Iltalehti: Koira tappoi vauvan kotona. Miksi poliisi vaikenee koiran rodusta?
Tampereella sattui viime joulukuussa järkyttävä tragedia, jossa vain kolmen kuukauden ikäinen vauva menehtyi, kun perheen koira hyökkäsi tämän kimppuun kotona. Poliisi epäilee tapauksessa kuolemantuottamuksesta koiran omistajia, mutta ei paljasta koiran rotua tai muita yksityiskohtia vedoten "tutkinnallisiin syihin". Viranomaisten salamyhkäisyys herättää väistämättä kysymyksen siitä, mitä poliisi yrittää suojella, koirien vaarallisuutta vai vastuutonta omistajaa?
Jälleen kerran vauvan kuolema kertoo siitä, kuinka osa koiranomistajista vähättelee lemmikkiensä riskejä, pitäen niitä lapsenomaisesti perheenjäseninä. Todellisuus on kuitenkin karu: mikään koira ei ole sataprosenttisen turvallinen pienen lapsen lähellä. Eikö nyt olisi viimein aika tiukentaa koiranpitoon liittyviä lakeja ja lopettaa vastuuton hyssyttely? Kuinka moni vauva pitää vielä uhrata ennen kuin koirien vaarallisuuteen aletaan suhtautua vakavasti?
Kommentit (429)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"En ikinä luota koiriin niin paljon, että antaisin lapseni silittää vierasta koiraa."
Minä taas en koskaan anna vieraan lapsen silittää omaa koiraani, lapset ovat niin arvaamattomia.
Ja siinä puhuu lapsivihaaja! Minulle on lapsi tärkeämpi ku sinun läähättävä, tielle paskova rakki. Mutta voi kun näen kissan, olen myyty.
Ei tarvitse olla lapsivihaaja jos ai anna tuntemattomien lasten koskea koiraansa. Koiraan voi sattua jos lapsi ei tiedä miten pitää silittää. Se on myös lapsen turva ettei äkillistä kipua kokeva koira reagoi tilanteessa kun joku yhtäkkiä satuttaa. Koira kakkaa mihin sen annetaan kakata ja ihmisen tehtävä on korjata jätökset. Miksi pilkkaat eläintä joka läähättää jäähtyäkseen kun ei hikoile toisin kuin (haisevat) ihmiset?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"En ikinä luota koiriin niin paljon, että antaisin lapseni silittää vierasta koiraa."
Minä taas en koskaan anna vieraan lapsen silittää omaa koiraani, lapset ovat niin arvaamattomia.
Ja siinä puhuu lapsivihaaja! Minulle on lapsi tärkeämpi ku sinun läähättävä, tielle paskova rakki. Mutta voi kun näen kissan, olen myyty.
Kissa voi repiä lapselta silmät jos kokee olonsa uhatuksi.
Vierailija kirjoitti:
Jokohan vihdoin voidaan puhua vakavasti, että koirat pitäisi hävittää. Metsästyskoirat saa jäädä, mutta muut ihan turhia. Huutavat, paskovat ja tappavat lapsia.
Joo hävitetään opaskoirat, tullikoirat, poliisikoirat, syöpäkoirat, lukukoirat jne. Monen yksinäisen ainoat ystävät. Rakkaat perheenjäsenet. Maailmasta tulisi heti niin paljon parempi paikka.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yleensä nuo perheenjäsenten tappajakoirat ovat koiratappeluihin alunperin jalostettuja rotuja (pitbullit, staffit yms).
Nuo eivät ole sinänsä edes kovin aggressiivisia ihmisiä kohtaan (lähinnä toisia koiria kohtaan) ja monet jopa yllättäen jopa huonoja vahtikoiria (jenkeissä pitbulleja on esim. varastettu pihasta), mutta juuri vauva tai pikkulapsi saattaa herättää niissä pienestä koostaan niissä sen tappajavaiston. Ja kun niillä niksahtaa päässä, niin se on menoa.
Sitten on toisesta laidasta suuria koiria, jotka ovat hyviä vahteja, mutta silti poikkeuksellisen luotettavia lasten kanssa (suojelevat heitä luonnostaan, eivätkä koskaan kaada lapsia jne), esim. Beauceroninpaimenkoira on tuollainen rotu.
Laitatko tilaston staffien(staffordshire
Voi olla että ei ole tilastoitu.
Vierailija kirjoitti:
Liikaa moni luottaa koiriin. Olikohan koira mustasukkainen vauvasta.
Poliisi saisi kertoa rodun, se voi olla ihan mikä vaan.
No ei nyt sentään Suomen pystykorva? Niitähän on ollut Suomessa jo sata vuotta eikä oo syöneet lapsia
Vierailija kirjoitti:
Jos koira hyökkää voivat muut tehdä ympärillä tämän:
Mene kiinni olevan koiran taakse ja sijoita se jalkojesi väliin, nosta pannasta ihan ylös rajusti. Käskytä: IRTI!!!!
Jos ei ole pantaa käytä vyötä tai muuta narua.
Jos ei niitäkään käytä käsiäsi, kietomalla toinen kyynärpää kaulan ympäri ja sido toisella kädellä toiselta puolelta kietoen koiran kurkku, ja nosta. Tukehtumisen tunne hetkessä saa koiran irtoamaan heti ja kakomaan. Se jää äimistelemään. Otteen ei tarvi olla kauan, vaan kurkun kietominen alta jollain siis jollain, nykäisy ihan ylös ja pito> irtoaa.
Jalkojen täytyy olla pitämässä koiraa aloillaan, koska koira muuten pääsee venkuloimaan sivulle otteesta.
Opetelkaa tämä varmuudeksi.
Miten sitä opetellaan? En oikein tiedä mitä oma koirani ajattelisi jos yhtäkkiä tekisin sille noin. Ei se ainakaan luottamusta minuun lisäisi eikä lujittaisi suhdettamme.
Vierailija kirjoitti:
Meidän pitbull on niin kiltti, tosi lapsiystävällinen...
Sen nimi on Prinsessa Kuppikakku
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No ei nyt sentään Suomen pystykorva? Niitähän on ollut Suomessa jo sata vuotta eikä oo syöneet lapsia
Puri vain sitä kynnenleikkaajaa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Trollihan sinä olet, mutta tuossa nimenomaan suojellaan lapsia. Lapset ovat arvaamattomia. Koira voi olla arvaamaton. Onko kuitenkin parempi, ettei yhdistetä näitä kahta
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jokohan vihdoin voidaan puhua vakavasti, että koirat pitäisi hävittää. Metsästyskoirat saa jäädä, mutta muut ihan turhia. Huutavat, paskovat ja tappavat lapsia.
Tämän tapauksen koira oli minfon mukaan metsästyskoira.
Muuten, ei luulisi kenenkään olevan niin ääliö, että haluaisi koirat hävitettäviksi. Niiden ongelmat ovat pääsääntöisesti ihmisten aiheuttamia, joissain tapauksissa sairaudesta/kuvusta johtuvia.
Ei luulisi kenenkään olevan niin ääliö, ettei ymmärrä monen koiran käytöshäiriön johtuvan huonosta jalostuksesta tai siitä, että on jalostettu nimenomaan tap p amaan. Ja niitä taistelukoiria näkee nimenomaan ääliöillä.
Poliisi ei varmaan kerro koiran rotua siksi ettei jotkut innostuisi hyökkäämään sen rodun edustajien ja omistajien kimppuun.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Puri vain sitä kynnenleikkaajaa
Eihän se antanut kenenkään leikata niitä kannuksia, ei sillä "Sakella" ollut oikeasti mitään mikä en roolihahmon nimi olikaan vastaan. Minua jäi mietityttämään siinä lopussa kun hän sai kunniamerkin, Saken kannukset, että oliko ne saatu kokonaisina leikattua siltä vai oliko koira kuollut ennen kuin ne irroitettiin. Ihan ohis mutta kun nyt tuli mieleen niin kirjoitin ajatukseni tähän.
Vierailija kirjoitti:
Poliisi ei varmaan kerro koiran rotua siksi ettei jotkut innostuisi hyökkäämään sen rodun edustajien ja omistajien kimppuun.
Ihan hyvä pointti. Onneksi lehdet käyttää kuvituskuvana sakemannia. Mielikuvat on luotu lisäksi iso osa ihmisistä on tyhmiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan hyvä pointti. Onneksi lehdet käyttää kuvituskuvana sakemannia. Mielikuvat on luotu lisäksi iso osa ihmisistä on tyhmiä.
Ei ole saksanpaimenkoirille hyvä, että niiden kuvia käytetään kuvittamaan koirien aggressiivisuuteen liittyviä juttuja. Monet pelkäävät sakemanneja ihan suotta, vaikka ne ovat niin ihania koiria.
Järkyttävä tapaus, mutta kyllähän merkit ovat olleet ilmassa jo pitkään: monella on useita isoja koiria, joita ei osata (jakseta) kouluttaa ja sitten tapahtuukin ikäviä. Vastahan poliisi lopetti agressiivisesti käyttäytyneen koiran Lahdessa, raivohullun koiran omistaja oli kadonnut kuin pieru Saharaan poliisin yrittäessä tavoittaa häntä.
Mikä avuksi? Ainakin agressiivisimmat rodut tulisi kieltää. Lisäksi koirien määrää tulisi saada alennettua, kun aiheuttavat ilmastollekin rasitteen. Ns.hyötykoirat ja seurakoirat ovat ok, mutta ei kukaan tarvitse 3-5 vasikan kokoista koiraa "seuraksi". Ne otetaan statusta vuoksi, oksettavaa. Kuolleen pienen tap panut rakki tulee lopettaa heti ja kaikki sen jälkeläiset varmuudrn vuoksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Enpä ole koskaan nähnyt tällaisesta uutisointia, kuullut kenenkään kokemuksena tai lukenut jostain. Ja joka tapauksessa, tässä ketjussa puhutaan lapsia tappavista koirista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kissa on loistensa takia vauvoille (ja immuunivajaille) todennäköisesti vaarallisempi kuin koira.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kissa on loistensa takia vauvoille (ja immuunivajaille) todennäköisesti vaarallisempi kuin koira.
Eiköhän kotikissat madoteta.
Vierailija kirjoitti:
Harvoinpa poliisi mainitsee väkivallantekoja tehneistä "ihmisistä" rotua.
Vi...että olet tyhmä.
Ja siis vain ulkopuolisille on epäluuloinen, perheen kesken ihan honeybug rakkauspakkaus! Vain pentuna puri pari kertaa kun annoin ruokaa mutta se meni ohi heti!