Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Peseytyminen ja runsaat, kivuliaat kuukautiset mökillä. Miten hoidatte?

Vierailija
22.07.2025 |

On se kyllä kun sattuu samalle viikonlopulle kuukautiset ja kutsu suvun mökille, jonne haluan itsekin lähteä. Mutta kuukautisten aikaan olen tottunut pesemään käsisuihkulla monta kertaa päivässä, mökillä on vain padassa lämmintä vettä, jos sitäkään. Huussi sijaitsee kaukana saunasta, ei käsienpesumahdollisuutta tämän yhteydessä. Tuvassa on yksi, pieni ja nopeasti täyttyvä roskis. Kipuun minulla on lääkkeitä, mutta miten hoidan peseytymisen? Vuoto on runsasta! Pahimmillaan suurin mahdollinen tamponi ja side yhdessä riittävät tunniksi. 

Kommentit (314)

Vierailija
101/314 |
23.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä voi sanoa että tuo vuotomäärä on skaalan suurimmasta päästä ja harva muukaan varmaan pärjäisi, saati nauttisi, mökkiviikonlopusta vastaavassa tilanteessa. Eli pitää olla tosi sisukas sissi ja puljata siellä kosteuspyyhkeillä ja saunapesuilla, tai sitten vaan jäädä kotiin. 

Minä menin vuoden tällaisilla menkoilla ja näissä olosuhteissa, ihan vakinaisessa asumisessa 😂 Onnistui, kun oli pakko. Ekan vuoden jälkeen menin hakemaan lähetettä kohdunpoistoon, en saanut koska kierukka piti kokeilla ensin. Ja sehän oli mitä parhain ratkaisu, viimeisimmät vuodet on menneet näissä olosuhteissa helposti ja hemoglobiinikin on korkeammalla kuin 30 vuoteen 😄

Vierailija
102/314 |
23.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulle olisi iso ongelma tuo että pitäisi jopa tunnin välein riisua koko alaosasto paljaaksi ja mennä käytännössä katsoen suihkuun, sillä puoli vartaloahan tuossa kastuu. En lähtisi koska en jaksaisi värkätä.

Hame/mekko on aika kätevä. Mitenhän sitä selviää töissä, samalla tavalla sillä retkihuihkulla pystyy kyykyssä pesemään kuin ihan pöntölläkin. 

Kylläkyllä, mökillä on varmasti aina ja kokoajan hamekelit, ei tarvita kenkiä ollenkaan ja hamekin on oilein kätevä kun se ei valahda vaan pysyy hmm jossain korvissa kastumatta. Retkisuihkukin lattialla seistessä on ihan sama asia kuin pöntöllä istuessa ja veriklöntit voi kätevästi vetää saunan viemäristä alas ihan samoin kuin painaessa pöntön huuhtelunappia. Lattiakin on  yhtä helppo suihkutella verestä kuin pöntön veto ja tottakai joka kerta pöntöllä käydessä tulee suihkuteltua jalat märiksi ja kuivattua ne. Ihan samanlaistahan se on millä tahansa työpaikalla menkkojen aikaan!! 😂🤣

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/314 |
23.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulle ihan normaalia töissä käydessä laittaa 2 tamponia samaan aikaan imukykyisin yöside lisäsi. Jos tamponin ehtii ajoissa vaihtaa, niin ei tuo sormia pahasti sotke. Itse en ole kokenut isoksi ongelmaksi tunnin välein vaihtaa.

Ei se olekaan ongelma jos on sellaisessa työssä, että tunnin välein pystyy poistumaan hetkeksi vessaan. Ja työssä saa olla paikallaan. Mutta jos/kun ei ole, sitten tulee se ongelma.

Vierailija
104/314 |
23.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulle olisi iso ongelma tuo että pitäisi jopa tunnin välein riisua koko alaosasto paljaaksi ja mennä käytännössä katsoen suihkuun, sillä puoli vartaloahan tuossa kastuu. En lähtisi koska en jaksaisi värkätä.

Hame/mekko on aika kätevä. Mitenhän sitä selviää töissä, samalla tavalla sillä retkihuihkulla pystyy kyykyssä pesemään kuin ihan pöntölläkin. 

Kylläkyllä, mökillä on varmasti aina ja kokoajan hamekelit, ei tarvita kenkiä ollenkaan ja hamekin on oilein kätevä kun se ei valahda vaan pysyy hmm jossain korvissa kastumatta. Retkisuihkukin lattialla seistessä on ihan sama asia kuin pöntöllä istuessa ja veriklöntit voi kätevästi vetää saunan viemäristä alas ihan samoin kuin painaessa pöntön huuhtelunappia. Lattiakin on  yhtä helppo suihkutella verestä kuin pöntön veto ja to

Kylläkyllä, joillekin elämä on todella vaikeaa. Hamettakaan ei saa vyötärölle rullattua. Ei onnistu vesivessassa käyntikään sitten sen kanssa.

Joskus sitä ihmettelee miten jotkut osaa edes hengittää.

Vierailija
105/314 |
23.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Teille, jotka sanotte etten ole tehnyt asian eteen mitään: 

Minulla on ollut elämäni aikana ainakin viidet eri pillerit käytössä, joista yhdetkään eivät sopineet, vaan pahensivat endometrioosikipua. Tuli myös migreeni, huono mieliala jne. On tehty leikkauskin taudin takia, jopa kemialliset vaihdevuodet pistoksella. Nyt olen hormonitta, koska haluaisin tulla raskaaksi. 

Ap

Okei hormonit on siis kokeiltu mutta oletko käyttänyt tuota Caprilonia joka hillitsee suoraan verenvuotoa? 

Vierailija
106/314 |
23.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kylläkyllä, mökillä on varmasti aina ja kokoajan hamekelit, ei tarvita kenkiä ollenkaan ja hamekin on oilein kätevä kun se ei valahda vaan pysyy hmm jossain korvissa kastumatta. Retkisuihkukin lattialla seistessä on ihan sama asia kuin pöntöllä istuessa ja veriklöntit voi kätevästi vetää saunan viemäristä alas ihan samoin kuin painaessa pöntön huuhtelunappia. Lattiakin on  yhtä

Samaa tulee ihmeteltyä. Miten onnistuu hengittäminen kun ymmärryksen taso on tuota luokkaa🤔 

Vierailija
107/314 |
23.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulla on ollut elämäni aikana ainakin viidet eri pillerit käytössä, joista yhdetkään eivät sopineet, vaan pahensivat endometrioosikipua. Tuli myös migreeni, huono mieliala jne. On tehty leikkauskin taudin takia, jopa kemialliset vaihdevuodet pistoksella. Nyt olen hormonitta, koska haluaisin tulla raskaaksi. 

Ap

Okei hormonit on siis kokeiltu mutta oletko käyttänyt tuota Caprilonia joka hillitsee suoraan verenvuotoa? 

Olen kyllä, 3x2 tablettia vuorokaudessa hillitsee yleensä hieman vuotoa. Mutta noin suuresta määrästä saan myös sivuvaikutuksena etovaa oloa.

Mutta joka tapauksessa joudun aina kuukautisten aikaan ravaamaan vessassa. Kivut ja vuodot kruunaa tietysti kirsikkana kakun päällä se, että vatsa menee aina löysälle.

Ap

Vierailija
108/314 |
23.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kylläkyllä, mökillä on varmasti aina ja kokoajan hamekelit, ei tarvita kenkiä ollenkaan ja hamekin on oilein kätevä kun se ei valahda vaan pysyy hmm jossain korvissa kastumatta. Retkisuihkukin lattialla seistessä on ihan sama asia kuin pöntöllä istuessa ja veriklöntit voi kätevästi vetää saunan viemäristä alas ihan samoin kuin painaessa pöntön huuhtelunappia. Lattiakin on  yhtä

Kyse ei varmaan tuossakaan ollut siitä, etteikö onnistuisi ja osaisi. Vaan siitä että kuinka hankalasti sitä pitää elää kun ei ole pakko. Itse en haluaisi kerran tunnissa sotkea sitä saunan lattiaa tai vatia vereen, eli pestä siis saunaa koko ajan. Ihan sama jos olisi vain minun käytössä, mutta kun on muitakin ihmisiä. Muuthan varmasti käy myös alapesulla siinä rannassa kun toiset ui.

Vierailija
109/314 |
23.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulle ihan normaalia töissä käydessä laittaa 2 tamponia samaan aikaan imukykyisin yöside lisäsi. Jos tamponin ehtii ajoissa vaihtaa, niin ei tuo sormia pahasti sotke. Itse en ole kokenut isoksi ongelmaksi tunnin välein vaihtaa.

Siis jaksaisitko rampata ulkohuussissa tunnin välein vaihtamassa tamponia? Yleensä huussit on pihan perällä, monesti jopa pienen metsäpolun päässä. Sinne aina jaksaisit tunnin välein raahautua kaatosateessa? Käsiäkään ei voi pestä ennen tamponin vaihtoa vaan värkättävä jotain käsidesivirityksiä, joka ei edes poista likaa, ainoastaan osan bakteereista. Uhhuh.

Vierailija
110/314 |
23.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Olen kyllä, 3x2 tablettia vuorokaudessa hillitsee yleensä hieman vuotoa. Mutta noin suuresta määrästä saan myös sivuvaikutuksena etovaa oloa.

Mutta joka tapauksessa joudun aina kuukautisten aikaan ravaamaan vessassa. Kivut ja vuodot kruunaa tietysti kirsikkana kakun päällä se, että vatsa me

Hah tuttua, noin mullekin käy. "Prostagladiini saa kohdun ja suolen supistelemaan, joka vauhdittaa ulosteiden kulkemista pois kehosta. Tämä saa aikaan ripulin. Prostagladiinien aiheuttamat supistukset saavat aikaan myös kuukautiskivut." 

Vierailija
111/314 |
23.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos olisin ihan yksin siellä mökillä voisin mennä. Mutta en menisi, jos siellä olisi niitä sukulaisia. On ihan varmaa, että ei saisi olla saunassa rauhassa alapesulla koskaan, kun saunassa ramppaa joku muu koko ajan. Lämmittämässä saunaa, lisäämässä puita, viettämässä keskipäivän saunanaratonia, hakemassa padasta tiskivesiä keittiöön, tuomassa puita, katsomassa onko saunassa kuivumassa ollut pyyhe jo kuivunut, istumassa jollain sukulaismiesten saunavuorolla sen neljä tuntia putkeen jne. Sen trafiikin seassako pitäisi kiskoa hame vyötärölle, pikkarit pois ja kyykistyä lettu paljaana verta vuotaen ja roiskuen saunan lattialle huljuttelemaan alapäätä? Samalla kun verivanat valuu pitkin saunan lattiaa, sukulaismies istuu lauteilla ja pikkulapset juoksee saunassa lämmittelemässä uintien välissä. Ja tämä siis tunnin tai kahden välein. Jep jep. 

Vierailija
112/314 |
23.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole lukenut koko ketjua mutta on kai ihan selvää, että ap:llä on endometrioosi.

Kannattaisi konsultoida gyneä mieluummin kuin kysellä täällä. 

Vierailija
113/314 |
23.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ole lukenut koko ketjua mutta on kai ihan selvää, että ap:llä on endometrioosi.

Gyne, se sukulaismökkeilyn asiantuntija.

Vierailija
114/314 |
23.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten se on sulta pois, että ap kysyy vinkkejä täällä? Hän kertoi, että endo on todettu. 

Vierailija
115/314 |
23.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos olisin ihan yksin siellä mökillä voisin mennä. Mutta en menisi, jos siellä olisi niitä sukulaisia. On ihan varmaa, että ei saisi olla saunassa rauhassa alapesulla koskaan, kun saunassa ramppaa joku muu koko ajan. Lämmittämässä saunaa, lisäämässä puita, viettämässä keskipäivän saunanaratonia, hakemassa padasta tiskivesiä keittiöön, tuomassa puita, katsomassa onko saunassa kuivumassa ollut pyyhe jo kuivunut, istumassa jollain sukulaismiesten saunavuorolla sen neljä tuntia putkeen jne. Sen trafiikin seassako pitäisi kiskoa hame vyötärölle, pikkarit pois ja kyykistyä lettu paljaana verta vuotaen ja roiskuen saunan lattialle huljuttelemaan alapäätä? Samalla kun verivanat valuu pitkin saunan lattiaa, sukulaismies istuu lauteilla ja pikkulapset juoksee saunassa lämmittelemässä uintien välissä. Ja tämä siis tunnin tai kahden välein. Jep jep. 

Yhdistän tähän vielä sukulaisten koirat. Nehän rakastaa kaikkia epämääräisiä tuoksuja, eli ovat koko ajan nuuhkimassa alapäätäsi. Inhoan mökillä tämän takia sitä roskien piilottelua, eli ne tamponit ja kosteuspyyhkeet pitää aina muovittaa ja kätkeä johonkin, ja valvoa että koirat ei revi niitä roskiksia auki. Jotkut on varmasti kotonaankin tottuneet tähän.

Vierailija
116/314 |
23.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä skippasin tänä kesänä yhden mökkivierailun menkkojen takia. Kivut handlaan kyllä tarpeeksi tymäköillä lääkeillä, mutta en kestä sitä alkukantaista sähläämistä hygienian kanssa.

Vierailija
117/314 |
23.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä. Ainakin meillä sauna on aamusta iltamyöhään mökillä se suosituin ja käytetyin huone. Siellä tosiaan on joku koko ajan tai vähintään käy jotain asiaa toimittamassa käytännössä koko ajan. Lukkoon ovea ei saa. Kuistilta näkee suoraan ikkunasta sisään mitä siellä tapahtuu.

Vierailija
118/314 |
23.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Otin e.pillerit käyttöön just että kivut ja vuodon määrä saatiin hallintaan. Retkeily ja muukin kuntoliikunta oli se syy että päädyin  tuohon. 

Vierailija
119/314 |
23.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koirien kakkapussirulla on kätevä käytetyille siteille/tamponeille. Ovat mustia niin yleisessä roskiksessa ei näy läpi. Saa jokaisesta ruokakaupasta lemmikkihyllystä. Itselläni on tällainen pikku roskisrulla aina mukana siteiden, tamponien, kosteuspyyhkeiden kanssa jos yökyläilen ihan suihkullisessa kyläpaikassa. 

Vierailija
120/314 |
23.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siis jaksaisitko rampata ulkohuussissa tunnin välein vaihtamassa tamponia? Yleensä huussit on pihan perällä, monesti jopa pienen metsäpolun päässä. Sinne aina jaksaisit tunnin välein raahautua kaatosateessa? Käsiäkään ei voi pestä ennen tamponin vaihtoa vaan värkättävä jotain käsidesivirityksiä, joka ei edes poista likaa, ainoastaan osan bakteereista. Uhhuh.

En tiedä huussia, jossa ei sulan maan aikaan olisi käsienpesumahdollisuutta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kuusi kahdeksan