Raskaanaolevat, ärsyttääkö lässytys teitä? Antakaa vertaistukea?
Odotan esikoista ja tulen jatkuvasti pahalle tuulelle kun yritän jostain raskauteen liittyvästä hakea tietoa. Teksti raskausjutuissa vilisee kaikkea "tämä voi jännittää" tyyppistä alentuvaa pehmennystä, tai sitten ihan suoraan masuasukki lintukodossaan tason siirappia. Ja tämä jatkuu ihan kaikenlaisissa jutuissa. Kun googletin, voiko ottaa buranaa (kova päänsärky, johon ei todellakaan auta joku parasetamoli mulla yhtään) niin joku sivusto ehdotti (kun buranaa ei saa ottaa) että päänsäryn tai migreenin kourissa voi mennä hetkeksi pimeään huoneeseen ja tehdä vaikka rentoutusharjoituksen. Luoja, just sieltä pimeästä huoneesta nukkumisen (joka on kovan tason rentoutumista) jälkeen olisin halunnut jo päästä päänsärystä eroon. Ja sitten kun aiheesta otti enemmän selvää, niin satunnainen burana alkuraskaudessa onkin ihan jees ja lopussa vasta pitäisi kunnolla yrittää pärjätä ilman. Tuntuu, niinku odottava nainen olisi joku debiiliksi luokiteltu heti kun tikussa on kaksi viivaa. Onhan tätä naisille muutenkin, lässytyspaskaa vaikka naistenlehtien jutuissa ("me tytöt toimistolla testattiin ja ihastuttiin, tämä tuote on must!") mutta olen välttynyt noilta pitkälti. Argh.. Kai joku muukin inhoaa näitä?
Kommentit (15)
Kannattaa kysyä lääkäriltä joka tietää raskauksista ja migreeneistä (muista tiloistakin), että mitä lääkettä saisi ottaa ja missä vaiheessa. Ei tule ainakaan epäselvää. Ja pitääkö olla resepti.
Joka paikassa on nykyään tiloja, kaikella ystävyydellä edelliselle :)
Mutta joo, ymmärrän ap että eri ympäristöt voivat suhtautua raskauteen eri tavalla. Mulla oli hyvinkin nykyaikainen työyhteisö ja siellä ei kukaan lässyttänyt. Muistan synnytysvalmennusvideon missä "äidille" puhuttiin kuin kolmevuotiaalle ja ajattelin että apua! Onneksi kätilöt olivat kaikki omassa synnytyksessä kivoja ja rentoja.
Onnea odotukseen!
Ei tuo vaadi edes raskaushormoneja. Ei mennä edes ryhmäliikunta tunnille. : D Jumalauta aikuisille ihmiselle lässytetään kuin pikkulapselle, hyvä vielä jaksaa, annetaan itselemme aplodit!
Vierailija kirjoitti:
Ei tuo vaadi edes raskaushormoneja. Ei mennä edes ryhmäliikunta tunnille. : D Jumalauta aikuisille ihmiselle lässytetään kuin pikkulapselle, hyvä vielä jaksaa, annetaan itselemme aplodit!
Totuus on se, että naisia kohdellaan yhteiskunnassa eri tavalla kuin miehiä samasta syystä kuin lapsia ja henkisesti jälkeenjääneitä kohdellaan eri tavalla. Naiset ovat paradoksaalisesti itse ruokkineet juuri sitä, mitä he itse yrittävät kitkeä.#turvallinentila#ammattimarisijat#ammattiloukkaantujat
Tuohon nyt on tottunut. Mutta herranjestas sitä lässytystä mitä isälle tehdään?!
Siinä vaiheessa kun tulee ilmi että olet tulevan lapsen biologinen isä, aiot pitää töistä isyysvapaat, aiot olla synnytyksessä mukana ja elää ydinperhe-elämää kun lapsi syntyy, niin huh huh.
Jumankauta se on maailman luonnollisin asia, lapsen syntymä, eikä mikään maailman kahdeksas ihme!
M42, kolmen isä
Kyllä, naistenjutut ovat äärimmäisen ärsyttäviä. T. Nainen
Kaikki lässytys on ärsyttävää, kohdistuu se sitten keneen tahansa. Poikkeuksen tekevät söpöt eläinten pennut ja poikaset, niille kuuluukin lässyttää :D
Mä en koe että olisin hirveästi mihinkään lässyttämiseen törmännyt. Ekaa odotan itsekin. Joillakin kavereilla ehkä huomannu, että omat ei-niin-lässytysjutut esim. omasta vauvamahasta menee vähän yli, tai että odottaisivat minun puhuvan kaikesta lässytystyyliin. En ollu sellanen ennen raskautta ja en ole sellaiseksi muuttumassakaan.
Sen olen huomannut positiivisena asiana, että läheiset kyselee paljon enemmän minun voinnista ja kuulumisista kuin tavallisesti. Tietenkin kyselen sitten takaisin myös heidän kuulumisistaan. Tietysti tuo on ymmärrettävää, mutta samalla mietin, että eikö ihmissuhteet voisi yleensäkin olla enempi tällasia, että oltais oikeasti kiinnostuttu itselle tärkeistä ihmisistä. Ettei se rajoittuis pelkästään raskausaikaan.
No noi siirappijutut tyyliin kohta saat käärön syliin ym. on kyllä äklöttäviä.
Ah ihanaa, on meitä siis muitakin :D ja siis todellakin tuo ulottuu raskausjuttujen ylikin, ja samaa järkyttävää lässytystä tarjoillaan myös vanhuksille mitä olen vierestä nähnyt. Ja yksi isäkin kirjoitti ketjuun, ilmeisesti miehetkään eivät tuolta välty 😂 Jessus. Minä en käy ryhmäliikunnassa tai oikein missään, missä on joku ohjaaja, enkä muutenkaan ole paljon ollut tekemisissä minkään lässyttävän tahon kanssa, niin ei ole sietokykyä tai tottumusta ollenkaan. Tähän vielä nämä hormonit (jotka on tasoa niinku ois paha pms huonona päivänä kuukausia putkeen..) niin kyllä ottaa päähän :D Pitää oikein pinnistellä, etten käyttäydy kuten pikkulapsi, etten ala muuttua sopivaksi kohderyhmäksi :D ap
Vierailija kirjoitti:
Mä en koe että olisin hirveästi mihinkään lässyttämiseen törmännyt. Ekaa odotan itsekin. Joillakin kavereilla ehkä huomannu, että omat ei-niin-lässytysjutut esim. omasta vauvamahasta menee vähän yli, tai että odottaisivat minun puhuvan kaikesta lässytystyyliin. En ollu sellanen ennen raskautta ja en ole sellaiseksi muuttumassakaan.
Sen olen huomannut positiivisena asiana, että läheiset kyselee paljon enemmän minun voinnista ja kuulumisista kuin tavallisesti. Tietenkin kyselen sitten takaisin myös heidän kuulumisistaan. Tietysti tuo on ymmärrettävää, mutta samalla mietin, että eikö ihmissuhteet voisi yleensäkin olla enempi tällasia, että oltais oikeasti kiinnostuttu itselle tärkeistä ihmisistä. Ettei se rajoittuis pelkästään raskausaikaan.
Mulla on hyviä kokemuksia hoitohenkilökunnan puolelta, sieltä ei ole tullut lässytystä. Mutta äitini on lässyttäjä (ehkä inhosin sitä jo pienenä jo sain yliannostuksen silloin :D) ja tosiaan kaikki netin jutut tuntuu olevan lässytyksiä täynnä. Tai sellaista lempeää hömpylää ehkä enemmänkin, vihaan sitäkin, haluan raakoja faktoja selkeästi, ei tarvitse pumpuloida ja hemputtaa jotain kehotuksia.
Mutta olen ehkä muutenkin jotenkin räyhähenkinen ollut nyt, vaikutat lainaamani paljon rauhaisammalta. Kun mua siis vtutttaa tuokin, että kysellään minun vointia ja olotiloja. Kun ei ole ennen kiinnostanut, niin nyt kun maha on pystyssä niin kaikkia kiinnostaa. Mulla tulee fiilis, että olen nyt tärkeämpi, kun kannan vauvaa, ihan kuin olisin ollut mitätön kunnes nyt olen tämän suuren tehtävän äärellä. En tykkää ollenkaan, kohtelisivatpa niinku ennenkin.ap
Tuo on kyllä ehkä hirvein, kun iäkkäille lässytetään, nyt kun mietin. Ovat nähneet useimmat elämää aivan eri tasoisesti, kuin parikymppiset hoitajansa, ja sitten kohdellaan kuin kolmivuotiasta.. Lentokone laskeutuuuuu, suukki auki, puurolähetys tulossa huh.. (liioittelua)
Sepä just, tuntuu että jotenkin minun vointi on nyt raskaana tärkeämpää ja on aiemmin ollut merkityksetöntä, kun nyt kysellään tarkemmin. Siksi mietinkin, että olispa mukava kun kuulumisia kyseltäisiin myös muulloin eikä vain raskaana, olisi aina sellainen olo että on merkityksellinen. Mutta tämä menee jo vähän off-topic, pahoittelut siitä.
Vierailija kirjoitti:
Sepä just, tuntuu että jotenkin minun vointi on nyt raskaana tärkeämpää ja on aiemmin ollut merkityksetöntä, kun nyt kysellään tarkemmin. Siksi mietinkin, että olispa mukava kun kuulumisia kyseltäisiin myös muulloin eikä vain raskaana, olisi aina sellainen olo että on merkityksellinen. Mutta tämä menee jo vähän off-topic, pahoittelut siitä.
Yritän ottaa sun positiivisuudesta onkeeni! Minä käännän mielessäni että olen nyt muiden silmiin joku vauvantekoalusta ja kone mitä kannattaakin huoltaa, sinä mietit että oispa ihmiset aina niin kivoja :) Veikkaan että sinulla on yleisesti parempi olla. Ja itse tuohon asiaan, niin ota sinä tavaksi olla huomaavainen ja kiinnostuneempi läheisten voinnista ja asioista, luulisin että se alkaa kantaa hedelmää? :) ap
Luulin, että ketju ois kolmatta sivua menossa kun palaan :D mutta ehkä nuo ei ole kaikista niin ärsyttäviä.
Luojan kiitos neuvolassa on henkilökunta ollut asiallista ja mukavaa, eikä yhtään lässytystä! Ja tietenkin löytyy aina myös asiallista tietoa netistäkin.ap