Terveydenhuolto ruuhkautuu koska siellä ei kerralla hoideta potilasta kuntoon.
Jos tarvitset hoitoa niin sinun pitää ensin käydä useammassa eri paikassa ja sitten kun pääset hoitavalle taholle niin se sanoo että syö noita lääkkeitä ja ota uudestaan yhteyttä jos vaiva ei parane.
Sitten uudestaan tuohon samaan oravanpyörään ja sitten hoitava taho laittaa lähetteen eteen päin.
Kommentit (119)
Vierailija kirjoitti:
Mä olen aika varma että päivystyksessä istuu aivan liikaa ihmisiä jotka eivät edes tarvitse akuuttia hoitoa. Päivystykseen mennää siis siksi jos käy esim tapaturma ja tarvitsee välitöntä hoitoa.
Ihmisten pitäisi uskoa se että monet vaivat menee itsestään ohi parissa päivässä tai viikossa, ei sitä terveydenhoitoa tarvitse ruuhkauttaa turhilla käynneillä.
Se on juurikin näin. Päivystys on tarkoitettu oikeastaan hätätilapotilaille. Niille, joiden vointi ei kertakaikkiaan kestä odottaa aamuun.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Usein kun menee lääkärin vastaanotelle niin lääkäri vaan näpyttelee tietokonetta eikä se edes koske potilaaseen, sitten se määrää lääkkeitä. Helppoa rahaa se on ja ihan sairaanhoitajat voisivat tehdä noita hommia. Tämä vapauttaisi lääkärit tekemään niitä vaikeita hommia.
Siihen kirjaamiseen lääkärin aika menee. Ei sitä potilas ja muut ymmärrä mitä siellä klikkaillaan kun sote ministeriö on suuressa ylhäisyydessään vaatinut. Pitää olla tulosyy, vastaantoton alkamisaika, tekstit, diagnoosi, lääkitykset, lähetteet, laboratoriokoetilaukset, vastaanoton päättymisaika, työaikalaji jne. Sitten pitää tutkimuspöytä ja välineet puhdistaa seuraavaa potilasta varten. Toimiva vastaanottojärjestely on lääkäri ja sairaanhoitaja työpari mutta sellainen ei taida olla käytössä kovin yleisesti. Toivotaan että tekoäly tekee jatkossa tekstit ja lähetteet sekä tilaa la
Täällä terveyskeskuksen akuuttivastaanotto toimii mukavasti. Soittamalla saa ajan milloin tulla ja on monta hoitajien huonetta, jotka ottavat vastaan ja kirjaavat tiedot. He katsovat, onko tarpeen tavata lääkäri. Minulta he ovat ensin ottaneet useamman kerran pikaserpin, kun syynä on ollut pitkittynyt hengitystie infektio. Lääkäri tulee sitten huoneeseen ja tutkii ja hoitaja kirjaa lääkärin sanomiset. Noita lääkäreitä on huomattavasti vähemmän kuin hoitajia ja häntä voi joutua odottamaan hetken, että vapautuu tutkimasta jotain toista potilasta.
Samat lääkärit työskentelevät sekä julkisella että yksityisellä. Lääkäri kämmii tk potilaan hommat, jolloin potilas kypsyy ja kääntyy yksityisen puolelle. Sieltä samainen lääkäri yhtäkkiä osaakin hoitaa homman ja palvella asiakasta hyvin?
Eikö kukaan muu näe tässä taustavaikuttimena mitään, mmm...sanottaisko vaikka raha?
Vierailija kirjoitti:
Samat lääkärit työskentelevät sekä julkisella että yksityisellä. Lääkäri kämmii tk potilaan hommat, jolloin potilas kypsyy ja kääntyy yksityisen puolelle. Sieltä samainen lääkäri yhtäkkiä osaakin hoitaa homman ja palvella asiakasta hyvin?
Eikö kukaan muu näe tässä taustavaikuttimena mitään, mmm...sanottaisko vaikka raha?
Luulotautia? Miksi kukaan menisi samalle lääkärille, jos se on kämmännyt potilaan hommat tk:ssa?
Vierailija kirjoitti:
Ruuhkautuu koska ulkoistetaan kaikki omaan terveyteen liittyvä,eikä itse haluta tehdä mitään,esim. laihduttaa,muuttaa elintapoja..
Eräs 38v tuttu nainen on ylipainoinen. Kärsii polvikivuista. Oli päässyt lääkäriin valittamaan vaivojaan ja kysynyt lääkäriltä, eikö voisi saada keinoniveliä polviin kovien kipujen vuoksi, ovat varmaan niin kuluneet. Lääkäri oli sanonut, ettei tuon ikäiselle semmoisia laiteta ja kivut johtuu ylipainosta, laihduta. Nainen oli erittäin loukkaantunut ja tuohtuneena tätä selitti kahvipöydässä. Että tämmöisiä ihmiset on, ei ymmärretä mitä itse voisi tehdä oman terveytensä eteen. Mua niin vi tuttaa nämä, jotka huutaa "kuka mua hoitaa". Miksi ei voi ajatella, että mitä minä itse voin tehdä, jotta mua ei tarvitsen hoitaa niin paljon tai jopa ollenkaan?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä olen aika varma että päivystyksessä istuu aivan liikaa ihmisiä jotka eivät edes tarvitse akuuttia hoitoa. Päivystykseen mennää siis siksi jos käy esim tapaturma ja tarvitsee välitöntä hoitoa.
Ihmisten pitäisi uskoa se että monet vaivat menee itsestään ohi parissa päivässä tai viikossa, ei sitä terveydenhoitoa tarvitse ruuhkauttaa turhilla käynneillä.
Se on juurikin näin. Päivystys on tarkoitettu oikeastaan hätätilapotilaille. Niille, joiden vointi ei kertakaikkiaan kestä odottaa aamuun.
Päivystykseen mennään jos tarvitsee heti apua. Monet päivystyspotilaat voisivat ottaa puhelimen käteen ja varaavat sen lääkäriajan koska heidän takiaan akuuttia hoitoa tarvitsevat ei saa sitä hoita akuutisti.
Vierailija kirjoitti:
Vituttaa luulosairaat. Vituttaa, että arvauskeskuslääkärit arvailee ihan päin persettä ihan täysin keksityillä diagnooseilla, ja lukevat sitä saatanan samaa Duodecimiä netistä, mitä kuka tahansa täysjärkinen pystyy itsekin lukemaan.
Voihan niillä luulosairailla ollakin oikeasti joku sairaus mitä ei vaan ole löydetty. Ja vaikka olisikin luulosairas, niin sitäkin täytyy hoitaa. Se on mielenterveydellinen sairaus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sitten vielä ne terveydenhuollon suurkuluttajat, joita ei koskaan kuntoon saadakaan, vaan aina löytyy lisää tutkittavaa ja hoidettavaa.
Tämä. Onkohan se noin 10-20% väestöstä, jotka käyttää uskomattoman paljon sote-resursseja. Tämähän ei ole kestävä yhtälö ja on nyt murentumassa. Hyvinvointivaltio on suunniteltu niin, että pikkulapsena, kouluikäisenä ja vanhuksena ihminen käyttää sote-palveluita. Työiässä tehdään työtä ja kustannetaan nuo käytetyt palvelut. Mutta fakta on, että yhä harvempi tekee töitä ja niiden selkärangasta revitään näiden monisairaiden suurkuluttajien hoitokustannukset.
Eikö tuota 10-20% voi vaan antaa olla ilman hoitoa? Mitä järkeä heitä on auttaa niin paljon kun he vain kuormittavat tätä yhteiskuntaa?
Yleensä ongelma on se, ettei resurssit riitä. Valitettavasti näin. Olin itse tuuraamassa muutama vuosi sitten korona-aikana ajanvarauksen puolella tk:ssa. Meille ei saanut ottaa sijaisia ja sitten kun porukkaa kaatui petiin, omaa väkeä kierrätettiin. Oli se kova pala sanoa jo puhelimessa, että aikoja ei ole. Tai että katso nyt vielä kotona noita oireita ja ole huomenna yhteydessä, jos et pärjää. Todella ikävä työ. Mistä sen tietää, vaikka olisikin ollut kuolemanvakavaa, koska se on juuri niin, että oireet voivat olla moninaisia. Kuten joku kirjoitti siskostaan että lopulta löytyi syöpä ja joku että 3 päivänä oli päivystyksessä ennen kuin aivokalvontulehdus todettiin ja pitkä sairaalahoidon tarve. Nämä on aina ikäviä juttuja. Ammattilaiset mielellään antaisivat niitä aikoja ja myös laittaisivat enemmän tutkimuksiin, jos olisi paremmat resurssit. Äänestäjille vinkkinä, että lopulta nämä ovat aina poliittisia päätöksiä.
Näinhän se yksityisellä toimiikin, jos oikeasti tarvitset lääkäriä, varaat ajan. Vakuutuksen hinnalla käyt 3-5 kertaa vuodessa yks. lääkärillä. Jos se hoitaja ei päästä sinua lääkäriin onko vaiva oikeasti sellainen, että lääkäriä tarvitaan? Moni asia kuten pissatulehdus ja angiina hoituu ihan ilman lääkärin tapaamista, tekevät vain sen reseptin sitten.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Viesteihin otetaan vastaamaan joku joka ei ymmärrä mistään mitään eikä osaa suomea. Eli yhtä työtä tehdään monta kertaa, kun kukaan ei viitsi perehtyä asioihin. Kunnat siirtyneet siihen, että asiakaspalveluihin laitetaan ihminen, joka ei ymmärrä mitään, eikä osaa suomea. Sama työ tehdään kolme tai neljä kertaa. Kumma, että on kallista!
Täällä on vaikea edes saada ketään kiinni puhelimella. Jos haluaa lääkäri ajan niin samana päivänä tuskin kukaa vastaa tai soittaa takaisin, lääkäriaikaa on sitten saatavilla noin viikon päähän.
Täällä Espoossa ei ole mitään lääkäriaikoja. Sairaanhoitaja kysyy puhelimessa kysymyksiä ja kirjaa kaiken, sitten lääkäri myöhemmin samalla viikolla lukee ne kirjaukset ja määrää hoidon. Sairaanhoitaja soittaa sinulle ja antaa ohjeet jos pitää esim. käydä labrassa.
Yleisin mitä kuulee on se että tule uudestaan jos et parane kotona viikon tai kuukauden sisään. Potilas sitten kotona kärvistelee ja odottaa josko sitä kotona paranee sairaslomalla, harvoin paranee ja uudestaan se on mentävä varaamaan aikaa. Kyllähän se niin pitäisi olla että kun potilas tulee vastaanotolle tai päivystykseen niin sitten tutkitaan mikä on ja sitten potilas hoidetaan kuntoon.
Tuo on juurisyy suomen terveydenhoidossa. Ensin menet arvauskeskukseen, sieltä erikoislääkärille ja tämä antaa jonkin diagnoosin ja pilleripurkin kanssa kotiin. Mutta ongelma on juuri siinä että usein ei ole mitään seurantaa paraniko potilas vai ei. Itse on lähdettävä taas lähtöruudusta kohti arvauskeskusta selvittelemään asiaa, siis samaa polkua minkä jo erikoislääkäri tutki eli tietäen että sieltä et mitään apua saa kun korkeintaan taas passituksen samaan paikkaan. Moni kulkee tuota via doloroosaa eeestaas. On älyttömän raskasta lähteä samaa asiaa selvittelemään aina uudestaan ja uudestaan. Kukaan ei soittele lekurista perään kysyen miten voit ja onko toipuminen tapahtunut. Vielä mitä. Raha kyllä kelpaa ja sitä pitää olla v....sti varsinkin jos erehtyy yksityiselle.
Vierailija kirjoitti:
Tuo on juurisyy suomen terveydenhoidossa. Ensin menet arvauskeskukseen, sieltä erikoislääkärille ja tämä antaa jonkin diagnoosin ja pilleripurkin kanssa kotiin. Mutta ongelma on juuri siinä että usein ei ole mitään seurantaa paraniko potilas vai ei. Itse on lähdettävä taas lähtöruudusta kohti arvauskeskusta selvittelemään asiaa, siis samaa polkua minkä jo erikoislääkäri tutki eli tietäen että sieltä et mitään apua saa kun korkeintaan taas passituksen samaan paikkaan. Moni kulkee tuota via doloroosaa eeestaas. On älyttömän raskasta lähteä samaa asiaa selvittelemään aina uudestaan ja uudestaan. Kukaan ei soittele lekurista perään kysyen miten voit ja onko toipuminen tapahtunut. Vielä mitä. Raha kyllä kelpaa ja sitä pitää olla v....sti varsinkin jos erehtyy yksityiselle.
Se on just näin, potilasta ei hoideta kerralla kuntoon vaan potilas kun käy vastaanotolla niin se passitetaan kotiin eikä kukaan kysele perään, lasku vaan tulee. Sitten se potilas ottaa uudestaan yhteyttä ja taas se sama oravanpyörä pyörii.
Vierailija kirjoitti:
Yleensä ongelma on se, ettei resurssit riitä. Valitettavasti näin. Olin itse tuuraamassa muutama vuosi sitten korona-aikana ajanvarauksen puolella tk:ssa. Meille ei saanut ottaa sijaisia ja sitten kun porukkaa kaatui petiin, omaa väkeä kierrätettiin. Oli se kova pala sanoa jo puhelimessa, että aikoja ei ole. Tai että katso nyt vielä kotona noita oireita ja ole huomenna yhteydessä, jos et pärjää. Todella ikävä työ. Mistä sen tietää, vaikka olisikin ollut kuolemanvakavaa, koska se on juuri niin, että oireet voivat olla moninaisia. Kuten joku kirjoitti siskostaan että lopulta löytyi syöpä ja joku että 3 päivänä oli päivystyksessä ennen kuin aivokalvontulehdus todettiin ja pitkä sairaalahoidon tarve. Nämä on aina ikäviä juttuja. Ammattilaiset mielellään antaisivat niitä aikoja ja myös laittaisivat enemmän tutkimuksiin, jos olisi paremmat resurssit. Äänestäjille vinkkinä, että lopulta nämä ovat aina poliittisia päätöksiä.
Kerroppa nyt yksikin puolue joka ajaa parannusta tähän? Kaikki puolueet on olleet hallituksessa ja mikään ei ole korjannut tätä ongelmaa, mennyt vain huonompaan suuntaan koko paska.
Vierailija kirjoitti:
Jossain muutettiin hammashoidon käytäntöjä niin, että kaikki hoito tehtiin samalla kertaa. Ruuhkat hävisi, kun potilaat ei joutuneet käymään monta kertaa.
Espoossa. Varasin viime vuonna puhelimitse ajan kun hammasta särki vähän, antoivat parin viikon päähän ajan ja sanoivat että samalla käynnillä tehdään hammastarkastus ja paikataan 1-2 hammasta jos on tarve.
Tarkastus tehtiin, yksi hammas paikattiin ja lääkäri myös poisti vähän hammaskiveä.
Miksei samantien kielletä sairailta lääkärissä käynti? Jos sairastut, kuole pois itsekseen tai kärsi.
Kuinka paljon tunnette näitä luulosairaita? T. Sairaanhoitaja joka voi uransa aikana laskea sellaiset yhdellä kädellä
Jos haluat hoitoa niin tarvitset usein siihen 3 tai 4 käyntiä sairaalassa.
Ensin menet sairaanhoitajan vastaanotolle tai soitat ja kerrot ongelman.
Toisella kerralla menet lääkärin vastaanotolle joka laittaa lähetteen erikoissairaanhoitoon.
Kolmannella kerralla menet erikoissairaanhoitoon joka saattaa hoitaa sinut kuntoon tai sitten se laittaa lähetteen vielä
Neljännellä kerralla on operaatio tai mahdollinen hoito hoitavassa yksikössä.
Toipumisen aikana jos tulee jotain niin on soiteltava hoitavaan yksikköön tai mentävä päivystykseen jos tapahtuu jotain akuuttia.
Tämä ja ruuhkautuu koska ei tajuta että taudit menee itsestään ohi noin viikossa.
Ihmiset hätääntyy heti kun tulee normaalisti kipeeksi, sitten ne menee päivystykseen ja soittelee lääkäri aikoja.
Ihmiset ei enää tajua että mahatauti, kuume, yskä, flunssa jne on ihan normaaleja tauteja eikä niiden takia tarvitse mennä lääkäriin.