Miksi suomalaiset eivät ajattele mahdollisuutta opiskella ruotsin kieltä lahjana, joka on heille suotu?
Kyse on Ruotsin meille suomasta lahjasta. Miksi et tunne kiitollisuutta? Ruotsin kieli avaa tutkitusti ovia. Se on riemun ja ymmärryksen kieli. På rungande svenska!
Kommentit (110)
Moni suomenkielinen suhtautuu Ruotsiin ja ruotsinkieleen käsittämättömän vihamielisesti. Esimerkiksi ajatus siitä, että ruotsalaiset ovat homoseksuaaleja sitä myöten myös kaikki ruotsia puhuvat ovat homoseksuaaleja on sellainen argumentti, että sen varmasti myös jokainen näin ajatteleva ymmärtää olevan lapsellinen ja täyttä fiktiota, mutta jostain syystä kuitenkin sitä pitää hokea kaikkialla.
Koska mieluummin olisin käyttänyt senkin ajan ,jonkun muun isomman kielen opiskeluun. Esimerkiksi ranska. Olisi voinut kouluvuosina opiskella englantia,saksaa ja ranskaa samanaikaisesti.Opiskelin kotona viittomakieltä äitini huononevan kuulon vuoksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä on koulussa pakkoäidinkieli, pakkomusiikki, pakkoliikunta, pakkokotitaloustunnit, pakkojokumuuulkomaankieli...
Mutta pakkoruotsin kanssa on ainoastaan ongelma.
Miksi?
Kerrotko miksi opetella isäntämaan kieltä joka sorti ja raiskasi Suomea 200 vuotta sitten?
Ja höpön löpön. Me olemme Itä-Ruotsi aina.
Ruotsin kieli on hauska kieli, helppo oppia ja looginenkin. Mutta suomenruotsi ei kiinnosta, se on ikävä muunnos iloisesta ja laulavasta riikinruotsista. Nimenomaan tämä: moni suomalainen haluaa osata, puhua ja ymmärtää ruotsia tyyliin a la Martin Beck.
Sitä joskus ihmetellyt, miksi Beckissä esiintyneet suomalaisnäyttelijät eivät vaivaudu muuntamaan puhettaan riikinruotsiksi. Ei luulisi olevan ylivoimainen tehtävä, kun siihen pystyy oikealla harjoittelulla suomenkielinenkin. Koulujen kielen opetuksessa pitäisi panostaa alusta alkaen puhumaan ja ääntämään ruotsia oikein, kuten naapurimaassamme.
Vierailija kirjoitti:
Moni suomenkielinen suhtautuu Ruotsiin ja ruotsinkieleen käsittämättömän vihamielisesti. Esimerkiksi ajatus siitä, että ruotsalaiset ovat homoseksuaaleja sitä myöten myös kaikki ruotsia puhuvat ovat homoseksuaaleja on sellainen argumentti, että sen varmasti myös jokainen näin ajatteleva ymmärtää olevan lapsellinen ja täyttä fiktiota, mutta jostain syystä kuitenkin sitä pitää hokea kaikkialla.
Kirjoitit itse nuo typerät homotteluviestit että saat kirjoittaa tämän säälittävän uhriutumisen.
Noloa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kirjoitit itse nuo typerät homotteluviestit että saat kirjoittaa tämän säälittävän uhriutumisen.
Noloa.
Ja HÖPSISTÄ.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä olen kyllä siitä kiitollinen. Ymmärrän norjaakin sen pohjalta hyvin.
Et ymmärrä
Alatko vittuilemaan mulle?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Et ymmärrä
Ai sä ootki homo.
Okei.
🤣
Vierailija kirjoitti:
Muukalaisviha johtuu osittain yhteisen kielen puuttumisesta. Siksi kielien määrää pitäisi pyrkiä vähentämään. Olisin valmis luopumaan jopa suomen kielestäkin, jos englannista tehtäisiin planeettamme virallinen kieli. Sitä kun puhutaan jo valmiiksi eniten mandariinikiinan lisäksi.
En olisi uskonut, että henkisiä esperantisteja löytyy vielä 2020-luvulla!
Liekö sukua näille "jos kokeiltaisiin kommunismiä"-toiveikkaille?
Ei se ole lahja tai mahdollisuus, jos sitä on pakko oppia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Et ymmärrä
Alan.
Ketään ei kiinnosta opetella maavarkaiden kieltä. Pakkoruotsissa on kyse samasta kolonialismista ja suomalaisten pakkoruotsalaistamisesta , mitä on harrastettu jo satoja vuosia.
Osallistuisin heti ruotsin kielen ylläpidon aikuiskurssille jos valtio sellaisen ilmaiseksi tarjoaisi.
Vierailija kirjoitti:
ruotsia puhuva=mulkku
Ei näin ilkeesti saa sanoa. Turhake on paljon osuvampi.
Tää on mielenkiintoista minkälaista hallaa ihmiset on valmiita tekemään itselleen jonkun opitun asenteen takia. Pahimmillaan vielä välitetty sama lapsille ja näin vaikutettu heidän mahdollisuuksiinsa. Ruotsi on kieli siinä missä esim. englantikin. Ei siihen sen kummempaa tunnetta kannata ladata. Ja kyllähän se pakko englantikin ihan yhtälailla on kouluissa tai jokin muu kieli. Kaikki joutuvat valitsemaan jonkin A-kielen. Ja halutessaan vielä muita kieliä.
Mutta ruotsia osaaville avautuu mahdollisuuksia niin Suomessa, kuin myös muissa Pohjoismaissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä on koulussa pakkoäidinkieli, pakkomusiikki, pakkoliikunta, pakkokotitaloustunnit, pakkojokumuuulkomaankieli...
Mutta pakkoruotsin kanssa on ainoastaan ongelma.
Miksi?
Kerrotko miksi opetella isäntämaan kieltä joka sorti ja raiskasi Suomea 200 vuotta sitten?
Maailma on 200 vuodessa muuttunut aika paljon. Ehkä olisi jo aika tuuletella näitä ummehtuneita asenteita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Et ymmärrä
Ai sä ootki homo.
Okei.
🤣
Onko sulla jotain homoja vastaan?
Koska Suomessa opetetaan suomenruotsia. Sen päähyöty lienee se että voi mennä Ruotsiin puhumaan jos haluaa saada selkäänsä.