Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Asiakkaita pyydetään näyttämään kassit kassalla - näin perustelee kauppias

Vierailija
24.07.2025 |

https://www.tyrvaansanomat.fi/uutiset/art-2000011382105.html

"Yleensä asiakkaat suhtautuvat pyyntöön hyvin, mutta eivät aina. Osa närkästyy ja pitää tilannetta nolona."

Kommentit (509)

Vierailija
161/509 |
24.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joo, no minua on yhden ainoan kerran pyydetty näyttämään kassi, enkä toista kertaa siihen kauppaan mene.

Kyllä varmaan kauppiasta nyt harmittaa!

Vierailija
162/509 |
24.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siuntion S Marketissa lähtökohtaisesti kaikki nuoret ovat varkaita.

Aulassa on useampi lappu, missä nuoria kehotetaan jättämään laukut (likaiselle) lattialle. Päivisin on ihan vartija valvomassa että näin tapahtuu.

Palautteesta huolimatta ei kauppa ole muuttanut tätä syrjintää harjoittavaa, laitonta toimintaansa.

Samoin mökkipaikkakuntamme Tokmannilla vaaditaan, että koululaiset jättävät reppunsa lattialle. Ihmettelen, miten ikä automaattisesti tekee ihmisestä varkaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
163/509 |
24.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulle on aivan sama mitä joku poliisia leikkiä haluava kassatäti (tai vartija) minusta ajattelee, vaikken hänelle yksityisiä tavaroitani esittele edes pyynnöstä.

Oikea poliisi ei tule edes paikalle, vaikka pyytäisivät, koska en ole varastanut mitään, niin ei voi olla "silminnäkijääkään".

Minulla ei ole mitään tarvetta hyvesignaloida ja todistella kenellekään, että olen rehellinen. Ajatelkoot mielessään ihan mitä lystäävät. 

Omasta itsemääräämisoikeudestani ja oikeudestani yksityisyyteen sen sijaan pidän kiinni. 

Jos sulla ei ole laukussa mitään varastettua niin miksi kuvittelet, että vartijaa tai myyjää kiinnostaa yhtään sun laukun sisältö? Niitä laukku

"Ei tarvitse edes kuittia esittää. Jos kukaan ei ole nähnyt asiakasta sullomassa niitä kassiin, silloin ei voi syyttää näpistyksestä."

Tottakai voi!

Kuitti kannattaa aina säilyttää kotiin asti ja joidenkin tavaroiden kohdalla mahdollisista takuuseen liittyvistä syistä pidempäänkin!

Vierailija
164/509 |
24.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aulassa on useampi lappu, missä nuoria kehotetaan jättämään laukut (likaiselle) lattialle. Päivisin on ihan vartija valvomassa että näin tapahtuu.

Palautteesta huolimatta ei kauppa ole muuttanut tätä syrjintää harjoittavaa, laitonta toimintaansa.

Samoin mökkipaikkakuntamme Tokmannilla vaaditaan, että koululaiset jättävät reppunsa lattialle. Ihmettelen, miten ikä automaattisesti tekee ihmisestä varkaan.

Siihen on ihan varmasti syynsä!

Vierailija
165/509 |
24.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vähänpä ihmiset tietävät oikeuksistaan. Ja kauppiaat eivät ilmeisesti osaa noudattaa lakia. Kenenkään ei tarvitse avata kassia, eikä jäädä odottelemaan vartijoita sen vuoksi, että kassamyyjä haluaa ilman mitään todisteita katsella kassiin.

Kauppiaalla on oikeus pyytää saada katsoa ja pyytää jäädä odottamaan vartijaa. Asiakkaalla on oikeus tästä kieltäytyä. Kauppiaalla on oikeus soittaa poliisille, jos valvontanauha tai silminnäkijä antaa syyn epäillä rikosta. Poliisi saa velvoittaa vartijan sijastaan tutkimaan laukun, jos valvontanauha tai silminnäkijä antaa syyn näin tehdä, jos poliisi ei pääse paikalle. 

Nimenomaan, näpistyksestä pitää olla video tai sillä pitää olla silminnäkijä. Tuollainen kassalla tavaroiden tonkiminen ei ole millään tavalla ok.

Vierailija
166/509 |
24.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ole kertaakaan sattunut omalle kohdalle, mutta jos sattuisi niin ei ole ongelmaa nostaa käsilaukkua kassahihnalle ja antaa myyjän/kauppiaan sitä vilkaista jos haluaa. Onhan ne vartijakulut kalliit kaupoille ja vartija saattaa sillä hetkellä olla juuri toisaalla kiinni. Useimmitenhan vartijat tai henkilökunta nappaa myymälävarkaat jo ennen kassoja, kamerat kun kaupoista löytyy. En jaksa laukkua tai reppua alkaa mihinkään lokeroon värkkäämään, saati jos tarkoitus ostaa jotain pientä että voin sen samalla laittaa laukkuun. Rehellisille ei luulisi olevan ongelma näyttää laukkua, mutta voihan sitä heittäytyä vaikeaksi ja odottaa vartijaa paikalle.

Vartijallakaan ei ole oikeutta katsoa kassiisi. Myyjä ja vartija saa ottaa varkaan kiinni jos henkilökohtaisesti näkevät jonkun työntävän tavaraa hyllystä reppuun, epäily ei riitä.

Itse en näytä reppuani tai kassiani kenellekään ja jos vartija koittaa ottaa minut kiinni huvin vuoksi, soitan poliisit.

Ihmisellä on perusoikeudet syystäkin. Niistä kannattaa pitää itse kiinni koska kukaan ei tee sitä puolestasi.

Vierailija
167/509 |
24.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vai pitäisi kassit näyttää, eikö se ole aika siveetöntä?

Kyllä sinä nyt sen verran voit tehdä kassamamman mieliksi, jos se kerran pyytää!

Vierailija
168/509 |
24.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulle on aivan sama mitä joku poliisia leikkiä haluava kassatäti (tai vartija) minusta ajattelee, vaikken hänelle yksityisiä tavaroitani esittele edes pyynnöstä.

Oikea poliisi ei tule edes paikalle, vaikka pyytäisivät, koska en ole varastanut mitään, niin ei voi olla "silminnäkijääkään".

Minulla ei ole mitään tarvetta hyvesignaloida ja todistella kenellekään, että olen rehellinen. Ajatelkoot mielessään ihan mitä lystäävät. 

Omasta itsemääräämisoikeudestani ja oikeudestani yksityisyyteen sen sijaan pidän kiinni. 

Jos sulla ei ole laukussa mitään varastettua niin miksi kuvittelet, että vartijaa tai myyjää kii

Tottakai voi!

Kuitti kannattaa aina säilyttää kotiin asti ja joidenkin tavaroiden kohdalla mahdollisista takuuseen liittyvistä syistä pidempäänkin!

Höpöhöpö. Kaupalla on velvollisuus todistaa, että asiakas on varastanut tavarat kyseisestä kaupasta. Kuitittomuus ei ole todiste.

Vierailija
169/509 |
24.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos sulla ei ole laukussa mitään varastettua niin miksi kuvittelet, että vartijaa tai myyjää kiinnostaa yhtään sun laukun sisältö? Niitä laukkuja ei tarvi tonkia kun avaamalla useimmiten näkee onko siellä kaupan tavaraa. Minun laukusta on kerran nostettu juomapullo edestä, toisella pyysi minua n

Jos mulla ei ole laukussa kaupan tavaraa, miksi se pitää tarkistaa?

Vierailija
170/509 |
24.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ole kertaakaan sattunut omalle kohdalle, mutta jos sattuisi niin ei ole ongelmaa nostaa käsilaukkua kassahihnalle ja antaa myyjän/kauppiaan sitä vilkaista jos haluaa. Onhan ne vartijakulut kalliit kaupoille ja vartija saattaa sillä hetkellä olla juuri toisaalla kiinni. Useimmitenhan vartijat tai henkilökunta nappaa myymälävarkaat jo ennen kassoja, kamerat kun kaupoista löytyy. En jaksa laukkua tai reppua alkaa mihinkään lokeroon värkkäämään, saati jos tarkoitus ostaa jotain pientä että voin sen samalla laittaa laukkuun. Rehellisille ei luulisi olevan ongelma näyttää laukkua, mutta voihan sitä heittäytyä vaikeaksi ja odottaa vartijaa paikalle.

Vartijallakaan ei ole oikeutta katsoa kassiisi. Myyjä ja vartija saa ottaa varkaan kiinni jos henkilökohtaisesti näkevät jonkun työntävän tavaraa hyllystä reppuun, epäily ei riitä.

Itse en näytä reppuani tai kassiani ken

"Itse en näytä reppuani tai kassiani kenellekään ja jos vartija koittaa ottaa minut kiinni huvin vuoksi, soitan poliisit."

Toivottavasti löydät pian itsesi lattialta käsiraudoissa odottamassa poliisia! Sen jälkeen saat lähikauppaasi porttikiellon ja joudut asioimaan kauempana.

Kannattiko heittäytyä hankalaksi, Karen?

Vierailija
171/509 |
24.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kerran on pyydetty avaamaan laukku kassalla. Kävin usein treenien jälkeen lähikaupassa hakemassa jotain pientä iso treenikassi mukana. Kaupassa ei ollut lokerikkoa, mihin sen kassin voisi jättää. Kerran uusi myyjä pyysi saada nähdä laukun sisällön.

No näytin tietysti, mutta en nyt erityisesti ilahtunut sen penkoessa hikisiä treenikamoja. 

Tuskin ilahtui se myyjäkään 😂

Vierailija
172/509 |
24.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Toivottavasti löydät pian itsesi lattialta käsiraudoissa odottamassa poliisia! Sen jälkeen saat lähikauppaasi porttikiellon ja joudut asioimaan kauempana.

Kannattiko heittäytyä hankalaksi, Karen?

Ei vartija saa ottaa käsirautoihin, jos kukaan ei ole nähnyt näpistystä. 

Vierailija
173/509 |
24.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luen toistuvasti aloituksen: Asiakkaita pyydetään näyttämään tissit kassalla - näin perustelee kauppias

Vierailija
174/509 |
24.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tiktok-haasteita valitettavasti on aika ajoin

Vierailija
175/509 |
24.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joo, no minua on yhden ainoan kerran pyydetty näyttämään kassi, enkä toista kertaa siihen kauppaan mene.

Rehellisellä ihmisellä ei pitäisi olla mitään ongelmaa näyttä kassi tai reppu. Mitäs varastit tällä kertaa?

Juuri näin!

Kaerttyaemmae vain kerjää huomiota kaeyttaeytymaellae huonosti!

Vierailija
176/509 |
24.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vähänpä ihmiset tietävät oikeuksistaan. Ja kauppiaat eivät ilmeisesti osaa noudattaa lakia. Kenenkään ei tarvitse avata kassia, eikä jäädä odottelemaan vartijoita sen vuoksi, että kassamyyjä haluaa ilman mitään todisteita katsella kassiin.

Ei toki tarvitse, mutta rehelliselle ihmiselle se ei lienee ole kovin iso ongelma? Voihan sitä tietty jatkaa matkaa ja juoksuttaa / ajattaa vartijaa ja sitten ihmetellä miksi kaupoissa hinnat kallistuu, kaikki hävikit jne näkyy myös hinnoissa.

Vierailija
177/509 |
24.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Setämies ilahtuu tuosta pyynnöstä

No just meinasin kysyä että onko joku näyttänyt jo ihan oikeat kassit?

Asko Vilenius on ihan varmasti.

Vierailija
178/509 |
24.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse en näytä reppuani tai kassiani ken

Vartijalla on oikeus katsoa, jos poliisi velvoittaa.

Vierailija
179/509 |
24.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse pyytäisin lupaa katsoa hameen alle.

Vierailija
180/509 |
24.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei toki tarvitse, mutta rehelliselle ihmiselle se ei lienee ole kovin iso ongelma? Voihan sitä tietty jatkaa matkaa ja juoksuttaa / ajattaa vartijaa ja sitten ihmetellä miksi kaupoissa hinnat kallistuu, kaikki hävikit jne näkyy myös hinnoissa.

Miksi vartija juoksisi, jos kukaan ei ole nähnyt näpistystä? Ketään ei sen vuoksi saa pidätellä, ettei suostu näyttämään laukkunsa sisältöä. Palkatkoot kaupat riittävästi vartijoita ja myymäläetsiviä tuijottamaan kameroita ja seuraamaan ihmisiä, niin voivat ottaa kiinni oikeita näpistelijöitä itse teossa. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kaksi neljä