Asiakkaita pyydetään näyttämään kassit kassalla - näin perustelee kauppias
https://www.tyrvaansanomat.fi/uutiset/art-2000011382105.html
"Yleensä asiakkaat suhtautuvat pyyntöön hyvin, mutta eivät aina. Osa närkästyy ja pitää tilannetta nolona."
Kommentit (509)
Vai pitäisi kassit näyttää, eikö se ole aika siveetöntä?
En yllättynyt yhtään siitä että kyseessä on Citymarket. Niissä epäillään aina lähtökohtaisesti kaikkia myymälävarkaiksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan periaatteesta en näyttäisi omaa kassiani. Itsekin olen kaupassa töissä, eikä meillä onneksi ole vielä tuollaista vaadittu. Päinvastoin, vartijan saa kutsua vasta sitten, kun on varmasti nähnyt jonkun näpistelevän.
Taitaa se laki niin mennäkin, että vain jos on oikea epäilys (eli on nähty sullovan tavaraa kassiin), niin voidaan tutkia.
Taitaa se laki mennä silviisiin, ettei myymälän henkilökunnalla tai vartijoilla ole oikeutta tutkia kenenkään kasseja.
Oikeus tutkimiseen on ainoastaan poliisilla, joten jos minua pyydetään näyttämään kassini sisältö, kieltäydyn kunniasta ennen poliisin paikalle saapumista :-)
Poliisikin saa tutkia vasta sitten, kun on vahva epäi
Poliisilla on oikeus tehdä turvtarkastus kenelle tahansa, sillä elämme yhteiskunnassa jossa kansalaisten vapaudet ovat heikommalla tasolla kuin esim Yhdysvalloissa.
Siellä poliisilla ei ole oikeutta vaatia kansalaisilta edes henkkareita, ellei häntä ole syytä epäillä tapahtuneesta rikoksesta.
Yhdysvalloissa ei poliisilla ole oikeutta myöskään poistaa julkisista tiloista ketään ellei hän ole aiheuttanut häiriötä ko. paikassa (vrt lukupiiri, hiljaiset istujat poistettiin, mölisijät saivat jäädä paikalle).
Toisaalta jos olet epäilyttävän näköinen ja alat kaivella esim. takkisi taskua poliisin edessä voit tulla ammutuksi hengiltä.
Mieluummin minä avaan kassini kassalla, kuin kokeilen onneani USA:laisen poliisin kanssa.
Vierailija kirjoitti:
En kävisi kaupassa, jossa asiakkaaseen suhtaudutaan varkaana.
Asuin jonkin aikaa pääkaupunkiseudulla väliaikaisessa osoitteessa, ja käytyäni muutaman kerran sen lähellä olleessa Alepassa, tuli väistämättä sellainen tunne, että olen henkilökunnan "erityistarkkailussa". Ei tarvinnut kauaa kaupassa seistä, niin heti tuli henkilökuntaa vierelle tervehtimään ja hyllyjä järjestelemään tms. Voi olla, että kyse oli siitä, että kun en tuntenut kaupan valikoimia entuudestaan, niin tarkastelin tuotteita ja seisoin paikallani kauemmin kuin asiakkaat yleensä, mikä ehkä vaikutti heidän mielestään epäilyttävältä. Ehkä myös se, jos asiakaskunta on pitkälti yleensä samaa, niin uusi ja tuntematon naama voi herättää epäilyksiä. Joka tapauksessa, sillä oli sitten se seuraus, että aloin käymään pääasiassa vain vähän kauempana olevissa suuremmissa kaupoissa, joissa sai asioida rauhassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hyväksyn tarkastukset ja valvonnan, vaikka se kohdistuisi minuun itseeni.
Jotta kauppa, tulli, poliisi etc. voi valvoa myös tiettyjä vähemmistöjä, on näiden osoitettava että valvovat muitakin. Kunhan en joudu yhdenkään miehen käpälöimäksi. M51
Ahdistavan heteronormatiivinen toive, 🤮🤢🤮
Käpälöijä voi olla vaikka muunsukupuolinen aseksuaali, joka puhtaasti vain suorittaa työtään!
Hyväksyn että määrittelet toiveeni heteronormatiiviseksi koska olen ahdasmielinen persu.
Jos alaikäinen tyttäresi joutuisi ongelmiin poliisin kanssa, niin et vaatisi että hänelle tehtävän intiimitarkastuksen hoitaisi naispuolinen poliisi (jos sitä ei tee terveydenhuollon ammattihenkilö)?
Tämä kansa vaikka hyppää kaivoon, jos kauppiaskin sellaistakin pyytäisi.
Näin kesällä, kun sortsit jalassa, niin nopea onneksi kassit näyttää kassatytölle.
t M53
Pyysin kassaneitiä tyhjentämään kassini hihnalle. M58
Jos et ole epärehellisillä aikeilla liikenteessä kassin sisällön näyttämisen ei pitäisi olla mikään ongelma
Ei yllätä että on k-kauppias kyseessä. Olen jo vuosia boikotoinut tätä eliittikauppaa mahdollisuuksien mukaan. Nyt on viime aikoina sellaista uutista että enää en asioi kaupassa jossa asiakasta kohdellaan näin. Ei näy ihmiset tietävän oikeuksiaan.
Vierailija kirjoitti:
Jos et ole epärehellisillä aikeilla liikenteessä kassin sisällön näyttämisen ei pitäisi olla mikään ongelma
Katsos kun tilivelvollisuus ei ole lähtökohta.
Vierailija kirjoitti:
Mitä niillä perusoikeuksilla tekee jos ne voi tuosta vain heittää sivuun?
Entäs jos ei ole kasseja? Onko kauppiaan päivä pilalla?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan periaatteesta en näyttäisi omaa kassiani. Itsekin olen kaupassa töissä, eikä meillä onneksi ole vielä tuollaista vaadittu. Päinvastoin, vartijan saa kutsua vasta sitten, kun on varmasti nähnyt jonkun näpistelevän.
Taitaa se laki niin mennäkin, että vain jos on oikea epäilys (eli on nähty sullovan tavaraa kassiin), niin voidaan tutkia.
Taitaa se laki mennä silviisiin, ettei myymälän henkilökunnalla tai vartijoilla ole oikeutta tutkia kenenkään kasseja.
Oikeus tutkimiseen on ainoastaan poliisilla, joten jos minua pyydetään näyttämään kassini sisältö, kieltäydyn kunniasta ennen poliisin paikalle saapumista :-)
Poliisikin saa tutkia vasta sitten, kun on vahva epäi
Taitaa sulla olla aika alkeelliset tiedot poliisista jenkeissä. Kyllä se syy löydetään vaikka väkisin ja seuraamukset ovat surkeat vaikka jäisit poliisina kiinni väärinkäytöksistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi tästä pitää tehdä numero? Ei tuon pitäisi olla ongelma muille kuin varkaille.
Joissain Euroopan metropoleissa (esim. Roomassa) kauppaan ei saa edes viedä reppua tai omaa kassia.
Luulen, että karkottavat enemmän rehellisiä asiakkaita kuin vähentävät varastelua tuolla käytännöllä. Mutta kauppiaan oma valinta. Kilpailjat ottavat mielellään nuo asiakkaat vastaan.
Ei tuo varastelu katso ikää ja statusta enää nykyään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hahah, taidan ripustaa feikkipallit roikkumaan sepaluksesta (olen nainen, niin oikeita ei ole) ja käydä ko. kaupassa. Tulee näyttö automaattisesti, ilman pyyntöjä.
Lähikaupassamme on kyltti, jossa lukee "pyydämme asiakkaita näyttämään kassit pyytämättä". Siis pyydetään pyytämättä :)
Jos tarkoitetaan että viipymättä ,ei pyytämättä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomesta tehdään kehitysmaata 😞
mitä horiset
Tämä on jo kehitysmaan tasolla🤨
Vierailija kirjoitti:
Vai pitäisi kassit näyttää, eikö se ole aika siveetöntä?
Nostat ne vaan liukuhihnalle niin saavat ihmiset töllöttää niitä
Poliisilla on oikeus tehdä turvtarkastus kenelle tahansa, sillä elämme yhteiskunnassa jossa kansalaisten vapaudet ovat heikommalla tasolla kuin esim Yhdysvalloissa.
Siellä poliisilla ei ole oikeutta vaatia kansalaisilta edes henkkareita, ellei häntä ole syytä epäillä tapahtuneesta rikoksesta.
Yhdysvalloissa ei poliisilla ole oikeutta myöskään poistaa julkisista tiloista ketään ellei hän ole aiheuttanut häiriötä ko. paikassa (vrt lukupiiri, hiljaiset istujat poistettiin, mölisijät saivat jäädä paikalle).