Olga Temonen - aivokasvain uusiutunut
Päivittänyt juuri Instaan kuulumisia. Niinhän täällä arveltiinkin, ettei hiljaisuus enteile hyvää.
Kommentit (1201)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lokakuussa 2023 todettu. Tuolloin lääkärit Suomessa arvioivat, että aikaa on jäljellä ehkä noin puolitoista vuotta. Itse kertoi näin julkisuuteen.
Tuo puolitoista vuotta tuli täyteen huhtikuun kieppeillä.
Se oli arvio. Joten tuosta voi päätellä, ettei noista Saksassa olleista hoidoista ollut hirveästi hyötyä, oli kalliita ja aika pois läheisiltä. Joka kuukausi viikko.
Jos ne olisivat tehonneet, niin hän olisi niitä jatkanut.
Toki jokainen tekee itse päätöksensä, ja niin kauan kuin on elämää, ihminen hakee toivoa mistä tahansa.
Suomessa on kuitenkin maailman paras syöpähoito, myös kyseiseen syöpämuotoon.
Jos Suomessa on maailman paras syöpähoito, miksi tänne ei tulla hoitoihin? Miksi Suomi ei tahkoa rahaa maailman parhaalla syöpähoidollaan?
Koska paikkoja ei ole ylimääräisiä, julkisella pystytään hoitamaan vain ne jotka täällä ilmaantuu. Kysytkö tosissasi? Voithan ihan itse perustaa yksityisen lääkäriaseman (sun ei omistajana tarvitse olla lääkäri) joka myy kallista palvelua maailman rikkaille. Ai et tee niin. No miksi et? Siitä vaan tahkoamaan rahaa eikös se niin ollut?
Onhan täällä hyvä hoito monissa asioissa, mutta julkinen puoli on niin piukassa, ettei pysty lisäpaikkoja myymään.
Mutta osaamista on. Esim eräs suomalainen ortopedi on maailmankuulu, David Beckham tuli tänne leikattavaksi, kun se lääkäri on niin hyvä alallaan. Mutta hän toimiikin yksityisellä puolella.
Ja se neurokirurgi joka kirjoitti kirjan. On todellakin osaamista, mutta potilaspaikkoja ei julkisella ole. Eikä sillä niin vaan tahkota rahaa. Hoito sinällään on kallista, ja jotta sillä tekisi voittoakin, hoidon hinta nousisi pilviin. Hyvin harvalla olisi varaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minua lähinnä huvittaa se, kuinka ihmiset pelkää kuolemaa. Sitten pitää sen takia raivota eri mielipiteille.
Tule kuule kertomaan kuolemanpelostasi sitten, kun itse vakavasti sairastut. Kuinka paljon silloin huvittaa? Kaikista pahin skenaario olisi saada sama empatiakyvyttömyyteen johtava aivovamma, josta sinä kärsit.
Voihan tuo henkilö olla ihan sinut kuolemansa kanssa, on sairas tai ei. Kaikilla ei ole samanlaista kuolemanpelkoa. Uskovaisissa ainakin on tällaisia jotka tyynesti ottaa vastaan mitä tulee, niin vahva usko taivaspaikkaan.
Eihän kasvaimen uudelleen aktivoituminen voinut tulla kenellekään yllätyksenä? Olga puhui joskus aikaisemmin että lääkärit eivät jostain syystä suostu sanomaan hänen olevan remissiossa (syöpävapaa). No ei tietenkään koska asia ei ollut niin. Kasvain pieneni muttei koskaan poistunut.
Pienenikö kasvain Suomesta saadun sädehoidon jälkeen (luultavasti) vai Saksan hoitojen yhteydessä? Pieneni mutta Olga ei missään vaiheessa ollut -ikävä kyllä- syöpävapaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä ihmiset on julmia. En ymmärrä.
Keitä ihmisiä tarkoitat? Ja mitä tarkoitat tässä tapauksessa julmuudella?
No lue nyt näitä viestejä, ei kaikkibihan täysjärkisen näppäimistöltä ole kyllä tullut.
Näissä viesteissä ei ole mitään julmaa. Vain kylmiä tosiasioita.
Ei onnistu nyt lainaaminen mutta viestiin 147 vastaukseksi, että kyllä meillä julkisella puolella hoidetaan ulkomaisia itse maksavia potilaita, kyllä on heille ja suomalaisillekin ihan tarpeeksi paikkoja. Siinä olet oikeassa että hoidot ovat ulkomaisille potilaille todella kalliita kun omasta pussistaan maksavat, siksi ulkomaisia potilaita on vähän. Mutta älä höpötä että paikkoja ei olisi, todellakin on. Ja muistutuksena vielä että ihan kotimaisetkin potilaat pääsevät julkisella nopeasti hoitoihin diagnoosin jälkeen, täällä ei kukaan syöpäpotilas jonota kuukausia hoitoihin niin kuin jotkut aina jaksaa väittää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei IV tason glioblastooma parane, valitettavasti.
Tietyillä hoidoilla/ruokavaliolla voi elää huomattavasti kauemmin kuin mitkään tilastot kertovat. Esim. Karita Aaltonen elänyt jo lähes 15 vuotta. Hän on avoimesti kertonut sairaudestaan ja tiestään terveempään elämään. Minun kahdella läheisellä oli tuo tauti. Elivät pari vuotta taudin toteamisen jälkeen.
Karita Aaltosella on oligodentrogliooma, jota ei enää edes luokitella glioblastoomaksi. Oligodentroglioomaan toimii sytostaatit huomattavasti paremmin. Toki onnekas hän on kun pysynyt noinkin kauan tauti poissa. Mutta ravinnolla tai elämäntavoilla ei glioblastooman etenemiseen voi vaikuttaa, joten kannattaa lopettaa hömpän levittely.
Vierailija kirjoitti:
Hän häviää tämän taistelun.
Kaikki meistä häviää taistelun kuolemaa vastaan, ennemmin tai myöhemmin.
Vierailija kirjoitti:
Eihän kasvaimen uudelleen aktivoituminen voinut tulla kenellekään yllätyksenä? Olga puhui joskus aikaisemmin että lääkärit eivät jostain syystä suostu sanomaan hänen olevan remissiossa (syöpävapaa). No ei tietenkään koska asia ei ollut niin. Kasvain pieneni muttei koskaan poistunut.
Pienenikö kasvain Suomesta saadun sädehoidon jälkeen (luultavasti) vai Saksan hoitojen yhteydessä? Pieneni mutta Olga ei missään vaiheessa ollut -ikävä kyllä- syöpävapaa.
Niin kukapa uskoi tuota paranemishömppää Varmaan tarvitsi itse tauon syöpärumbasta ja halusi ajatella niin. Mielen puolustusmekanismeja
Tämä on tasan 2.kerta, kun kommentoin mitään Olgan tapaukseen ja nytkin vain toistan 1.kerralla sanomaani eli aivokasvaimesta joka tasoa 4 ei parannuta eikä selvitä. Saa hoitoa sitten missä päin palloa tahansa.
Vierailija kirjoitti:
Tämä on tasan 2.kerta, kun kommentoin mitään Olgan tapaukseen ja nytkin vain toistan 1.kerralla sanomaani eli aivokasvaimesta joka tasoa 4 ei parannuta eikä selvitä. Saa hoitoa sitten missä päin palloa tahansa.
Ei olisi tarvinnut, kun täällä on aika moni jo sanonut samaa.
Vierailija kirjoitti:
Ei onnistu nyt lainaaminen mutta viestiin 147 vastaukseksi, että kyllä meillä julkisella puolella hoidetaan ulkomaisia itse maksavia potilaita, kyllä on heille ja suomalaisillekin ihan tarpeeksi paikkoja. Siinä olet oikeassa että hoidot ovat ulkomaisille potilaille todella kalliita kun omasta pussistaan maksavat, siksi ulkomaisia potilaita on vähän. Mutta älä höpötä että paikkoja ei olisi, todellakin on. Ja muistutuksena vielä että ihan kotimaisetkin potilaat pääsevät julkisella nopeasti hoitoihin diagnoosin jälkeen, täällä ei kukaan syöpäpotilas jonota kuukausia hoitoihin niin kuin jotkut aina jaksaa väittää.
Kyllä kuule jonottavat. Älä puhu asiasta, josta et mitään tiedä. En tiedä aivosyöpäpotilaista, mutta muut kyllä jonottavat.
Mikä ihme siinä on, että typerät besserwisserit tietävät aina kaiken parhaiten?
Terv. Eräs kuukausia jonottanut
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei olisi tarvinnut, kun täällä on aika moni jo sanonut samaa.
Taisi joku alan lääkärikin kommentoida jossain. Kontekstia en tarkkaan muista, mutta kysyttäessä, ei mitenkään nimenomaan Temoseen liittyen.
Vierailija kirjoitti:
Kerrohan vielä miksi sun pitää tämä sanoa. Kaikki sen varmaan tietävät.
Osa ihmisistä siitäkin huolimatta haluaa uskoa parasta ja toivoa että lääkkeet auttaisikin, onko se sinulta jotenkin pois?! Sun on pakko saada viimeinen sana?!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä kuule jonottavat. Älä puhu asiasta, josta et mitään tiedä. En tiedä aivosyöpäpotilaista, mutta muut kyllä jonottavat.
Mikä ihme siinä on, että typerät besserwisserit tietävät aina kaiken parhaiten?
Terv. Eräs kuukausia
En tiedä mihin jonotit, mutta ei meillä kyllä kuukausia kukaan potilas jonota.
t. edellinen, syöpäkeskuksen työntekijä-besserwisseri
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei IV tason glioblastooma parane, valitettavasti.
Tietyillä hoidoilla/ruokavaliolla voi elää huomattavasti kauemmin kuin mitkään tilastot kertovat. Esim. Karita Aaltonen elänyt jo lähes 15 vuotta. Hän on avoimesti kertonut sairaudestaan ja tiestään terveempään elämään. Minun kahdella läheisellä oli tuo tauti. Elivät pari vuotta taudin toteamisen jälkeen.
Karita Aaltosella on oligodentrogliooma, jota ei enää edes luokitella glioblastoomaksi. Oligodentroglioomaan toimii sytostaatit huomattavasti paremmin. Toki onnekas hän on kun pysynyt noinkin kauan tauti poissa. Mutta ravinnolla tai elämäntavoilla ei glioblastooman etenemiseen voi vaikuttaa, joten kannattaa lopettaa hömpän levittely.
Kiitos! Kysyinkin tuolla et mikä oli, kun olin ymmärtänyt että on glioblastooma. Todellä typerää hänen omilla sivuillaan levittää tietoa, että olisi glioblastoomasta selvinnyt.
Ikävä asia tämä sairaus. Mutta miksi täytyy julkisesti esittää virheellistä tietoa? Eihän se kasvain edes lähtenyt pois ja nuo hoidot ei ole mitään auttaneet. Harhautetaan ihmisiä vaan hankkiutumaan kalliisiin hoitoihin ja turhaa toivoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Paljon voimia Olgalle ja perheelle taisteluun
Älkää oikeasti käyttäkö syöpäpotilaiden kohdalla termiä "taistelu". He eivät tätä oikeasti halua kuulla. Ei ole sairastuneesta itsestään kiinni selviääkö hän vai ei, eli mistään taistelusta ei ole kysymys. Todella julmaa esim. sanoa että joku on hävinnyt taistelun.
Turha sinun on loukkaantua kaikkien muiden ihmisten puolesta. Mun mielestä taistelu on oikein kuvaava termi. Tokikaan se henkilö joka syöpään kuolee ei taistelulle häviä, vaan lääketiede.
Eli kun tsemppaat syöpäsairasta taisteluun, tarkoitatkin tsemppiä lääketieteelle? Jokainen meistä sairastuu joskus. Mieti vähän miten haluaisit tulla itse kohdatuksi kenties vuosien pelon, rankkojen hoitojen, ulkonäkömuutosten, taloudellisten murheiden, sosiaalisen eristäytymisen aikana ja jälkeen, joita etenkin vaikeat ja krooniset sairaudet väistämättä siinä rinnalla aiheuttaa.
Vierailija kirjoitti:
Nähdäänkö eutanasia dokumentti Olgan viimeisistä hetkistä, vai tuleeko elokuva ja paperinuket
Tämä kommentti on ilmoitettu eteenpäin. Sinulle kirjoittaja: Häpeä ja hae apua. Sinussa ei ole mitään ihmisyyttä enää jäljellä.
Ihan kauheita kirjoituksia täällä. Tähän pätee jo se, että jos ei ole mitään hyvää sanottavaa, kannattaa olla hiljaa. Luulen, että niistä Saksan hoidoistakin se hyöty oli, että käsittääkseni Olgan toimintakyky on pysynyt hyvänä ainakin tähän asti. Hänellähän lakkasi käsi toimimasta ja puhe muuttui hankalaksi ennen hoitoja ja mun mielestä ne korjaantui hoidoilla. Joten jos sillä saa parempaa elämänlaatua niin kyllähän ne kannattaa testata vaikka ei koko tautia parantaisikaan.
Ikävä juttu. Joillain ihmisillä ei ole kyllä yhtään tunneälyä. Hänen instaansa kommentoitu mm. "Ikävä tuo sinun syöpä kun se ainaa uusii. Juuri kuoli sukulainen tuohon." Mitä v....a liikkuu tuommoisen ihmisen päässä. Hirveästi varmaan Olgalle aiheuttaa hyvää mieltä. Pieni asia ehkä, mutt jotain järkeä hei....