Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miksi suomalaiset eivät ajattele mahdollisuutta opiskella ruotsin kieltä lahjana, joka on heille suotu?

Vierailija
22.07.2025 |

Kyse on Ruotsin meille suomasta lahjasta. Miksi et tunne kiitollisuutta? Ruotsin kieli avaa tutkitusti ovia. Se on riemun ja ymmärryksen kieli. På rungande svenska! 

Kommentit (110)

Vierailija
21/110 |
22.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tänne 1100-luvulla tulleiden ryöstäjien, raiskaajien ja murhaajien kieli on lahja joka pitäisi palauttaa takaisin Ruotsiin.

Vierailija
22/110 |
22.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä tuo runggade tarkoittaa 🙄 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/110 |
22.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pidän ruotsin kielestä, olen päntännyt sitä ilokseni, toivon että joskus saan käyttää sitä oikeasti. Missä voisi tutustua  suomenruotsalaisiin miehiin? 

Vierailija
24/110 |
22.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muukalaisviha johtuu osittain yhteisen kielen puuttumisesta. Siksi kielien määrää pitäisi pyrkiä vähentämään. Olisin valmis luopumaan jopa suomen kielestäkin, jos englannista tehtäisiin planeettamme virallinen kieli. Sitä kun puhutaan jo valmiiksi eniten mandariinikiinan lisäksi. 

Vierailija
25/110 |
22.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen 32 vuotias enkä ole vielä eläessäni tarvinnut ruotsia kertaakaan, ei edes tilannetta josta olisi ollut apua. Miksi olisin kiitollinen kaikesta tuhlatusta ajasta kun mitään ei edes jäänyt mieleen koska ei kiinnosta tämä turha kieli?

Ajattele kaikkia niitä ovia, joita ruotsin kieli avaa ja pyörryt.

AP

Et ilmeisesti ole käynyt Ruotsia pidemmällä kun muuten tietäisit ettei sitä puhuta muualla. Tee joku päivä matka vaikka Ranskaan ja yritä tulla toimeen ruotsin kielellä. Älä pyörry sitten🤣

Vierailija
26/110 |
22.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tehdään siitä vapaaehtoista niin nähdään kuinka suurena mahdollisuutena sitä pidetään.

Ei pakkoa tarvita jos se on niin upeaa.

Vierailija
27/110 |
22.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä on koulussa pakkoäidinkieli, pakkomusiikki, pakkoliikunta, pakkokotitaloustunnit, pakkojokumuuulkomaankieli...

Mutta pakkoruotsin kanssa on ainoastaan ongelma.

Miksi?

Oletko hiukan yksinkertainen? Vai trolli RKP:n puoluetoimistolta?

Älä vastaa kysymykseen kysymyksellä.

Valtavasti alapeukkua ja vänkkäämistä, mutta kukaan ei vastaa alkuperäiseen kysymykseen?

Vierailija
28/110 |
22.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska, lahjan vastaanottamisesta voi aina kieltäytyä.

Vierailija
29/110 |
22.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

eikö sielä ruotsissa nykyään pärjää ihan arabiallakin ?

Haaparannan Ikeassa puhuvat ainakin sujuvaa englantia. Ei tietoakaan rallienglannista.

Vierailija
30/110 |
22.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä olen kyllä siitä kiitollinen. Ymmärrän norjaakin sen pohjalta hyvin.

Et ymmärrä

Vierailija
31/110 |
22.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä on koulussa pakkoäidinkieli, pakkomusiikki, pakkoliikunta, pakkokotitaloustunnit, pakkojokumuuulkomaankieli...

Miksi?

Sitä sanotaan asenneongelmaksi. 

Vierailija
32/110 |
22.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi?

Mihin tarvitsen sitä ? En mihinkään. Ruotsalaisten kanssa  puhun englantia. Järkevämpää opiskella vaikka saksaa, tai espanjaa englannin ohella

Ruotsinkieli on  jäänne menneisyydestä

Vierailija
33/110 |
22.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tehdään siitä vapaaehtoista niin nähdään kuinka suurena mahdollisuutena sitä pidetään.

Ei pakkoa tarvita jos se on niin upeaa.

Vapaaehtoisuus ei riitä vaan pitää poistaa myös kielitaitovaatimukset, virkamiesruotsit jne.

Vierailija
34/110 |
22.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osaan ruotsia syntymä lahjana. Ikinä siis ikinä en ole hyötynyt tuosta kielestä tipan tippaa. Viimeksi kun olin Tukholmassa jouduin puhumaan 2 tarjoilijalle englantia. Koska he eivät osanneet ruotsia.

Vierailija
35/110 |
22.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen 32 vuotias enkä ole vielä eläessäni tarvinnut ruotsia kertaakaan, ei edes tilannetta josta olisi ollut apua. Miksi olisin kiitollinen kaikesta tuhlatusta ajasta kun mitään ei edes jäänyt mieleen koska ei kiinnosta tämä turha kieli?

Mä olen jo 45v, enkä koskaan ole tarvinnut integraali tai matriisilaskentaa, vaikka sitä koulussa opetettiin.

Vierailija
36/110 |
22.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kielen oppiminen vaatii kovaa työntekoa etenkin kotona. Nykylapset eivät jaksa päntätä ja siksi kovankin keskiarvon lukioihin tulee opiskelijoita, jotka eivät osaa edes perusasioita. Subjekti, predikaatti, objekti, verbi, substantiivi, adjektiivi jne. ovat ihan vieraita käsitteitä. Ei ole opittu tekemään työtä ja näkemään vaivaa oppimisen eteen. Toki 10% yhä menestyy Pisassa, mutta se on harmillisen pieni määrä. 

Mun mielestä kielten opetuksessa ongelma taas on siinä, että sillä ei ole väliä ymmärrätkö tai osaatko puhua vierasta kieltä, vaan tärkeintä on tietää adjektiivin attribuutti ja verbin predikatiivin possessiopronominin sijamuoto kolmannessa konjugaatiossa, jos kyseessä on epäsäännöllisen substantiivien säännöllinen muoto.

Sitten ihmetellään miksi nuoret vihaavat kielten opiskelua kun tunneilla tivataan että "mikä on tuon äskeisen lauseen

Nuo asiat olisi pitänyt oppia jo alakoulussa. Aikaa menee valtavien osaamisaukkojen tilkitsemiseen. Et itsekään jaksaisi kuunnella virheitä vilistävää suomea. Tottakai kielioppikin on opittava. Puhumista harjoitellaan myös. Nuoret vihaavat työn tekemistä. Ovat sinnikkyydessä hännillä kansainvälisessä vertailussa. Ei ollut tällaista 2000-luvun alussa. Silloin oli halu oppia.

Vierailija
37/110 |
22.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi ahvenanmaalaiset poistivat pakkosuomen kaikista kouluistaan, vaikka kaksikielisyys on rikkaus eikä kielen opiskelu ole mistään pois? Ja hei, onhan pakkomatematiikkakin!

Vierailija
38/110 |
22.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hvat er manna þat mér ókunnra,

er mér hefir aukit erfitt sinni?

Var ek snivin snævi ok slegin regni

ok drifin döggu, dauð var ek lengi.

Vierailija
39/110 |
22.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Osaan ruotsia syntymä lahjana. Ikinä siis ikinä en ole hyötynyt tuosta kielestä tipan tippaa. Viimeksi kun olin Tukholmassa jouduin puhumaan 2 tarjoilijalle englantia. Koska he eivät osanneet ruotsia.

Suomessa opetettava suomenruotsi on myöskin sellaista muinaismongerrusta että sitä ei Ruotsissa muutenkaan ymmärretä. Turha kieli.

Vierailija
40/110 |
22.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä olen jo 45v, enkä koskaan ole tarvinnut integraali tai matriisilaskentaa, vaikka sitä koulussa opetettiin.

Olen pahoillani että olet kehitysvammainen.