Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Asiakkaita pyydetään näyttämään kassit kassalla - näin perustelee kauppias

Vierailija
24.07.2025 |

https://www.tyrvaansanomat.fi/uutiset/art-2000011382105.html

"Yleensä asiakkaat suhtautuvat pyyntöön hyvin, mutta eivät aina. Osa närkästyy ja pitää tilannetta nolona."

Kommentit (509)

Vierailija
81/509 |
24.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minua pyydettiin avaamaan kassi ja näyttämään sen sisältö, joten ryhdyin hyvin hitaasti ja huolelellisesti tyhjentämään käsilaukun tavaroita liukuhihnalle. Oli passi (vastahaettu), nenäliinoja, joku mainos, kynsiviila, pienet sakset jne. eli sitä tavallista roinaa, mitä laukkuun kertyy. Myyjä sanoi, että ei tarvitse, mutta minä intin, että totta kai tämä nyt kaikki katsotaan ja lopuksi ojensin tyhjän laukun hänelle varmistettavaksi. Aikaa kului ja jono kasvoi, sieltä jo huudeltiin, että mikä kestää. Minä vastasin, että tarkistetaan laukkua sen varalta, että olen unohtanut sinne jotain maksamatonta. Ei rehellisyyden varmistaminen kovin äkkiä käy.

Vilautus sisällöstä riittää.

Eihän siinä vilauksessa ehdi nähdä mitään. Ja vaikka siellä kassissa olisikin sellaisia tavaroita, joita ko kaupassa on myynnissä, asiakasta ei voi epäillä automaattisesti näpistyksestä pelkästään sen vuoksi. Ei silloinkaan, vaikka niistä ei olisi kuittia. Jonkun on pitänyt konkreettisesti nähdä se, että asiakas on laittanut kaupan tavaroita laukkuun. T. Kaupan myyjä

Vierailija
82/509 |
24.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielensä pahoittajien ketju. Ei mua haittaa vaikka laukun sisältö pyydetään näyttämään.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/509 |
24.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joo, no minua on yhden ainoan kerran pyydetty näyttämään kassi, enkä toista kertaa siihen kauppaan mene.

Rehellisellä ihmisellä ei pitäisi olla mitään ongelmaa näyttä kassi tai reppu. Mitäs varastit tällä kertaa?

Vierailija
84/509 |
24.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä se kauppakassin avaaminen muka todistaa? Minulla voi olla taskussa muutaman satasen verran varastettua tavaraa, mutta se ei kiinnosta ketään.

Jos tuolle linjalle lähdetään, niin jokainen tasku ja ostoskassi katsotaan joka kerta jokaiselta. Hassua, että juoksukaljan saa hakea ilman kieltoja, mutta me rehelliset asiakkaat joudumme osoittamaan rehellisyytemme.

Vierailija
85/509 |
24.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pariisissa ym. ihan normaalia että tavaratalosta poistuessa näytetään laukun sisältö vartioille.

Vierailija
86/509 |
24.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Setämies ilahtuu tuosta pyynnöstä

No just meinasin kysyä että onko joku näyttänyt jo ihan oikeat kassit?

Tuli mieleen se Fingerpori-hahmo, mikä sen nimi nyt onkaan. Olis tuon kaupan vakkariasiakas. 

Asko Vilenius

Vierailija
87/509 |
24.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minua pyydettiin avaamaan kassi ja näyttämään sen sisältö, joten ryhdyin hyvin hitaasti ja huolelellisesti tyhjentämään käsilaukun tavaroita liukuhihnalle. Oli passi (vastahaettu), nenäliinoja, joku mainos, kynsiviila, pienet sakset jne. eli sitä tavallista roinaa, mitä laukkuun kertyy. Myyjä sanoi, että ei tarvitse, mutta minä intin, että totta kai tämä nyt kaikki katsotaan ja lopuksi ojensin tyhjän laukun hänelle varmistettavaksi. Aikaa kului ja jono kasvoi, sieltä jo huudeltiin, että mikä kestää. Minä vastasin, että tarkistetaan laukkua sen varalta, että olen unohtanut sinne jotain maksamatonta. Ei rehellisyyden varmistaminen kovin äkkiä käy.

Miksi? Eihän vilautus mitään kerro

Vierailija
88/509 |
24.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Menee kassalle sepalus auki ja antaa kassatädin tarkastaa kassit. Kesko kyllä rikkoo rajoja vihervasemmistoakin enemmän. Asiakasviestintäkin vallankumouksellista.

NE ON KIVEKSET, IDIOOTTI.

EI OLE VAAN KASSIT. 

Vierailija
89/509 |
24.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En pysty lukemaan uutista. Kerrotaanko tuolla, että kuinka pitkään aikovat toteuttaa tuota tarkastusta? Onko tuo käytäntö tullut jäädäkseen vai pelkkä kokeilu?

Vierailija
90/509 |
24.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten siitä tietää, varastinko jotain vai en? Kukaan niin tyhmä ole, että jättää varastetut tavara

Monasti nähnyt että joku tyyppi sulloo puseron tmv. vaatteen sisälle tavaraa.

Ei ne niitä reppuihin ja laukkuihin sullo.

Entäs rollaattorikansa? Niissä on jo valmiina monasti ne "kantolaukut".

Vaikeeksi menee.🤔

Ihminen on kekseliäs, ja nyysijä aina askeleen edellä.

Vierailija
91/509 |
24.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuinka perusteellisesti käyvät kassin läpi? Minulla on olkalaukku niin täynnä kaikkea mahdollista että menee hetki käydä kaikki taskut siitä läpi...

Vierailija
92/509 |
24.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi tästä pitää tehdä numero? Ei tuon pitäisi olla ongelma muille kuin varkaille.

Joissain Euroopan metropoleissa (esim. Roomassa) kauppaan ei saa edes viedä reppua tai omaa kassia.

Luulen, että karkottavat enemmän rehellisiä asiakkaita kuin vähentävät varastelua tuolla käytännöllä. Mutta kauppiaan oma valinta. Kilpailjat ottavat mielellään nuo asiakkaat vastaan.

Minä taas luulen Roomassa käyneenä, että siellä ei juuri mihinkään kauppaan pääse omien kassien/reppujen kanssa.

Sinä innokas Roomassa käynyt. Kerrotko tarkemmin, mihin kauppoihin et päässyt ja minä vuonna tämä tapahtui? Itse viime syksynä kävin useissa roomalaisissa kaupoissa eikä kassien kanssa ollut minkäänlaista ongelmaa, en nähnyt kellään muullakaan olevan. Oletko ollut jossain turistien tai rikollisten suosimalla alueella tms.?

Vierailija
93/509 |
24.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Menen lähes aina repun kanssa kauppaan, eikä koskaan ole pyydetty näyttämään sisältöä. Toki en ole myöskään koskaan varastanut mitään.

Ei tuo repun tai oman kassin kanssa kaupassa käyminen muistaakseni ole Suomessakaan hirveän vanha juttu. Itse taisin alkaa kantaa reppua vasta vuosituhannen vaihteessa. Vanhempani muistan availleen kassiaan kassalle. Aina kaupasta sai muovikassin ostoksen mukaan. Toki ja järkevääkin, että muovin kulutusta on alettu vähentää, ja muovikassista joutuu maksamaan.

Repun sisältöä olen esitellyt muutaman kerran, ja vain kerran on erikseen pyydetty: Olin unohtanut palauttaa 6 tai 7 puolentoistalitran limupulloa, ja tokihan se teki repustani epäilyttävän pullean. 😎

Vierailija
94/509 |
24.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siinäpähän katsovat. Sitten jos/kun löytävät sieltä muualta ostettua tavaraa, saavat kaivella valvontakameroista olemattomat todisteet. Ja ei, minulla ei ole velvollisuutta ottaa kuittia mukaan muista kaupoista.

95/509 |
24.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole kyllä ikinä tajunnut miksi ottaa henkilökohtaisesti, oikeastaan yhtään mitään. Jo 90-luvulla oli kylttejä tyyliin "Avattu kassi on luottamuspassi". Ja siti tässä noin sadan elinvuoden aikana pyydetty ehkä kerran näyttämään. En ole huomannut mitään muutosta tässä(kään) asiassa, kunhan tykätään vouhata.

Vierailija
96/509 |
24.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihan periaatteesta en näyttäisi omaa kassiani. Itsekin olen kaupassa töissä, eikä meillä onneksi ole vielä tuollaista vaadittu. Päinvastoin, vartijan saa kutsua vasta sitten, kun on varmasti nähnyt jonkun näpistelevän.

Taitaa se laki niin mennäkin, että vain jos on oikea epäilys (eli on nähty sullovan tavaraa kassiin), niin voidaan tutkia.

Taitaa se laki mennä silviisiin, ettei myymälän henkilökunnalla tai vartijoilla ole oikeutta tutkia kenenkään kasseja.

Oikeus tutkimiseen on ainoastaan poliisilla, joten jos minua pyydetään näyttämään kassini sisältö, kieltäydyn kunniasta ennen poliisin paikalle saapumista :-)

Vierailija
97/509 |
24.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kunhan ei tartte mitään helikopteria esittää.

Vierailija
98/509 |
24.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suomesta tehdään kehitysmaata 😞

Mitä yhteistä on kehitysmaalla( mailla) kun kauppias pyrkii elinoimaan mahdolliset myymälävarkaat pois. Ei minua ainakaan häiritsisi jos pyydetään laukkun sisältö näyttämään, en ottaisi sitä henkilökohtaiseksi. 

Vierailija
99/509 |
24.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihan periaatteesta en näyttäisi omaa kassiani. Itsekin olen kaupassa töissä, eikä meillä onneksi ole vielä tuollaista vaadittu. Päinvastoin, vartijan saa kutsua vasta sitten, kun on varmasti nähnyt jonkun näpistelevän.

Taitaa se laki niin mennäkin, että vain jos on oikea epäilys (eli on nähty sullovan tavaraa kassiin), niin voidaan tutkia.

Taitaa se laki mennä silviisiin, ettei myymälän henkilökunnalla tai vartijoilla ole oikeutta tutkia kenenkään kasseja.

Oikeus tutkimiseen on ainoastaan poliisilla, joten jos minua pyydetään näyttämään kassini sisältö, kieltäydyn kunniasta ennen poliisin paikalle saapumista :-)

Poliisikin saa tutkia vasta sitten, kun on vahva epäilys näpistyksestä. Se ei riitä, että kassissa on ollut tavaraa, vaan pitää olla silminnäkijä tai kameratallenne näpistyksestä. 

Vierailija
100/509 |
24.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika ajoin näkee niitäkin tapauksia jotka pakkaavaat ns painavat tuotteet omaan laukkuunsa/vetolaukkuunsa ennen kassoja mukamas yleisen sujuvuuden nimissä ja asettavat hihnalle sitten jotan pientä ja luettelevat mitä muuta löytyy ja miten monta purkkia näyttämättä laukkua. Jopa kylmälaukullisen verran tavaraa kassan ohi tällä tavalla. Aina ihmetellyt miksei kassa protestoi tätä menettelyä. Pelkäävät vissiin draamaa