan on vain nöyrryttävä ja nieltävä tappio. Kerrankin nuori tytönhupakko oli kaupan kassana ja siihen tuli pariskunta raha-arpojen kanssa, jotenkin aavistin että nyt tulee ongelmia. Ja eihän se tyllerö osannut niitä arpoja tarkistaa. Yritti puhua radiopuhelimeensa ja pyytää apua, muttei ilmeisesti osannut käyttää sitä. Istui siinä ja ehdotti että siirtyisin toiselle kassalle. Ei voinut edes kysyä siltä toiselta kassalta apua. En sanonut mitään, jätin ostokset hihnalle ja lähdin. Uusavuttomia kaikki nuoret.
Mun mies joutui paimentamaan noita ravintolassa. Mitään ei osata, ja kännykkä koko ajan kädessä. Nyt sinne on alettu palkata vähän vanhempia, pitkän linjan ammattilaisia. Kaikki sujuu taas. En oikein osta tätä asiakkaiden huonoa käytöstä. On ok vaatia edes jotain, jos siitä maksaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihmettelen keski-ikäisenä naisena että nuorille ei ole kerrottu mitään ASIAKASPALVELUTYÖSTÄ. Itse olen tehnyt sitä suurimman osan elämästäni eikä mikään tule yllätyksenä. Suomessa on muutenkin huono palvelutaso, jos ei voi mistään asiasta huomauttaa tilanteessa vaan on vain nöyrryttävä ja nieltävä tappio. Kerrankin nuori tytönhupakko oli kaupan kassana ja siihen tuli pariskunta raha-arpojen kanssa, jotenkin aavistin että nyt tulee ongelmia. Ja eihän se tyllerö osannut niitä arpoja tarkistaa. Yritti puhua radiopuhelimeensa ja pyytää apua, muttei ilmeisesti osannut käyttää sitä. Istui siinä ja ehdotti että siirtyisin toiselle kassalle. Ei voinut edes kysyä siltä toiselta kassalta apua. En sanonut mitään, jätin ostokset hihnalle ja lähdin. Uusavuttomia kaikki nuoret.
Mun mies joutui paimentamaan noita ravintolassa. Mitään ei osata, ja kännykkä koko ajan kädessä. Nyt sinne on alettu palkata vähän vanhempia, pitkän linjan ammattilaisia. Kaikki sujuu taas. En oikein osta tätä asiakkaiden huonoa käytöstä. On ok vaatia edes jotain, jos siitä maksaa.
Enpä tiedä. Mulla tämä teidän asenne tässä häiritsee eniten. Kukaan ei ole seppä syntyessään ja vasta työelämään siirtyvät nuoret tarvitsee ohjausta enemmän. En ole vielä niin vanha, etten muistaisi miltä tuntui istua siinä kassan takana, kun ei oltu vielä opastettu johonkin ja puhelin toimi miten sattui. Tunne on hirveä kun kassalle saapuu ihminen, jolla ei ole ymmärrystä nuoria harjoittelijoita kohtaan vaan aletaan sättiä ikään kuin se mitenkään auttaisi asiaan. Kärsivällisyys on hyve.
Osaa ne nuoret assapalvelijatkin: Olin ravintolassa jossa muutama nuori tyttö, yhdellä huulet täyteen pumpatut. Aloin sitten juttelemaan erään tutun tytön kanssa siistä ryhmästä ja meillä oli kivaa. Niin joku näistä huulipumpatuista heitteli mulle että sun pitäs todellakin "tehdä leikkaus tolle naamallesi!. Ilmeisesti sitten siinä porukassa leikellään itseä mennen tullen ja pumpataan huulia. :) Ravintola ala on täynnä draamaqueenejä. Todellakin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun mies joutui paimentamaan noita
Kukaan ei ole seppä syntyessään, ja on todellakin epäreilua laittaa epävarmoja nuoria työhön ilman kunnollista perehdytystä.
Mutta minä näin kyllä töissä tämän asian toisenkin puolen. Noin kolmasosa nuorista kesätyöntekijöistä oli reippaita ja oppivat nopeasti, vaikka olivat ensimmäistä kertaa ravintola-alalla. Loput eivät olleet edes kiinnostunut oppimaan. Ohjeistus meni yhdestä korvasta sisään ja toisesta ulos. Esimerkiksi yksi jätti kerta toisensa jälkeen elintarvikkeita jopa yön yli pilaantumaan pöydälle: ei kiinnostanut noudattaa ohjeita. Toinen vilkuili puhelintaan parin minuutin välein, ja oli niin hajamielinen, että kysyi viisi kertaa peräkkäin "niin mitä sä sanoitkaan?" Pari velttoa tyttöä oli vähän väliä kateissa - eivät sietäneet kuumuutta sisällä ja menivät istuskelemaan ulos rannalle ja juttelemaan keskenään. En tiedä miksi he kuvittelivat, että heille maksettaisiin siitä palkkaa. Pari jäi töistä pois jo muutaman päivän jälkeen, eivätkä koskaan ilmoittaneet mitään. Ja niin edelleen.
Jossain vaiheessa nuo kehnommat kesätyöntekijät korvautuivat niillä parjatuilla keski-ikäisillä naisilla.
Minä en ollut näiden pomo, mutta silti oli kiinnostavaa nähdä, miten helppo oli esiintyä edukseen erinomaisena nuorena kesätyöntekijänä. Jos olisin yrittäjä, palkkaisin tuon kolmasosan heti töihin. Mutta en tiedä miten pärjäisin noiden loppujen kanssa repimättä hiuksia päästäni. Ja töitä ja rahaa hekin tarvitsisivat - eivät nuo olleet mitään häirikkönuoria, vaan ihan tavallista nuorisoa - mutta miten perehdytetään ihmisiä vasten tahtoaan?
-eri
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nuorena aikuisena aspahommissa keski-ikäiset naiset oli kaikkein pelottavampia (keski-ikäinen mies oli pahaksi heittäytyessään pelottavampi, mutta sitä tapahtui harvemmin). Nyt kun itse alan olla keski-ikäinen nainen, yritän parhaani mukaan olla asiakkaana mahdollisimman ystävällinen, ihan edellisten sukupolvienkin syntejä sovittaakseni.
Helpointa ja mukavinta elämä on, kun on kaikille kiva. Iästä, tilanteesta ja asemasta riippumatta.
Olen + 50v nainen. Olen aina perus ystävällinen kaikille, mutta erityisesti joillekin nuorille. Joskus näkee ettei oikein osata ja kokemattomuus näkyy. Aina rauhoittelen siinä tilanteessa, ettei mitään hätää. Kyllä tästä selvitään. Me ollaan kaikki oltu joskus nuoria ja epävarmoja. Ei se rähjääminen vie asioita eteenpäin.
No joo löytyy niitä nuorempia ikäviä asiakaspalvelussa. Mulla meni täysin tunteisiin, kun kerran maksoin käteisellä lähikaupassa. Ei mitään pieniä kolikoita ollut. Vaan seteli ja pari kolikkoa, tasaraha. Noin 30 v nainen alkoi siis ihan huutamaan, että rahaa puuttuu. Näytin, että tasaraha. Ei sanonu mitään, mulkaisi vihaisesti ja viskoi mun ostoksia. Eli sain vain huutamista ja silmien pyörittelyä ilman mitään syytä.
Sanoitko hänelle mitään? Entä ilmoititko asiasta myymäläpäällikölle?
Niinhän se on: kun mies huomauttaa jostain asiasta, hänet otetaan tosissaan ja ongelma kiirehditään heti korjaamaan. Kun nainen, etenkin keski-ikäinen, huomauttaa samasta asiasta, hän on heti nuoria naisia kadehtiva vaihdevuosioireinen noita-akka, jolle voidaan muljautella silmiä.
Tässä ketjussa kirjoittelevat ja lukevat nuoret naiset muuten: jonain päivänä, jos saatte elää, teistäkin tulee keski-ikäisiä ja saatte tätä samaa kohtelua osaksenne. Silloin on ihan sama, miten reiluja ja mukavia olette, koska olette keski-ikäisiä halveksuttavia naisia. Muistakaa silloin tämänhetkiset asenteenne.
työssäkäyvällä nettomaksajalla hermot kireellä kun monikulttuurinen suomea osaamaton tarjoilija ei osaa edes yksinkertaisimpia työtehtäviään hoitaa
sympatiat 100% asiakkaan puolella
Työskentelin vuosikymmeniä sitten erään suuryrityksen puhelinpalvelussa, ja kokemus avasi silmäni sille, minkälaista kuona-ainesta osa suomalaisista on. Valtaosa meille soittaneista asiakkaista oli toki mukavia, ja vihaisetkin saatiin useimmiten leppymään. Mutta osa halusi huutaa silkasta huutamisen halusta ja uhkaili jopa tappamisella silloinkin, kun olivat itse syypäitä syntyneisiin ongelmatilanteisiin.
Juuri näille uhkailijoille päätinkin kostaa. Otin kohdehenkilöiden numerot talteen ja palkkasin miespuolisen, hieman häiriintyneen ystäväni soittelemaan heille yöllisiä huohotuspuheluita prepaid-liittymästä. Aamuöiseen soittoon on aina mukava herätä, ja erityisen mukavaa se on silloin, kun langan toisessa päässä on runkkufantasioitaan örisevä varttihullu.
Vierailija kirjoitti:
Hauskaa miten tähän ketjuun saatiin nämä mainitut ongelmanaiset jankkaamaan ja näyttämään mistä on kyse. Mitään tervettä nöyryyttä heillä ei ole, vaan uhriudutaan tai haukutaan ja vaaditaan. Joustamisen ja sovittelun taito pyöreä nolla.
Olen ollut monta vuotta lähiökapakassa duunissa tarjoilijana/baarityöntekijänä. Rasittavimpia (ja hauskimpia) ovat nämä rouvat (poikkeuksetta rouvat!), jotka siinä vaiheessa kun tarjoilu heille loppuu tolkuttoman päihtymyksen takia, jäävät tiskille lukemaan lakia: "MINNNÄÄÄ olen ollut x vuotta asiakaspalvelussa, ja MINNNÄÄÄ kyllä tiedän mihin MIIINNNUUUlla on oikeus! MMMIINNÄÄ vaadin ravintolapäällikön paikalle, ja SIIINNNÄÄÄ saat potkut:"
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämän tietää jokainen asiakaspalveluhommia tehnyt: v-mäisin asiakasryhmä on itseään täynnä olevat kitkerät ja katkerat keski-ikäiset NAISET. Keskarit miehetkin voi olla v-mäisiä, mutta eivät useinkaan yllä samaan nöyryyttävään julmuuteen kuin naiset, varsinkin naispuolista työntekijää kohtaan.
Aspat, pitääkö tämä paikkansa?
Ainakin kun nuorempana olin baarimikkona, niin pitää täysin paikkansa. Kaikkein ikävimmät asiakkaat oli keski-ikäiset naiset. Ei ne keski-ikäiset miehetkään aina kivoja olleet, mutta naiset olivat selvästi enemmän v-ma
Huonoista kokemuksista puheenollen:
Minut jätti miesmyyjä täysin huomiotta, kun olin moottoripyörää ostamassa. Alkuun hänellä oli toinen asiakas. Sitten asiakas lähti, luulin myyjän tekevän jotain paperihommia. Mutta seuraavaa asiakasta taas palveli. Olin paikalla ja yhtä tiettyä pyörää tutkimassa 45min. Siinä vaiheessa kun lähdin pois, ei liikkeessä taaskaan ollut ketään. Lähtiessäni myyjä kysyi, olisko ollut jotain kiinnostavaa. Vastasin olis, ja menin pois.
Ostin pyörän toisesta liikkeestä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun mies joutui paimentamaan noita
Esimiehen tehtävä on perehdyttää nuori, harjoitteleva tai aloitteleva työntekijä työhön, ei asiakkaan. Esimiehen (tai henkilön) pitäis todellakin olla tukena ainakin alkutaipaleella, ettei hätääntynyt nuori sekoile "radiopuhelimensa" kanssa ihan yksin.
Jokaisesta asiakasryhmästä löytyy hirveitä asiakkaita. Mutta kyllä se pahin valitettavasti on me keski-ikäiset naiset. Käytös on usein kauheaa riippumatta asiakaspalvelijan iästä tai sukupuolesta.
Sitä aina toivoo että itsellä on jatkossakin elämässä sisältöä ja onnellisuutta niin paljon ettei tarvitse alkaa polkemaan muita itseään korottaakseen.
on kumma kun Keski-ikäiset ihmiset käyttäytyvät kun puberteetti-ikäiset. Ei kannata mennä mihinkään jos ei kykene odottamaan tilaustaan. Ja ei se maksa mitään olla ystävällinen ravintola työntekijöille.
Säälittävä ihminen jolla meinaa mennä hermot ravintolassa asioidessa.
Vierailija kirjoitti:
Säälittävä ihminen jolla meinaa mennä hermot ravintolassa asioidessa.
Näinpä. On myös äärimmäisen epämiellyttävää istua kuulo- ja näköetäisyydellä sellaisesta hermokimpusta yrittäen a) rentoutua ja b) teeskennellä ettei kuule eikä näe, mitä lähipöydässä tapahtuu. 🙄
Vierailija kirjoitti:
Jokaisesta asiakasryhmästä löytyy hirveitä asiakkaita. Mutta kyllä se pahin valitettavasti on me keski-ikäiset naiset. Käytös on usein kauheaa riippumatta asiakaspalvelijan iästä tai sukupuolesta.
Sitä aina toivoo että itsellä on jatkossakin elämässä sisältöä ja onnellisuutta niin paljon ettei tarvitse alkaa polkemaan muita itseään korottaakseen.
Nainen on naiselle susi. Miksi haukut ja mustamaalaat toisia iän ja sukupuolen perusteella?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämän tietää jokainen asiakaspalveluhommia tehnyt: v-mäisin asiakasryhmä on itseään täynnä olevat kitkerät ja katkerat keski-ikäiset NAISET. Keskarit miehetkin voi olla v-mäisiä, mutta eivät useinkaan yllä samaan nöyryyttävään julmuuteen kuin naiset, varsinkin naispuolista työntekijää kohtaan.
Aspat, pitääkö tämä paikkansa?
Ainakin kun nuorempana olin baarimikkona, niin pitää täysin paikkansa. Kaikkein ikävimmät asiakkaat oli keski-ikäiset naiset. Ei ne keski-ikäiset miehetkään aina kivoja
Hän pelkäsi. Että kysyt jotain johon hän ei osaa vastata, tai että et tiedä mitä haluat. Eikä muutenkaan huvittanut. Ehkä liike ei myynyt naisille? Joka tapauksessa tuskin mies olisi saanut samaa kohtelua.
Vierailija kirjoitti:
on kumma kun Keski-ikäiset ihmiset käyttäytyvät kun puberteetti-ikäiset. Ei kannata mennä mihinkään jos ei kykene odottamaan tilaustaan. Ja ei se maksa mitään olla ystävällinen ravintola työntekijöille.
Samat ihmiset matkustavat lomillaan etelään, eivätkä nurise yhtään, vaikka jotuvat odottamaan tunnin ruokaansa ja ruokailun päätyttyä tunnin laskuansa. On niin ihanan eksottisen kiiretöntä ja rentoa, miksei Suomessa ole sellaista 🏖🍷
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Samat ihmiset matkustavat lomillaan etelään, eivätkä nurise yhtään, vaikka jotuvat odottamaan tunnin ruokaansa ja ruokailun päätyttyä tunnin laskuansa. On niin ihanan eksottisen kiiretöntä ja rentoa, miksei Suomessa ole sellaista 🏖🍷
No eiköhän siellä etelässä ole parempi palvelukin kuin täällä Suomessa.
Yksi ystävä ole kovin iso otos. Vauva.fi -keskustelupalstalta on vaikea löytää ketjua, jossa keskustelu ei heti väänny kahden kuppikunnan väliseksi ad-hominemiksi.
Itsellä ikää on yli 60v. Täysin hirveitä kroonisia kusipäitä olen tavannut kymmenien vuosien aikana melko tasaisesti eri ihmisryhmissä. Onneksi suurin osa on sen verran tolkuissaan, että työ, harrastus ym. sosiaalinen kanssakäyminen onnistuu. Ei valitettavasti kuitenkaan aivan kaikilta, ja tuossa porukassa on sekä asiakaspalvelijoita, miehiä, naisia, kokoomuslaisia, vasemmistolaisia kuin eri rotujakin.