Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miksi suomalaiset eivät ajattele mahdollisuutta opiskella ruotsin kieltä lahjana, joka on heille suotu?

Vierailija
22.07.2025 |

Kyse on Ruotsin meille suomasta lahjasta. Miksi et tunne kiitollisuutta? Ruotsin kieli avaa tutkitusti ovia. Se on riemun ja ymmärryksen kieli. På rungande svenska! 

Kommentit (110)

Vierailija
61/110 |
22.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hoidapa, ap, ensin tuo ylimielisyytesi, ja tule sitten vasta keikaroimaan palstalle.

Vierailija
62/110 |
22.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä olen kyllä siitä kiitollinen. Ymmärrän norjaakin sen pohjalta hyvin.

Et ymmärrä

Alatko vittuilemaan mulle?

Alan.

Okei?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/110 |
22.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mukavitsikkäästä otsikosta huolimatta olen tyytyväinen, että osaan ruotsia muiden kielten lisäksi. Totta kai ihan jokainen osattu kieli avaa ovia ja lisää ymmärrystä. Tätä on kyllä ihan turha yrittää selittää kielten vihaajille.  Jos kuulen tai luen ko. kieltä, onhan se ihan eri asia, kun ymmärtää, kuin jos kieli näyttäisi joltain hieroglyfikasalta tai kuulostaisi käsittämättömältä. Kaikki kielet minulle pelkkää plussaa, niistä on ollut pelkkää iloa ja hyötyä.  Kielten vihaajat paljastavat vain omat rajoittuneet asenteensa. Ja ai niin, en kannata pakkoruotsia. 

Vierailija
64/110 |
22.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä on koulussa pakkoäidinkieli, pakkomusiikki, pakkoliikunta, pakkokotitaloustunnit, pakkojokumuuulkomaankieli...

Mutta pakkoruotsin kanssa on ainoastaan ongelma.

Miksi?

Kerrotko miksi opetella isäntämaan kieltä joka sorti ja raiskasi Suomea 200 vuotta sitten?

Maailma on 200 vuodessa muuttunut aika paljon. Ehkä olisi jo aika tuuletella näitä ummehtuneita asenteita.

Tämä!

ruotsia puhuvat pitäisi karkottaa.

Vierailija
65/110 |
22.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Et ymmärrä

Ai sä ootki homo. 

Okei.

🤣

Onko sulla jotain homoja vastaan?  

Mulla on!

-muslimi

Vierailija
66/110 |
22.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ruotsalainen kolonialismi on yksi Suomen pahimmista vitsauksista, mistä ei vieläkään ole päästy eroon. Suomessa on edelleen rotuerotellut koulut, ja ruotsalaisten nepotismi ja korruptio voi hyvin, tästä hyvänä esimerkinä Oliver Stubbin tapaus.

Vuonna 1809 tapahtui yksi suomalaisten onnellisimmista hetkistä, kun rạsistiruotsalaisista päästiin eroon, mutta maahan jäi edelleen pieni ruotsalaisvähemmistö harrastamaan kieliterrorismiaan.

On vain fakta, että ruotsalaisten heikentyessä suomalaisten olot ovat  aina parantuneet. Kolonialistinen pakkoruotsi hävitetään pois ja se on vain ajan kysymys.

Vierailija
67/110 |
22.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomessa opitulla ruotsilla ei tee mitään Ruotsissa kun ihmiset eivät sitä ymmärrä.

Vierailija
68/110 |
22.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Menepä sama sanomaan suomenkielestä Ahvenanmaalla. :D 

Miksi suomenkieli ei ole lahja, rikkautta tai mahdollisuus, kun kyse on Suomesta?

Vierailija
69/110 |
22.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Ruotsi on kieli siinä missä esim. englantikin. Ei siihen sen kummempaa tunnetta kannata ladata. Ja kyllähän se pakko englantikin ihan yhtälailla on kouluissa tai jokin muu kieli. Kaikki joutuvat valitsemaan jonkin A-kielen. Ja halutessaan vielä muita kieliä."

Mutta kun se ei ole! Ruotsi on ehdottoman pakollisen pakollista, mutta englannin tilalle voi valita jonkin muun kielen, ymmärrätkö eron? Erityisen absurdiksi tilanteen tekee se, että ruotsi on täysin turha kieli, mutta englanti käytännössä välttämätöntä, silti fiksut poliitikkomme ovat järkeilleet, että nimenomaan sen turhan kielen on oltava pakollista!

Vierailija
70/110 |
22.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kouluruotsista on niin paljon aikaa, ja sitä ei ollut koskaan mahdollisuutta käyttää, niin se unohtui. Tunnistan ainoastaan joitain yksittäisiä sanoja enää. En oikeastaan puhuttuna mitään, ruotsalaisten puhumana. Ääntämyserot, puhenopeus ja murteet/puhekieliset sanat vaikeuttaa.

Olen aikuisiällä keskustellut ruotsalaisten kanssa englanniksi, ihan hyvin on pärjännyt niinkin. Itselleni on ollut paljon hyödyllisempää osata yksi vieras kieli, englanti, vahvasti, kuin kaksi välttävästi. Joillekin vieraat kielet ovat helppoja oppia ja omaksua, minulle eivät ole.

Muistan myös kuinka koulussa osa todella taisteli kieltenoppimisen kanssa minuakin enemmän. Näiden kahden pakollisen siis. Harmitti heidän puolestaan, kun olivat pakotettuja opiskelemaan asiaa, joka ei heiltä luontaisesti suju yhtään. Se kun vaikutti heille myös yleiseen koulumenestykseen, arvosanojen keskiarvoon.

Suomalaisia on todella vähän maailman mittakaavassa. Suomenkieli, jos mikä, on harvinainen. Sitä tulisi pitää arvossa ja vaalia. 

Vierailija
71/110 |
22.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Et ymmärrä

Ai sä ootki homo. 

Okei.

🤣

Mulla on!

-muslimi

Okei. Alhamdulillah. Onko sulla jotain Ruotsia vastaan?

Vierailija
72/110 |
22.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Et ymmärrä

Ai sä ootki homo. 

Okei.

🤣

Mulla on!

-muslimi

Okei. Alhamdulillah. Onko sulla jotain Ruotsia vastaan?

On.

-muslimi

Vierailija
73/110 |
22.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pakkoruotsin tilalla voisi olla yhden vuoden pakollinen kurssi "skandinaaviset kielet", jossa tutustuttaisiin ruotsiin, norjaan ja tanskaan. Sen jälkeen voisi halutessaan jatkaa valinnaisilla kursseilla.

Vierailija
74/110 |
22.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pakkoruotsin tilalla voisi olla yhden vuoden pakollinen kurssi "skandinaaviset kielet", jossa tutustuttaisiin ruotsiin, norjaan ja tanskaan. Sen jälkeen voisi halutessaan jatkaa valinnaisilla kursseilla.

Huomaa, että et ymmärrä kielen opiskelusta kovinkaan paljoa. 

Vierailija
75/110 |
22.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä on koulussa pakkoäidinkieli, pakkomusiikki, pakkoliikunta, pakkokotitaloustunnit, pakkojokumuuulkomaankieli...

Miksi?

Kerrotko miksi opetella isäntämaan kieltä joka sorti ja raiskasi Suomea 200 vuotta sitten?

Maailma on 200 vuodessa muuttunut aika paljon. Ehkä olisi jo aika tuuletella näitä ummehtuneita asenteita.

Tämä!

Et ymmärtänyt viestiä. 

Vierailija
76/110 |
22.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ruotsalainen kolonialismi on yksi Suomen pahimmista vitsauksista, mistä ei vieläkään ole päästy eroon. Suomessa on edelleen rotuerotellut koulut, ja ruotsalaisten nepotismi ja korruptio voi hyvin, tästä hyvänä esimerkinä Oliver Stubbin tapaus.

Vuonna 1809 tapahtui yksi suomalaisten onnellisimmista hetkistä, kun rạsistiruotsalaisista päästiin eroon, mutta maahan jäi edelleen pieni ruotsalaisvähemmistö harrastamaan kieliterrorismiaan.

On vain fakta, että ruotsalaisten heikentyessä suomalaisten olot ovat  aina parantuneet. Kolonialistinen pakkoruotsi hävitetään pois ja se on vain ajan kysymys.

Joo. Venäjä olikin parannus

Vierailija
77/110 |
22.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Huomaa, että et ymmärrä kielen opiskelusta kovinkaan paljoa. 

Niin, kyseessä ei olisikaan varsinainen kielen opiskelu, vaan johdanto meidän naapurimaiden kieliin, yhtäläisyyksiin ja eroihin jne. Varsinainen kielten opiskelu sen jälkeen olisi valinnaista.

Vierailija
78/110 |
22.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tänne 1100-luvulla tulleiden ryöstäjien, raiskaajien ja murhaajien kieli on lahja joka pitäisi palauttaa takaisin Ruotsiin.

Mitähän sinäkin siitä tiedät.

Vierailija
79/110 |
22.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi?

Tämä!

Et ymmärtänyt viestiä. 

Ymmärsin

Vierailija
80/110 |
22.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tänne 1100-luvulla tulleiden ryöstäjien, raiskaajien ja murhaajien kieli on lahja joka pitäisi palauttaa takaisin Ruotsiin.

Mitähän sinäkin siitä tiedät.

Kaiken.