Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Väsynyt parisuhteeseen: asumusero

Vierailija
23.07.2025 |

Parisuhde täynnä ongelmia jo useamman vuoden. Kaksi alle 15 vuotiasta lastakin on.

Ehdotin miehelle asumuseroa, jotta saataisiin jotain tolkkua tähän tilanteeseen. Kierretään kehää. 

Mies suuttui ehdotuksesta ja sanoi minun haluavan muuttaa vain, jotta voisin pettää. On vihainen, etten kertonut heti suunnitelmistani, vaikka olen puhunut hänelle asiasta jo pitkään. On totta, että ollaan molemmat petetty eikä luottamusta ole kummallakaan. Myönnän, että kävin vuokra-asuntoa katsomassa kertomatta siitä miehelle, mutta muuten olen kertonut ajatuksistani kyllä. Ehkä olisi pitänyt tämäkin hänelle kertoa jo ennen mitään päätöstä?

En varsinaisesti halua erotakaan, se tuntuu liian raskaalta. Mutta ei tämä toimikaan, ei näin.

Nyt tämä asumuseroasia yms menneet tapahtumat kävivät miehen hermoille niin, ettei ole antanut nukkua ja kirsikkana kakun päälle sylki naamalle. Miksi hän käyttäytyy noin? Oikeastaan tämä viimeinen sinetöi, että mulla ei taida olla vaihtoehtoja. En halua tällaista enää.

Olen joskus ollut väkivaltaisessa suhteessa ja tässäkin suhteessa on aiemmin ollut niitä ongelmia puolin ja toisin. Pitkään vaikutti sen osalta olevan jo aikuistuttu. Mutta nyt kuitenkin yksi ylilyönti. Onko mulla vaihtoehtoja enää.

Väsynyt. Mies ei halua puhua käytännön asioista tai meidän suhteesta. Syyttelee vaan, että mulla on kuitenkin uusi mies katsottuna ja siksi haluan pois. Mä vaan haluaisin omaa rauhaa ja aikaa miettiä, miten tähän on tultu ja miten tästä eteenpäin. 

En minäkään hääppöinen vaimo ole, tiedän sen. Mies löytää kyllä paremmankin, jos haluaa. 

Kommentit (140)

Vierailija
61/140 |
30.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tässä, kuten monessa muussakin eropohdintatilanteessa toisessa vaakakupissa lienee köyhyys ja toisessa onnettomuus (onnellisuuden vastakohtana). Kaikkien pitää itse pohtia, kumpi on pienempi paha. 

Mikä köyhyys? 

Rahan osalta 'jarruttava tekijä' on se, että asumiskulut tuplaantuvat minulla. Yhteistä asuntolainaa on vielä jäljellä, eikä sitä voi jättää lyhentämättä, lisäksi kiinteistövero jne. Siihen päälle sitten vuokra siitä vuokra-asunnosta. Varaa siihen kyllä on, mutta raha on iso. Puolitoista tonnia kuussa kerrostalossa asumisesta maaseudulla..

Ap

Kokonaan eroaminen ratkaisee tuon ongelman. Silloin teidän yhteinen asunto menee myyntiin tai mies ostaa sinut ulos. 

Älä anna miehen kiristää itseäsi. Älä luovu lapsista, vaan koeta sopia esim. Viikko vii

Puolet asuntolainasta on minun (yhteinen laina), joten minun pitänee oma osuuteni lyhennyksistä hoitaa (puolet) niin kauan, että talosta on saatu sovittua. 

Otin härkää sarvista ja vuokrasin pienen rivitalokaksion, mutta asumiskulut ovat tällä hetkellä ihan kauheat. 

Ap

Vierailija
62/140 |
30.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tässä, kuten monessa muussakin eropohdintatilanteessa toisessa vaakakupissa lienee köyhyys ja toisessa onnettomuus (onnellisuuden vastakohtana). Kaikkien pitää itse pohtia, kumpi on pienempi paha. 

Mikä köyhyys? 

Rahan osalta 'jarruttava tekijä' on se, että asumiskulut tuplaantuvat minulla. Yhteistä asuntolainaa on vielä jäljellä, eikä sitä voi jättää lyhentämättä, lisäksi kiinteistövero jne. Siihen päälle sitten vuokra siitä vuokra-asunnosta. Varaa siihen kyllä on, mutta raha on iso. Puolitoista tonnia kuussa kerrostalossa asumisesta maaseudulla..

Ap

Kokonaan eroaminen ratkaisee tuon ongelman. Silloin teidän yhteinen asunto menee myyntiin tai mies ostaa sinut ulos. 

Älä anna miehen kiristää itseäsi. Äl

Ainiin, mies on meistä suurituloisempi ja varakkaampi, jos sillä on mitään merkitystä.

Ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/140 |
30.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kumpi petti ensin, sinäkö?

Vierailija
64/140 |
30.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mies petti ensin. Sitten minäkin menetin motivaationi uskollisuuteen. Jotenkin tuli sellainen fiilis, että ei sillä näköjään olekaan meidän suhteessa mitään väliä. 

Ap

Vierailija
65/140 |
30.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä hemmetin sotkua: Yhteistä asuntolainaa on vielä jäljellä, eikä sitä voi jättää lyhentämättä,

Kai se varakas mies sen yksin maksaa loppuun, jos lähdet, tai myytte talon. Ihan teennäistä. Onko tämä siis provo? 

Vierailija
66/140 |
30.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mies petti ensin. Sitten minäkin menetin motivaationi uskollisuuteen. Jotenkin tuli sellainen fiilis, että ei sillä näköjään olekaan meidän suhteessa mitään väliä. 

Ap

Selvästikin haluat suhteen päättyvän.

Vierailija
67/140 |
30.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä hemmetin sotkua: Yhteistä asuntolainaa on vielä jäljellä, eikä sitä voi jättää lyhentämättä,

Kai se varakas mies sen yksin maksaa loppuun, jos lähdet, tai myytte talon. Ihan teennäistä. Onko tämä siis provo? 

No siis mies vaatii tietysti minua lyhentämään osuuteni lainasta niin kauan, kun mies ei ole ostanut minua siitä ulos. 

Ap

Vierailija
68/140 |
30.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No siis mies vaatii tietysti minua lyhentämään osuuteni lainasta niin kauan, kun mies ei ole ostanut minua siitä ulos. 

Ap

Muutenhan hän rahoittaa minun omaisuuttani, kun talo kerran omistetaan 50/50.

Ap

Vierailija
69/140 |
30.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luin vain aloituksen. Meillä oli vastaavanlainen tilanne. Hirveitä riitoja ja välillä puhuttiin että pitäisikö muuttaa erilleen että tilanne rauhoittuisi. Että voitaisiin sitten mennä terapiaan ja pohtia rauhassa mitä tehdään.

Lopulta katsoin oman asunnon ja sinne muutin, juurikin tuolla ajatuksella että katsotaan rauhassa. Muuttoni jälkeen mies ilmoittikin ettei hän enää mitään "katso" eikä tule terapiaan. Joka puolelle toitotti, kuinka olen hänet jättänyt. Ja hommasi samantien uuden naisen. Tämähän ei tosiaan erilleen muutossa ollut se mitä alunperin sovittiin.

Puoli vuotta eron jälkeen mies sitten romahti. Alkoi puhua voitaisiinko sittenkin vielä yrittää. Totesin etten tätä keskustelua käy kun hän seurustelee jo uuden kanssa, jonka jälkeen hän nousi samantien ja soitti nyxälleen, lopetti suhteen.

Sitten mentiin sinne terapiaan ja palattiin yhteen.

Vierailija
70/140 |
30.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis kertoiko ap jossakin pettämisestä? Olenko liian väsynyt kun en mä sellaista huomannut. Useammassa viestissä kuitenkin syytetään pettämisestä.

Vierailija
71/140 |
30.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Ap

Jos olette naimisissa eikä ole avioehtoa niin teidän rahat on yhteiset. Eli ihan sama mistä tililtä lainaa lyhennetään kun kaikki tilit ja rahat on yhteisiä eroon asti. Sitten erotessa maksetaan tasinkoa sille jolla on omaisuutta vähemmän (siis mukaan lukien varat tilillä). Jos mies maksaa nyt kaikki lyhennykset, ne on sitten aikanaan pois sun tasingosta. Vastaavasti jos sä maksat lainaa nyt, niin saat aikanaan tasinkoa enemmän. Lopputuloksen kannalta ei siis mitään väliä kummin toimitte. 

Vierailija
72/140 |
30.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Luin vain aloituksen. Meillä oli vastaavanlainen tilanne. Hirveitä riitoja ja välillä puhuttiin että pitäisikö muuttaa erilleen että tilanne rauhoittuisi. Että voitaisiin sitten mennä terapiaan ja pohtia rauhassa mitä tehdään.

Lopulta katsoin oman asunnon ja sinne muutin, juurikin tuolla ajatuksella että katsotaan rauhassa. Muuttoni jälkeen mies ilmoittikin ettei hän enää mitään "katso" eikä tule terapiaan. Joka puolelle toitotti, kuinka olen hänet jättänyt. Ja hommasi samantien uuden naisen. Tämähän ei tosiaan erilleen muutossa ollut se mitä alunperin sovittiin.

Puoli vuotta eron jälkeen mies sitten romahti. Alkoi puhua voitaisiinko sittenkin vielä yrittää. Totesin etten tätä keskustelua käy kun hän seurustelee jo uuden kanssa, jonka jälkeen hän nousi samantien ja soitti nyxälleen, lopetti suhteen.

Sitten mentiin sinne terapiaan ja palattiin yhteen.

Niin onhan tuo tietysti mahdollista, että mies bongaa uuden tässä välissä.

Ap

Vierailija
73/140 |
30.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Ap

Jos olette naimisissa eikä ole avioehtoa niin teidän rahat on yhteiset. Eli ihan sama mistä tililtä lainaa lyhennetään kun kaikki tilit ja rahat on yhteisiä eroon asti. Sitten erotessa maksetaan tasinkoa sille jolla on omaisuutta vähemmän (siis mukaan lukien varat ti

No mies siis syyttää mua jo valmiiksi, että aion viedä puolet hänen rahoistaan. Aina ollaan maksettu kaikki puoliksi, enkä koskaan ole jättänyt omaa osuuttani maksamatta, vaikka tienaankin vähemmän. Loukkaa tuo, että syytetään rahojen viemisessä, vaikka en ole niin tehnyt.

Ap

Vierailija
74/140 |
30.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Ap

Jos olette naimisissa eikä ole avioehtoa niin teidän rahat on yhteiset. Eli ihan sama mistä tililtä lainaa lyhennetään kun kaikki tilit ja rahat on yhteisiä eroon asti. Sitten erotessa maksetaan tasinkoa sille jolla o

Ja juu avioliitossa eikä ole avioehtoa. 

Ap

Vierailija
75/140 |
30.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Ap

Jos olette naimisissa eikä ole avioehtoa niin teidän rahat on yhteiset. Eli ihan sama mistä tililtä lainaa lyhennetään kun kaikki tilit ja rahat on yhteisiä eroon asti. Sitten erotessa maksetaan tasinkoa sille jolla on omaisuutta vähemmän (siis mukaan lukien varat ti

Mies puhui myös, että hänen täytyy äkkiä alkaa tuhlaamaan ja ostelemaan itselleen asioita säästämisen sijaan, etten minä saa rahoja. Mä olen siis meistä toki aina kuluttanut enemmän rahaa esim. kauneudenhoitoon, mutta kyllä mullakin on talous ihan kunnossa ja rahaa säästössä. Ei vain yhtä paljon, kuin hänellä. Hänellä varmaan kolminkertaisesti. 

Ap

Vierailija
76/140 |
30.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Ap

Jos olette naimisissa eikä ole avioehtoa niin teidän rahat on yhteiset. Eli ihan sama mistä tililtä lainaa lyhennetään kun kaikki tilit ja rahat on yhteisiä eroon asti. Sitten erotessa maksetaan tasinkoa sille jolla o

Kaikki materia, jota mies ostaa, on erossa kuitenkin yhteistä. Eri juttu, jos alkaa tuhlata palveluihin, esim. hierontaan, parturiin, liikuntaan, matkoihin.

Vierailija
77/140 |
30.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siis kertoiko ap jossakin pettämisestä? Olenko liian väsynyt kun en mä sellaista huomannut. Useammassa viestissä kuitenkin syytetään pettämisestä.

Ihan aloituksessa jo kertoi.

Vierailija
78/140 |
30.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Te taidatte saada esille toistenne huonot puolet. Parempi erota. Voit vaatia ositusta, jolloin miehesi osyettava sinut ulos yhteisestä talostanne tai se myydään ulkopuoliselle.

Vierailija
79/140 |
30.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tästä mitään onnellista suhdetta tulossa ole. Mies sen päätti kun petti. Kun rakkautta enää ei ole , on ero ainoa vaihtoehto. Mitä nopeammin, sitä helpompi kaikille. Nyt vaan kova kovaa vastan, ei nainen saa olla lammas.

Vierailija
80/140 |
30.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Kaikki materia, jota mies ostaa, on erossa kuitenkin yhteistä. Eri juttu, jos alkaa tuhlata palveluihin, esim. hierontaan, parturiin, liikuntaan, matkoihin."

Kun ei olla edes sovittu mistään varsinaisesta erosta vielä, vaan sanoin haluavani omaa tilaa miettiä asioita ja sanoin myös, että toivoisin asumuseron laukaisevan tämän negatiivisen vuorovaikutuksen kehän ja vääntämisen. Painotin hänelle, että en ole aloittamassa mitään uutta suhdetta tai muuta sellaista. Ymmärrän toki, ettei hän luota siihen. 

Ap

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi yhdeksän kahdeksan