Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Iltalehti: Koira tappoi vauvan kotona. Miksi poliisi vaikenee koiran rodusta?

Vierailija
21.07.2025 |

Tampereella sattui viime joulukuussa järkyttävä tragedia, jossa vain kolmen kuukauden ikäinen vauva menehtyi, kun perheen koira hyökkäsi tämän kimppuun kotona. Poliisi epäilee tapauksessa kuolemantuottamuksesta koiran omistajia, mutta ei paljasta koiran rotua tai muita yksityiskohtia vedoten "tutkinnallisiin syihin". Viranomaisten salamyhkäisyys herättää väistämättä kysymyksen siitä, mitä poliisi yrittää suojella, koirien vaarallisuutta vai vastuutonta omistajaa?

Jälleen kerran vauvan kuolema kertoo siitä, kuinka osa koiranomistajista vähättelee lemmikkiensä riskejä, pitäen niitä lapsenomaisesti perheenjäseninä. Todellisuus on kuitenkin karu: mikään koira ei ole sataprosenttisen turvallinen pienen lapsen lähellä. Eikö nyt olisi viimein aika tiukentaa koiranpitoon liittyviä lakeja ja lopettaa vastuuton hyssyttely? Kuinka moni vauva pitää vielä uhrata ennen kuin koirien vaarallisuuteen aletaan suhtautua vakavasti?

Kommentit (429)

Vierailija
241/429 |
21.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jokohan vihdoin voidaan puhua vakavasti, että koirat pitäisi hävittää. Metsästyskoirat saa jäädä, mutta muut ihan turhia. Huutavat, paskovat ja tappavat lapsia.

Vierailija
242/429 |
21.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos koira hyökkää voivat muut tehdä ympärillä tämän:

Mene kiinni olevan koiran taakse ja sijoita se jalkojesi väliin, nosta pannasta ihan ylös rajusti. Käskytä: IRTI!!!!

Jos ei ole pantaa käytä vyötä tai muuta narua.

Jos ei niitäkään käytä käsiäsi, kietomalla toinen kyynärpää kaulan ympäri ja sido toisella kädellä toiselta puolelta kietoen koiran kurkku, ja nosta. Tukehtumisen tunne hetkessä saa koiran irtoamaan heti ja kakomaan. Se jää äimistelemään. Otteen ei tarvi olla kauan, vaan kurkun kietominen alta jollain siis  jollain,  nykäisy ihan ylös ja pito> irtoaa. 

Jalkojen täytyy olla pitämässä koiraa aloillaan, koska koira muuten pääsee venkuloimaan sivulle otteesta.

Opetelkaa tämä varmuudeksi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
243/429 |
21.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Harvoinpa poliisi mainitsee väkivallantekoja tehneistä "ihmisistä" rotua.

Koska ei ole muita ihmisrotuja elossa kuin yksi. Vain oletko nähnyt yhtään Neandertalinihmistä kaduilla?

Hys hys... eihän me ihmiset olla erilaisia vaan ollaan kaikki ihan saman näköisiä ja värisiä ja samanlaisia muutenkin. Sukupuolierotkin ovat kohta historiaa ja hys hys. Miksi siis koirien rotu pitäisi erikseen mainita? Samoja luojan luomia elollisia nekin. 

Vierailija
244/429 |
21.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jokohan vihdoin voidaan puhua vakavasti, että koirat pitäisi hävittää. Metsästyskoirat saa jäädä, mutta muut ihan turhia. Huutavat, paskovat ja tappavat lapsia.

Minä olen samaa mieltä lapsista. MItäs siihen sanot? Koirista tykkään kyllä.

Vierailija
245/429 |
21.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Taistelukäyttöön alunperin kasvatettu nk. voimakoira puree tappaakseen. Moni pienempi ja vähän suurempikin esim. paimenkoira pitkälti näykkii, jos ylipäätään turvautuu hampaisiinsa. Olen varma, että kyseessä on ollut joko metsästyskäyttöön tarkoitettu suurempi koira tai tuollainen voimakoira - tai näitä sisältävä sekoitus. 

Taistelukäyttöön tarkoitettu koira on tikittävä aikapommi, jolla voi päässä naksahtaa melkein milloin vaan. Näitähän näkee ketjussa mainittujen rikollisten ja narkkien lisäksi instabeibeillä ja muilla yksinkertaisen oloisilla tytteleillä, jotka haluavat poseerata machon eläimen kanssa. Yhdellä espoolaisella bimbolla oli kaksi cane corsoa hihnassa. Vaikka eukko olisi kuinka hyvin kouluttanut nuo koiransa, oli todella kuumottavaa kävellä lasten ja pienemmän koiran kanssa tuollaisen koirakon ohi, koska eukko ei pystyisi mitenkään hallitsemaan sataa kiloa eläintä jos niillä olisi kilahtanut.

Koro

Tiedät ehkä jotain koirista, mutta mikä on taistelukäyttöön tarkoitettu koira? Mihin taisteluun, miten näitä käytetään siinä? Mieleeni ei tule kuin Cane Corson kantamuoto, jota roomalaiset käyttivät sotimisessa, sotilaskäytön malikat/saksanpaimenkoirat, kelttien käyttämättä sotakoirat ja härkätaisteluihin muinoin käytetyt bulldogg-tyyliset, joista kehitettiin sitten härkätaistelujen tullessa laittomiksi pienempiä, koiratappeluihin erikoistuneita koiria. 

Vierailija
246/429 |
21.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meidän pitbull on niin kiltti, tosi lapsiystävällinen...

Tämä oli varmaan sarkasmia...

Vierailija
247/429 |
21.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"En ikinä luota koiriin niin paljon, että antaisin lapseni silittää vierasta koiraa."

Minä taas en koskaan anna vieraan lapsen silittää omaa koiraani, lapset ovat niin arvaamattomia.

Ja siinä puhuu lapsivihaaja! Minulle on lapsi tärkeämpi ku sinun läähättävä, tielle paskova rakki. Mutta voi kun näen kissan, olen myyty.

Vierailija
248/429 |
21.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämän tapauksen koira oli minfon mukaan metsästyskoira.

Muuten, ei luulisi kenenkään olevan niin ääliö, että haluaisi koirat hävitettäviksi. Niiden ongelmat ovat pääsääntöisesti ihmisten aiheuttamia, joissain tapauksissa sairaudesta/kuvusta johtuvia.

Vierailija
249/429 |
21.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aiheeen vierestä: ymmärtääkseni nuo 'taistelukoirat' on monissa maissa kielletty vasta sen jälkeen kun jotain ikävää sattunut. Muistelen että Englannissa keskustelu alkoi kun pieni lapsi kuoli hyökkäyksessä puistossa?

Olisi ihailtavaa jos Suomessa tulisi myös kielto tietyille roduille, noita 99% vielä ottavat narkit ja muut 'kallut', en tiedä ainuttakaan ns. "sivistynyttä" kotia joissa olisi "taistelukoiria". 

Joku kysyi miten rotujenkielto käytännössä menee, ymmärtääkseni viranomaiset voivat tehdä DNA-testin, ja nykyiset koirat saa pitää, mutta ei enää teettää pentuja/tuoda ko. rotuja maahan =pikku hiljaa katoavat kokonaan pois.

Sehän tulisikin halvaksi valtiolle, tuo dna-testaaminen. Itse kyllä tiedän lääkäripariskunnan, jolla on bullterrieri, tunnen juristin joka omistaa staffin, filosofian maisterin jolla on sekarotuinen bully ym. Ettei se nyt ihan yksi yhteen mene, mutta kyllä, yleistäminen on hienoa. 

Rotukielto on äärimmäisen vaikea toteuttaa, täytyy olla joku toinen tie.

Vierailija
250/429 |
21.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos vauva makaa lattialla niin sen vieressä pitää olla vahtimassa jos koira pääsee vauvaa nuuskimaan. Vauva ei osaa itseään suojella, se on vanhemman tehtävä.

Ei koiraa vapaasti vauvan luo.

Päihdemamma ja hänen poikaystävä ei kerkiä vahtimaan vauvaa.

Vierailija
251/429 |
21.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämän tapauksen koira oli minfon mukaan metsästyskoira.

Muuten, ei luulisi kenenkään olevan niin ääliö, että haluaisi koirat hävitettäviksi. Niiden ongelmat ovat pääsääntöisesti ihmisten aiheuttamia, joissain tapauksissa sairaudesta/kuvusta johtuvia.

Koiria on ihan liikaa. Ja mitä köyhempi ihminen / perhe, sitä todennäköisemmin löytyy koira tai kaksi. Rahaa ei ole mihinkään paitsi koiraan.

Vierailija
252/429 |
21.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se mitä en näiden pittien tms. omistajien puheissa jaksa käsittää on se valtava itsepetoksen taso. "On vaan omistajasta kiinni koiran käytös."

Vähän sama kuin noutajan omistaja selittäisi että metsästyskoiran hakuvietin voi vain kasvattaa pois.

Kummasti muiden rotujen omistajat ovat tosi tietoisia rotujen ominaisuuksista ja siitä, ettei jalostettuja ominaisuuksia noin vaan kasvatuksella kytketä pois päältä.

Mutta pittien omistajat ovatkin tässä omaa luokkaansa, eikä heidän koirallaan ole ollenkaan vuosikymmeniä  jalostuksessa vaalittuja piirteitä kunhan vaan "kasvatetaan oikein".

Mitä nämä ominaisuudet vat? Ihmisaggressio ja vauvojen kimppuun hyökkääminen? 

Vierailija
253/429 |
21.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"En ikinä luota koiriin niin paljon, että antaisin lapseni silittää vierasta koiraa."

Minä taas en koskaan anna vieraan lapsen silittää omaa koiraani, lapset ovat niin arvaamattomia.

Ja siinä puhuu lapsivihaaja! Minulle on lapsi tärkeämpi ku sinun läähättävä, tielle paskova rakki. Mutta voi kun näen kissan, olen myyty.

Totta kai sinun lapsesi saa olla sinulle tärkeämpi kuin minulle minun koirani. Mutta pidä se lapsesi loitolla minun koirastani, niin kuin minäkään en päästä koiraani lähellekään sinun arvaamatonta lastasi.

Vierailija
254/429 |
21.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsuudessa Karjalankarhukoira on minua purrut. Niitä varmaan iät kaiket pahoinpidelty, jotta ovat sitten kovaluonteisia metsästystöissään.

Kyllä 1980-luku on tosiaan toiselta vuosituhannella, kun miettii miten koiria ja hevosia on pidetty. Silti on paljon vielä korjattavaa. 

Vierailija
255/429 |
21.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä poliisi vaikeni juuri siksi, koska  uteliaille ap:n akoille mikään kauhea tapahtuma ei ole sellainen, jota ei pitäisi päästä rääpinmään julkisesti. Hävetkää paskahousut.

Vierailija
256/429 |
21.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse adoptoin joskus lapsiperheeltä koiran, joka käyttäytyi aggressiivisesti perheen vauvaa kohtaan. Yritti kerran hyökätä päällekin, kyse oli mustasukkaisuudesta. Itse elin tämän koiran kanssa 10 hyvää vuotta, ei ollut pienten lasten kanssa tekemisissä.

Rotu oli siis labbis.

Luppakin saattaa saada pahaa jälkeä aikaan, jos napsahtaa, onhan silläkin elopainoa.

Omaa labbistani vahdin aina tarkkaan, kun on lapsia mukana. Enkä jätä lasten kanssa keskenään.

Vaikka onkin maailman kiltein koira, joka ei ole koskaan ollut hetkeäkään aggressiivinen, ymmärrän olla koiran kanssa tarkkaavainen, kun mukana on lapsia.

Vierailija
257/429 |
21.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onneksi koiranomistajilla on koirat hallussa ja susille ei ihmislapsen tappaminen tulisi mieleenkään

Vierailija
258/429 |
21.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämmöiset lastenmurhaaja koirat tulisi lopettaa todella kivuliaalla tavalla ja niin että tuotaisiin muita koiria todistamaan tilanne. Oppisi kaikki koirat, että mikä kohtalo odottaa näitäkin paskoja joku päivä. 

Sä oot kyllä sadisti. Kuka niitä koiria koteihin ottaa? Jos et tiedä niin minäpä kerron: IHMINEN. Yhdestäkään koirasta ei pikkupentuna luonetta pystytä todentamaan. 12 viikkojen koira hädin tuskin tunnistaa mikä on etu-ja mikä takapää. Keikkuu liikkuessaan kun kännikala, hakee turvaa IHMISESTÄ joka on sen kotiinsa emosta vierotettuna ottanut. IHMINEN on se joka pitkässä juoksussa vaikuttaa millainen koirasta tulee, siksi koiran kouluttaminen pitää aloittaa saman tien kun koira on kotiin tullut. Ensimmäinen sana mikä koiran tulee oppia on EI. Jos ottaa vaikka ihmisen käden kohteeksi niillä pikkuhampaillaan se vauvakoira, pitää hellästi mutta tiukasta sanoa EI ja toistaa asiaa niin moneen kertaan, jotta asia menee perille. Kaiken opettaminen koiralle on toistoa toiston perään, ei huutamalla vaan normaali äänellä käskyt annetaan. Ei ravistelemalla eikä lyömällä, vaan varmoin ottein ohjaamalla.  

Vierailija
259/429 |
21.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ääliö, paskoo ne kissatkin ja pitkin pihoja vielä kaiken lisäksi.

Vierailija
260/429 |
21.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse adoptoin joskus lapsiperheeltä koiran, joka käyttäytyi aggressiivisesti perheen vauvaa kohtaan. Yritti kerran hyökätä päällekin, kyse oli mustasukkaisuudesta. Itse elin tämän koiran kanssa 10 hyvää vuotta, ei ollut pienten lasten kanssa tekemisissä.

Rotu oli siis labbis.

Luppakin saattaa saada pahaa jälkeä aikaan, jos napsahtaa, onhan silläkin elopainoa.

Omaa labbistani vahdin aina tarkkaan, kun on lapsia mukana. Enkä jätä lasten kanssa keskenään.

Vaikka onkin maailman kiltein koira, joka ei ole koskaan ollut hetkeäkään aggressiivinen, ymmärrän olla koiran kanssa tarkkaavainen, kun mukana on lapsia.

Minulla oli yksi niin pehmeäluonteinen labbis, että sitä annoin vieraiden lasten silittää. Se pehmeys ja olematon aggressiivisuus testattiin jollain testillä. En muista tarkemmin. Se itse katseli lasten perään ja pysähtyi silitettäväksi aina kun mahdollista. Ihana koira, kaipaan sitä kovasti. 

Toinen taas sitten kovempi päästään. Kiltti, mutta villi. Vähintään olisi keilannut lapsia kuin keilapallo konsanaan. En ikinä luottanut tuohon koiraan täysin. Järkytyin kun sen rähähti pienelle pentukoiralle. Hyökkäsi sen kimppuun näyttävästi, mutta se oli onneksi vain näytöstä. Tämä sai tuossa luonnetestissä selvästi korkeammat pisteet. En muista mikä se "skaala" oli, mutta kovaksi mainittiin. Ei ehkä se haetuin ominaisuus labbiksessa. 

Niitäkin on moneen junaan 

Minulla oli koirat usein portin takana. Takasin niille levon ja rauhan niille ja luonnollisesti se oli kuitenkin ennenkaikkea turvatoimi, ettei lapsille käy mitään. Koira on kuitenkin eläin.