Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Väsynyt parisuhteeseen: asumusero

Vierailija
23.07.2025 |

Parisuhde täynnä ongelmia jo useamman vuoden. Kaksi alle 15 vuotiasta lastakin on.

Ehdotin miehelle asumuseroa, jotta saataisiin jotain tolkkua tähän tilanteeseen. Kierretään kehää. 

Mies suuttui ehdotuksesta ja sanoi minun haluavan muuttaa vain, jotta voisin pettää. On vihainen, etten kertonut heti suunnitelmistani, vaikka olen puhunut hänelle asiasta jo pitkään. On totta, että ollaan molemmat petetty eikä luottamusta ole kummallakaan. Myönnän, että kävin vuokra-asuntoa katsomassa kertomatta siitä miehelle, mutta muuten olen kertonut ajatuksistani kyllä. Ehkä olisi pitänyt tämäkin hänelle kertoa jo ennen mitään päätöstä?

En varsinaisesti halua erotakaan, se tuntuu liian raskaalta. Mutta ei tämä toimikaan, ei näin.

Nyt tämä asumuseroasia yms menneet tapahtumat kävivät miehen hermoille niin, ettei ole antanut nukkua ja kirsikkana kakun päälle sylki naamalle. Miksi hän käyttäytyy noin? Oikeastaan tämä viimeinen sinetöi, että mulla ei taida olla vaihtoehtoja. En halua tällaista enää.

Olen joskus ollut väkivaltaisessa suhteessa ja tässäkin suhteessa on aiemmin ollut niitä ongelmia puolin ja toisin. Pitkään vaikutti sen osalta olevan jo aikuistuttu. Mutta nyt kuitenkin yksi ylilyönti. Onko mulla vaihtoehtoja enää.

Väsynyt. Mies ei halua puhua käytännön asioista tai meidän suhteesta. Syyttelee vaan, että mulla on kuitenkin uusi mies katsottuna ja siksi haluan pois. Mä vaan haluaisin omaa rauhaa ja aikaa miettiä, miten tähän on tultu ja miten tästä eteenpäin. 

En minäkään hääppöinen vaimo ole, tiedän sen. Mies löytää kyllä paremmankin, jos haluaa. 

Kommentit (140)

Vierailija
101/140 |
30.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jännä että tuo kasvoille sylkeminen on jonkun mielestä aivan alhaisinta mitä voi toiselle tehdä. Fyysinen väkivalta on kyllä paljon pahempaa. Tai itse olisin mieluummin ottanut kasvoille sylkemisen, kuin tiedon siitä että kuka tahansa ämm ä joka hoipertelee kadulla vastaan, olisi parempi vaimo kuin minä. Tai että elämä kanssani on koko ajan ollut pelkkää silkkaa pas kaa.

Minä kirjoitin, että - esimerkiksi - kasvoille sykeminen on käytöksenä "alhaista pohjamutaa" parisuhteessa. Ja kyllä vahingoittavampiakin tekoja yksittäin arvioiden tietenkin on.

Minusta kasvoille sylkeminen kuitenkin ensinnäkin on jo aivan poikkeuksellisen alhaista käytöstä parisuhteessa, ja ennen kaikkea jos joku sylkee kasoille, niin on ihan varma että hän tekee paljon muutakin ikävää, sillä tuollainen kertoo isommin luonteen ongelmista, ja perustavanaatuisesta toisen kunnioituksen puutteesta, halveksunnasta ja ylikävelemisestä ja kontrollointitaipumuksesta, ei vain yksittäisestä teosta. Ja jos toisen kunnioitus puuttuu noin pahasti, niin se on aika jäätävän iso ongelma silloin laajemminkin suhteessa.

Jos siis tekee tuonkaltaista vakivaltaa ja alistamista, niin se voi olla toisella kerralla toisenlaista väkivaltaa. Ja kuten kirjoitinkin samassa viestissä, niin vaikka henkikin voi olla sitten jollain kertaa huonolla tuurilla vaarassa, tai toisella kertaa voi tehdä vaikka noita sinun kertomiasi asioita. Väkivaltainen ihminen on harvoin väkivaltainen vain yhdellä tapaa. Itse varmaan myös tiedostat, että jos toinen käyttytyy sinun esimerkkeisi kaltisella tavalla toistuvasti, niin kyse on silloin myös henkisestä väkivallasta.

MInusta on itse asiassa vähän outoa, että vähättelet asiaa, kun asia kokonaisuudessaan on mielestäni aika verrannollinen omiin kokemuksiisi kuitenkin: alistamista, kontrollointia, väkivaltaa. Sylkee kasvolle ja valvottaa, ja varmasti myös puhuu noin tehdässään "kauniisti", vai mitä luulet? Minusta todellakin hyvin alhaista pohjamutaa parisuhteessa.

Vierailija
102/140 |
30.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap, miehesi näyttää olevan myös fiksoitunut rahaan, koska kertomasi mukaan näkee tärkeäksi että hän ei missään nimessä menetä rahaa itse. Tuo on itse asiassa varsin tyypillistä käytöstä monelle miehelle että raha on se heidän arvomaailmassaan ehdoton ykkönen. Itse kun aikoinaan erosin pitkästä avioliitosta, jätin kaikki huonekalut ja kodin tavarat miehelle, ja aloitin itse ihan alusta. Olin tietysti turhankin lepsu, mutta koin että koska itse olin se lähtijä, niin mies masentui tästä entisestään eikä olisi varmaan saanut mitään itselleen hankittua, vaikka ei se varsinaisesti rahasta ollut kiinni. Molemmat tienasimme suurin piirtein yhtä hyvin. Talo toki myytiin ja se puoliksi kuten oli omistuskin ollut.

Toisessa lyhyemmässä suhteessa mies oli varakas mutta niin pihi että pelkäsi hullunlailla ,että joku käyttäisi hyväkseen hänen rakkaita rahojaan. Elelee tänä päivänäkin yksin

Ei hän minusta ole varsinaisesti kovakaan. On rahasta vaan kovin tarkka ja siitä, että rahat pysty omina. On lapsille kuitenkin hellä ja hoitaa heidän asioita ihan tunnollisesti. Tykkää paljon kosketuksesta. 

Hän ei ole siis mitenkään mustavalkoisesti paha ihminen tietenkään.

Tarkkuus rahastakin on sikäli ymmärrettävää, että hän on lähtöisin köyhästä perheestä, jossa lasten syntymäpäivärahat vei äiti ja käytti ne perheen menoihin.

Ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/140 |
30.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap, miehesi näyttää olevan myös fiksoitunut rahaan, koska kertomasi mukaan näkee tärkeäksi että hän ei missään nimessä menetä rahaa itse. Tuo on itse asiassa varsin tyypillistä käytöstä monelle miehelle että raha on se heidän arvomaailmassaan ehdoton ykkönen. Itse kun aikoinaan erosin pitkästä avioliitosta, jätin kaikki huonekalut ja kodin tavarat miehelle, ja aloitin itse ihan alusta. Olin tietysti turhankin lepsu, mutta koin että koska itse olin se lähtijä, niin mies masentui tästä entisestään eikä olisi varmaan saanut mitään itselleen hankittua, vaikka ei se varsinaisesti rahasta ollut kiinni. Molemmat tienasimme suurin piirtein yhtä hyvin. Talo toki myytiin ja se puoliksi kuten oli omistuskin ollut.

Toisessa lyhyemmässä suhteessa mies oli varakas mutta niin pihi että pelkäsi hullunlailla ,että joku käyttäisi hyväkseen hänen rakkaita rahojaan. Elelee tänä päivänäkin yksin ja ihailee pankkitiliään, mihinkään muuhun ei k

Kodin sisustaminen on ollut mun harrastus, joten mä olen sen rahoittanutkin aika pitkälti. Siksikin harmittaa, että kaikki jäisi miehelle. 

Ap

Vierailija
104/140 |
30.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Toisessa lyhyemmässä suhteessa mies oli varakas mutta niin pihi että pelkäsi hullunlailla ,että joku käyttäisi hyväkseen hänen rakkaita rahojaan. Elelee tänä päivänäkin yksin ja ihailee pankkitiliään, mihinkään muuhun ei k

Onhan raha minullekin tärkeää ja olen itse ollut aikaisemmin myös tosi pihi. Mutta 30v jotenkin havahduin siihen, että haluaisin myös elää ja saada kokemuksia, en pelkästään kerryttää lukemia säästötilillä.. Ehkä se on osasyynä näille rahariidoille, että minun rahankäyttöni on muuttunut aiempaa vapaammaksi. Mies varmasti haluaisi, että edelleen ostetaan vain pakollinen. Kampaajat yms pitäisi jättää välistä. 

Ap

Vierailija
105/140 |
30.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Valvottaminen ja naamalle sylkeminen ovat sellaisia asioita, että ero on ainoa oikea ratkaisu.

Valvottaminen on ihanaa. Mies kömpii sängyssä kysymättä viereen vaikka illalla just muhinoitiin/rakasteltiin. Keskellä yötä ja aamulla taas. Parhaimmillaan  kuusi kertaa vuorokaudessa. Mies rakastaa. Kertoo sen ääneen. Kirjoittaa. Sanoo. On iholla. 😘

Vierailija
106/140 |
30.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Valvottaminen ja naamalle sylkeminen ovat sellaisia asioita, että ero on ainoa oikea ratkaisu.

Valvottaminen on ihanaa. Mies kömpii sängyssä kysymättä viereen vaikka illalla just muhinoitiin/rakasteltiin. Keskellä yötä ja aamulla taas. Parhaimmillaan  kuusi kertaa vuorokaudessa. Mies rakastaa. Kertoo sen ääneen. Kirjoittaa. Sanoo. On iholla. 😘

Taitaa sulla mennä nyt puurot ja vellit sekaisin. 

Vierailija
107/140 |
30.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ukko kuulosta ilkeältä ja halpamaiselta. Luiskaan vaan ja kohti uusia seikkailuja.

Epätoivoinen hän on. Toivon, ettei hän ripustautuisi niin paljon. Hänen elämällään on arvo ilman minuakin, hän ei vain näe sitä.

Ap

Lässyn lässyn. Jää siihen sitten, mutta älä sitten valita.

Kerrankin sitä turpiin ottaa.kruunu vaan kiillotettu.

Vierailija
108/140 |
30.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan vaan pitkän parisuhteen kokeneena kerron: oltiin oltu jotain 15v yhdessä. Yks viikonloppu hörpittiin alkoholia ja tuli joku riita. Mies sanoi, että nyt riittää. Minä 'kuulema' aina päätän kaiken, hän ei saa sanansijaa. Nyt erotaan!

No yllätys oli aikamoinen. Mietin jo uutta asuntoa yms. Sitten sovittiinkin puolen vuoden miettimisaika. Että tahoillamme mietitään... miten edetään. Nyt ollaan oltu yhdessä yli 30v. Mutta tuo mietintäaika hitsasi meidät yhteen.

Miettikäähän tekin: yhdessä vai erikseen?

Vierailija
109/140 |
30.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihan vaan pitkän parisuhteen kokeneena kerron: oltiin oltu jotain 15v yhdessä. Yks viikonloppu hörpittiin alkoholia ja tuli joku riita. Mies sanoi, että nyt riittää. Minä 'kuulema' aina päätän kaiken, hän ei saa sanansijaa. Nyt erotaan!

No yllätys oli aikamoinen. Mietin jo uutta asuntoa yms. Sitten sovittiinkin puolen vuoden miettimisaika. Että tahoillamme mietitään... miten edetään. Nyt ollaan oltu yhdessä yli 30v. Mutta tuo mietintäaika hitsasi meidät yhteen.

Miettikäähän tekin: yhdessä vai erikseen?

Oliko teilläkin väkivaltainen suhde ja mies mm. sylkee kasvoihin, kun ei saa kontrolloitua toista oman mielen mukaisesti tms.? Ja sitten miettimisen jälkeen kaikki tuollainen katosi ja miehen luonne vaan muuttui...? 

Jos ei, niin on aika erilainen lähtötilanne miettiä... Ja lisäksi, ap:n mieshän ei nimenomaan halua mitään miettimisaikaa, vaan siitä ehdotuksesta alkoi terrorisoimaan ap:ta esim. estmällä tämän nukkumista. Noinko se teilläkin meni?

hohhoijaa miten epärealistisia neuvoja ja vertauksia aloituksen tilanteeseen.

Vierailija
110/140 |
30.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Toisessa lyhyemmässä suhteessa mies oli varakas mutta niin pihi että pelkäsi hullunlailla ,että joku käyttäisi hyväkseen hänen

Ei hän minusta ole varsinaisesti kovakaan. On rahasta vaan kovin tarkka ja siitä, että rahat pysty omina. On lapsille kuitenkin hellä ja hoitaa heidän asioita ihan tunnollisesti. Tykkää paljon kosketuksesta. 

Hän ei ole siis mitenkään mustavalkoisesti paha ihminen tietenkään.

Tarkkuus rahastakin on sikäli ymmärrettävää, että hän on lähtöisin köyhästä perheestä, jossa lasten syntymäpäivärahat vei äiti ja käytti ne perheen menoihin.

Ap

Ei kannata liika ymmärtää miehenkään huonoa, epäreilua ja itsekästä käytöstä. Lähes kaikilla perseilijöillä on tavallisesti ollut isoja epäkohtia lapsuudessaan. Se ei silti oikeuta vaikkapa väkivaltaa tai muuta huonoa ja epäreilua käytöstä. Vrt. monilla epäitsekkäillä ja toisia kunnioittavilla on myös ollut kehno lapsuus tai traumaattisia kokemuksia siellä.

Tulipa myös mieleen, että jos miehen äiti on ollut rahan kanssa hyvin itsekäs ja epäreilu, niin nythän mies itse asiassa toistaa tuota samaa itse vähän eri muodossa. Hän voisi myös valita tehdä nimenomaan toisin, ja olla antelias ja reilu omille läheisilleen ja rakkailleen. 

Ymmärrän, että miehessä voi olla paljon hyvääkin. Se ei silti poispyyhi niitä suuria epäkohtia tai sitä kurjaa puolta luonteessaan ja käytöksessään. Vaikea tilannehan sinulla asian kanssa on. Sinulla vaikuttaa olevan myös jonkinainen tarve puolustaa häntä ja selitellä hänen huonoa käytöstään jotenkin paremmaksi ja perustellummaksi kuin se on. Taidat rakastaa häntä vielä ehkä paljonkin (?), ja se tekee asiasta vaikean. Miehen ei kannata kuitenkaan olettaa muuttuvan ja perustaa omaa päätöstä suhteen jatkosta sellaiselle epärealistiselle toiveelle.

Vierailija
111/140 |
30.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Toisessa lyhyemmässä suhteessa mies oli varakas mutta niin pihi että pelkäsi hul

En yritä puolustella huonoa käytöstä, vaikka sen ymmärränkin. Yritän vaan tuoda ilmi, ettei mies todellakaan ole mikään läpeensä paska. Mitä minä sellaisesta tarinastas hyötyisin, jossa kertoisit vain huonot puolet ja mustamaalaisin toista? 

Oletan saavani paljon parempia neuvoja tai osuvampaa vertaistukea, jos kerron tilanteestani mahdollisimman realistisesti. Avaamalla omia huonoja puoliani ja tekojani myös ja kertomalla toisesta niitä positiivisiakin puolia.

Ap

Vierailija
112/140 |
30.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sinä sen päätät, se on sinun elämäsi. Ihan sama mitä mieltä miehesi on. Pelasta lapsesi samalla. Päälle sylkevä mies ei vaikuta kovin isälliseltä.

Lapsille hän on loistava isä. Kaikki nämä kohdistuvat vain minuun. Lapset jäisivät isälleen, ei minulla ole syytä heitä viedä.

Ap

Voi herran pieksut. Vai jättäisit lapset "loistavalle isälle". Mistä voit olla varma, että miten kohtelisi lapsia? Millainen äiti "luopuisi" lapsistaan?! Taidat hinkua vaan uuden m**an perään.

Vierailija
113/140 |
30.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sinä sen päätät, se on sinun elämäsi. Ihan sama mitä mieltä miehesi on. Pelasta lapsesi samalla. Päälle sylkevä mies ei vaikuta kovin isälliseltä.

Lapsille hän on loistava isä. Kaikki nämä kohdistuvat vain minuun. Lapset jäisivät isälleen, ei minulla ole syytä heitä viedä.

Ap

Voi herran pieksut. Vai jättäisit lapset "loistavalle isälle". Mistä voit olla varma, että miten kohtelisi lapsia? Millainen äiti "luopuisi" lapsistaan?! Taidat hinkua vaan uuden m**an perään.

No mies nyt jäi taloon, joka on lasten koti. Lapsilla on siellä omat huoneet ja tavarat. En ole yhtään sen parempi vanhemapana, kuin mieskään, niin miksi minulla olisi oikeutta ottaa lapsia itselleni?

Ap

Vierailija
114/140 |
30.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

No mies nyt jäi taloon, joka on lasten koti. Lapsilla on siellä omat huoneet ja tavarat. En ole yhtään sen parempi vanhemapana, kuin mieskään, niin miksi minulla olisi oikeutta ottaa lapsia itselleni?

Ap

En siis tietenkään ole heitä hylkäämässä, en tarkoita sitä, mutta tosiasioiden valossa näyttää, että miehellä on paremmat edellytykset huoltajuuteen. Ihan oikeudenkin edessä. Hän asuu siinä meidän OK-talossa ja hänellä on enemmän varallisuutta ja isompi palkka. Olen moneen kertaan lukenut noita huoltajuusjuttuja, ja kun ei merkittäviä eroja meidän välillä huoltajina ole, niin kuuluisko lasten lähivanhemmuus (virallinen) automaattisesti minulle sukupuoleni vuoksi?

Ap

Vierailija
115/140 |
30.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Ja tähän vielä, ettei minulla ole mitään syytä epäillä, että mies kohtelisi lapsia huonosti. Ei ole koskaan ollut lapsille huono isä.

Ap 

Vierailija
116/140 |
30.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Kuten jo aiemmin mainitsin, niin minäkin olen silloin miehen salasuhteen paljastuttua käyttäytynyt asiattomasti, joten minustakaan ei mies voisi tietää, miten lapsia kohtelisin. Tästä on vuosia toki aikaa. 

Lapset huostaan vai, kun on joskus tullut hölmöiltyä?

Ap

Vierailija
117/140 |
30.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

ero on paras päätös mitä olen ikinä tehnyt. ja jos teillä on vastaavat varallisuudet niin miksi se huoltajuus jäisi miehelle? yhteishuoltajuus ja lapset on vuoroviikon kummankin luona. talot ja muu varallisuus puoliksi niin on sullakin varaa ostaa itselleen isompi asunto missä lapsilla omat huoneet.

itse jätin erossa kaikki huonekalut miehelle, muutin vuokra-asuntoon ja ostin kaiken uusiksi. oli raskasta, ja jälkikäteen ajateltuna olisi ihan hyvin voinut ottaa mukaan ainakin osan tavaroista. 

mutta oli ihanaa kun oli vihdoin oma koti ja oma rauha. kolme vuotta on erosta ja joka päivä mä herään ja olen onnellinen ettei mun tarvi enää olla naimisissa. katson ystäviä jotka kituvat paskissa liitoissa ja säälin heitä.

Vierailija
118/140 |
30.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

ero on paras päätös mitä olen ikinä tehnyt. ja jos teillä on vastaavat varallisuudet niin miksi se huoltajuus jäisi miehelle? yhteishuoltajuus ja lapset on vuoroviikon kummankin luona. talot ja muu varallisuus puoliksi niin on sullakin varaa ostaa itselleen isompi asunto missä lapsilla omat huoneet.

itse jätin erossa kaikki huonekalut miehelle, muutin vuokra-asuntoon ja ostin kaiken uusiksi. oli raskasta, ja jälkikäteen ajateltuna olisi ihan hyvin voinut ottaa mukaan ainakin osan tavaroista. 

mutta oli ihanaa kun oli vihdoin oma koti ja oma rauha. kolme vuotta on erosta ja joka päivä mä herään ja olen onnellinen ettei mun tarvi enää olla naimisissa. katson ystäviä jotka kituvat paskissa liitoissa ja säälin heitä.

Siis lapsillahan voi olla vain yksi virallinen kotiosoite. Laki ei tunne kahden kodin systeemiä.

Vierailija
119/140 |
30.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"En yritä puolustella huonoa käytöstä, vaikka sen ymmärränkin. Yritän vaan tuoda ilmi, ettei mies todellakaan ole mikään läpeensä paska. Mitä minä sellaisesta tarinastas hyötyisin, jossa kertoisit vain huonot puolet ja mustamaalaisin toista? 

Oletan saavani paljon parempia neuvoja tai osuvampaa vertaistukea, jos kerron tilanteestani mahdollisimman realistisesti. Avaamalla omia huonoja puoliani ja tekojani myös ja kertomalla toisesta niitä positiivisiakin puolia.

Ap"

Aloittaja, näillä palstalaisilla on vain mustaa ja valkoista. Joko mies on maailman ihanin kaikessa eikä koskaan tee mitään negatiivista, tai sitten hän hakkaa vaimon ja lapset verille tai tappaa. Välimuotoja ei ole, koska jos hän ei ole maailman ihanin niin se verille hakkaaminen tai tappo tapahtuu täysin varmuudella seuraavassa riidassa.

Ja sellaista miestä joka on vaimolleen ikävä mutta lapsille hyvä, ei ole näiden mielestä olemassa. Koskaan. Lapset ovat aina 200% paikalla näkemässä ja kuulemassa kaiken mitä vanhemmat tekee. Ja jos eivät ole niin aistivat kyllä vanhempien huonot välit jopa silloin jos vanhemmilla ei ole huonot välit 😂

Sellainen palsta tämä on.

Vierailija
120/140 |
30.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huh. Minä putosin jo kelkasta, että mistä tässä enää keskustellaankaan. Sen verran poukkoilee sisustamisesta aina lasten huoltajuuteen :).

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan neljä kahdeksan