Onko normaalia että 65-vuotiaat leikkii niin vannhuksia, että mitään ei voi enää tehdä?
Ei voi matkustaa, ei voi mennä minnekään koska ollaan niin vanhoja?
Kommentit (110)
Vierailija kirjoitti:
Huom. Millaisessa kunnossa ovat reippaasti alkoholia käyttävät 50- ja 60-vuotiaat?
Riippuu monesta asiasta, tuttavani isä joi vähintään pullon viiniä joka päivä yli 90 -vuotiaaksi, jolloin hän pääsi tai joutui hoivakotiin. Hän on nyt 95 - vuotias, ja ihan kohtuullisessa kunnossa, nukkuu tosin paljon. Ja 50- tai 60-vuotiaana hän oli tietysti töissä.
Ennen annettiin 50 v lle kokkokeppi eikä ollut vitsi edes.
Vierailija kirjoitti:
Mistäs moiseen tulokseen olet tullut. Olen 71 v, tänä vuonna 3 ulkomaanmatkaa takana ja toinen mokoma edessä. Kesän vietän kotisuomessa, jota olen heinäkuussa ystäväni kanssa kierrellyt autoillen yli 900 km verran. Eilen kotiuduin ja maanantaina taas lähden, tällä kertaa yksin, kun käy samalla sukuloimassa ja vähän fiiliksen sekä säiden mukaan siellä sun täällä ajelen ja leiriydyn sinne missä hyvältä näyttää. Vaikka ikää jo vähän on, ei se ole estänyt tekemisiä, päinvastoin. Olen muutenkin sosiaalinen ja tulen ihmisten kanssa hyvin toimeen. Pidän muutenkin huolta kunnostani ja 70 v lekurintarkastus näytti oikein hyvältä (uusin ajokorttini ja pidän vielä C kortin, siksi piti lekurissa käydä). Tänään olen nauttinut aurinkoisesta päivästä järven rannalla, jonne on kotoa 11 km matkaa. Tulin tänne kävellen ja kohta pakkaan reppuni ja kävelen kohti kotia, saunan lämmitän ja sitte voi vaikka hetken telkkua katsella ja samalla suunnitell
Mutta kannattaa muistaa, että varsinkin joillakin miespuolisilla voi 70 v ylitettyä elimistön rappeutuminen kiihtyä aika kovaan vauhtiin. 80 päiviä ei ehkä nähdä.
Isän saman ikäisistä parhaista ystävistä kukaan ei ole enää hengissä. Isä on 80.
Syy voi olla raha, jos ylimäräistä ei ole, ei siinä paljon matkustella eikä ostella.
Ainakin minä ja mun just 65 täyttänyt miesystävä vietetään aika menevää elämää. Reissataan kotimaassa, mutta 1-2 kertaa vuodessa käydään tekeen 2-3 viikon pyörähdys moottoripyörällä Euroopassa ja sen päälle lentäen 1-2 reissua.
Vierailija kirjoitti:
Loppujen lopuksi elämä on korvien välissä eikä ulkoisissa hötöissä.
Hyvä ettet kerrankaan sanonut että elämä on jalkojen välissä. Tällä palstalla se on niin liian usein.
Tauteja kuten hormonit kilpirauhanen diapetes kivut reuma hormonit aiheuttaa kipuja niiden puutos kuin huono ruoka. Karkit on vienyt hampaat tulehduksia tarvitaan antibioottia kuin verenpainelääkkeitä kuin huimaa kuin vasta selvitty koronasta kuin pakolaiset ja ryöstely harmittaa . Monelta varastettu arkitarvikkeita kuten leivän paahdin tai pesukone. Imuri. Samoja ne varastaa asunnoista kuin kaupoista. Samat jengit. Lääkäreihin on jonot ja yksityisiin ei varaa. Tekohampaat maksaa kuin lääkkeet ja liikkuminen voi sattua jos selkäkipuja . Pienet tulot niin ei voi käydä missään ja hyvä kun saa ostettua ruokaa. Ei osata nettiä eikä hakea kelatukia kuin sossuja tai mitään avustusruokia. Eivät edes tiedä niistä. Ne on nuorten juttuja. Tuttavia on kuollut on sukulaisia kuollut joutuu suremaan heitä ja hautajaisiin pääseminen on vaikeaa. Monilla on leikattu lonkka ja kipuja siinä kuin syö särkylääkettä. Kuin ei pysty liikkumaan hyvin kävelykeppi tai rollaattori. Voi olla tekonivel ja tekojalka. Voi olla suonikohjut leikattu kipeät. Saattaa olla taloushuolet kuin kuntoutus menossa fysiatrilla tai vanhat luut kipuilee. Monen pojan ongelma vanhana on nuorena katkennut jalka tai käsi ne vaivaa sitten. On laitettu nauloja luihin. Verenluovuttajat voi saada likaisesta neulasta sepsikseen myrkytyksen . Siihen voi kuolla. Moni makaa sairaalassa turhaan kun voisi parantua antibiooteilla penisilliinillä. Verenpaine potilaille hukutetaan KAHVIA COLAA !!!!!!!!! HALOO.
Kiinalaiset kun kuolee vaikka on ginseng ja chengeng ja jogurtti . Akupunktio. Silti. Thait kuolee vaikka on aurinkoa ja vitamiinia. Kaikki kuolee vaikka olisi mitä. Silti olotilaa voi parantaa lääkkeillä ja vitamiineilla. Elin siirron saaneet kuolee myös kuitenkin joten ahneus ei kannata sittenkään. Riittää kun pärjää ja saa hetken nähdä tätä maapalloa. Kaikki kuitenkin elää vain hetken vaikka 100 vuotta sekin on lyhyt aika.
Vierailija kirjoitti:
Tauteja kuten hormonit kilpirauhanen diapetes kivut reuma hormonit aiheuttaa kipuja niiden puutos kuin huono ruoka. Karkit on vienyt hampaat tulehduksia tarvitaan antibioottia kuin verenpainelääkkeitä kuin huimaa kuin vasta selvitty koronasta kuin pakolaiset ja ryöstely harmittaa . Monelta varastettu arkitarvikkeita kuten leivän paahdin tai pesukone. Imuri. Samoja ne varastaa asunnoista kuin kaupoista. Samat jengit. Lääkäreihin on jonot ja yksityisiin ei varaa. Tekohampaat maksaa kuin lääkkeet ja liikkuminen voi sattua jos selkäkipuja . Pienet tulot niin ei voi käydä missään ja hyvä kun saa ostettua ruokaa. Ei osata nettiä eikä hakea kelatukia kuin sossuja tai mitään avustusruokia. Eivät edes tiedä niistä. Ne on nuorten juttuja. Tuttavia on kuollut on sukulaisia kuollut joutuu suremaan heitä ja hautajaisiin pääseminen on vaikeaa. Monilla on leikattu lonkka ja kipuja siinä kuin syö särkylääkettä. Kuin ei pysty liikkumaan hyvin kävelykeppi tai rollaatt
Ja höpön höpön. Kuinka monella 65-vuotiaalla on nykyään ylipäätään noita vaivoja, tai jos on, niin ilman hoitoa? Tekohampaita? Ei osata nettiä?
Vierailija kirjoitti:
Tauteja kuten hormonit kilpirauhanen diapetes kivut reuma hormonit aiheuttaa kipuja niiden puutos kuin huono ruoka. Karkit on vienyt hampaat tulehduksia tarvitaan antibioottia kuin verenpainelääkkeitä kuin huimaa kuin vasta selvitty koronasta kuin pakolaiset ja ryöstely harmittaa . Monelta varastettu arkitarvikkeita kuten leivän paahdin tai pesukone. Imuri. Samoja ne varastaa asunnoista kuin kaupoista. Samat jengit. Lääkäreihin on jonot ja yksityisiin ei varaa. Tekohampaat maksaa kuin lääkkeet ja liikkuminen voi sattua jos selkäkipuja . Pienet tulot niin ei voi käydä missään ja hyvä kun saa ostettua ruokaa. Ei osata nettiä eikä hakea kelatukia kuin sossuja tai mitään avustusruokia. Eivät edes tiedä niistä. Ne on nuorten juttuja. Tuttavia on kuollut on sukulaisia kuollut joutuu suremaan heitä ja hautajaisiin pääseminen on vaikeaa. Monilla on leikattu lonkka ja kipuja siinä kuin syö särkylääkettä. Kuin ei pysty liikkumaan hyvin kävelykeppi tai rollaatt
Arkitavaroita varastettu??
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jotkut suorittavat eläkepäivänsäkin kuin duracellpuput.
Eihän kaikki ole tuossa iässä vielä edes eläkkeellä.
Juuri nyt moni 65 v. on. Olen syntynyt -66 ja normieläkeikä oli muistaakseni noin 66 v.
Olen syntynyt 49 ja eläkeikäni oli 65 v.
Äitini oli syntynyt -41 ja hänen normaali eläkeikänsä oli 58 v.
Virallinen eläkeikä on ollut 65 vuotta. Ennen oli paljon ammattikohtaisia eläkeikiä muillakin kuin sotilailla. Isäni oli valtion virkamies, eläkeikä 63, äitini oli sairaanhoitaja, eläkeikä 58. Molemmat jäivät eläkkeelle 1990-luvulla. Yksi kaveri jäi erityisopettajana eläkkeelle 55-vuotiaana ja tämä taisi olla reilusti 2000-luvun puolella jne. Valtio yksityisti toimintojaan 1990- luvun alussa, virkamiehiä jäi lakkautuspalkalle alle 60-vuotiaina, Kuraportaan miehiä jäi tällöin työttömiksi ja jos oli 52 ja risat, sai ansiosidonnaista työttömyyseläkkeelle 55-vuotiaaksi.
Eläkelait muuttuu koko ajan niin radikaalisti, että keskiverto 65-v joutuu vielä tekemään töitä monta vuotta. Ei siinä sitten ehdi muuta kuin tosiaan käydä töissä sata lasissa ja kuitenkin tulevat eläkkeet leikkaantuu. Jos ei ole aikaisempia säästöjä, niin joutuu olla duunissa hautaan saakka. Kolmekymppiset huom, kannattaaa viimeistään nyt alkaa säästämään...
,
Vierailija kirjoitti:
Huom. Millaisessa kunnossa ovat reippaasti alkoholia käyttävät 50- ja 60-vuotiaat?
Yksilökohtaista. Setäni kuoli 60-vuotiaana. Yleensä vanhat juopot kuolevat kuuskymppisinä. Sitten on poikkeuksia. Isäni ryyppäsi paljon noin 70-kymppiseksi ja lopetti kokonaan alle 75-vuotiaana. Nyt on 93, asuu itsekseen ja hoitaa asiansa. Näkö ja kuulo ovat heikentyneet.
Minä olen vasta 55 ja joutaisin kyllä jo pois. Olen kokenut hienot ravintolat, matkat kaukomaille, kaikenlaisia harrastuksia, juhlia. Tuntuu, että kaikki tuollainen on loppujen lopuksi ihan yhdentekevää. Sillä hetkellä voi tuntua kivalta, mutta mitään pysyvää mielihyvää ei elämyksistä minulle jää. Kun tajusi, että esim. matkailu tuottaa vain hetkellistä iloa, niin eipä enää kauheasti kiinnosta reissata. Varsinkaan lentäen, mikä on nykyään ihan kauheaa jonosta jonoon sähläämistä.
Vierailija kirjoitti:
Ei ole normaalia, on vielä nuori. Nykyään ihmiset alkaa elää sataan ja ylikin.
Tunnen todella paljon ihmisiä, yksikään ei ole elänyt yli satavuotiaaksi. Äärimmäisen harva edes 90-vuotiaaksi.
Suomalaisten odotuselinikäkin on laskusuunnassa.
Toki kansantalouden kannalta on järkevää uskotella ihmisille, että käytte nyt 75-vuotiaaksi töissä ja sitten jäätte eläkkeelle, ja nauretaan partaan kun valtaosa ihmisistä kuolee ennen eläkeikää. Eläkkeitä ei tarvitsekaan maksaa juuri kenellekään, ja ihmisen koko elämä kuluu raataen oravanpyörässä.
Vierailija kirjoitti:
Ei ole normaalia. Jäin pois töistä muutama kk sitten, olin vuoden ylimääräistä. Nyt on niin hemmetin kiire, ettei vauhdissa pysy. Pari kk ollut yhteensä ulkomailla tämän vuoden puolella. Kesä sukulaisten mökiltä toiselle (kutsuttuna). Lastenlasten hoitoa ja yhdet häät. Pihahommia, terassikutsuja, fillarointia...
Tuosta mä haaveilen, tuohon tähtään. Olen aloittanut suunnittelun hyvissä ajoin. Nyt 52,5v.
Vierailija kirjoitti:
Minä olen vasta 55 ja joutaisin kyllä jo pois. Olen kokenut hienot ravintolat, matkat kaukomaille, kaikenlaisia harrastuksia, juhlia. Tuntuu, että kaikki tuollainen on loppujen lopuksi ihan yhdentekevää. Sillä hetkellä voi tuntua kivalta, mutta mitään pysyvää mielihyvää ei elämyksistä minulle jää. Kun tajusi, että esim. matkailu tuottaa vain hetkellistä iloa, niin eipä enää kauheasti kiinnosta reissata. Varsinkaan lentäen, mikä on nykyään ihan kauheaa jonosta jonoon sähläämistä.
Opettele nauttimaan pienistä ja hitaista asioista.
Minulla on päällepäin näkymätön sairaus jonka vuoksi en ole koskaan nauttinut matkustamisesta. Edes läheisistä eivät kaikki usko asiaa, vaikka tilanteeni on aina ollut tämä. Sitä mikä ei näy ei uskota.
Vierailija kirjoitti:
On surullista, kun noin ruvetaan elämään ja ajattelemaan. Tunnen tällaisia ihmisiä myös.
Depressiivisyyttä.
Mun äiti heittäytyi kuolinvuoteelle 60-vuotiaana päästyään eläkkeelle, vetäytyi harrastuksista ja alkoi valittaa yksinäisyyttä 🤨
Ja kuolikin sitten heti 25 vuotta myöhemmin. Se teki itselleen krempoistaan identiteetin.
Itse oon nyt 60 enkä millään lailla vanha. Aion elää täysillä kunnes kuolema pysäyttää.
Maailma on muuttunut viime aikoina niin nopeasti. Nelikymppinen on jo kasvatettu menneen maailman aikaan eikä siksi tunne olevansa oikeassa ajassa?