Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Nyt tulee avautuminen työttömyydestä

Vierailija
22.07.2025 |

Vattu mitä skeidaa. Jokainen euro pitää laittaa sivuun, kun ei uskalla tehdä mitään suurempia, kuin käydä ruokakaupassa ja sielläkin pihistellä. Kun ei voi tietää kuinka pitkään työttömyys jatkuu, joten jokainen euroa pitää käyttää harkitusti, ei mitään ylimääräistä. Joten tämä johtaa tylsyyteen, ei voi oikein mitään tehdä, ei matkustella josta pidän tosi paljon. 

Epävarmuus. Se on pahinta. Jos nyt joku soittaisi ja kertoisi, että olen saanut töitä ja voin aloittaa työt elokuun alussa, niin se jo helpottaisi, se tieto, että on töitä tulossa. Nyt en tiedä milloin saan töitä, vai saanko enää koskaan näin 36-vuotiaana. Onko se jo Suomessa ikäloppu. 

Se, että tässä murjussa pitää asua johon muutin työttömyyden alkaessa, ei ollut enää varaa edelliseen asuntoon jossa asuin. Ei ole varaa maksaa vuokraa joka oli 890 euroa + muut kulut kuten ruoka ja laskut. Hädin tuskin työttömyysetuus on tuota porrastuksen jälkeen. Jonkun verran säästössä, mutta säästöjä en ala peruselämiseen käyttämään kuten vuokraan tai ruokaan.

Ja mulla tulee ihan just itku, kun tää tilanne on ihan p"ska. Kesäkuussa jäin työttömäksi, ja joo tiedän ettei se ole vielä pitkä aika, mutta jotkut ihmiset on sanonut olleensa LinkedInissä työttömiä parikin vuotta. Muutamaan työhaastatteluun pääsin heti kesäkuussa, mutta heinäkuu ollut täysin hiljaista, ei yhtään yhteydenottoa työpaikoista joihin olen hakenut. Joka päivä odottanut, että soitettaisiin työhaastatteluun, mutta turhaan. En enää jaksa vahdata puhelinta. En ole käyttänyt LinkedIniä nyt hetkeen, kun sielläkin ihmiset vain kertoo, että eivät saa töitä ja luetellaan, että kuinka monta vuotta ollaan oltu työttömiä. En kaipaa negatiivisuutta, kun elämä muutenkin on jo sitä valmiiksi. 

Ei ole mitään alaa mitä haluaisin lähteä opiskelemaan ja kuitenkin jo kaksi ammattitutkintoa. Aluksi mietin, että lähdenkö opiskelemaan oppisopimuksella lähihoitajaksi, mutta ala ei kiinnosta mutta töitä olisi. Työvoimatoimiston virkailija sanoi, että miettisin vielä, koska jos kiinnostusta ei ole niin opiskelu tulee olemaan tosi raskasta.

Yrittäjäksi minusta ei ole.

Jos oikeasti minäkin nyt olen työtön lukuisista työhakemuksista huolimatta, niin eikö se ole sama päättää itse omat päivänsä. Ei se tämäkään ole elämää, että jokainen päivä muistuttaa selviytyjät tv-sarjaa. En mä ole syntynyt tänne miksikään tv-tähdeksi / selviytyjät tähdeksi. 

Välillä jo miettinyt ulkomaille lähtöä jonkun Baronan kautta Espanjaan, kun palkkaavat välillä suomenkieltä puhuvia eri tehtäviin. Kielitaidossa olisi parantamisen varaan ja englanti on rallienglantia, kun pitäähän siellä paikallisia käytännön asioita kuitenkin hoitaa, joten se askarruttaa, että tulisinko heti maitojunalla takaisin, tai laittaisiko työnantaja heti pois.

Jotenkin tänään vain ärsyttää ja turhauttaa kaikki.

Kommentit (309)

Vierailija
221/309 |
23.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä ainakin sanon nyt ihan suoraan, että ei mua ainakaan kiinnosta / motivoi lähteä pariksi kuukaudeksi johonkin räpellys pätkä työhön jos pysyvyyttä ei ole tiedossa, kankkulan kaivoon heitettyä aikaa. Senkin ajan voi käyttää siihen, että etsii kunnon pitkän työn. Ei tässä ole  aikaa haaskattavana kaikkien leikkausten jälkeen.

Se räpellyspätkätyö voi hyvinkin pitkittyä. Itse olen hakenut ja saanut esim. 2 kk:n vuorotteluvapaan, joka jatkui muuna sijaisuutena   lähemmäs vuoden. Myös sairauslomituksen vastaanottaminen poiki usean kuukauden työsuhteen. Ainakin nuo työsuhteet auttoivat pysymään ansiosidonnaisella ja paransivat mielialaa ja taloudellista tilannettani.

Kyllä mulle on ainakin aina suoraan sanottu, että jatkoa ei tule, kun olen kysynyt jo haastattelussa. 

Vierailija
222/309 |
23.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saas nähdä milloin ne alkaa työkkäristä painostaa johonkin ilmaiseen työhön 9 eurolla, työkokeiluun ja mitä näitä nyt on. Kiva katsoa vierestä, kun joku vetää 3000 euroa vieressä ja itse saat nälkärahan 9 euroa päivältä. Sitten olen pohjalla. 

Siitä on aikaa, kun viimeksi olen ollut työtön. Ja nyt keväällä, kun jäin työttömäksi, niin en heti sitä edes tajunnut. Sitten yks kaks se iski Prisman leipäosastolla, että olen työtön. Sitten se vasta konkretisoitui, kun pitkän odotusajan jälkeen aloin saamaan liitos rahaa. On ollut kyllä välillä vaikeita hetkiä ja epätoivon, sekä monet itkut itketty. Olen joskus ennenkin ollut työtön, mutta silloin ei ollut näin paha työttömyyden määrä mitä nyt ja se lisää sitä tuskaa, kun tiedän hakijoita olevan satoja yhteen paikkaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
223/309 |
23.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos voi kannattaa etsiä työtä Sveitsi tai Tanska. Niissä todella hyvät palkat vaikka perusduuni, jos on joku koulutus. Ja Ruotsissa myös voi olla parempi palkka. 

Vierailija
224/309 |
23.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos voi kannattaa etsiä työtä Sveitsi tai Tanska. Niissä todella hyvät palkat vaikka perusduuni, jos on joku koulutus. Ja Ruotsissa myös voi olla parempi palkka. 

Jep, noista ei makseta eläkemaksua Suomeen. Rahasto riittää 7 vuotta. Eläkkeitä maksetaan 39,1 miljardia vuodessa. 

Vierailija
225/309 |
23.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle sosiaalitoimisto sanoi riittää hyvin alle 600e tuki elämiseen Suomessa. Oli vielä poliitikon sukulainen, jotka noita surkeita päätöksiä tekee. Moni pääsee Suomessa työhön suhteilla, muita ei oteta. Ja tuosta pikku summasta joutuu säästää kaikkeen jos pystyy. Kallis ruokakin lienee muka ilmaista. 

Vierailija
226/309 |
23.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Auttaisiko, jos osaisit asennoitua, että et tule hetkeen työllistymään, joten nyt arki on rakennettava jonkun muun ympärille?

Itseäni auttoi, että tein tulot/menot laskelman ja sen mukaan pysyn elossa. Jäin siis lomautetuksi aika puun takaa 12/24 ja yyteiden päätteeksi odotetusti irtisanotuksi 4/25. Ikäni (53) en usko palaavani töihin tuskin enää koskaan, joten jotain muuta tässä on mietittävä, mutta tuleen en jää makaamaan. Onneksi on PALJON asioita, jopa tällaisessa kuppaisessa pikkukaupungissa,  joita voi tehdä ilmaiseksi tai pienellä rahalla. Rakennan arjen niiden ympärille. Haen töitä, ehkä tärppää, ehkä ei, mutta en syyllistä itseäni, jos ei. 

Vierailija
227/309 |
23.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Auttaisiko, jos osaisit asennoitua, että et tule hetkeen työllistymään, joten nyt arki on rakennettava jonkun muun ympärille?

Itseäni auttoi, että tein tulot/menot laskelman ja sen mukaan pysyn elossa. Jäin siis lomautetuksi aika puun takaa 12/24 ja yyteiden päätteeksi odotetusti irtisanotuksi 4/25. Ikäni (53) en usko palaavani töihin tuskin enää koskaan, joten jotain muuta tässä on mietittävä, mutta tuleen en jää makaamaan. Onneksi on PALJON asioita, jopa tällaisessa kuppaisessa pikkukaupungissa,  joita voi tehdä ilmaiseksi tai pienellä rahalla. Rakennan arjen niiden ympärille. Haen töitä, ehkä tärppää, ehkä ei, mutta en syyllistä itseäni, jos ei. 

Kodin siivoamista riittää aina, telkkarista tulee ohjelmaa ja voi lukea kirjaston kirjoja ja tehdä käsitöitä, tehdä ruokaa, leipoa ja nukkua. 

Vierailija
228/309 |
24.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä tämä työttömyys ahdistaa, ei tilannetta voi tajuta sellainen, joka ei itse ole ollut työtön. Pakon edestä sitä joutuu tulemaan toimeen pienellä rahalla ja luopumaan monesta sellaisesta asiasta, jota piti palkkatyössä itsestään selvyytenä. 

Tilanne työmarkkinoilla on toivoton, eu-alueen heikointa yhdessä Espanjan ja Kreikan kanssa. Vaikka kuinka koittaa asennoitua, että ei tätä kestä lopun elämää, niin on usko koetuksella.

Vierailija
229/309 |
24.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun työttömyys alkoi omalla kohdallani, niin löysin yllättäen uuden puolen itsestäni. Aloin harrastamaan stand uppia. Jostain vain alkoi pulputa niitä tarinoita mieleen ja niiden pohjalta kehittyi juttuja. Olen nyt tehnyt 3 esiintymistä  ja yleisö on ottanut ne vastaan ihan hyvin. Tämä rohkaisee jatkamaan. 

Ehkä joku kaunis päivä saan tästä harrastuksesta myös jotain tuloa, ken tietää?  Varsinaisen alani töitä en odota saavani, koska töitä ei vain ole tarjolla. 

Vierailija
230/309 |
24.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä tämä työttömyys ahdistaa, ei tilannetta voi tajuta sellainen, joka ei itse ole ollut työtön. Pakon edestä sitä joutuu tulemaan toimeen pienellä rahalla ja luopumaan monesta sellaisesta asiasta, jota piti palkkatyössä itsestään selvyytenä. 

Tilanne työmarkkinoilla on toivoton, eu-alueen heikointa yhdessä Espanjan ja Kreikan kanssa. Vaikka kuinka koittaa asennoitua, että ei tätä kestä lopun elämää, niin on usko koetuksella.

Niin ahdistaa, ei ole ikinä ennen ahdistanut työttömyys näin paljon. Se johtuu näistä leikkauksista omalla kohdalla, porrastuksista, työssäoloehto nykyään 12 kuukautta jota varmaan pelkään eniten tällä hetkellä ja työttömiä paljon joten miten erotut hakemuksellasi satojen joukosta. Ennen olen suhtautunut työttömyyteeni "rennosti", jos näin voi sanoa. Olen aina luottanut saavani töitä ja olen työllistynytkin aika nopeasti - yleensä siinä 3-6 kuukauden työttömyyden jälkeen. Nyt vähän pelottaa, että jäänkö monien muiden lisäksi pitkäaikaistyöttömäksi, jota myöskin olen ollut 15 - vuotta sitten koulun valmistumisen jälkeen. Jollain kummalla silloinkin pärjäsin, vaikka tiukkaa välillä teki. Ei ollut tuolloin autoa vielä ja olihan ruokakin sekä asuminen edullisempaa 15-vuotta sitten.

Hain Ruotsiinkin töihin keväällä, ei edes vastattu hakemukseen. Samoin Tanskaan, en päässyt haastatteluun, mutta sentään vastasivat. Espanjaan ja Kreikkaan otetaan paljon suomalaisia, mutta palkka huono. Vakavasti kuitenkin harkitsen jopa Kreikkaa ja Espanjaa, ei oikein mikään työmarkkinatukikaan houkuta - ei liiton rahatkaan ikuisesti juokse.

Vierailija
231/309 |
24.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meinasi eilen palaa pinna, kun pakko muutin edulliseen asuntoon jossa äänieristys huono, jopa telkkarin äänen kuule joskus toisesta huoneistosta. Laitoin koneellisen ilmastointilaitteen täysille, niin telkkarin pauhaus jäi taustalle. Että tällaista "kivaa" työttömyyden lisäksi. No, kohta se on taas muutto edessä jos/kun tippuu reilu 500 euron työmarkkinatuelle - millainen läävä sitten on edessä. Katostaan milloin pää leviää lopullisesti. Enpä olisi  vuosi sitten uskonut, että missä tilanteessa olen - elämä arvaamatonta.

Tsemppiä kaikille pakko muuttajille ja työttömille, koska sitä me tarvitaan!

Vierailija
232/309 |
24.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meinasi eilen palaa pinna, kun pakko muutin edulliseen asuntoon jossa äänieristys huono, jopa telkkarin äänen kuule joskus toisesta huoneistosta. Laitoin koneellisen ilmastointilaitteen täysille, niin telkkarin pauhaus jäi taustalle. Että tällaista "kivaa" työttömyyden lisäksi. No, kohta se on taas muutto edessä jos/kun tippuu reilu 500 euron työmarkkinatuelle - millainen läävä sitten on edessä. Katostaan milloin pää leviää lopullisesti. Enpä olisi  vuosi sitten uskonut, että missä tilanteessa olen - elämä arvaamatonta.

Täällä kanssa "kauhulla" odotan millaiseen läävään itse joutuu asumaan jos/ kun pakkomuutto tulee eteen. Tällä hetkellä mukava ja rauhallinen naapurusto. Ja enpä minäkään reilu vuosi sitten olisi koskaan uskonut olevani tällaisessa tilanteessa. Työttömänä hetkellisesti toki aiemminkin ollut, mutta aina työllistynyt nopeasti. Nyt sen sijaan tuntuu, että tunnelin päässä oleva valo on sammutettu, mitä tulee työpaikan saamiseen näinä päivinä.

Tsemppiä kuitenkin kaikille kohtalotovereille toivon minäkin. Kyllä me kaikki täälltä vielä noustaan!!

Vierailija
233/309 |
24.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Täällä kanssa "kauhulla" odotan millaiseen läävään itse joutuu asumaan jos/ kun pakkomuutto tulee eteen. Tällä hetkellä mukava ja rauhallinen naapurusto. Ja enpä minäkään reilu vuosi sitten olisi koskaan uskonut olevani tällaisessa tilanteessa. Työttömän

Heti kun saan joskus töitä (jos saan) ja pääsen taloudellisesti jaloilleni, niin muutan parempaan asuntoon. Tänään jo alustavasti katsoin asuntoa ja haaveilin, oli pakko laittaa netti sivu kiinni, kun tuli vain paha mieli, kun heräsi todellisuuteen. Onneksi haaveilu ei vielä maksa mitään. Luultavasti paritaloon taas muuttaisin, kun niistä hyviä kokemuksia (monella huonoja kokemuksia, tiedän) tai vuokraan jonkun omakotitalon. Omaa en varman ikinä uskalla ostaa, ei nykypäivänä uskalla - en minä ainakaan omalla stressaavallani luonteellani.

Vierailija
234/309 |
24.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Täällä kanssa "kauhulla" odotan millaiseen läävään itse joutuu asumaan jos/ kun pakkomuutto tulee eteen. Tällä hetkellä mukava ja rauhallinen naapurusto. Ja enpä minäkään reilu vuosi sitten olisi koskaan us

Oman omistaminen tänä päivänä hieman kyseenalaista. Ainoa mikä omassa asunnossa on hyvä puoli enää nykyään on se, että (toivon mukaan) sen on saanut maksettua velattomaksi eläkeikään mennessä, jolloin selviää pelkillä yhtiövastikemaksuilla loppuajan. Siis selviää pelkällä yhtiövastikkeen maksulla, jos ei tule isoja ja kalliita remontteja taloyhtiöön/ taloon... Esim. verohyödyt oman asunnon lainan korkomenoista viety jo kauan sitten. Ja tämä viimeisin uudistus tukiin, ettei omistusasuntoon saa enää asumistukea, hoh hoijaa. Vanha totuus on, että vuokralla-asuja maksaa ns. kuollutta lehmää koko ikänsä, kun taas omistusasuja (ainakin teoriassa) omistaa joskus asuntonsa ja näin ollen maksaa tosiaan vain sen pienehkön yhtiövastikkeen asunnosta kuukausittain. Näinä epävakaina aikoina kuitenkin olen itse sitä mieltä, että oman asunnon ostoa tulee harkita todella tarkkaan.

Vierailija
235/309 |
24.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Täällä kanssa "kauhulla" odotan millaiseen läävään itse joutuu asumaan jos/ kun pakkomuutto tulee eteen. Tällä hetkellä mukava ja rauhallinen naapurusto. Ja enpä minäkään reilu vuosi sitten olisi koskaan us

Haaveilu ei maksa onneksi mitään ja sitä ei voi edes köyhältä pois viedä. Toki ymmärrän, että harmittaa katsella asuntoja joihin ei tällä hetkellä ole varaa. Itsekään en ole kovin luottavainen, että työllistyisin lähitulevaisuudessa. Tämä pitkittynyt työttömyys vaikuttanut kaikkeen, myös itsetuntoon aika karusti. Lisäksi työttömyystuella ei todellakaan osallistuta mihinkään tapahtumiin tai muuta eli tämä kesä vierähtänyt lähinnä seuratessa sivusta kavereiden ja tuttujen somepäivityksiä, missä ovat milloin missäkin riennossa. Välillä päässyt itku, mutta onneksi olen luonteeltani positiivinen eli koitan keskittyä hyviin asioihin elämässä. 

Vierailija
236/309 |
24.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä opiskelin lähihoitajaksi jotta saisin töitä. Ainakin vanhuspuolella työskentely on suoraan sanottuna aivan täyttä paskaa, joten jos lh-kouluun hakeudut niin valitse osaamisalaksi vaikka hammashoito.

Vierailija
237/309 |
24.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Täällä kanssa "kauhulla" odotan millaiseen läävään itse joutuu asumaan jos/ kun pakkomuutto tulee eteen. Tällä hetkellä mukava ja rauhallinen naapurusto. Ja e

Sama, koko kesä kotona mennyt. Ellei sitä lasketa, että kävin naapuri kunnassa pikaisesti päivä reissulla. Pitkiä kävelylenkkejä olen myös tehnyt, nyt on ollut liian kuuma - mutta kävellessä saa ajatukset kirkkaammaksi. Tekee hyvää mielenterveydelle käydä välillä kävelyllä ja pois neljän seinän sisältä. Jokainen euro pitää nyt laskea tarkasti ja rahat käyttää harkitusti. Surkein kesä sitten hetkeen. Onneksi kohta mennään kohti syksyä, jospa silloin työpaikkojakin ilmaantuisi. 

Vierailija
238/309 |
24.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sama, koko kesä kotona mennyt. Ellei sitä lasketa, että kävin naapuri kunnassa pikaisesti päivä reissulla. Pitkiä kävelylenkkejä olen myös tehnyt, nyt on ollut liian kuuma - mutta kävellessä saa ajatukset kirkkaammaksi. Tekee hyvää mielenterveydelle käydä välillä kävelyllä ja pois neljän seinän sisältä. Jokainen euro pitää nyt laskea tarkasti ja rahat käyttää harkitusti. Surkein kesä sitten hetkeen. Onneksi kohta mennään kohti syksyä, jospa silloin työpaikkojakin ilmaantuisi. 

Vierailija
239/309 |
24.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työtön ja sähkölämmitteinen talo. Tiedän huono yhdistelmä ja tuleva talvi jännittää. "Kiva" käyttää ne vähäisetkin säästöt sähkölaskuun.

Vierailija
240/309 |
24.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Täällä kanssa "kauhulla" odotan millaiseen läävään itse joutuu asumaan jos/ kun pakkomuutto tulee eteen. Täl

Itse olen kanssa käynyt tasan kerran oman kuntani ulkopuolella tänä kesänä kavereiden kanssa. Kaverit tilasivat terassilla alkoholijuomia, mutta itsellä ei ollut varaa maksaa tuopista 8eur, joten vesilinjalla olin. Juon muutenkin vähän alkoholia, mutta kerran kesässä olisi kiva nauttia yksi huurteinen terassilla. Edes ns. pussikaljaan ei ole varaa, koska n. 10eur maksava kuuden siiderin pack tekisi ison loven talouteen ja olisi pois ruokarahoista. Ja alkoholi ei todellakaan ole välttämättömyys (ainakaan itselleni), mutta hyvä esimerkki siitä kuinka pohjalla olen taloudellisesti