Uinninvalvojia palkattava lisää!
Kun valistus ja järki eivät auta, on rannoille ja maauimaloihin lisättävä valvontaa ja valvojia. Lapsia on pakko suojella vanhempien välinpitämättömyydeltä tai tietämättömyydeltä. Eihän tämä nyt näin voi jatkua!
Kommentit (107)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ilmeisesti meillä Peräkylän pitäjässä on vähän eri meininki, kun rannalla ei ole uimavalvojia lainkaan. Jos lapseni hukkuvat, todennäköisin syy sille löytyy peilistä. Siksi lähtökohtaisesti vanhemmat (ainakin meidän rannalla) ovat paremmin kartalla jälkikasvunsa toimista kun ei ole sitä vaihtoehtoa että joku muu voisi valvoa lapsia.
Pitäisikö isommissa kaupungeissa nimenomaan poistaa uimavalvojat, jos aikuisilla lamppu syttyisi että tämäKIN asia kuuluu vanhemman vastuupiiriin.
Peräkylän rannalla on ehkä 20 henkeä kun isoimmalla kaupunkirannalla on 220 henkeä. Vähän eri asia.
Ja on ihan Helsingissäkin paljon pienempiä uimrantoja ilman valvojia.
Nimenomaan siellä kaupunkorannalla luulisi vanhempien katsovan jälkikasvunsa perään koska lammikossa on 200 muutakin luttaajaa.
Rasistista. Osaa ne somput omillakin aivoilla miettiä, että veteen hukkuu. Ei ne ole vähä-älyisiä holhottavia vaikka somppuja ovatkin. Taitavat vaan luulla, että ne valvojat ovat valvomassa sitä biitsiä ja heidän jälkikasvuaan, eikä heidän tartte katsoa silloin naperoidensa perään. Eli valvojat pois niin somputkin ymmärtää vahtia kupeittensa hedelmiä.
Ehdottomasti lisää uimavalvojia, niin säästyy henkiä ja nuoret aikuiset saavat kesätöitä, kaikki voittaa!
Itse olen peräkylältä, jossa ei ollut mitään mahdollisuutta 90-2000-luvulla järjestää koulun puolesta tarpeeksi kattavaa uimaopetusta. Kävimme uimahallissa n. 70 km päässä pari hassua kertaa ja sen jälkeen pitikin jo ala-asteen lopussa läpäistä uimatesti. Opin uimaan järvessä sukulaisten opastuksella. Koulu-uintipohjalla en olisi ikinä läpäissyt tuota uimatestiä, joka meni järvissä vietettyjen kesien avulla kirkkaasti läpi!
Kaupunkien ja kuntien pitäisi panostaa varsinkin kesäisin luonnonvesissä ja maauimaloissa annettavaan uimaopetukseen.
Tuo on ihan hullua, että uimataidottomat vanhemmat päästävät lapsensa veteen. Sama kuin opettaisivat pyörällä ajoa tyrkkäämällä lapsen pyörän selässä mäkeä alas ilman, että ovat itse näyttäneet mallia, miten jarrutetaan jne.
Pelottavaa tuollainen "herran haltuun" -asenne!
Valistus ja järki on toiminut kyllä Suomen lukemattomilla vesipaikoilla. Muuten joutuisi palkkaamaan miljoonille rantakilometreille valvojan kesät talvet. Muualla Suomessa tapaukset on olleet onnettomuuksia, sairaskohtauksia, sääoloja. Uussuomalaisia varten ei kannata satsata, evoluutio hoitakoon.
Vierailija kirjoitti:
Ehdottomasti lisää uimavalvojia, niin säästyy henkiä ja nuoret aikuiset saavat kesätöitä, kaikki voittaa!
Itse olen peräkylältä, jossa ei ollut mitään mahdollisuutta 90-2000-luvulla järjestää koulun puolesta tarpeeksi kattavaa uimaopetusta. Kävimme uimahallissa n. 70 km päässä pari hassua kertaa ja sen jälkeen pitikin jo ala-asteen lopussa läpäistä uimatesti. Opin uimaan järvessä sukulaisten opastuksella. Koulu-uintipohjalla en olisi ikinä läpäissyt tuota uimatestiä, joka meni järvissä vietettyjen kesien avulla kirkkaasti läpi!
Kaupunkien ja kuntien pitäisi panostaa varsinkin kesäisin luonnonvesissä ja maauimaloissa annettavaan uimaopetukseen.
Tuo on ihan hullua, että uimataidottomat vanhemmat päästävät lapsensa veteen. Sama kuin opettaisivat pyörällä ajoa tyrkkäämällä lapsen pyörän selässä mäkeä alas ilman, että ovat itse näyttäneet mallia, miten jarrutetaan jne.
Pelottavaa tuollainen "
Ennen opittiin katsomalla miten aikuinen liikkui vedessä, miten raajoja vedetään. Sitten polskittiin vähän laiturista kiinni pitäen ja käännyttiin siitä omien uintiliikkeiden varaan. Siitä se läksi kun keksi miten pysyy pää pinnalla. Sama miten pysyy pyörällä pystyssä.
Sinilevä korjaa kohta rantojen tilanteen, niin luonnon vesiin ei tarvitse mennä!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siinähän sinulle työpaikka, ap!
Minulla on jo vakituinen työ, mutta eiköhän nämä hukkumiset voi nuoria työllistää.
Osa näistä hukkuneista työllistää elinsiirtoyksiköitä.
heikot sortuu elontiellä! palkkaa oma valvoja mukaan ku viet lapsias
Minusta kaikki uinti"valvominen" vois loppua joka uintipaikasta. Ihan kantasuomalaisena ikäni Suomessa asuneena en näe mitään järkeä palkata nuoria kunnan virkamiesten tuttujen kakaroita sinne rannoille muka vahtimaan. Kun ne eivät ole pelastajia eikä mikään ole heidän vastuullaankaan, niin miksi niitä siellä on? Eikö olisi parempi, että siellä olisi vaan korkeintaan järjestyksenvalvojia kattomassa ettei kukaan perseile siellä? Ei ihme jos joku muusta kulttuurista erehtyy luulemaan, että ne ns rantavahdit oikeasti vahtii ja hengenpelastajat pelastaa?
Edelleen; ei pidä valvoa lapsia, vaan lasten vanhempia. Uimavalvojien työ on väärin ymmärretty, heidän tulee pitää yllä yleistä järjestystä ja siihen kuuluu, että vanhemmat hoitavat itse omat lapsensa. Jos vanhemmat istuvat rannalla tiktokin ääressä, niin valvoja ei katso lasta vaan käskyttää vanhemmat veteen ja/tai hakemaan kakarat pois sieltä ja HETI. Palkkaisin rannalle vartijoita, jos näistä nuorista ei ole komentamaan ja käskyttämään.
t. Vihervassu sossutäti
Lasten määrä rajattava kahteen per aikuinen uimahalleissa, rannoilla ja uimaloissa. Ja siltikin, jos jättää lapsensa valvomatta niin poisto paikasta vartijan toimesta.
Reippaasti vaan kuulutukset, että huoltajaa etsitään ja lapset pois vedestä, jos huoltajaa ei näy lasten vieressä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siinähän sinulle työpaikka, ap!
Minulla on jo vakituinen työ, mutta eiköhän nämä hukkumiset voi nuoria työllistää.
Osa näistä hukkuneista työllistää elinsiirtoyksiköitä.
Ei voi paapoa mitään erityisryhmä siksi, että ei osaa kasvattaa lapsiaan tai valvoa niitä. Samat nuoret käyttävät huumeita ja ajavat skuuteilla onnettomuuksia. Sama kasvatuksen puute näkyy ihan kaikessa. Lastensuojelun tulisi puuttua näihin perheisiin ja vaikka ottaa lapset huostaan, jos tilanne ei muuten muutu.
Vierailija kirjoitti:
Minusta kaikki uinti"valvominen" vois loppua joka uintipaikasta. Ihan kantasuomalaisena ikäni Suomessa asuneena en näe mitään järkeä palkata nuoria kunnan virkamiesten tuttujen kakaroita sinne rannoille muka vahtimaan. Kun ne eivät ole pelastajia eikä mikään ole heidän vastuullaankaan, niin miksi niitä siellä on? Eikö olisi parempi, että siellä olisi vaan korkeintaan järjestyksenvalvojia kattomassa ettei kukaan perseile siellä? Ei ihme jos joku muusta kulttuurista erehtyy luulemaan, että ne ns rantavahdit oikeasti vahtii ja hengenpelastajat pelastaa?
Rantavahti on käytännössä järjestyksenvalvoja, joka hoitaa myös siivoustehtäviä. He eivät ole uimavalvojia eivätkä hengenpelastajia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Rantavahti on käytännössä järjestyksenvalvoja, joka hoitaa myös siivoustehtäviä. He eivät ole uimavalvojia eivätkä hengenpelastajia.
Niinpä. Uikkarit pois päältä ja asialliset viralliset puvut, pelastusliivit viralliset man ja pelottavamman näköiseksi ja oikeus kirjoittaa sakkoja pölöille. Valvottu uimarannat maksullisiksi ( eihän näitä vastuuhenkilöitä sinne pikku rahalla palkata) ja alaikäiseltä pääsy kielletty ilman valvojaa.
Vierailija kirjoitti:
Vanhemmilla on vastuu lapsistaan. Aurinkolahden uimarannalla kuulutetaan usein kuinka vanhempien pitää vahtia lapsia. Toisille vanhemmille ei se vaan mene päähän.
Antaa oppia kantapään kautta.
Olen itse ollut "uimavalvoja" monen muun silloiseen työhöni liittyvän tehtävän lisäksi 70-luvulla. Olin siis leirivalvojana 5 peräkkäisellä leirillä. Olin 16-vuotas ja uimataitoni oli luokkaa hädin tuskin pysynyt pinnalla. Onneksi kesä oli kylmä ja sateinen, ja moni lapsi kieltäytyisin uimaan menosta. Samoin tekivät kaikki vanhemmat leirivalvojat, perustellen sitä joko kuukautisilla tai jalassa olevalla naarmulla tai pienellä nuhalla. Me neljä 16-vuotiasta sitten seisoimme kylmässä järvessä ja toivoimme ettei kukaan huku. Ei meistä kukaan todella ollut mikään pelastajataitoinen.
Sittemmin aikuisena kävin uimatekniikkakurssit, työn puolesta olen kaikki ea-tasot käynyt ja elvytystaitoja meillä kerrataan vuosittain. Uimavalvoja urani ei jatkunut, mutta omat ja lähipiirin lapset olen opettanut uimaan. Uimataitohan syvenee vasta harjoituksen myötä, lyhyt kurssi ei siihen riitä. Luulin nykyään asioiden olevan paremmin kuin 70-luvulla, joten järkytyksen oli suuri, kun eräs sukulaistytön palkattiin 16-vuotiaana kotikuntansa uimavalvojaksi sikäläiseen maauimalaan. Äitinsä työskenteli kunnan viranomaisena,mutta järkytyksen ei liittynyt siihen, vaan siihen, että ko tytön hyvin tuntevana tiesin, että hän ei yhtään lasta eikä aikuista pystyisi sukeltamaan ylös, kuljettamaan eikä nostamaan altaasta, tuskin elvyttämäänkään.
Kannatan, että valvojia sanotaan joksikin muuksi jos heitä yleensä missään pitää olla.
Olihan se nuorelle "rantavahdille" tai "uimavalvojalle" traumaattinen kokemus, jos joku pääsi hukkumaan omalla vahtivuorolla
"Ala Saeedista on väärin, että sosiaalisen median uimataitokeskusteluissa on noussut esiin myös rasismia"
https://www.is.fi/kotimaa/art-2000011384321.html
Tulihan se sieltä! Ei aihetta mistä nämä eivät keksisi olevansa rasismin uhreja. Ei jumalauta.
Lapset ovat rannalla vanhempien vastuulla, joten kaikki uinninvalvojat pitää irtisanoa.
Rannalle voi mennä muistakin syistä kuin uimisen takia. Minäkin menen monesti lähirannalle, istuskelemaan, lukemaan kirjaa jne. Ei ole tässä kerrostalossa mitään pihanurmikkoa, jolla ottaa aurinkoa.