Miksi suomalaiset eivät ajattele mahdollisuutta opiskella ruotsin kieltä lahjana, joka on heille suotu?
Kyse on Ruotsin meille suomasta lahjasta. Miksi et tunne kiitollisuutta? Ruotsin kieli avaa tutkitusti ovia. Se on riemun ja ymmärryksen kieli. På rungande svenska!
Kommentit (110)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ruotsalainen kolonialismi on yksi Suomen pahimmista vitsauksista, mistä ei vieläkään ole päästy eroon. Suomessa on edelleen rotuerotellut koulut, ja ruotsalaisten nepotismi ja korruptio voi hyvin, tästä hyvänä esimerkinä Oliver Stubbin tapaus.
Vuonna 1809 tapahtui yksi suomalaisten onnellisimmista hetkistä, kun rạsistiruotsalaisista päästiin eroon, mutta maahan jäi edelleen pieni ruotsalaisvähemmistö harrastamaan kieliterrorismiaan.
On vain fakta, että ruotsalaisten heikentyessä suomalaisten olot ovat aina parantuneet. Kolonialistinen pakkoruotsi hävitetään pois ja se on vain ajan kysymys.
Joo. Venäjä olikin parannus
Miksihän historioitsijat kuitenkin sanovat että v. 1809 alkoi Suomen kultainen vuosisata? Vasta pakkovenäläistäminen 1900- alusta pilasi sen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä olen kyllä siitä kiitollinen. Ymmärrän norjaakin sen pohjalta hyvin.
Et ymmärrä
Alatko vittuilemaan mulle?
Ai sä ootki homo.
Okei.
🤣
Onko sulla jotain homoja vastaan?
Mulla on!
-muslimi
Okei. Alhamdulillah. Onko sulla jotain Ruotsia vastaan?
On.
-muslimi
Aika jännä.
- hindu
Ei ruotsia voi opetella kun rupee heti ho mot taan, ja tuntuun että jotain pian luiskahtaa peppuun. ja siten soi biisi taustalla koko ajan voimistuen kun antti tuisku pääsee bukkake hommiin. ja silmissä vilisee nahka asuihin pukeutuneita homp pelimiehiä. ja siten tulee vielä vitsi kuiskuttaan korvaan siinä on naiset tiellä kun ,ruvetaan kunnolla köyriin ei ei ei olen hetero ja sellaisena pysyn.🤪🤪
Opiskelen mieluummin KANSAINVÄLISIÄ kieliä. Jollain paskamongerrusruotsilla ei tee mitään
Vierailija kirjoitti:
Olisin halunnut mieluummin opiskella koulussa vaikka sitä norjaakin. Olisi oikeasti käyttökelpoinen työllistymisen kannalta, norja on nouseva rikas valtio, ruotsi taas taantuva ja jo vaarallinen kalifaatti.Ymmärtäisin kyllä ruotsiakin sen norjan pohjalta sitten jonkin verran ja motivaatio olisi ollut parempi kun hyötyjä ja vapaaehtoinen valinta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pakkoruotsin tilalla voisi olla yhden vuoden pakollinen kurssi "skandinaaviset kielet", jossa tutustuttaisiin ruotsiin, norjaan ja tanskaan. Sen jälkeen voisi halutessaan jatkaa valinnaisilla kursseilla.
Mutta yritä nyt hitto ymmärtää et Suomi ei kuulu Skandinaviaan!
Niinpä. Kuuluu ennemmin baltiaan, nykyisin myös elintasoltaan tosin vaarassa tippua nopeasti niidenkin hännille. Valitettavasti. Surkeat ja mitään osaamattomat broilerpäättäjät ajavat vain pienen sidosryhmänsä etua niskat punaisina. Toivotonta.
Kävin itse mukautetun peruskoulun (EMU) erityiskoulussa ja meillä ruotsi oli pakollinen vain seiskaluokalla. Kasilla ja ysillä vapaavalintainen ja itse en sitä ottanut.
Nyt mietin, että mentiinkö tuossa ihan Suomen lakien mukaan? 😳 Onko tavallistakin että erityisoppilaille ruotsin kieli ei ole pakollinen?
Minulle ruotsin kielen oppimisesta ja opiskelusta on ollut vain hyötyä. Mm. kesätöihin Tukholmaan pääsi helposti ja hyvällä liksalla, sai vielä asua sukulaisten luona. Valtiolla sai kielilisän, kun suoritti ns. pienen kielikokeen, joka oli tosi helppo. Lisäksi lähdin pidemmäksikin aikaa töihin Tukholmaan, kun täältä ei töitä löytynyt. Viimeksi pyytäessäni em. paikasta työtodistusta (oma alkuperäinen hävisi muutossa), minua pyydettiin tulemaan takaisin töihin... (Syynä mm. se, ettei paikallisia työ kiinnosta ja erinäisillä muilla ei kielitaitoa riittävästi ole).
Suosittelen - töitä on edelleen runsaasti tarjolla esim. sote-alalla ja siihen löyhästi liittyvillä aloilla, asuntokin järjestyy tarvittaessa melko monen työnantajan kautta.
Miksi suomessa asuvat ruotsinkieliset eivät ajattele suomen kieltä lahjana, joka on heille suotu?
Huomaa taas selkeästi Sanoman linjan kun tällaiset sadistiset ja pilkalliset ketjut jäävät elämään moneksi päiväksi kun taas pakkoruotsia ja ruotsinkielisten erioikeuksia arvostelevat ketjut ja viestit katoavat minuuteissa, ja niin varmaan tämäkin kommenttini.
Vierailija kirjoitti:
Opiskelen mieluummin KANSAINVÄLISIÄ kieliä. Jollain paskamongerrusruotsilla ei tee mitään
TODELLISET ruotsalaiset ovat aina ihan ihmeissään kun kuulevat, että Suomessa pakotetaan opiskelemaan ruotsia. Eivät käsitä minkä takia heidän pientä syrjäistä kieltä opiskellaan vieraassa maassa. Niinpä
Minusta on ollut hyvä osata Ruotsia, vaikka asun umpisuomenkieleisellä alueella. Olen matkustanut Pohjoismaissa, ja suomenruotsilla pärjännyt aina. Ylläpidän kielitaitoa mm lukemalla kirjoja ja lehtiä ruotsiksi ja kuuntelemalla ohjelmia ruotsiksi.
Presidentti Stubbin poika ei ilmeisesti osaa suomea kuin heikosti, vaikka on asunut suurimman osan elämästään Suomessa. Isä on puhunut hänen kanssaan ruotsia ja äiti englantia, ja hän on ilmeisesti käynyt kansainvälisiä kouluja. Mitä siihen sanotte?
Vierailija kirjoitti:
Presidentti Stubbin poika ei ilmeisesti osaa suomea kuin heikosti, vaikka on asunut suurimman osan elämästään Suomessa. Isä on puhunut hänen kanssaan ruotsia ja äiti englantia, ja hän on ilmeisesti käynyt kansainvälisiä kouluja. Mitä siihen sanotte?
Mihin hän suomea tarvitsisi, kun selvästikin haluaa asua ulkomailla?
Ruotsi on niin helppo kieli oppia moneen muuhun kieleen verrattuna että ei tuosta nyt luulisi kohtuuttomasti vaivaa olevan. Nykyään vaan nuoret ihmiset ei halua oppia mitään, ei omaa äidinkieltäkään kunnolla tai matematiikkaa kun kaikki on muka turhaa paskaa.
Mielummin olisin lahjan ottanut vastaan vaikka espanjan muodossa.
Harvempi maa maailmassa kun puhuu ruotsia. Ja vielä harvempi sitä muumiruotsia, mitä meille opetetaan ja jota ihmiset Ruotsissa eivät edes ymmärrä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen 32 vuotias enkä ole vielä eläessäni tarvinnut ruotsia kertaakaan, ei edes tilannetta josta olisi ollut apua. Miksi olisin kiitollinen kaikesta tuhlatusta ajasta kun mitään ei edes jäänyt mieleen koska ei kiinnosta tämä turha kieli?
Ajattele kaikkia niitä ovia, joita ruotsin kieli avaa ja pyörryt.
AP
Utedassin ovi kun avautuu kielitaitoni takia, niin pyörryn onnesta.
Vierailija kirjoitti:
Minäkin ymmärrän viron kieltä pelkällä suomen kielen taidoillani.
-hu-r-rit ja so-m.put v,.i-t,.uu.n täältä
Mutta yritä nyt hitto ymmärtää et Suomi ei kuulu Skandinaviaan!