Nyt tulee avautuminen työttömyydestä
Vattu mitä skeidaa. Jokainen euro pitää laittaa sivuun, kun ei uskalla tehdä mitään suurempia, kuin käydä ruokakaupassa ja sielläkin pihistellä. Kun ei voi tietää kuinka pitkään työttömyys jatkuu, joten jokainen euroa pitää käyttää harkitusti, ei mitään ylimääräistä. Joten tämä johtaa tylsyyteen, ei voi oikein mitään tehdä, ei matkustella josta pidän tosi paljon.
Epävarmuus. Se on pahinta. Jos nyt joku soittaisi ja kertoisi, että olen saanut töitä ja voin aloittaa työt elokuun alussa, niin se jo helpottaisi, se tieto, että on töitä tulossa. Nyt en tiedä milloin saan töitä, vai saanko enää koskaan näin 36-vuotiaana. Onko se jo Suomessa ikäloppu.
Se, että tässä murjussa pitää asua johon muutin työttömyyden alkaessa, ei ollut enää varaa edelliseen asuntoon jossa asuin. Ei ole varaa maksaa vuokraa joka oli 890 euroa + muut kulut kuten ruoka ja laskut. Hädin tuskin työttömyysetuus on tuota porrastuksen jälkeen. Jonkun verran säästössä, mutta säästöjä en ala peruselämiseen käyttämään kuten vuokraan tai ruokaan.
Ja mulla tulee ihan just itku, kun tää tilanne on ihan p"ska. Kesäkuussa jäin työttömäksi, ja joo tiedän ettei se ole vielä pitkä aika, mutta jotkut ihmiset on sanonut olleensa LinkedInissä työttömiä parikin vuotta. Muutamaan työhaastatteluun pääsin heti kesäkuussa, mutta heinäkuu ollut täysin hiljaista, ei yhtään yhteydenottoa työpaikoista joihin olen hakenut. Joka päivä odottanut, että soitettaisiin työhaastatteluun, mutta turhaan. En enää jaksa vahdata puhelinta. En ole käyttänyt LinkedIniä nyt hetkeen, kun sielläkin ihmiset vain kertoo, että eivät saa töitä ja luetellaan, että kuinka monta vuotta ollaan oltu työttömiä. En kaipaa negatiivisuutta, kun elämä muutenkin on jo sitä valmiiksi.
Ei ole mitään alaa mitä haluaisin lähteä opiskelemaan ja kuitenkin jo kaksi ammattitutkintoa. Aluksi mietin, että lähdenkö opiskelemaan oppisopimuksella lähihoitajaksi, mutta ala ei kiinnosta mutta töitä olisi. Työvoimatoimiston virkailija sanoi, että miettisin vielä, koska jos kiinnostusta ei ole niin opiskelu tulee olemaan tosi raskasta.
Yrittäjäksi minusta ei ole.
Jos oikeasti minäkin nyt olen työtön lukuisista työhakemuksista huolimatta, niin eikö se ole sama päättää itse omat päivänsä. Ei se tämäkään ole elämää, että jokainen päivä muistuttaa selviytyjät tv-sarjaa. En mä ole syntynyt tänne miksikään tv-tähdeksi / selviytyjät tähdeksi.
Välillä jo miettinyt ulkomaille lähtöä jonkun Baronan kautta Espanjaan, kun palkkaavat välillä suomenkieltä puhuvia eri tehtäviin. Kielitaidossa olisi parantamisen varaan ja englanti on rallienglantia, kun pitäähän siellä paikallisia käytännön asioita kuitenkin hoitaa, joten se askarruttaa, että tulisinko heti maitojunalla takaisin, tai laittaisiko työnantaja heti pois.
Jotenkin tänään vain ärsyttää ja turhauttaa kaikki.
Kommentit (309)
Vierailija kirjoitti:
Omistusasuntoon ei saa yleistä asumistukea.
Vuokra-asunnon asumistukeen tuli varallisuusraja eli yksin asuvalla saa olla säästöjä tilillä 10000 ja pariskunnalla 20000 eikä saa olla tuottavaa omaisuutta kuten sijoitusasunto tai osakkeita.
Toimeentulotukeen vaikuttavat puolison pienetkin tulot eikä lainat ole asumismenoja eikä saa omistaa kesämökkiä eikä venettä eikä moottoripyörää eikä asuntovaunua.
Asuntolainan lyhennystä ei huomioida toimeentulotuessa, mutta asuntolainan korkokulut kyllä.
Vierailija kirjoitti:
Mikai aina pitää haluta jotain, mitä ei ole.?
Ole tyytyväinen että on asunto, ruokaa ja perusasiat.
Ala liikkumaan tai harrastamaan jotain mieluista, eläkä koko ajan mieti, että ei ole sitä eikä tätä.
Tyydy vähempään ja nauti ilmaisista asioista...liian vaativalta kuulostaa elämäsi.
Ajattele kodittomia, nälkiintyneitä tai vakavasti sairaita ym.
Lopeta urputtaminen.
Niin en tiedä kuinka vaativaa se on, että haluaa töihin.
Vierailija kirjoitti:
"Yhtiölaina /rahoitusvastike ei ole asumismeno toimeentulotuessa eikä kaupunki saa antaa harkinnanvaraista tilalle."
https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000006142183.html
"Menettävät asuntonsa"
Tämä tilanne mm. itsellä jonka takia pitää myydä asunto ja muuttaa vuokralle
Tee jotain kivaa niillä säästörahoillasi. Huomisesta ei voi tietää. Elä nyt. Varsinkin kun olet noin masentunut on tärkeää tehdä jotain piristävää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vuokra-asunnon asumistukeen tuli varallisuusraja eli yksin asuvalla saa olla säästöjä tilillä 10000 ja pariskunnalla 20000 eikä saa olla tuottavaa omaisuutta kuten sijoitusasunto tai osakkeita.
Toimeentulotukeen vaikuttavat puolison pienetkin tulot eikä lainat ole asumismenoja eikä saa omistaa kesämökkiä eikä venettä eikä moottoripyörää eikä asuntovaunua.
Asuntolainan lyhennystä ei huomioida toimeentulotuessa, mutta asuntolainan korkokulut kyllä.
Aika harva saa mitään. Jos puoliso saa pientä palkkaa niin et saa toimeentulotukea.
Ja auton arvo saa olla 5000 ja alle myös maaseudulla, vaikka julkiset ei kulje.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aika harva saa mitään. Jos puoliso saa pientä palkkaa niin et saa toimeentulotukea.
Ja auton arvo saa olla 5000 ja alle myös maaseudulla, vaikka julkiset ei kulje.
Ei kaikilla ole puolisoa
Vierailija kirjoitti:
"Omat pääomatulosi ja muut tulosi voivat vähentää työmarkkinatuen määrää. Ne ovat siis tarveharkinnassa huomioon otettavia tuloja. Pääomatuloja ovat esimerkiksi vuokra-, metsä-, korko-ja osinkotulot (myös osakesäästötilille maksettavat osinkotulot)."
https://www.kela.fi/tyomarkkinatuki#paaomatulot-ja-muut-kuin-palkkatulot
Tarveharkinnaista se on jo nyt, työttömät ei ole varmaan vaan tienneet. Joten miksi porukka tästä vaahtoaa.
Suomessa ei kannata ostaa asuntoa. Ei saa enää tukia niihin. Ja miten myyt asunnon muuttotappioisella paikkakunnalla. Sitten sekin, että kuka ostaa asunnon enää tässä talousjamassa ja velkaisessa maassa jossa palkat laahaa, mutta talojen hinnat poskettomia.
Vierailija kirjoitti:
"Hallitus poisti ikäsidonnaisuudet työttömyystuista eli työkkärin ei enää tarvitse hommata 57 - vuotiaana irtisanotulle palkkatukityöpaikkaa josta kertyisi uusi ansiosidonnainen. Velvoitetyö loppui. Ja ansiosidonnaisen keräysaika pidentyi 12 kuukauteen. Palkkatukityöstä ei kerry enää ansiosidonnaista. "
Tuo uutinen jo tiedettiin.
En näe palkkatukityössä enää järkeä. Työkokemusta saa, mutta siinä se. Harvoin ne edes työllistää, kun palkkatuki loppuu niin työt loppuu myös. Kokemusta on. Ja takaisin työmarkkinatuella, kun ei tosiaan kerrytä enää ansiosidonnaista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap on ollut kuukauden työttömänä keskikesällä, ja nyt jo kasetti leviää. Kannattaa yrittää vähän rauhoittua, niin olo paranee.
Semmoista se oikeasti on. Vaikka monesti kuulee, että työttömät tykkää maata sohvalla. EI me tykätä.
Kuulostaa vähän provolta, että on heti ehtinyt muuttaa uuteen asuntoonkin.
ansiosidonnainen porrastetaan jo 2 kuukauden päästä, maksaisitko siis itse vuokraa 890 euroa, epäilen. kukaan ei voi tietää saako milloin töitä
Miksi yleensäkään maksaa noin paljon vuokraa, jos siinä ei pysty asumaan kuukauttakaan työttömäksi jäämisen jälkeen? Eikö olisi ollut parempi
Varmaan jokaisen oma asia miten asuu ja missä tilanteessa käyttää säästöjä. Et selvästikään asu Pääkaupunkiseudulla. Ehkä jossain maalla voi saada 500 eurolla asunnon.
Aina olen asunut Helsingissä enkä joutunut muuttamaan kodistani työttömäksi jouduttuani. Olin osannut jo aiemmin hoitaa talouttani ja jopa uskalsin käyttää säästöjäni (kauhistus ap:lle, jonka piti heti muuttaa "murjuun"). Ei minun tarvinnut sillä sekunnilla ruveta maksamaan uusia vuokravastikkeita, muuttoja yms. Joku osuvasti kirjoitti, ettei ap:lla häävisti mene, kun jo ensimmäisen kuukauden aikana pakka sekoaa. Heti on kuulemma ollut hakemassa hoitajaksi ja työvoimaviranomainen sanonut, ettei kannata ja ap:ta itkettää kun ei saa matkustella.
:D
Hirvittää tilanne nyt. YT vei työpaikan. Muutto halvempaan edessä. 2 alakouluikäistä lasta. Muutto aiheuttaa lapsille koulun vaihdon. Kaverit pitää jättää... Tytär 11v itkee öisin, kun luulee etten kuule.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Hallitus poisti ikäsidonnaisuudet työttömyystuista eli työkkärin ei enää tarvitse hommata 57 - vuotiaana irtisanotulle palkkatukityöpaikkaa josta kertyisi uusi ansiosidonnainen. Velvoitetyö loppui. Ja ansiosidonnaisen keräysaika pidentyi 12 kuukauteen. Palkkatukityöstä ei kerry enää ansiosidonnaista. "
Tuo uutinen jo tiedettiin.
En näe palkkatukityössä enää järkeä. Työkokemusta saa, mutta siinä se. Harvoin ne edes työllistää, kun palkkatuki loppuu niin työt loppuu myös. Kokemusta on. Ja takaisin työmarkkinatuella, kun ei tosiaan kerrytä enää ansiosidonnaista.
Hallitus suunnittelee myös Oven ikärajan nostamista ja sen poistamista kokonaan.
Sitten pitää pärjätä 595 työmarkkinatuella eläkeikään asti, jos ei saa töitä. Jos on siis omaisuutta.
Jos rahat ei riitä laskuihin niin ulosottovirasto myy asuntosi.
Tässä on ulosottoviraston myyntisivut missä on myynnissä ihmisiltä ulosmitattuja asuntoja https://www.ulosottolaitos.fi/myynti-ilmoitukset/fi/index.html
Ei pahalla mutta ei sullakaan häävisti mene kun ap:n tilanne kutittaa sun takamusta.
Ei pahalla mutta ei sullakaan häävisti mene kun ap:n tilanne kutittaa sun takamusta.
Vierailija kirjoitti:
Tämä kommentti siis tälle
Aina olen asunut Helsingissä enkä joutunut muuttamaan kodistani työttömäksi jouduttuani. Olin osannut jo aiemmin hoitaa talouttani ja jopa uskalsin käyttää säästöjäni (kauhistus ap:lle, jonka piti heti muuttaa "murjuun"). Ei minun tarvinnut sillä sekunnilla ruveta maksamaan uusia vuokravastikkeita, muuttoja yms. Joku osuvasti kirjoitti, ettei ap:lla häävisti mene, kun jo ensimmäisen kuukauden aikana pakka sekoaa. Heti on kuulemma ollut hakemassa hoitajaksi ja työvoimaviranomainen sanonut, ettei kannata ja ap:ta itkettää kun ei saa matkustella.
Toisekseen vuokra ja vastike on 2 eri asiaa. Taitaa säästöt käydä kateeksi, kun itse tuhlaat kaiken, tsemppiä!
Vierailija kirjoitti:
Suomessa ei kannata ostaa asuntoa. Ei saa enää tukia niihin. Ja miten myyt asunnon muuttotappioisella paikkakunnalla. Sitten sekin, että kuka ostaa asunnon enää tässä talousjamassa ja velkaisessa maassa jossa palkat laahaa, mutta talojen hinnat poskettomia.
Suomessa ei saa omistaa mitään. Naapuri tulee pian kateeksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä kommentti siis tälle
Toisekseen vuokra ja vastike on 2 eri asiaa. Taitaa säästöt käydä kateeksi, kun itse tuhlaat kaiken, tsemppiä!
En ole ko. kommentoija, mutta minunkin sanottava että kylläpä sinulla on kummallisen ylimiellinen asenne muita ihmisiä kohtaan. Tämän täytyy olla provo
Vierailija kirjoitti:
Hirvittää tilanne nyt. YT vei työpaikan. Muutto halvempaan edessä. 2 alakouluikäistä lasta. Muutto aiheuttaa lapsille koulun vaihdon. Kaverit pitää jättää... Tytär 11v itkee öisin, kun luulee etten kuule.
Käsittämätöntä, miten päättäjät ja muut ihmiset eivät tätä tajua. Samalla huudetaan synnytystalkoita, kun perheiden elämistä tehdään irtonaista kulkurin elämää, jossa muutetaan aina uudelleen ja uudelleen pätkätöiden takia. Tsemppiä sinulle ja lapsille! Samassa veneessä ollaan, munkin on todennäköisesti pakko hakeutua ulkomaille töihin paremman ja vakaamman elämän perässä. Perheellisenä ei rahat riitä enää, kun tipun muutaman kuukauden päästä ansiosidonnaiselta työttömyysturvalle eli 595 netto, en saa asumistukea (oma talo), enkä toimeentulotukea. Onneksi ei ole enempää lapsia, sydämestä ottaa näin suuri muutos ja isovanhempien jälkeen jättäminen.
Huomaa kyllä, että kaikki ei todellakaan tiedä mitä työttömyys on vuonna 2025. Kerrotaan kokemuksia vuodelta -70.
"Kesämökki esti toimeentulotuen saamisen."
https://www.is.fi/kotimaa/art-2000001951186.html