Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Nyt tulee avautuminen työttömyydestä

Vierailija
22.07.2025 |

Vattu mitä skeidaa. Jokainen euro pitää laittaa sivuun, kun ei uskalla tehdä mitään suurempia, kuin käydä ruokakaupassa ja sielläkin pihistellä. Kun ei voi tietää kuinka pitkään työttömyys jatkuu, joten jokainen euroa pitää käyttää harkitusti, ei mitään ylimääräistä. Joten tämä johtaa tylsyyteen, ei voi oikein mitään tehdä, ei matkustella josta pidän tosi paljon. 

Epävarmuus. Se on pahinta. Jos nyt joku soittaisi ja kertoisi, että olen saanut töitä ja voin aloittaa työt elokuun alussa, niin se jo helpottaisi, se tieto, että on töitä tulossa. Nyt en tiedä milloin saan töitä, vai saanko enää koskaan näin 36-vuotiaana. Onko se jo Suomessa ikäloppu. 

Se, että tässä murjussa pitää asua johon muutin työttömyyden alkaessa, ei ollut enää varaa edelliseen asuntoon jossa asuin. Ei ole varaa maksaa vuokraa joka oli 890 euroa + muut kulut kuten ruoka ja laskut. Hädin tuskin työttömyysetuus on tuota porrastuksen jälkeen. Jonkun verran säästössä, mutta säästöjä en ala peruselämiseen käyttämään kuten vuokraan tai ruokaan.

Ja mulla tulee ihan just itku, kun tää tilanne on ihan p"ska. Kesäkuussa jäin työttömäksi, ja joo tiedän ettei se ole vielä pitkä aika, mutta jotkut ihmiset on sanonut olleensa LinkedInissä työttömiä parikin vuotta. Muutamaan työhaastatteluun pääsin heti kesäkuussa, mutta heinäkuu ollut täysin hiljaista, ei yhtään yhteydenottoa työpaikoista joihin olen hakenut. Joka päivä odottanut, että soitettaisiin työhaastatteluun, mutta turhaan. En enää jaksa vahdata puhelinta. En ole käyttänyt LinkedIniä nyt hetkeen, kun sielläkin ihmiset vain kertoo, että eivät saa töitä ja luetellaan, että kuinka monta vuotta ollaan oltu työttömiä. En kaipaa negatiivisuutta, kun elämä muutenkin on jo sitä valmiiksi. 

Ei ole mitään alaa mitä haluaisin lähteä opiskelemaan ja kuitenkin jo kaksi ammattitutkintoa. Aluksi mietin, että lähdenkö opiskelemaan oppisopimuksella lähihoitajaksi, mutta ala ei kiinnosta mutta töitä olisi. Työvoimatoimiston virkailija sanoi, että miettisin vielä, koska jos kiinnostusta ei ole niin opiskelu tulee olemaan tosi raskasta.

Yrittäjäksi minusta ei ole.

Jos oikeasti minäkin nyt olen työtön lukuisista työhakemuksista huolimatta, niin eikö se ole sama päättää itse omat päivänsä. Ei se tämäkään ole elämää, että jokainen päivä muistuttaa selviytyjät tv-sarjaa. En mä ole syntynyt tänne miksikään tv-tähdeksi / selviytyjät tähdeksi. 

Välillä jo miettinyt ulkomaille lähtöä jonkun Baronan kautta Espanjaan, kun palkkaavat välillä suomenkieltä puhuvia eri tehtäviin. Kielitaidossa olisi parantamisen varaan ja englanti on rallienglantia, kun pitäähän siellä paikallisia käytännön asioita kuitenkin hoitaa, joten se askarruttaa, että tulisinko heti maitojunalla takaisin, tai laittaisiko työnantaja heti pois.

Jotenkin tänään vain ärsyttää ja turhauttaa kaikki.

Kommentit (309)

Vierailija
261/309 |
04.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuskastelen samojen asioiden kanssa kuin moni muu työtön. Alkanut jo miettimään, että mitä järkeä enää hakea mihinkään, kankkulan kaivoon heitettyä aikaa. Joten miettinyt, että nautin kaikki liiton päivät ja sitten, kun loppuu niin siitä ulkomaille töihin. Hakemuksia, kun laittaa Suomeen, niin aika menee vain hukkaan, ei pääse edes haastatteluun. Tuon ajan voi käyttää enkun kielen petraamiseen.

Vierailija
262/309 |
04.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaisi ottaa rennommin. Olen ollut 15 vuotta työttömänä, eikä ahdista lainkaan. Olen hyväksynyt, että tulen olemaan aina työtön ja sen, että raha ei riitä kaikkeen. Tähän sopeutuu melko helposti ja rutiinit muokkautuvat sellaisiksi, että rahaa ei paljoa tarvitse. Työnhakua en tee, en pyri kehittämään itseäni, en koe itseäni kuuluvaksi työvoimaan. Tavoite on vain tehdä arjesta mahdollisimman mukavaa ja huoletonta. Keskityn vain itseeni.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
263/309 |
04.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ärsyttänyt tänään niin julmetusti. Nukahdin vasta joskus yöllä 4 aikaan vaikka menin nukkumaan klo 23. Stressiä ja mietin koko yön lähinnä omaa tulevaisuutta, kun en saa töitä. Nyt jo ELOKUU?!, miksei kukaan kutsu työhaastatteluun, vaikka hakemuksia laitoin koko heinäkuun? Kesäkuussa jäin työttömäksi ja ehdin muutamaan haastatteluun jopa päästä, mutta nyt ollut kuoleman hiljaista. Heinäkuu yleensä hiljaista, mutta nyt on ELOKUU JO! Ärsyttää! Tässäkö tämä elämä nyt sitten oli reilu 30- vuotiaana, eläkepaperit vetämään vai hullun paperit, kun hulluksi tässä tulee! Miksi en saa töitä, vaikka töihin haluan? Olenko niin surkea? 

Nyt on vasta elokuun 4 päivä ja moni yrittäjä vielä elokuussakin lomailee ja osa palailee vasta.

Vierailija
264/309 |
04.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kannattaisi ottaa rennommin. Olen ollut 15 vuotta työttömänä, eikä ahdista lainkaan. Olen hyväksynyt, että tulen olemaan aina työtön ja sen, että raha ei riitä kaikkeen. Tähän sopeutuu melko helposti ja rutiinit muokkautuvat sellaisiksi, että rahaa ei paljoa tarvitse. Työnhakua en tee, en pyri kehittämään itseäni, en koe itseäni kuuluvaksi työvoimaan. Tavoite on vain tehdä arjesta mahdollisimman mukavaa ja huoletonta. Keskityn vain itseeni.

Nyt puhtaan työttömistä jotka haluaa töihin!

Vierailija
265/309 |
04.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kauanko mielestäsi kannattaa hakata päätä seinään? Haluamalla ei ole myöskään ikinä töihin päässyt.

Vierailija
266/309 |
04.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin tänään laittamassa työhakemusta Nivalaan, mutta hakemukseen oli joku linkki. Ja sitten kysyttiin henkkaria ja lopuksi olisi pitänyt pankkitunnuksilla vahvistaa hakemus. Ei ole ennen ollut työnhaussa linkkejä johon pitää mennä pankkitunnuksilla, joten meni hermo totaalisesti, en ala pankkitunnuksia käyttämään johonkin epämääräisiin linkkeihin. Ei ole työttömänä varaa menettää viimeisiä euroa, jos oli joku huijaus juttu. Oli kyllä kunnan sivuilla ilmoitus, että tuskin oli, mutta ei vattu jaksa vaikeita planketteja täytetellä. Ei tänään jaksa, seinä tullut vastaan ehkäpä. Tehkää työnhausta helpompaa!

Vierailija
267/309 |
04.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kauanko mielestäsi kannattaa hakata päätä seinään? Haluamalla ei ole myöskään ikinä töihin päässyt.

No ei kyllä työkykyinen, terve ihminen voi olla 15 vuotta työtön.

Vierailija
268/309 |
04.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloituksesta tulee heti sellainen käsitys, että suomessa työttömän ongelma on mietttiä tarkkaan, mihin kaikki eurot käyttää.

Monissa maissahan siis mitään euroja tai rahoja ei edes tule ja pitää miettiä miten pääsisi lämpimään tai saisi syötyä.

Vierailija
269/309 |
04.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aloituksesta tulee heti sellainen käsitys, että suomessa työttömän ongelma on mietttiä tarkkaan, mihin kaikki eurot käyttää.

Monissa maissahan siis mitään euroja tai rahoja ei edes tule ja pitää miettiä miten pääsisi lämpimään tai saisi syötyä.

Nyt eletään Suomessa jossa tulee ottaa muut huomioon, ei näpertää vain omaa karva napaa. Ja kyllä, niin ihmeellistä kuin se onkin niin työttömyyteen liittyy taloudellisia huolia. Ahaa elämys oikein.

Vierailija
270/309 |
04.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Moni aloittaa Espanjasta ja jatkaa sitten matkaansa muualle ulkomaille, kielitaito karttuu kyllä, pitää olla vain rohkea.

Espanjassa on paljon kodittomia muualta Euroopassa tulleita. Myös suomalaisi. 

Vierailija
271/309 |
04.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vtun työttömät saatanat

Vierailija
272/309 |
04.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kysymys. Pitäisikö sun mielestä työttömät ajaa kadulle Suomessa joka tunnetaan hyvinvointivaltiona. Ja jos pitää, niin miksi? Sinnekö itse haluat, kun kukaan ei voi työttömyyttä ennustaa omalle kohdalla. Minäkin olin vuosi sitten vielä töissä ja tätä päivää en olisi uskonut. Katsopa YouTubesta videoita Amerikasta jossa työttömät asuu metroissa ja kaduilla.  

Vierailija
273/309 |
04.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Moni aloittaa Espanjasta ja jatkaa sitten matkaansa muualle ulkomaille, kielitaito karttuu kyllä, pitää olla vain rohkea.

Niin ja se liittyy aloitukseen? Nyt puhutaan työttömistä ei kodittomista

Vierailija
274/309 |
04.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vtun työttömät saatanat

Voi luoja teitä minä, minä minä minä minä ihmisiä. Koitahan rauhoittua.

Vierailija
275/309 |
04.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vtun työttömät saatanat

Mene vetään hanskaan, niin ei kiukuta noin paljon 

Vierailija
276/309 |
04.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin on Suomessakin kodittomia ja pitkät leipä jonot.

Vierailija
277/309 |
04.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotkut vauvalla työttömiä arvostelevista ovat kyllä melkoisen tyhmiä. Osa ei edes tajua, että työtön voi olla yhtä kuin pitkän työuran tehnyt perheellinen. Nämä luulevat olevansa työpaikalleen välttämättömyys, mutta voi olla että näistä eroon pääsemistä oikeasti jopa odotetaan. Olen kyllä tällaisia tavannut livenäkin. Näiden aika kuluu vauvalla ja kun ovat tehneet työnsä parissa tunnissa luulevat olevansa tehokkaita, mutta tosiasiassa osaamisen puutteen takia ei anneta enempää. 

En ole työtön. Aloitan työt ensi maanantaina kesäloman jälkeen. 

Vierailija
278/309 |
04.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Samassa tilanteessa, 1,5v työttömänä. Olen alkanut hakea ulkomaille työn perässä, Suomen tilanne on todella huono ja pää räjähtää tästä ahdistuksesta, toimettomuudesta ja toivottomuudesta. Vanhusten takia olisi hyvä pysyä täällä, mutta perheellisenä rahat eivät enää riitä, eikä töitä saa mistään. 

Toivottomuus on pahinta, kun ei ole paremmasta tietoa. Työ mahdollistaa niin moneen asiaan.

Nimenomaan. Jos olisi paremmasta tietoa, niin uskaltaisi elää eri tavalla. Vaikea tilanne, kun ei näe enää muuta ulospääsyä kuin koko perheen elämän muuttamisen. 

Jep, jos mä saisin nyt tietää, että saisin töitä ja voin aloittaa syksyllä, niin lähtisin heti pienelle matkalle. Ja alkaisin katsomaan parempaa asuntoa,

Tulevaisudessa todennäköisesti melkolailla pätkätöitä vaan tiedossa, joten kannattaa sopeutua siihen että asut nyt siinä missä asut nyt tuntemattomaan tulevaisuuteen. Sisusta se asunto omien resurssiesi mukaan mukavaksi. Tee niitä reissuja budjetilla esim säästä viikon ruuasta ja käy reissulla vk.loppuna tässä lähistöllä. Viroon pääsee laivalla halvalla ja luontoo täysin ilmaiseksi. Käy sukuloimassa tai tapaamassa tuttuja muissa kaupungeissa (ja majoitu heidän luonaan).Nyt on aika nauttia siitä että sulla on sitä kuuluisaa aikaa, käy marjassa ja sivistä itseäsi lukemalla niitä kirjoja joita olet aina ajatellut lukevasi sitten kun sulla on aikaa. Urheillakin kerkeää. Kansanopistosta saa työttömät kurssin puoleen hintaan jote katso sieltä itsellesi mieluinen. Panosta nukkumiseen ja päivärytmiin. Lopeta työttömyydestä stressaaminen nyt ensimmäisenä. Tilanne on mikä on ja sopeudu siihen.Huono tilanne se on ihan kaikile eikä stressaamalla muuksi muutu. Hajotat vaan itsesi tuolla stressaamisella. 

Vierailija
279/309 |
04.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Saas nähdä kuinka kauan vielä mielenterveys kestää tätä työttömyyttä. Hakemuksia olen lähettänyt varmaan 600, soittanut suoraan toista sataa puhelua ja ollut kaikin tavoin aktiivinen. Tulos: nolla työhaastattelua.

Elämä on kurjaa, kun ei ole varaa tehdä mitään ja sosiaaliset suhteet kärsii. 

Oma mielenterveys jo lähes mennyt reilun vuoden työttömyyden myötä. Mutta ehkä yhteiskunta haluaakin siivota työttömyystilastoja siirtämällä ihmisiä mielenterveysongelmien takia työkyvyttömyyseläkkeelle.

Viimeisin kuntakokeilun virkailija valehteli pomolleni, että olen mt-tapaus. En ole, ainakaan vielä. Minulla on somaattinen sairaus ja se lukee kyllä papereissani. Ihmettelin kovasti, mutta eilen ystäväni kertoi, että hänen omavirkailijansa painostaa hakemaan eläkettä masennuksen perusteella. Hassua kyllä, ihminen sairastaa reumaa, muttei saa eläkettä. Onkohan väitetty mt-ongelma tosiaan uusi keino siivota kortisto.

Vierailija
280/309 |
04.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jotkut vauvalla työttömiä arvostelevista ovat kyllä melkoisen tyhmiä. Osa ei edes tajua, että työtön voi olla yhtä kuin pitkän työuran tehnyt perheellinen. Nämä luulevat olevansa työpaikalleen välttämättömyys, mutta voi olla että näistä eroon pääsemistä oikeasti jopa odotetaan. Olen kyllä tällaisia tavannut livenäkin. Näiden aika kuluu vauvalla ja kun ovat tehneet työnsä parissa tunnissa luulevat olevansa tehokkaita, mutta tosiasiassa osaamisen puutteen takia ei anneta enempää. 

En ole työtön. Aloitan työt ensi maanantaina kesäloman jälkeen. 

Jep ja samaan sarjaan menee nämä tsempparit. Helppo huudella. Jos ei osata sanoa mitään viisasta, niin kannattaa olla hiljaa.