Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

HYVIÄ UUTISIA: Psykoterapeuttien kysynnässä täyskäännös: Loppunut jopa kokonaan

Vierailija
23.07.2025 |

HS:

Terapia|Vielä muutamia vuosia sitten psykoterapeuteille tuli asiakkaita ovista ja ikkunoista. Nyt psykoterapeuttien kysyntä on romahtanut.

Kommentit (288)

Vierailija
121/288 |
23.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Loppuu jokaiselta akalta Kelan rahoilla terapiassa ravaaminen kissan kuoleman takia 👍

Tekisi näemmä sullekin enemmän kuin hyvää käydä terapeutille avautumassa. Saattaapi löytyä ties mitä kaikkea tongittavaa. :) 

Vierailija
122/288 |
23.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kommenteista päätellen kukaan ei ole lukenut juttua. Huudellaan vaan ihan mitä sattuu. Itseä olisi kiinnostanut, mistä tämän kysynnän laskun sanotaan johtuvan, mutta näköjään täälläkään kukaan ei tiedä. 

Naiset ovat alkaneet tajuta että paha mieli ei vaadi huuhaahoitoa. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/288 |
23.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Loppuu jokaiselta akalta Kelan rahoilla terapiassa ravaaminen kissan kuoleman takia 👍

Tekisi näemmä sullekin enemmän kuin hyvää käydä terapeutille avautumassa. Saattaapi löytyä ties mitä kaikkea tongittavaa. :) 

Eli kultakala oli? Voi kyynel. 

Vierailija
124/288 |
23.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Reipas ja tunnollinen lammas kirjoitti:

Rahat loppu. Joko potilailta (jos ovat maksaneet kokonaan itse) tai sitten yhteiskunnalta (jos ovat maksaneet ainakin osan poitilaan kustannuksista).

Kelan korvauksen jälkeen jää edelleen ihan liikaa itse maksettaviksi. 

Ei hätää. Kun äänestät Vihreitä, jokainen 12-v mt-ongelmainen saa heti sukupuolenvaihdoksen ilman vanhempien lupaa ja kaikille naisille elämän kestävä ilmainen traumaterapia yhteiskunnan miesvihan takia. 

Vierailija
125/288 |
23.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kun luin niitä Vastaamon vuotopapereita niin todellakin kävi selväksi että suomalaiset naiset ravaa terapiassa aivan pikkuasioiden takia. 

Eikö niiden lukeminen ole laitonta?

Ok, täti. 

Vierailija
126/288 |
23.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmiset ovat vihdoin tajunneet, ettei tuo auta oikeasti yhtään ketään. Historian suurin huijaus. Ovatko jonkun masennus / traumat / fobiat / mielisairaudet parantuneet ikinä psykoterapialla? Eivät. Mutta unkiikit lumihiutaleet ovat ehkä aiemmin kokeneet mukavaksi sen, että  saavat puhua itsestään tuntikaupalla, kun joku (veronmaksjien kustantama ja kouluttama, ylipalkattu) maisteri pää vinossa.

Vierailija
127/288 |
23.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Narsistien hommaa nämä terapiat. Saavat tuntikaupalla puhua itsestään. Tosin kallis on hinta. 

Vierailija
128/288 |
23.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

HS-kommentoijat eivät tuoneet esiin rahaa, joka minusta on tässä takana.

Vaikka Kela korvaa, jää asiakkaalle itselleen maksettavaksi valtaosa. Pitkät terapiat vaativat 3-4 käyntikertaa viikossa, mielellään ainakin 3-4 vuotta. 

Minulle psykiatri aikoinaan ei meinannut kirjoittaa lähetettä, koska epäili ettei maksukykyni riitä pitkään hoitoon, ja hoidon katkaisun hän näki tekevän terapian hyödyttömäksi. 

Itselle jää Kela-korvauksen jälkeen maksettavaksi helposti 600-700 e/kk, ja kun Kela-korvaus kolmantena vuonna pienenee, oma osuus kasvaa. Neljäs vuosi ja sen jälkeen maksetaan kaikki itse.

Harvalla on varaa tällaiseen hoitoon, vaikka saisikin Kelan kuntoutustuen.

Vierailija
129/288 |
23.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Freudin oppiin perustuva vuosikausia jatkuva terapia ei ole kaikille tervehdyttävää, nykyään on myös lisääntynyt lyhyt terapia, jossa asiakkaan ei tarvitse vatvoa olemattomia tai kuvitteellisia ongelmia vuosia.

Vierailija
130/288 |
23.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

HS-kommentoijat eivät tuoneet esiin rahaa, joka minusta on tässä takana.

Vaikka Kela korvaa, jää asiakkaalle itselleen maksettavaksi valtaosa. Pitkät terapiat vaativat 3-4 käyntikertaa viikossa, mielellään ainakin 3-4 vuotta. 

Minulle psykiatri aikoinaan ei meinannut kirjoittaa lähetettä, koska epäili ettei maksukykyni riitä pitkään hoitoon, ja hoidon katkaisun hän näki tekevän terapian hyödyttömäksi. 

Itselle jää Kela-korvauksen jälkeen maksettavaksi helposti 600-700 e/kk, ja kun Kela-korvaus kolmantena vuonna pienenee, oma osuus kasvaa. Neljäs vuosi ja sen jälkeen maksetaan kaikki itse.

Harvalla on varaa tällaiseen hoitoon, vaikka saisikin Kelan kuntoutustuen.

Aivan järjetöntä yhteiskunnan rahojen hassaamista, että joku käy tursuttamassa itkua neljäkin kertaa viikossa vuosia terapiassa. Täytyy löytää halvemmat keinot. Pelkkä lääkitys pitäisi riittää. Ei meillä mitenkään riitä raha ja sitten jää syöpäsairaat hoitamatta. 

Vierailija
131/288 |
23.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vaikeimmat tapaukset ovat julkisella. Moniongelmaiset. 

Olen kuullut muutamankin terapeutin suusta, että en ota Kela-asiakkaita. Että niitä varakkaita ja hyvinvoivia sitten vaan asiakkaiksi. 

Hyvätuloiset terapeutit haluavat moniongelmaiset köyhät junien alle ja hymyilevät kuivasti perässä.

Nythän näitä on käynyt paljon.

Lienevät tyytyväisiä tuollaiset ammattinsa pettäneet henkilöt. 

Kela-asiakaskin maksaa sen sanotaan 7000 e vuodessa ja useamman vuoden, ei ole ihan köyhien hommaa.

Vierailija
132/288 |
23.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noniin ja nythän kun kansa voi henkisesti paremmin niin voidaan piiskata ja kurittaa vähän lisää hyvillä mielin.

Vierailija
133/288 |
23.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uutisten persukäännökset :

Mielenterveyspalveluista suuria leikkauksia, vähemmälle määrälle potilaita mahdollisuus antaa palveluita = Mielenterveyspalveluita käyttävien määrä laskenut!

Leikkauksia köyhille ja huonotuloisille, joilla ei enää varaa käydä psykoterapiassa vaikka sitä tarvitsevat = Psykoterapiaa tarvitsevian määrä vähentynyt!

Vierailija
134/288 |
23.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla se psykoterapeutti alkoi auttamaan kaikessa muussa paitsi mielenterveydessä. Oli ihan epäauttavaista ja tuli tässä mieleen miten mielenterveyden hoidossa kun puhuin käyväni juoksukenkillä niin sieltä tuli semmoista "kävelylin riittää" ohjetta. Että ei kannustettu eteenpäin vaan oli pikemminkin semmoista kyllä sinä nyt jotenkin pärjäät asennetta. 

Vierailija
135/288 |
23.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla se psykoterapeutti alkoi auttamaan kaikessa muussa paitsi mielenterveydessä. Oli ihan epäauttavaista ja tuli tässä mieleen miten mielenterveyden hoidossa kun puhuin käyväni juoksukenkillä niin sieltä tuli semmoista "kävelylin riittää" ohjetta. Että ei kannustettu eteenpäin vaan oli pikemminkin semmoista kyllä sinä nyt jotenkin pärjäät asennetta. 

Ja asennoiduttiin silleen etten suurinpiirtein edes muka vuokraani pysty maksaa, että voi voi kun sulla on kaikki niin huonosti. Ei tommonen auta ketään. 

Vierailija
136/288 |
23.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikä psykoterapiamuoto kyseessä ja mihin mielenterveyshäiriöön sillä yritettiin vaikuttaa?

Vierailija
137/288 |
23.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jeees! Itkuiset akat alkaa tajuta että se trendi meni ja ne kyyneleet voi ihan itsekin kuivata nenäliinaan. Ei tarvitse sitä terapeutin tarjoamaa kallista Cleanexiä

Itkuinen persuloidi ei pyydä apua edes kuin se olisi elintärkeää. Kuten tuolla trollilla.

Mikäköhän loidi sinä olet?

Vierailija
138/288 |
23.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei kaikilta löydy. Vaikka sinusta olisikin niin kiva ajatella.

Vierailija
139/288 |
23.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen käynyt kaksi Kelan tukemaa pitkää terapiaa, ensin parikymppisenä, sitten viisikymppisenä. Sen lisäksi olen käynyt lyhyempiä jaksoja keskustelemassa muutaman terapeutin sekä psykiatrin vastaanotoilla.

On totta, ettei terapiasta välttämättä ole apua. Nuo lyhyemmät jaksoni osoittivat että alalla on paljon kykenemättömiä ja jopa suoraan sanottuna melko höröjä toimijoita. Ehkä terapeutti käyttää asiakkaan maksaman kalliin ajan vain tilittääkseen omia asioitaan.

Kuitenkin kaksi pitkää Kela-kuntoutusta antoivat minulle ratkaisevan avun. Ensimmäisen ansiosta olen yhä tässä, ja toisen ansiosta sain vihdoin todellisuudesta kiinni. Olen äärimmäisen kiitollinen saamastani avusta ja haluan antaa takaisin arvokkaasta kokemuksestani. Tunnen nyt tien harhaisen ahdistuneesta olosta todellisuustajuiseen, tasapainoiseen rauhaan.

Mainittakoon, että olen hyvästä kodista eikä omat ongelmani olleet ulospäin näkyviä. Ei mitään alkoholismia tai kirvesmurhia. Sen sijaan käsittelimme hienovaraista vallankäyttöä, sellaista joka vääristää todellisuuden ja vieraannuttaa lapsen tärkeimmästä, omasta minuudestaan.

Vierailija
140/288 |
23.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Johtuu hallituksen säästöistä. Kenelläkään ei ole enää varaa psykoterapiaan.