Nyt tulee avautuminen työttömyydestä
Vattu mitä skeidaa. Jokainen euro pitää laittaa sivuun, kun ei uskalla tehdä mitään suurempia, kuin käydä ruokakaupassa ja sielläkin pihistellä. Kun ei voi tietää kuinka pitkään työttömyys jatkuu, joten jokainen euroa pitää käyttää harkitusti, ei mitään ylimääräistä. Joten tämä johtaa tylsyyteen, ei voi oikein mitään tehdä, ei matkustella josta pidän tosi paljon.
Epävarmuus. Se on pahinta. Jos nyt joku soittaisi ja kertoisi, että olen saanut töitä ja voin aloittaa työt elokuun alussa, niin se jo helpottaisi, se tieto, että on töitä tulossa. Nyt en tiedä milloin saan töitä, vai saanko enää koskaan näin 36-vuotiaana. Onko se jo Suomessa ikäloppu.
Se, että tässä murjussa pitää asua johon muutin työttömyyden alkaessa, ei ollut enää varaa edelliseen asuntoon jossa asuin. Ei ole varaa maksaa vuokraa joka oli 890 euroa + muut kulut kuten ruoka ja laskut. Hädin tuskin työttömyysetuus on tuota porrastuksen jälkeen. Jonkun verran säästössä, mutta säästöjä en ala peruselämiseen käyttämään kuten vuokraan tai ruokaan.
Ja mulla tulee ihan just itku, kun tää tilanne on ihan p"ska. Kesäkuussa jäin työttömäksi, ja joo tiedän ettei se ole vielä pitkä aika, mutta jotkut ihmiset on sanonut olleensa LinkedInissä työttömiä parikin vuotta. Muutamaan työhaastatteluun pääsin heti kesäkuussa, mutta heinäkuu ollut täysin hiljaista, ei yhtään yhteydenottoa työpaikoista joihin olen hakenut. Joka päivä odottanut, että soitettaisiin työhaastatteluun, mutta turhaan. En enää jaksa vahdata puhelinta. En ole käyttänyt LinkedIniä nyt hetkeen, kun sielläkin ihmiset vain kertoo, että eivät saa töitä ja luetellaan, että kuinka monta vuotta ollaan oltu työttömiä. En kaipaa negatiivisuutta, kun elämä muutenkin on jo sitä valmiiksi.
Ei ole mitään alaa mitä haluaisin lähteä opiskelemaan ja kuitenkin jo kaksi ammattitutkintoa. Aluksi mietin, että lähdenkö opiskelemaan oppisopimuksella lähihoitajaksi, mutta ala ei kiinnosta mutta töitä olisi. Työvoimatoimiston virkailija sanoi, että miettisin vielä, koska jos kiinnostusta ei ole niin opiskelu tulee olemaan tosi raskasta.
Yrittäjäksi minusta ei ole.
Jos oikeasti minäkin nyt olen työtön lukuisista työhakemuksista huolimatta, niin eikö se ole sama päättää itse omat päivänsä. Ei se tämäkään ole elämää, että jokainen päivä muistuttaa selviytyjät tv-sarjaa. En mä ole syntynyt tänne miksikään tv-tähdeksi / selviytyjät tähdeksi.
Välillä jo miettinyt ulkomaille lähtöä jonkun Baronan kautta Espanjaan, kun palkkaavat välillä suomenkieltä puhuvia eri tehtäviin. Kielitaidossa olisi parantamisen varaan ja englanti on rallienglantia, kun pitäähän siellä paikallisia käytännön asioita kuitenkin hoitaa, joten se askarruttaa, että tulisinko heti maitojunalla takaisin, tai laittaisiko työnantaja heti pois.
Jotenkin tänään vain ärsyttää ja turhauttaa kaikki.
Kommentit (309)
Minulla maksettiin lomakorvausjaksotuksen ja omavastuun jälkeen nyt ensimmäiset ansiosidonnaiset. Nyt maksettu 15 päivää vasta. Saan 400 päivää kaiken kaikkiaan. Vaikka matkaa vielä on tuonne 400 päivään, niin kyllä jännittää miten tulee käymään ja mitä kaikkea on vielä edessä.
Heinäkuu on työnhaussa todella hiljaista. Älä mieti liikaa. Tsemppiä! Mä olen 39 ja äiti, kyllä kiinnostan silti vielä työmarkkinoilla kun työpaikoille jopa halutaan ihmisiä mukaan eri taustoista. 36 ei ole edes mitenkään vanha!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hirvittää tilanne nyt. YT vei työpaikan. Muutto halvempaan edessä. 2 alakouluikäistä lasta. Muutto aiheuttaa lapsille koulun vaihdon. Kaverit pitää jättää... Tytär 11v itkee öisin, kun luulee etten kuule.
Käsittämätöntä, miten päättäjät ja muut ihmiset eivät tätä tajua. Samalla huudetaan synnytystalkoita, kun perheiden elämistä tehdään irtonaista kulkurin elämää, jossa muutetaan aina uudelleen ja uudelleen pätkätöiden takia. Tsemppiä sinulle ja lapsille! Samassa veneessä ollaan, munkin on todennäköisesti pakko hakeutua ulkomaille töihin paremman ja vakaamman elämän perässä. Perheellisenä ei rahat riitä enää, kun tipun muutaman kuukauden päästä ansiosidonnaiselta työttömyysturvalle eli 595 netto, en saa asumistukea (oma talo), enkä toimeentulotukea. Onneksi ei ole enempää lapsia, sydämestä otta
Itse lähinnä hakenut vakkari töitä ja pitkiä määräaikaisia, nykyään 12 kuukautta työssäoloehto. Hakualue lähinnä 0-120 etäisyydellä. JOssain kohti jos työttömyys pitkittyy, niin pitää varmaan heitellä verkot kauemmaksi.
Mä ainakin sanon nyt ihan suoraan, että ei mua ainakaan kiinnosta / motivoi lähteä pariksi kuukaudeksi johonkin räpellys pätkä työhön jos pysyvyyttä ei ole tiedossa, kankkulan kaivoon heitettyä aikaa. Senkin ajan voi käyttää siihen, että etsii kunnon pitkän työn. Ei tässä ole aikaa haaskattavana kaikkien leikkausten jälkeen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei me duunaritkaan matkustella, kun ei ole varaa. Ei voi maksaa vuokraa kuin puolet 900 e: n asunnosta, kun ei ole varaa. Punalaputettuja ruokia täälläkin ostetaan, kun ei ole varaa. Niin älä viitti valittaa.
En halua väheksyä tilannettasi, mutta tuskinpa palkkasi ihan yhtä surkea on kuin työttömän omistusasujan tuet (n. 1200eur/ kk, mistä maksetaan myös asumiskulut)?
Niin onhan se nyt ihan eri tilanne työllisillä, kuin työttömillä. Ei työllisten tarvitse miettiä, että tuleeko palkkaan kohta joku porrastus 2 kuukauden jälkeen. Varmat tulot kuitenkin työllisillä, ehkä se on sitten arvostuksen puute.
Tuo on vaarallista sanoa ääneen Orpon hallituksen aikana. Voihan se kohta duunareille tullakin joku palkan alennusmalli.
Vierailija kirjoitti:
Ne asiat että työ kiinnostaa kerrotaan haastattelu vaiheessa, ei se mitenkään tehoa jos soittaa ja lässyttää. Moni ei edes pidä yli-innokkuudesta. Menee hukkaan kuten myös liikkeestä työn kerjäys, noita kerjää työ - vinkkejä taatusti jakelee vain ne jotka onnekkaasti saavat jonkin jämä työn, tai työllistyy sukulaisen avulla. Sitten helppo neuvoa muita. Ne vain ei tehoa. Nuo vinkit ei ketään työllista missään. Ainoa voi olla jos ilmaista harjoittelijaa etsii. Yleensä merkkaa vain kokemus ja jos sitä ei ole ei taatusti oteta palkkatyöhön, valitaan se joka ollut tyyliin 5v samalla alalla. Siinä ei muuten tehoa mikään kerjäys, eikä mikään valmennus tai Cv tekokurssi. Pomo valikoi ja päättää kenet ottaa. Paikan saa kokenein ja pomon sukulainen.
Soitin aina ennen perään, mutta sitten kyynistyin kun huomasin, että rekrytointi tyyppi vaikutti leipiintyneeltä ja häiritsin vain soitollani.
Se tunne, kun olet hakenut töitä ja sitten soittaa outo numero. Vastaat ja siellä kaupataankin vain jotain veronmaksajan keskusliittoa. Sentään joku muistaa, varmaan posin kautta pitäisi ajatella. Menee aika nopeasti luuri kiinni, vaikka työtä vain tekevätkin, mutta ei jaksa.
Kiitos teille tähän keskusteluun osallistuneille, jotka olette asiallisesti kommentoineet ja jakaneet omia tunteita työttömyydestä. Vähän lohtua tuo, ettei ole yksin tässä tilanteessa, vaikka lähipiirissäkin on jo toistakymmentä lomautettuna, potkut saaneena tai työttömänä.
Mä olen 90 luvun lamanlapsi ja tosi kyllästynyt siihen. Olen kohta keski-ikäinen ja 3 vakkarityötä vain takana. Aina vain määräaikaisia - liuta määräaikaisia. Työttömyyttä paljon ja sitten taas joku määräaikainen väliin josta 130 km matkan päästä, pisimmät jaksot työttömyyttä 1,5 vuotta ja 8 kuukautta. Aina ollut haastava saada töitä, kun jotkut vaihtaa työpaikkoja kuin sukkia.
Päivän työpaikat katsottu läpi, nolla hakemusta laitoin. Hiljaista on. Päälliköitä ja johtajia kyllä etsitään, mutta mites olisi tavallisia Pirkkoja.
Silti tuntuu monella työttömällä olevan varaa pussikaljoitteluun, festareihin, tupakkaan,alkoholiin ja kaikenmaailman labubuihin:D ei pahalla mutta kyllä noilla suurimmalla osalla työttömillä on rahaa muttakun ei haluta käyttää laskuihin tai ruokaan rahat vaan noihin muihin asioihin! Hyvin pieni osa sitten niitä joilla oikeasti ei varaa lähes mihinkään ja heitäkin suomessa about 10-20%.
Vierailija kirjoitti:
Silti tuntuu monella työttömällä olevan varaa pussikaljoitteluun, festareihin, tupakkaan,alkoholiin ja kaikenmaailman labubuihin:D ei pahalla mutta kyllä noilla suurimmalla osalla työttömillä on rahaa muttakun ei haluta käyttää laskuihin tai ruokaan rahat vaan noihin muihin asioihin! Hyvin pieni osa sitten niitä joilla oikeasti ei varaa lähes mihinkään ja heitäkin suomessa about 10-20%.
Sori, mutta älä yleistä. Ikävä tuottaa pettymys, mutta en edes polta tupakkia, miksi pilaisin keuhkoni. En juo edes alkoholia, ollenkaan.
Vierailija kirjoitti:
Mikä on labubuihin?
Kysyy työtön.
Eli en käytä rahaa labubuihin, kun en edes tiedä mikä se on, en polta enkä juo kuin alkottomia juomia. Tänään ostin Prismasta yhden alkottoman juoman ja maksoi päälle euron. Festareilla käynyt kerran vuonna 2013, en tykännyt, kun oli liikaa meteliä.
Vierailija kirjoitti:
Musta tuntuu, että rikkailla työssäkäyvillä on iso maha, kun on varaa ostaa kokofile pihvejä joka päivä ja varaa juoda viinaa. Sitten ne laittaa vaimon nyrkin ja hellan väliin sekä käy vieraissa. Kulisseja sitten leikitään ja lapataan velkaa jolla ostetaan ylihintainen mörskä.
Hain yhtä tehtävää johon hakijoita jotain 250. Pääsin ensimmäiselle haastattelu kierrokselle, johon otettiin 70 hakijaa. Sitten tipuin pois. Pitäisi olla varmaan iloinen, että pääsin 70 parhaan joukkoon, mutta itku tuli, kun en tuosta enää edennyt. Se viimeinenkin valo sammui tunnelissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei me duunaritkaan matkustella, kun ei ole varaa. Ei voi maksaa vuokraa kuin puolet 900 e: n asunnosta, kun ei ole varaa. Punalaputettuja ruokia täälläkin ostetaan, kun ei ole varaa. Niin älä viitti valittaa.
En halua väheksyä tilannettasi, mutta tuskinpa palkkasi ihan yhtä surkea on kuin työttömän omistusasujan tuet (n. 1200eur/ kk, mistä maksetaan myös asumiskulut)?
Niin onhan se nyt ihan eri tilanne työllisillä, kuin työttömillä. Ei työllisten tarvitse miettiä, että tuleeko palkkaan kohta joku porrastus 2 kuukauden jälkeen. Varmat tulot kuitenkin työllisillä, ehkä se on sitten arvostuksen puute.
ei me työttömät saada lomarahoja
Lomarahat nimenomaan on mullakin suurin syy vielä käyä osa-aikatyössäni, palkastani en osta muutak u ruokaa ja maksan asumiseni, lomarahoilla sitten ne vähät hankinnat mitä tarvii kuten jos fillariin tarvii rengasta vaihtaa tms. välttämätöntä. korsotan että lomarahoistakin kuitenkin vain ehdottoman välttämättömät hankinnat. Näin osa-aikasena oon aika lailla yhtä huonos asemas kuin työtönkin, enemmän täytys töitä olla ettei tarvisi kärvistellä. Lisäksi oon samalla lailla kytättävänä kuin kokonaan työtönkin, työkkäris on käytävä ja työnhausta rapostoitava mutta myös työtunneista minuutin tarkkuudella työttömyyskassaan. Sanoisin ihan ilman mitään vastakkainasettelua että yhtä huonoo on olla työtön kuin osa-aikatyöläinenkin, sitä on kuin jokin kakkosluokan kansalainen jonka joka liikettä tarkkaillaan ja mitataan eri mittarein kuin tutkimuseläintä.
Vierailija kirjoitti:
Mä ainakin sanon nyt ihan suoraan, että ei mua ainakaan kiinnosta / motivoi lähteä pariksi kuukaudeksi johonkin räpellys pätkä työhön jos pysyvyyttä ei ole tiedossa, kankkulan kaivoon heitettyä aikaa. Senkin ajan voi käyttää siihen, että etsii kunnon pitkän työn. Ei tässä ole aikaa haaskattavana kaikkien leikkausten jälkeen.
Se räpellyspätkätyö voi hyvinkin pitkittyä. Itse olen hakenut ja saanut esim. 2 kk:n vuorotteluvapaan, joka jatkui muuna sijaisuutena lähemmäs vuoden. Myös sairauslomituksen vastaanottaminen poiki usean kuukauden työsuhteen. Ainakin nuo työsuhteet auttoivat pysymään ansiosidonnaisella ja paransivat mielialaa ja taloudellista tilannettani.
Vierailija kirjoitti:
Mistä sä tiedät kuka on työtön. Työkkäri ei saa kertoa, että olet niiden listoilla. Tietosuoja nääs.
Tuo on kyllä hullua, että osa-aikaisiakin kytätään. Miksi sitten etsitään edes osa-aikaisia, jos heitä samanlailla kytätään kuin työtöntä. Kyllä pystyisin taloudellisesti ottamaan 30 tuntia / viikko sopimuksenkin. Ihmeellinen holhous valtio.
Ja ei tuo kulkuri elämä koske pelkästään perheitä. Olen lapseton sinkku ja olisin saanut 5 kuukauden raskausvapaan sijaisen toiselta puolen Suomea. Olin hakenut tuota siis itse paniikissa. Mutta sitten aloin miettimään, että miksi minun pitää elää kulkurina ja raahata oma omaisuus toiselle puolen Suomea? Laskin, että taloudellisesti se olisi tullut hyvin kalliiksi raahata oma omaisuus 600 km päästä ja monen kuukauden vuokrat siihen päälle maksaa. Tulen varmaan nyt kivitetyksi, mutta sain paikan, en vain ottanut sitä. Minä mikään kulkuri ole ja miksi minun tulee aina uudelleen ja uudelleen juurtua. Jos muutan, niin kyllä minäkin sitten muutan ulkomaille ja näytän keskaria lähtiessäni Suomen hallitukselle.