Terveydenhuolto ruuhkautuu koska siellä ei kerralla hoideta potilasta kuntoon.
Jos tarvitset hoitoa niin sinun pitää ensin käydä useammassa eri paikassa ja sitten kun pääset hoitavalle taholle niin se sanoo että syö noita lääkkeitä ja ota uudestaan yhteyttä jos vaiva ei parane.
Sitten uudestaan tuohon samaan oravanpyörään ja sitten hoitava taho laittaa lähetteen eteen päin.
Kommentit (119)
Vierailija kirjoitti:
Ihmettelin miten päivystyksessäkään ei osata tehdä oikeita diagnooseja, vasnnkäännytetään oikeasti sairaita ihmisiä pois ja jätetään tutkimatta ja hoitamatta. Alan erikoislääkäri selitti, että kyse on lääkäripulasta. Että päivystyksiin ei nykyään saada yleislääketieteen erikoislääkäreitä, vaan sinne haalitaan mitä vain, tyyliin gynekologi yrittää tehdä diagnoosia sydänoireista. Siksi hoidontarpeen arviointi menee usein pieleen, yksinkertaisesti asiantuntemusta ei ole tarpeeksi.
Aikoinaan yleislääkärit päivystivät yhteispäivystyksissä mutta jossain vaiheessa haluttiin että terveyskeskuslääkärit keskttyvät päivätyöhön kokonaan. Yleislääkäripäivystykset menivät siinä vaiheessa keikkalääkärifirmojen hoidettaviksi ja lääkärit olivat usein vasta valmistuneita tai jopa opiskelijoita eli melko kokemattomia. Akuuttilääkäriuudistus ei ole juuri auttanut päivystystoiminnan kehittämisessä koska heitä on aivan liian vähän.
Nykyään ainakin HUS:in alueella taitaa tavoite olla palkata valmistuneitta lääkäreitä päivystyksiin niin että heitä myös opetetaan kuinka päivystystyötä tehdään. Päivystykseen kuulumattomia hyväkuntoisia potilaita taidetaan ohjata hakeutumaan terveysasemalle seuraavana päivänä jos ei vaikuttaisi olevan päivystyshoidon tarvetta. Siellä voi sitten käydä niin että aikaa ei saa koko päivänä eli ei vaikuta kovin potilaslähtöiseltä järjestelyltä.
Vierailija kirjoitti:
Omalääkärimalli ratkaisisi jo paljon. Lääkäri tuntisi oman asiakaskuntansa ja pystyisi hoitamaan monet asiat puhelimitse tai arvioimaan, onko nyt vakavampaa. Monisairaan mummon asiat voitaisiiin katsoa kerralla kuntoon eikä niin, että pahimmillaan mummolle on määrätty kuolettava cocktail kaikenlaista kun kukaan ei ehdi potilastietoihin perehtyä.
Meillä on omalääkärimalli, pk-seudulla. Se ei toimi. Ensinnäkin lääkärit vaihtuu tiheästi. Olet uusi potilas sille omalääkärille, jos se ei ole ennen sinua tavannut. Toiseksi viimeksi kun tarvitsin kroonisen sairauden vuoksi ajan omalle nimetylle lääkärilleni, hänellä ei ollut yhtään vapaata aikaa! Ei ainuttakaan. Ajanvarauksessa kerrottiin, että he saavat antaa vain tietylle ajanjaksolle ja sitten taas myöhemmin avautuu lisää aikoja, jos siis olisin halunnut jäädä odottamaan. En halunnut, laskin että lääkkeet loppuu reseptillä. Vaikka niille omalääkäreille tasataan sama määrä potilaita, muutoksia tapahtuu. Toisen alueelta voi kuolla monta kroonisesti sairasta vähällä aikaa ja toisen ei. Ei ne voi koko ajan olla silrtämässä potilaita omalääkäriltä toiselle. Ja toiselle voi sattua sairaampia tapauksia. Sen takia se ei vaan toimi ainakaan minun kokemuksen mukaan.
Vierailija kirjoitti:
Omalääkärimalli ratkaisisi jo paljon. Lääkäri tuntisi oman asiakaskuntansa ja pystyisi hoitamaan monet asiat puhelimitse tai arvioimaan, onko nyt vakavampaa. Monisairaan mummon asiat voitaisiiin katsoa kerralla kuntoon eikä niin, että pahimmillaan mummolle on määrätty kuolettava cocktail kaikenlaista kun kukaan ei ehdi potilastietoihin perehtyä.
Just. Ja siksipä esim. Vantaalla on asiat hyvin kun tuli tuo omalääkärimalli. Älä viitsi naurattaa.
Mä olen aika varma että päivystyksessä istuu aivan liikaa ihmisiä jotka eivät edes tarvitse akuuttia hoitoa. Päivystykseen mennää siis siksi jos käy esim tapaturma ja tarvitsee välitöntä hoitoa.
Ihmisten pitäisi uskoa se että monet vaivat menee itsestään ohi parissa päivässä tai viikossa, ei sitä terveydenhoitoa tarvitse ruuhkauttaa turhilla käynneillä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä on omalääkärimalli, pk-seudulla. Se ei toimi. Ensinnäkin lääkärit vaihtuu tiheästi. Olet uusi potilas sille omalääkärille, jos se ei ole ennen sinua tavannut. Toiseksi viimeksi kun tarvitsin kroonisen sairauden vuoksi ajan omalle nimetylle lääkärilleni, hänellä ei ollut yhtään vapaata aikaa! Ei ainuttakaan. Ajanvarauksessa kerrottiin, että he saavat antaa vain tietylle ajanjaksolle ja sitten taas myöhemmin avautuu lisää aikoja, jos siis olisin halunnut jäädä odottamaan. En halunnut, laskin että lääkkeet loppuu re
Se on ihan just noin. Omalääkäri on nimi jossain, ikinä et sitä tapaa eikä se kyllä Vantaalla edes soittele kun ei sillä ole aikaa. Onkohan jollain oikeesti omalääkäri tavannut yhtä kertaa useammin? Vai ehtikö jo vaihtua? Vai sanotaanko puhelimessa, että on sulla kyllä omalääkäri, mut me ei nyt tiedetä sen nimeä, kun rekry on auki (kuten mulle sanottiin).
Ainoa keino on korottaa sairaalamaksuja koska se karsii luulosairaita pois sieltä. Sairaaloiden oviin voitaisi laittaa lukot että ne aukeaa 1000 eurolla ja soittohinta sairaalaan voisi olla vaikka 100e/minuutti, kuinka moni enää pikku köhän takia menisi päivystykseen tai soittelsi lekuri aikaa?
Vierailija kirjoitti:
Mä olen aika varma että päivystyksessä istuu aivan liikaa ihmisiä jotka eivät edes tarvitse akuuttia hoitoa. Päivystykseen mennää siis siksi jos käy esim tapaturma ja tarvitsee välitöntä hoitoa.
Ihmisten pitäisi uskoa se että monet vaivat menee itsestään ohi parissa päivässä tai viikossa, ei sitä terveydenhoitoa tarvitse ruuhkauttaa turhilla käynneillä.
Blaa blaa blaa. Käy joskus päivystyksessä niin ehkä sulle jotain avautuu, Ei sinne pääse edes istumaan ennenkuin on saanut luvan. Vai millä vuosikymmenellä elät? Kyl se tarve on jo todettu siinä vaiheessa kun saat luvan odottaa vuoroasi. Vai meetkö sä vaan sinne huvikseen ja istut 8 tuntii ensin tk:n päivystyksessä ja sit 12 tuntii sairaalan päivystyksessä ilman että kukaan huomaa, kuka sä oot ja kysyy miks istut?
Vierailija kirjoitti:
Usein kun menee lääkärin vastaanotelle niin lääkäri vaan näpyttelee tietokonetta eikä se edes koske potilaaseen, sitten se määrää lääkkeitä. Helppoa rahaa se on ja ihan sairaanhoitajat voisivat tehdä noita hommia. Tämä vapauttaisi lääkärit tekemään niitä vaikeita hommia.
Siihen kirjaamiseen lääkärin aika menee. Ei sitä potilas ja muut ymmärrä mitä siellä klikkaillaan kun sote ministeriö on suuressa ylhäisyydessään vaatinut. Pitää olla tulosyy, vastaantoton alkamisaika, tekstit, diagnoosi, lääkitykset, lähetteet, laboratoriokoetilaukset, vastaanoton päättymisaika, työaikalaji jne. Sitten pitää tutkimuspöytä ja välineet puhdistaa seuraavaa potilasta varten. Toimiva vastaanottojärjestely on lääkäri ja sairaanhoitaja työpari mutta sellainen ei taida olla käytössä kovin yleisesti. Toivotaan että tekoäly tekee jatkossa tekstit ja lähetteet sekä tilaa laboratoriokokeet automaattisesti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Blaa blaa blaa. Käy joskus päivystyksessä niin ehkä sulle jotain avautuu, Ei sinne pääse edes istumaan ennenkuin on saanut luvan. Vai millä vuosikymmenellä elät? Kyl se tarve on jo todettu siinä vaiheessa kun saat luvan odottaa vuoroasi. Vai meetkö sä vaan sinne huvikseen ja istut 8 tuntii ensin tk:n päivystyksessä ja sit 12 tuntii sairaalan päivystyksessä ilman että kukaan huomaa, kuka sä oot ja kysyy miks istut?
Olen ollut päivystyksessä, vain muutama näytti siltä että ne tarvitsee akuuttia hoitoa, yhdellä oli iso vekki päässä joka vuoti verta. Monet siellä siis ei edes näyttänyt kipeältä vaan ihan terveiltä.
Vierailija kirjoitti:
Ainoa keino on korottaa sairaalamaksuja koska se karsii luulosairaita pois sieltä. Sairaaloiden oviin voitaisi laittaa lukot että ne aukeaa 1000 eurolla ja soittohinta sairaalaan voisi olla vaikka 100e/minuutti, kuinka moni enää pikku köhän takia menisi päivystykseen tai soittelsi lekuri aikaa?
No, ei siellä kyllä oikeesti mitään luulosairaita oo. Tuo on täyttä luulosairautta luulla, että joku saa luvan tulla päivystykseen huvikseen. Oirearvion perusteella sinne otetaan. Paitsi sitten jos ambulanssi tuo ja ne on katsoneet tilanteen niin vakavaksi että pitää päästä hoitoon.
Eikä siellä säästöjen takia määrätä kaikkia labrakokeita, jotta selviäisi mikä ihmisellä on. Senkin takia moni joutuu juoksemaan monta kertaa vastaanotoilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On potiasissakin vikaa. Näkeehän sen täälläkin kun joku valittaa kipeää finniä, niin 99% mammoista huutaa kuorossa kuinka pitää mennä lääkäriin :). Itsellä oli kurkku ihan saamarin kipeä reilun viikon. Söin buranaa ja sitten ajattelin jos ei mene huomenna ohi, menen lääkäriin jos ois angiina. No menihän se ohi. Moni olisi mennyt päivystykseen tossa tilanteesaa. Ei kestetä enää mitään.
Sairaanhoitajana julkisessa terveydenhuollossa voin kertoa sinulle, että päivystykseen mennään, koska ei voi jäädä kurkkukivun kanssa odottamaan 5 viikkoa, joka on tällä hetkellä keskimääräinen jono lääkärille. Sinun kurkkusi on voinut olla kipeä viikon, mutta jos olet pystynyt hengittämään, syömään ja juomaan, sinulla tuskin on ollut hengenvaaraa. On kuitenkin monia, joilla se kurkku on ns. vaarassa mennä tukkoon ja syöminen, juominen ja hengittäminen voi vaikeutua, eikä s
Ennen oli hyvä systeemi, kun oli paljon pieniä terveysasemia ja sinne sai kurkkukipuisena heti ajan ainakin hoitajalle. Paikka oli vielä todella lähellä. Yleensä otettiin viljelynäyte kurkusta ja seuraavana päivänä selvisi, onko antibioottikuurin paikka. Minua ainakin kiinnosti eniten, että onko antibiootin paikka vai hoituuko ilman. Lapsia käyttäessä sairaana lääkäri kirjoitti reseptin kuumelääkkeelle ja antoi lapulla mukaan vielä annosteluohjeet toisellekin lapselle, jos tämä saa saman taudin, ettei tarvitse tulla toistamiseen. Tuolla oli vain kaksi lääkäriä, toinen oli se oma, mutta toiselle sai ajan aina joskus, kun toinen oli poissa tai ei niitä aikoja ollut muuten samalle päivälle. Tuo oma asema sattui olemaan vielä kaupungin vähiten ruuhkainen, aikoja sai todella nopeasti, kun ongelmallisissa paikoissa oli pitkät jonot. Sitten ruvettiin keskittämään ja tuo paikka lopetettiin. Muutaman kerran pääsi vanhoille tutuille lääkäreille, mutta sen jälkeen oli aina joka kerta eri lääkäri käydessä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No, ei siellä kyllä oikeesti mitään luulosairaita oo. Tuo on täyttä luulosairautta luulla, että joku saa luvan tulla päivystykseen huvikseen. Oirearvion perusteella sinne otetaan. Paitsi sitten jos ambulanssi tuo ja ne on katsoneet tilanteen niin vakavaksi että pitää päästä hoitoon.
Täällä ainakin kuka vaan voi mennä päivystykseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen ollut p
Niin just. Olitko sä siellä missä on vuodepotilaat? Jotka ei siis kykene istumaan. Vai olitko sä siellä, missä on sydänvaivaiset sydänfilmiin menossa? Vai olitko sä siinä hitaimmin apua saavien puolella, jossa ei elvytetä ketään? Siis jossa on vaikka ne, joiden käsi murtui tai tuli iso haava. Mä veikkaan että sä itse oot jostain pikkusyystä mennyt ja luulet että ne muut on myös. Mun edessä kuoli potilas. Just ehtivät aloittaa elvytyksen, vetivät verhon sit eteen. Mulla oli siis umpilisäkkeen tulehdus ja niin heövetilliset kivut, että olin kiputipassa sairaalasängyssä.
Amerikan malli suomeen niin hoitoansaa heti eikä sairaaloissa ramppaa luulosairaat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Täällä ainakin kuka vaan voi mennä päivystykseen.
Eikä voi. Eikä sitä kukaan ota päivystyksessä vastaan. Jestas miten tyhmää väkeä taas palstallla.
Ruuhkautuu koska ulkoistetaan kaikki omaan terveyteen liittyvä,eikä itse haluta tehdä mitään,esim. laihduttaa,muuttaa elintapoja..
Vierailija kirjoitti:
Sitten vielä ne terveydenhuollon suurkuluttajat, joita ei koskaan kuntoon saadakaan, vaan aina löytyy lisää tutkittavaa ja hoidettavaa.
Tämä. Onkohan se noin 10-20% väestöstä, jotka käyttää uskomattoman paljon sote-resursseja. Tämähän ei ole kestävä yhtälö ja on nyt murentumassa. Hyvinvointivaltio on suunniteltu niin, että pikkulapsena, kouluikäisenä ja vanhuksena ihminen käyttää sote-palveluita. Työiässä tehdään työtä ja kustannetaan nuo käytetyt palvelut. Mutta fakta on, että yhä harvempi tekee töitä ja niiden selkärangasta revitään näiden monisairaiden suurkuluttajien hoitokustannukset.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vituttaa luulosairaat. Vituttaa, että arvauskeskuslääkärit arvailee ihan päin persettä ihan täysin keksityillä diagnooseilla, ja lukevat sitä saatanan samaa Duodecimiä netistä, mitä kuka tahansa täysjärkinen pystyy itsekin lukemaan.
Mä vihaan myös luulosairaita koska epäilen että ne ruuhkauttaa terveydenhuoltoa. Kuinkahan moni päivystyksessä istuvat tarvitsee oikeasti akuuttia hoitoa?
Lääkärin vastaanotolle pitäisi mennä vasta sitten kun oikesti on sellaista vaivaa mikä haittaa merkittävästi elämää.
Tuossa vaiheessa voi käydä kuten 34 v siskolleni, joka "luulosairaana" ruuhkautti terveydenhuoltoa mahavaivojen ja oksentelun takia. Hän ei todellakaan tarvinnut akuuttia hoitoa päivystyksessä, koska kuoli syöpään, joka löydettiin vasta siinä vaiheessa, kun hoito oli liian myöhäistä. Jos oireet olisi otettu tosissaan, olisi 3v ja 6v lasten äiti yhä hengissä, mutta koska se merkittävä haitta tuli esille liian myöhään, ei lääkäreillä ollut aikaa tutkia potilasta. Tämähän oli ravannut lääkärissä jo 6 kk ajan, ei se sairas voi olla.
Minäkään en mene lääkäriin saatika päivystykseen helposti. Kerran olen päivystyksessä ollut, jonotin siellä varmaan 5 tuntia eikä mitään tapahtunut siellä joten lähdin kotiin. Silloinkin menin päivystykseen vain siksi koska hammaslääkäri käski menemään sinne että ne katsoo olenko kunnossa.
Ihmiset menee ihan liian herkästi päivystykseen tai lääkärin vastaanotolle.