Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

HYVIÄ UUTISIA: Psykoterapeuttien kysynnässä täyskäännös: Loppunut jopa kokonaan

Vierailija
23.07.2025 |

HS:

Terapia|Vielä muutamia vuosia sitten psykoterapeuteille tuli asiakkaita ovista ja ikkunoista. Nyt psykoterapeuttien kysyntä on romahtanut.

Kommentit (288)

Vierailija
161/288 |
23.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun vinkkini psykoterapeuteille, psykologeille, mentoreille, kaikille muille paitsi psykiatreille, jotka työskentelevät sairaaloissa, on että rantautukaa (potentiaalisten) potilaidenne arkeen.  Lakatkaa laskuttamasta naurettavaa 100€/tunti jossain eliittitoimistotalossa Helsingin keskustassa.  Menkää lähiöihin.  Menkää räkälöihin.  Menkää vankiloihin, mutta ei tietenkään vankina.  Menkää vähäosaisten luo sinne missä he ovat.  Ihan turha itkua tirauttaa jos 100000€:n opintolaina painaa keskiluokkaisessa niskassanne; muillakin on vaikeaa tässä elämässä, kaikkeista eniten potilaillanne.  Se olkoon oppirahanne.  Pääsette kokemaan vähäosaisen arkea jättilainanne kanssa maksuhäiriöisenä.  Olkaa kiitollisia!

Tehtävänne on parantaa ihmisiä, ei elää luksuselämää Helsingin keskustassa kahvia lipittäen ja ylemmän keskiluokan "huolia" kuunnellen.  Päännyökyttelijöitä ja rahastajia maailmassa on jo tarpeeksi.  Teitä ei tarvita.  Sitä mitä tarvitaan on parantajia.  Sellaisia, jotka eivät valikoi potilaitaan vaan ottavat jopa riskejä potilaidensa hyvinvoinnin puolesta.  Sellaiset saavat kiitosta ja ehkä joskus sitä mammonaakin.  Tämä on ongelma.  Liikaa kullankaivajia sekä tietysti niitä opistoja, jotka myyvät hakkuja 100000€:n kappalehintaan.  Lisää altruitismia ja sisar-hento-valkoinen meininkiä.  Nightingale ja Äiti Teresa on esimerkkejä, ei pörssijohtajat tai teknopomot.

Vierailija
162/288 |
23.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niin, kenelläkään ei ole enää varaa, kiitos hallituksen. Millä tavalla tämä on hyvä uutinen?

Sehän on vain noin 80-120€/kerta. Miten köyhä pitää olla ettei tuollaiseen ole varaa? 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
163/288 |
23.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eiköhän tuo liity rahoituksen vähenemiseen. Kun ei anneta maksusitoumusta, ei terapiaa myönnetä. 

Kela edelleen myöntää kuntoutuspsykoterapiaa ihan yhtä helpoilla kriteereillä kuin ennenkin. Edes lääkitystä ei vaadita.

Ainoastaan psykiatrin b-lausunto vaaditaan, kuten ennenkin. Ei ole näiltä osin mikään muuttunut. 

🇺🇦🇮🇱

Vierailija
164/288 |
23.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Terapeutit on pitkään voineet valikoida ns "helpot" asiakkaat ja vaikeasti oireileville ei ole löytynyt terapeuttia. Ehkä nyt löytyy.

Tämä jos jokin on korvennut minua todella! Törkeää toimintaa!

165/288 |
23.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minun vinkkini psykoterapeuteille, psykologeille, mentoreille, kaikille muille paitsi psykiatreille, jotka työskentelevät sairaaloissa, on että rantautukaa (potentiaalisten) potilaidenne arkeen.  Lakatkaa laskuttamasta naurettavaa 100€/tunti jossain eliittitoimistotalossa Helsingin keskustassa.  Menkää lähiöihin.  Menkää räkälöihin.  Menkää vankiloihin, mutta ei tietenkään vankina.  Menkää vähäosaisten luo sinne missä he ovat.  Ihan turha itkua tirauttaa jos 100000€:n opintolaina painaa keskiluokkaisessa niskassanne; muillakin on vaikeaa tässä elämässä, kaikkeista eniten potilaillanne.  Se olkoon oppirahanne.  Pääsette kokemaan vähäosaisen arkea jättilainanne kanssa maksuhäiriöisenä.  Olkaa kiitollisia!

Tehtävänne on parantaa ihmisiä, ei elää luksuselämää Helsingin keskustassa kahvia lipittäen ja ylemmän keskiluokan "huolia" kuunnellen.  Päännyökyttelijöitä ja rahastajia

Ehdotatko ihan tosissaan, että terveydenhuollon koulutettujen ammattilaisten pitäisi lähteä kapakoihin juttelemaan ihmisten kanssa ilmaiseksi? Tätäkö ihan tosissaan tarjoat ratkaisuksi? Jonnekin kadulle huutelemaan, että kaipaako joku juttuseuraa?

🇺🇦🇮🇱

Vierailija
166/288 |
23.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaffebulla kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tehtävänne on parantaa ihmisiä, ei elää luksuselämää Helsingin keskustassa kahvia lipittäen ja ylemmän keskiluokan "huolia" kuunn

Parempi se kuin linnoittautua Helsingin keskustaan eliittitoimistotaloon ja hyysätä jo muutenkin liian hyysättyä ylempää keskiluokkaa.  Nöyryyttä.  Aitoa auttamishalua.  Kyllä.  Sitä minä haluaisin nähdä.  Ei tässä maailmassa psyykkisesti sairaiden tarkoitus ole mahdollistaa helppoa elämää psykoterapeuteille.  Se on toisinpäin.  Psykoterapeuttien pitää mahdollistaa helpompi elämä kärsiville potilailleen.  Niin ja käytä luovuutta sen suhteen miten tapaat (tulevat) potilaasi.  Ei tarvitse välttämättä huudella kellekään.  Kiitos palauteesta muuten...  Olen valmis keskustelemaan ehkä ajatuksistani lisää jos muut ovat.

Vierailija
167/288 |
23.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ilmaiseksi jos lähtisi apua tarjoamaan ajaa itsensä alta aikayksikön työuupumukseen. Sitä ei tule tapahtumaan koskaan, missään.

Vierailija
168/288 |
23.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

ChatGPT...

Vierailija
169/288 |
23.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä maailmassa monet joutuvat työskentelemään todella, todella pienellä palkkiolla.  Hyvä jos ruokaan riittää rahaa vuokran jälkeen.  Miksi psykoterapeutteja pitäisi hyysätä?  Siksikö, että ovat menneet ottamaan 100000€:n opintolainan?  Potilaiden etu on ensisijainen etu.  Jos pitää mennä räkälään huutelemaan, ja kuvittelet että se todella auttaa jotakuta, niin niin on sitten tehtävä.  Pitää olla hyödyksi ihmisille ja yhteiskunnalle, vaikka ilmaiseksi.

Vierailija
170/288 |
23.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tässä maailmassa monet joutuvat työskentelemään todella, todella pienellä palkkiolla.  Hyvä jos ruokaan riittää rahaa vuokran jälkeen.  Miksi psykoterapeutteja pitäisi hyysätä?  Siksikö, että ovat menneet ottamaan 100000€:n opintolainan?  Potilaiden etu on ensisijainen etu.  Jos pitää mennä räkälään huutelemaan, ja kuvittelet että se todella auttaa jotakuta, niin niin on sitten tehtävä.  Pitää olla hyödyksi ihmisille ja yhteiskunnalle, vaikka ilmaiseksi.

Millä tavalla olet itse tekemässä töitä yhteiskunnaksi ilmaiseksi? Jos se on kaikkien velvollisuus niin koskeehan se sinuakin?

Vierailija
171/288 |
23.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ilmeisesti et ole ikinä kuullutkaan esim. vapaaehtoistyöstä?  Turha käydä henkilöön hyökkäämään.  Minä muuten MAKSAN siitä että saan tehdä töitä "ilmaiseksi".  Kiitos kysymästä.

Vierailija
172/288 |
23.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ilmeisesti et ole ikinä kuullutkaan esim. vapaaehtoistyöstä?  Turha käydä henkilöön hyökkäämään.  Minä muuten MAKSAN siitä että saan tehdä töitä "ilmaiseksi".  Kiitos kysymästä.

Minä kysyn vain ihan sitä samaa mitä sinä vaikutat vaativan muilta - että koulutettujen psykoterapeuttien pitäisi yhteiskunnan nimissä tehdä työtä vaikka ilmaiseksi koska se on jokaisen kansalaisen velvollisuus. Se ei ole henkilökohtaisuuksiin menemistä että kysyy oletko sinä valmis antamaan yhteiskunnan hyväksi omia työtehtäviäsi koska sitä vaadit muilta.

Vierailija
173/288 |
23.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta tuntuu että ehkä ymmärsit jotain.  Se on jokaisen kansalaisen velvollisuus kontribuoida.  Myös psykoterapeuttien.  Suomessa on vaikka kuinka paljon koulutettuja työttömiä muitakin kuin psykoterapeutteja.  Totta hlvetissä saavat mennä räkälöihin, lähiöihin ja vankiloihin suorittamaan parannustyötänsä.  Ilmaiseksi!

Vierailija
174/288 |
23.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

4 vakavaa itsemurhayritystä takana. 1990 luvulla. Tiedän, mitä on oksentaa mustaa mönjää niin, että sisuskalut alkaa tulla ulos. Olin ensiavussa tehohoidossa kaikissa tapauksissa. Läheiseni ymmärsivät vaaran, ja hälyyttivät apua.

Nyt, juuri nyt, olen samassa pisteessä. 

En panisi pahakseni vaikka kuolisin nyt.

Lapset aikuisia. Velat ulosotossa. Kirjoittanut testamentin, joka säästää lapset ulosotosta.

59v

Ei kai sun kulutusluotot ja luottokorttilaskut lapsillesi lankea maksettavaksi. Jos ei ole mitään realisoitavaa, niin ei ole. Mitään perintöä ei ole. Pelkkää velkaa paljon. Seurakunta ja sos.toimi hoitaa hautauksen.

Vierailija
175/288 |
23.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tehtävänne on parantaa ihmisiä, ei elää luksuselämää Helsingin keskustassa kahvia lipittäen ja ylemmän keskiluokan "huolia" kuunnellen.  Päännyökyttelijöitä ja rahastajia

Oli niin erinomainen kirjoitus, että aplodit täältä! 

Tässä, arvon naiset ja herrat, on sitä kuuluisaa maalaisjärkeä! Olen aivan samaa mieltä kirjoittajan kanssa.

Me, Suomi, olemme suhteellisen pienipääomainen ja kapitalistisella mittaristolla mitaten köyhä maa.

Silti täällä ruikutetaan ja mangutaan ylellisyyksiä ikään kuin ne olisi ihmisoikeuksia. 

Eivät ole. Ylellisyydet kuuluu menestyvien maiden arsenaaliin. Me olemme köyhtyvät kansakunta. Ryhtiliikettä!

Vierailija
176/288 |
23.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ilmaiseksi jos lähtisi apua tarjoamaan ajaa itsensä alta aikayksikön työuupumukseen. Sitä ei tule tapahtumaan koskaan, missään.

Mutta isosta rahasta samasta työstä ei uuvu? Tämä selevä!

Vierailija
177/288 |
23.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomessa on arviolta 100 000 diagnosoimatonta kaksisuuntaista sairastavaa ihmistä. Keskimääräinen dg-aika tälle on 8 vuotta, iso osa ei saa dg:tä ja oikeita lääkkeitä ikinä kun eivät ymmärrä mennä psykiatrin pakeille kysymään neuvoa. 

Sen sijaan nämä on sarjamasentujat ja sarjainnostujat on kultakaivoksia terapioille ym. Hypomaniassa kulutetaan tili lähes nolliin = talous pyörii. Masennuksessa terapiakulut vie rahat = talous pyörii. 

Kätevää. Ihmetellään kun on vähän hankalampi, toistuva masennus, johon ei masennuslääkkeet auta. 

Sit meidät psykiatrit tavataan eka kerran kun tilanne on jo tosi paha. Kun asian olisi voinut hoitaa kuntoon vuosikymmeniä aiemmin. 

Vierailija
178/288 |
23.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En käsitä.

Jos olen kipeä, olen motivoitunut hoitamaan itseäni ja myös siis maksamaan siitä hoidosta. 

Miksi ihmiset, jotka kokevat olevansa sairaita, eivät panosta omaan terveyteensä ja tarvittaessa maksa tärkeää hoitoaan itse?

Vierailija
179/288 |
23.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä on hyvä uutinen. Alkaisko maistua ne julkisen työpaikat? Saadaan työvoimapulaa poistettua ja apua sinne, missä sitä kipeästi tarvitaan. 

MMissä sitä terapeuttia kipeämmin kaivataan töihin?

Joka paikassa julkisella puolella. Ei pystytä hoitamaan ihmisiä, kun ei ole terapeutteja.

Ei ole psykiatreja. ei ole terapeutteja, jopa psykiatrisen sairaanhoitajan jutulle on vaikea päästä. 

Tiedän tämän vuosikymmenien kokemuksella. Ongelma on vain pahentunut. 

Eihän psykoterapeutti ole psykiatri. Ei auta mitään, jos hommat loppuvat yksityisellä.

Parhaat ovat erikoislääkäreitä eli  psykiatrian erikoislääkäreitä ja myös  psykoterapeutteja.

Ainiin. Sopiihan sinne joukkoon vaarallisia rahanahneita hullujakin. Bulevardin keissi.

Vierailija
180/288 |
23.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En käsitä.

Jos olen kipeä, olen motivoitunut hoitamaan itseäni ja myös siis maksamaan siitä hoidosta. 

Miksi ihmiset, jotka kokevat olevansa sairaita, eivät panosta omaan terveyteensä ja tarvittaessa maksa tärkeää hoitoaan itse?

Haiskahtaa kermaiselta perseeltä ja kultalusikalta anaalissa.