Synnytyspelko ja suunniteltu sektio
Oletteko saaneet suunnitellun sektion synnytyspelon vuoksi? Joutuiko asiasta vääntämään vai tuliko sektiolupaus helposti?
En ole vielä raskaana, mutta haaveilen perheestä. Pelkään vaan synnytystä niin paljon, että jo sen vuoksi perheenlisäys saattaa jäädä haaveen tasolle. Olen pienikokoinen ja kapealanteinen, joten pelkään, että vauva jää jumiin ja saa aivovaurion. Pelkään myös, että itse repeän täysin eikä kukaan terveydenhuollossa piittaa asiasta, kunhan vauva on suunnilleen hengissä. Kipua en pelkää.
Uskallan synnyttää vain, jos uskon saavani sektion.
Kommentit (99)
"Vielä lisäys, ensimmäinen sektio, olin vuotokauden kipeä, toisessa sektiossa en ollenkaan, kun asennettiin kipupumppu. Kotiin pääsin molemmissa 4 päivän päästä synnytyksestä."
Mutta olishan se paljon kunnioitettavampaa näiden sektiokauhistelijoiden mielestä jos eläisit lopun ikääs vaipoissa, pidätyskyvyttömänä. Jotenkin ihan hullua sekin että kehuskellaan jos on selvitty ilman kivunlievitystä, tuleehan siitä väkisin mielikuva että aika löysät on paikat kun se lapsi sieltä vaan "kertapieraisulla" putkahtaa.
Suunniteltu sektio, olin ensisynnyttäjä. Oli ihan terveydellinen syy, mutta minun papereissa lukee pelkosektio, lapsen puolella oli ihan se oikea syy. Sellainen pelkosektio oli, että varulta oli puoli osastoa hälytysvalmiudessa salissa, jos olisi alkanut tapahtumaan. Yritettiin lopussa käännyttää, että eikö kuitenkin kokeiltais alakautta, mutta vaadin papereihin ehdottoman sektiotoiveen, jolloin sektiolla oltaisiin menty, vaikka laps olisi alkanut syntyä ennen varattua leikkausaikaa. Tämä oyssissa alkuvuonna 2024.
Sain suunnitellun sektion mielestäni helposti (ensisynnytys) kun perustelin kantani selkeästi ja rauhallisesti. Vaati ylimääräisen käynnin sairaalassa pelkopolilla, jonka jälkeen sektio luvattiin jos en itse halunnut sitä perua.
Kaikki sujui hyvin sovittuna päivänä, ainoastaan neljän viikon nostorajoitus on hieman haastava. Palauduin nopeasti enkä ottanut kotona enää kipulääkkeitä, sairaalassa vietettiin 3 yötä. Toki leikkaus on iso ja kivut tulevat vasta jälkikäteen kun puudutus hälvenee, tähän osasin varautua eikä tullut yllätyksenä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sektioihin liittyvät infektiot:
Sektioissa infektioriski on pienempi kuin esimerkiksi avoleikkauksissa, mutta sitäkin voi esiintyä.
Keisarileikkauksella syntyneet lapset voivat saada sairaalasta bakteereja, mutta erot suoliston bakteeristossa tasoittuvat muutamassa kuukaudessa.
Tavallisimpia sektioon liittyviä infektioita ovat leikkausalueen tulehdukset ja virtsatieinfektiot.
Toisaalta en ole löytänyt yhtäkään tutkimusta, jossa kerrottaisiin suunnitellun sektion aiheuttaneen lapselle aivovaurion tai hermovaurioita. Alatiesynnytyksessä ne ovat tavallisia samoin kuin kohtutulehdus. Lapsen hapenpuute suunnitellussa sektiossa on erittäin epätodennäköistä.
Lisäksi suunnitellusta sektiosta toipuu jopa alatiesynnytystä nopeammin. Moni äiti istuu kumirenkaalla vielä lapsensa ristiäisissä.
Sektion jälkeen 6vkoa on kielletty kaiken vauvaa painavamman nosteleminen. Toimii hyvin esim. perheessä, jossa on vaikka 3v esikoinen. Ja Duodecimin mukaan 0,3% vauvoista saa aivovaurion synntyksessä. Toki olisi parempi jos luku olisi 0, mutta ei tuo nyt mielstäni "yleistä" ole, kuten sinä toteat.
Meillä on kolme lasta, ensimmäinen suunniteltu sektio lapsen perätilan vuoksi, toinen alatie ja kolmas käynnistetty alatie. Normaali alatie oli paras, vaikka lapsi olikin iso.
Kapealanteisuus ei tarkoita, että ei pystyisi synnyttämään alateitse. Ylipaino voi vaikeuttaa, ja usein ylipainoiset ovat huonomassa fyysisessä kunnossa.
Mikään synnytys ei ole kivuton. Suunniteltu sektio voi tuntua helpolta vaihtoehdolta, mutta ei se ole. Ihminen on luotu synnyttämään alateitse. Alatiesynnytyksestä toipuu nopeasti, vrt. sektio. Sektio on iso leikkaus, eikä riskitön sekään.
Naiset ei uskalla kohta tehdä lapsia pelottelun takia. Alatie synnytys on yleensä turvallisempi ja tietysti luonnollisempi synnytys. Katsoin tilastoja ja huomasin että suomessa sektiot ovat eniten ainakin pohjoismaissa kasvaneet. Osittain voi johtua myös siitä että suomessa on lihavimmat synnyttäjät ja vanhimmat.
Vierailija kirjoitti:
Naiset ei uskalla kohta tehdä lapsia pelottelun takia. Alatie synnytys on yleensä turvallisempi ja tietysti luonnollisempi synnytys. Katsoin tilastoja ja huomasin että suomessa sektiot ovat eniten ainakin pohjoismaissa kasvaneet. Osittain voi johtua myös siitä että suomessa on lihavimmat synnyttäjät ja vanhimmat.
Ei, vaan naisia ärsyttää se, ettei heillä vieläkään ole oikeutta päättää omaa kroppaa koskevista asioista.
Vierailija kirjoitti:
Suomessa vaihtoehtona on synnytys parkkihallissa tai taksin takapenkillä tai itkupotkuraivarin jälkeen luvattu sektio. Meillä ns. normaali synnytys alkaa vähitellen olla poikkeus.
Itse en saanut Jorvissa kipulääkitystä, koska anestesialääkäriä tarvittiin ympärileikatun äidin apuna. Suomalaisen naisen kokema kipu ei ole minkään arvoinen, mutta neljättä lastaan saavalle suodaan erityiskohtelu.
Miten ihmeessä sinulle on valunut tieto, missä anestesialääkäri on???
Vierailija kirjoitti:
"Vielä lisäys, ensimmäinen sektio, olin vuotokauden kipeä, toisessa sektiossa en ollenkaan, kun asennettiin kipupumppu. Kotiin pääsin molemmissa 4 päivän päästä synnytyksestä."
Mutta olishan se paljon kunnioitettavampaa näiden sektiokauhistelijoiden mielestä jos eläisit lopun ikääs vaipoissa, pidätyskyvyttömänä. Jotenkin ihan hullua sekin että kehuskellaan jos on selvitty ilman kivunlievitystä, tuleehan siitä väkisin mielikuva että aika löysät on paikat kun se lapsi sieltä vaan "kertapieraisulla" putkahtaa.
Mielenkiintoinen näkökulma sinulla synnytyksestä :) Kivunlievitystä tarvitaan yleisimmin ihan siinä avautumisvaiheessa.
Nykyään luonnolliset asiat on pelkoa aiheuttavia. Kiitos somen. Sain esikoiseni ilman kipu tuntemuksia. Alatie synnytys. Annettiin epiduraalipuudutus. Hyvin meni kaikki asiat. Ei edes kysytty haluanko synnyttää sektiolla. Ihmettelen että pelkäävät voi saada sellaisen kun kivut saa pois puudutteilla ja toipumisaika ei ole niin pitkä kuin sektion tehneillä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sektioissa infektioriski on pienempi kuin esimerkiksi avoleikkauksissa, mutta sitäkin voi esiintyä.
Keisarileikkauksella syntyneet lapset voivat saada sairaalasta bakteereja, mutta erot suoliston bakteeristossa tasoittuvat muutamassa kuukaudessa.
Tavallisimpia sektioon liittyviä infektioita ovat leikkausalueen tulehdukset ja virtsatieinfektiot.
Toisaalta en ole löytänyt yhtäkään tutkimusta, jossa kerrottaisiin suunnitellun sektion aiheuttaneen lapselle aivovaurion tai hermovaurioita. Alatiesynnytyksessä ne ovat tavallisia samoin kuin kohtutulehdus. Lapsen hapenpuute suunnitellussa sektiossa on erittäin epätodennäköistä.
Lisäksi suunnitellusta sektiosta toipuu jopa alatiesynnytystä nopeammin. Moni äiti istuu kumirenkaalla vielä lapsensa ristiä
Jos tutkisit asiaa tarkemmin, niin 0,3% saa vakavan aivovaurion tyyliin CP-vamma, käytännössä aivovaurion saa noin 25%, mutta niitä ei kirjata synnytyskertomukseen vaan lapselle sellaisina diagnooseina kuin ADHD ja neuroepätyypillinen löydös.
Sektio on leikkaus, totta, että painavia asioita ei saa 6 viikkoon nostella, mutta onneksi tuosta ajasta osan on isäkin perheen kanssa enkä nyt keksi, mihin se 3v pitäisi nostaa. Alatiesynnytyksen jälkeen et todennäköisesti kykene nostamaan sitä 3v ikäistä noin puoleen vuoteen, sen verran kipeästi tikit repivät.
Voi näitä keskusteluja. Jotkut synnytyspelkoiset uskoo somen tarinoita. Sain terveen lapsen alateitse synnyttämällä. Paikat palautu hyvin ja ihan ennalleen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomessa vaihtoehtona on synnytys parkkihallissa tai taksin takapenkillä tai itkupotkuraivarin jälkeen luvattu sektio. Meillä ns. normaali synnytys alkaa vähitellen olla poikkeus.
Itse en saanut Jorvissa kipulääkitystä, koska anestesialääkäriä tarvittiin ympärileikatun äidin apuna. Suomalaisen naisen kokema kipu ei ole minkään arvoinen, mutta neljättä lastaan saavalle suodaan erityiskohtelu.
Miten ihmeessä sinulle on valunut tieto, missä anestesialääkäri on???
No ei missään. Ihan keksitty tarina oli tuo.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lisäksi suunnitellusta sektiosta toipuu jopa alatiesynnytystä nopeammin. Mo
Jos tutkisit asiaa tarkemmin, niin 0,3% saa vakavan aivovaurion tyyliin CP-vamma, käytännössä aivovaurion saa noin 25%, mutta niitä ei kirjata synnytyskertomukseen vaan lapselle sellaisina diagnooseina kuin ADHD ja neuroepätyypillinen löydös.
Sektio on leikkaus, totta, että painavia asioita ei saa 6 viikkoon nostella, mutta onneksi tuosta ajasta osan on isäkin perheen kanssa enkä nyt keksi, mihin se 3v pitäisi nostaa. Alatiesynnytyksen jälkeen et todennäköisesti kykene nostamaan sitä 3v ikäistä noin puoleen vuoteen, sen verran kipeästi tikit repivät.
Kyllä minä pystyin tikatun alapään kanssa nostamaan heti 2-vuotiasta. Ei ne siellä mitään repinyt.
Minulla on kokemusta sekä sektiosta että alatiesynnytyksestä. Alatiesynnytyksestä toivuin paljon, paljon nopeammin kuin sektiosta jonka jälkeen olin leikkauspotilas ja pitkään kipeä.
Olen pienikokoinen ja kapealanteinen, mutta se ei ollut sektion syy vaan synnytyksen pitkittyminen kun sikiön sydänäänet alkoivat heikentyä. Toisella kerralla jouduin synnytystapa-arvioon. Normaalikokoinen 3,5 kg vauva mahtui kuitenin syntymään hyvin. Molemmat raskauteni olivat yliaikaisia.
En siis voi suositella sektiota.
Itse pelkäsin myös synnytystä ja ensisijassa kivun takia, kakkosena tuli siitä aiheutuvat vammat vauvalle ja kolmosena itselle. Kaksi kolmesta pelosta kävi toteen. Kävin pelkopolilla, josta olisin halutessani saanut kyllä varmasti sektion, mutta jostain syystä päädyin alatiehen. No eihän se helppoa ollut. Vauva oli isompi kuin luultiin ja pelkäsin synnytystä niin paljon, että varmaan siksikään synnytys ei käynnistynyt luonnollisesti vaan meni yli aikaiseksi ja piti käynnistää. Kipuja ei todellakaan saatu lääkkeillä pois. Ainoa mikä auttoi kivuissa ja synnytyksen edistymisessä oli epiduraali, jota ei tosiaan kovin varhaisessa vaiheessa laitettu. Se ei ikävä kyllä auttanut enää ponnistusvaiheessa (ehkä päin vastoin), joka kesti 1,5 tuntia ja oli kivuliainta ikinä. Imukupilla lähes 4,5-kiloinen mötkäle tuli maailmaan (kun sektioon siirtymiselläkin oli ehditty uhata jos ei kohta synny), lääkäri naurahti että on ollut ruoka-aikana kotona. Alapäätä paikkailtiin tunti. Olen saanut fysioterapiaa lantionpohjaan mutta siitä huolimatta en enää juokse, yski tai pompi trampoliinilla, ellei rakko ole täysin tyhjä... Vauva on jo 7-vuotias hyväkuntoinen nuorukainen, sai 9 apgar-pistettä syntyessään koska raajat sinersivät, kätilö sanoi asiasta kysyessäni että ne kympin vauvat on usein sektiovauvoja kun siinä yhteydessä ei raajojen väri kärsi samalla tavalla kuin alatiesynnytyksessä. Siinä kohtaa kyllä ajattelin että kiitos vain siitä alatiesynnytykseen ajamisesta ennen synnytystä...
Tästä huolimatta sain toisenkin lapsen alateitse, ehkä siksi että saisin "normaalimman" synnytyskokemuksen ja se onneksi sujuikin paremmin. Tod.näk. siksi että paikat oli valmiiksi jo niin revenneet...
Summa summarum: kaikki jäätiin henkiin, mutta alapään kunto ja muutama muu seikka saa miettimään, että sektio olisi kuitenkin ollut fiksumpi juttu. Ja sen olisin kyllä saanut jos olisin osannut vaan pelkopolilla sanoa että muuten en tähän lähde.
Suunnitellun sektion saa vaatimalla, ehkä jopa pyytämällä. Itse kävin puhumassa gynelle synnytyspelostani jo ennen raskautta (jos en saa sektiota, en uskalla hankkia yhtään lasta), ko. gyne oli silloin yliopistollisen sairaalamme johtavana gynenä ja hän lupasi leikata minut itse. Kolme suunniteltua sektiota on takana ja olleet kyllä ihania tapoja synnyttää! Minun ei tarvinnut käydä edes pelkopolilla, koska olin kuulemma tapaus, jonka päätä ei saa kääntymään ja näinhän se tilanne on! Ketään ei Suomessa pakoteta synnyttämään alakautta - sinulla on oikeus saada suunniteltu sektio!
Minäkin olen poikamainen vartaloltani. Kukaan ei kysynyt haluanko sektion. Lapset syntyi ihan terveinä mutta varsinkin poikalapsi joka oli iso kokoinen oli moni värinen. Oli liian kauan synnytyskanavassa??? On nykyään aikuinen mutta autistinen. Onkohan kellään mitään kokemusta tai tietoa vastaavasta?
Kolme sektiota kokeneena, ei tosin yhtään alatiesynnystä, voin allekirjoittaa tämän. Sektio ei ole kivuton tapa synnyttää, se kipu tulee vaan eri aikaan kun alatiesynnytyksessä. Ja kun ikää alkaa tulla lisää arvet ja kiinikkeet kohdussa aiheuttavat myös vaikka mitä kremppaa ja kipua.