Asiakkaita pyydetään näyttämään kassit kassalla - näin perustelee kauppias
https://www.tyrvaansanomat.fi/uutiset/art-2000011382105.html
"Yleensä asiakkaat suhtautuvat pyyntöön hyvin, mutta eivät aina. Osa närkästyy ja pitää tilannetta nolona."
Kommentit (509)
Vierailija kirjoitti:
Aika ajoin näkee niitäkin tapauksia jotka pakkaavaat ns painavat tuotteet omaan laukkuunsa/vetolaukkuunsa ennen kassoja mukamas yleisen sujuvuuden nimissä ja asettavat hihnalle sitten jotan pientä ja luettelevat mitä muuta löytyy ja miten monta purkkia näyttämättä laukkua. Jopa kylmälaukullisen verran tavaraa kassan ohi tällä tavalla. Aina ihmetellyt miksei kassa protestoi tätä menettelyä. Pelkäävät vissiin draamaa
Aivan niin. Rehellisiä ostajia ärsyttävät epäilyt ja varkaat varastaa siitä huolimatta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulle on aivan sama mitä joku poliisia leikkiä haluava kassatäti (tai vartija) minusta ajattelee, vaikken hänelle yksityisiä tavaroitani esittele edes pyynnöstä.
Oikea poliisi ei tule edes paikalle, vaikka pyytäisivät, koska en ole varastanut mitään, niin ei voi olla "silminnäkijääkään".
Minulla ei ole mitään tarvetta hyvesignaloida ja todistella kenellekään, että olen rehellinen. Ajatelkoot mielessään ihan mitä lystäävät.
Omasta itsemääräämisoikeudestani ja oikeudestani yksityisyyteen sen sijaan pidän kiinni.
Jos sulla ei ole laukussa mitään varastettua niin miksi kuvittelet, että vartijaa tai myyjää kiinnostaa yhtään sun laukun sisältö? Niitä laukku
Meiltä on ne lukittavat lokerikot poistuneet aikoja sitten. Tai sitten piilotettu sellaiseen paikkaan, että en tiedä missä ovat. Ja kauppojen kuitit löytyy äppistä. Toki näyttäisin, jos kassa kysyisi. Kertaakaan ei ole kysynyt. Mutta jos sulla on reppu täynnä kaupan ostoksia ja ehkä vielä yksi kauppakassi, niin myyjä ei todellakaan näe heti ettei ole oman kaupan tuotteita. Kaupan omat tuotemerkit toki helppo katsoa, mutta kyllähän siinä muuten menisi useampi minuutti sillä plärätä, että kuitissa on neljä sandelsia ja laukusta löytyy neljä sandelsia jne.,
Ei oo vielä kertaakaan kukaan katsonut niin tarkkaan ostoskassiin, vilkaistu vaan kuittia ja kassia ja ok.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulle on aivan sama mitä joku poliisia leikkiä haluava kassatäti (tai vartija) minusta ajattelee, vaikken hänelle yksityisiä tavaroitani esittele edes pyynnöstä.
Oikea poliisi ei tule edes paikalle, vaikka pyytäisivät, koska en ole varastanut mitään, niin ei voi olla "silminnäkijääkään".
Minulla ei ole mitään tarvetta hyvesignaloida ja todistella kenellekään, että olen rehellinen. Ajatelkoot mielessään ihan mitä lystäävät.
Omasta itsemääräämisoikeudestani ja oikeudestani yksityisyyteen sen sijaan pidän kiinni.
Jos sulla ei ole laukussa mitään varastettua niin miksi kuvittelet, että vartijaa tai myyjää kiinnostaa yhtään sun laukun sisältö? Niitä laukkuja ei tarvi tonkia kun avaamalla useimmiten näkee onko siellä kaupan tavaraa. Minun laukusta on kerran nostettu juomapullo edestä, toisella pyysi minua n
Vaikka siellä olisikin sellaista tavaraa, jota kyseisessä kaupassa myydään, se ei riitä todisteeksi näpistelystä. Pitää olla silminnäkijä tai valvontakamerakuvaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos sulla ei ole laukussa mitään varastettua niin miksi kuvittelet, että vartijaa tai myyjää kiinnostaa yhtään sun laukun sisältö? Niitä laukkuja ei tarvi tonkia kun avaamalla useimmiten näkee onko siellä kaupan tavaraa. Minun laukusta on kerran
Vaikka siellä olisikin sellaista tavaraa, jota kyseisessä kaupassa myydään, se ei riitä todisteeksi näpistelystä. Pitää olla silminnäkijä tai valvontakamerakuvaa.
Nimenomaan. Eli jos sulla on kuitti mukana josta näkyy että olit puoli tuntia sitten toisessa liikkeessä niin kukaan ei valita niistä samoista tuotteista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos sulla ei ole laukussa mitään varastettua niin miksi kuvittelet, että vartijaa tai myyjää kiinnostaa yhtään sun laukun sisältö? Niitä laukkuja ei tarvi tonkia kun avaamalla useimmiten näkee o
Nimenomaan. Eli jos sulla on kuitti mukana josta näkyy että olit puoli tuntia sitten toisessa liikkeessä niin kukaan ei valita niistä samoista tuotteista.
Ei tarvitse edes kuittia esittää. Jos kukaan ei ole nähnyt asiakasta sullomassa niitä kassiin, silloin ei voi syyttää näpistyksestä.
Minä laitan omat kestokassini aina siihen kassan kautta menemään. Niissä jos on jo muualta ostettua, niin siellä on myös kuitti sieltä toisesta paikasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos et ole epärehellisillä aikeilla liikenteessä kassin sisällön näyttämisen ei pitäisi olla mikään ongelma
Kaikki ei halua esitellä esim. kuukautissuojia ja lääkepaketteja kassahenkilöstölle.
Niihin lääkepaketteihin ei saa koskea yksityisyydensuojan takia, jos myyjä koskee niin voi antaa esimiehelle palautetta ettei homma menny nyt nappiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minua pyydettiin avaamaan kassi ja näyttämään sen sisältö, joten ryhdyin hyvin hitaasti ja huolelellisesti tyhjentämään käsilaukun tavaroita liukuhihnalle. Oli passi (vastahaettu), nenäliinoja, joku mainos, kynsiviila, pienet sakset jne. eli sitä tavallista roinaa, mitä laukkuun kertyy. Myyjä sanoi, että ei tarvitse, mutta minä intin, että totta kai tämä nyt kaikki katsotaan ja lopuksi ojensin tyhjän laukun hänelle varmistettavaksi. Aikaa kului ja jono kasvoi, sieltä jo huudeltiin, että mikä kestää. Minä vastasin, että tarkistetaan laukkua sen varalta, että olen unohtanut sinne jotain maksamatonta. Ei rehellisyyden varmistaminen kovin äkkiä käy.
Tollo.
Niin. Sinä olet.
Ei ole kertaakaan sattunut omalle kohdalle, mutta jos sattuisi niin ei ole ongelmaa nostaa käsilaukkua kassahihnalle ja antaa myyjän/kauppiaan sitä vilkaista jos haluaa. Onhan ne vartijakulut kalliit kaupoille ja vartija saattaa sillä hetkellä olla juuri toisaalla kiinni. Useimmitenhan vartijat tai henkilökunta nappaa myymälävarkaat jo ennen kassoja, kamerat kun kaupoista löytyy. En jaksa laukkua tai reppua alkaa mihinkään lokeroon värkkäämään, saati jos tarkoitus ostaa jotain pientä että voin sen samalla laittaa laukkuun. Rehellisille ei luulisi olevan ongelma näyttää laukkua, mutta voihan sitä heittäytyä vaikeaksi ja odottaa vartijaa paikalle.
Vierailija kirjoitti:
Ei ole kertaakaan sattunut omalle kohdalle, mutta jos sattuisi niin ei ole ongelmaa nostaa käsilaukkua kassahihnalle ja antaa myyjän/kauppiaan sitä vilkaista jos haluaa. Onhan ne vartijakulut kalliit kaupoille ja vartija saattaa sillä hetkellä olla juuri toisaalla kiinni. Useimmitenhan vartijat tai henkilökunta nappaa myymälävarkaat jo ennen kassoja, kamerat kun kaupoista löytyy. En jaksa laukkua tai reppua alkaa mihinkään lokeroon värkkäämään, saati jos tarkoitus ostaa jotain pientä että voin sen samalla laittaa laukkuun. Rehellisille ei luulisi olevan ongelma näyttää laukkua, mutta voihan sitä heittäytyä vaikeaksi ja odottaa vartijaa paikalle.
Ei tarvitse jäädä odottelemaan vartijaa paikalle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se voi olla että joutuu mustalle listalle ja on silmät sitten aina selässä
Vähänpä ihmiset tietävät oikeuksistaan. Ja kauppiaat eivät ilmeisesti osaa noudattaa lakia. Kenenkään ei tarvitse avata kassia, eikä jäädä odottelemaan vartijoita sen vuoksi, että kassamyyjä haluaa ilman mitään todisteita katsella kassiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se voi olla että joutuu mustalle listalle ja on silmät sitten aina selässä
Ihan rauhassa saavat katsella. En ole koskaan varastanut mitään, enkä tule varastamaan.
Vierailija kirjoitti:
Vähänpä ihmiset tietävät oikeuksistaan. Ja kauppiaat eivät ilmeisesti osaa noudattaa lakia. Kenenkään ei tarvitse avata kassia, eikä jäädä odottelemaan vartijoita sen vuoksi, että kassamyyjä haluaa ilman mitään todisteita katsella kassiin.
Kauppiaalla on oikeus pyytää saada katsoa ja pyytää jäädä odottamaan vartijaa. Asiakkaalla on oikeus tästä kieltäytyä. Kauppiaalla on oikeus soittaa poliisille, jos valvontanauha tai silminnäkijä antaa syyn epäillä rikosta. Poliisi saa velvoittaa vartijan sijastaan tutkimaan laukun, jos valvontanauha tai silminnäkijä antaa syyn näin tehdä, jos poliisi ei pääse paikalle.
On oikein että naisilta tarkastetaan kassit ja hameet näpistysten ehkäisemiseksi.
No ohhoh, mutta jos kerran oikein vaaditaan niin mikäs siinä sitten. Housut alas ja kassit näkyville.
terv: setä
Kerran on pyydetty avaamaan laukku kassalla. Kävin usein treenien jälkeen lähikaupassa hakemassa jotain pientä iso treenikassi mukana. Kaupassa ei ollut lokerikkoa, mihin sen kassin voisi jättää. Kerran uusi myyjä pyysi saada nähdä laukun sisällön.
No näytin tietysti, mutta en nyt erityisesti ilahtunut sen penkoessa hikisiä treenikamoja.
Onhan ikävää että tällaista täytyy harrastaa sivistyneissä maissa suurien myymälävarkauskien takia.
Otitko ison munan housuista ja näytit naismyyjälle? Ei ole viivakoodii sori
Meiltä on ne lukittavat lokerikot poistuneet aikoja sitten. Tai sitten piilotettu sellaiseen paikkaan, että en tiedä missä ovat. Ja kauppojen kuitit löytyy äppistä. Toki näyttäisin, jos kassa kysyisi. Kertaakaan ei ole kysynyt. Mutta jos sulla on reppu täynnä kaupan ostoksia ja ehkä vielä yksi kauppakassi, niin myyjä ei todellakaan näe heti ettei ole oman kaupan tuotteita. Kaupan omat tuotemerkit toki helppo katsoa, mutta kyllähän siinä muuten menisi useampi minuutti sillä plärätä, että kuitissa on neljä sandelsia ja laukusta löytyy neljä sandelsia jne.,