Iltalehti: Koira tappoi vauvan kotona. Miksi poliisi vaikenee koiran rodusta?
Tampereella sattui viime joulukuussa järkyttävä tragedia, jossa vain kolmen kuukauden ikäinen vauva menehtyi, kun perheen koira hyökkäsi tämän kimppuun kotona. Poliisi epäilee tapauksessa kuolemantuottamuksesta koiran omistajia, mutta ei paljasta koiran rotua tai muita yksityiskohtia vedoten "tutkinnallisiin syihin". Viranomaisten salamyhkäisyys herättää väistämättä kysymyksen siitä, mitä poliisi yrittää suojella, koirien vaarallisuutta vai vastuutonta omistajaa?
Jälleen kerran vauvan kuolema kertoo siitä, kuinka osa koiranomistajista vähättelee lemmikkiensä riskejä, pitäen niitä lapsenomaisesti perheenjäseninä. Todellisuus on kuitenkin karu: mikään koira ei ole sataprosenttisen turvallinen pienen lapsen lähellä. Eikö nyt olisi viimein aika tiukentaa koiranpitoon liittyviä lakeja ja lopettaa vastuuton hyssyttely? Kuinka moni vauva pitää vielä uhrata ennen kuin koirien vaarallisuuteen aletaan suhtautua vakavasti?
Kommentit (429)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"En ikinä luota koiriin niin paljon, että antaisin lapseni silittää vierasta koiraa."
Minä taas en koskaan anna vieraan lapsen silittää omaa koiraani, lapset ovat niin arvaamattomia.
Ja siinä puhuu lapsivihaaja! Minulle on lapsi tärkeämpi ku sinun läähättävä, tielle paskova rakki. Mutta voi kun näen kissan, olen myyty.
Kissa voi repiä lapselta silmät jos kokee olonsa uhatuksi.
Kissa on loistensa takia vauvoille (ja immuunivajaille) todennäköisesti vaarallisempi kuin koira.
Koira on vaarallisempi kaikille. Kuinkahan monta koirahyökkäystä on tapahtunut? Koirat tappavat, raatelevat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"En ikinä luota koiriin niin paljon, että antaisin lapseni silittää vierasta koiraa."
Minä taas en koskaan anna vieraan lapsen silittää omaa koiraani, lapset ovat niin arvaamattomia.
Ja siinä puhuu lapsivihaaja! Minulle on lapsi tärkeämpi ku sinun läähättävä, tielle paskova rakki. Mutta voi kun näen kissan, olen myyty.
Kissa voi repiä lapselta silmät jos kokee olonsa uhatuksi.
Kissa on loistensa takia vauvoille (ja immuunivajaille) todennäköisesti vaarallisempi kuin koira.
Koira on vaarallisempi kaikille. Kuinkahan monta koirahyökkäystä on tapahtunut? Koirat tappavat, raatelevat.
Lukaise toksoplasmoosista vaikka. Vaarallisin lemmikki/kotieläin on kuitenkin ihan varmasti hevonen. Pidän sekä kissoista, koirista ja hevosista.
Vierailija kirjoitti:
Pieniä lapsia ei pitäisi jättää koirien kanssa. Mietin lähinnä koiran turvallisuutta. Lapset ei vielä osaa käyttäytyä mukavasti niin että koiralla on hyvä olla.
3 kk vanha vauva ei ole pystynyt tekemään koiralle mitään.
Susista se on kauhea huoli, joka runsaat sata vuotta sittenehkä kävi kimppuun ja puri. Koirien tekevät kymmenet hyökkäykset eivät näköjään tunnu oikein hetkauttavan. Toreille ja ruokakauppoihinkin pitäisi se buldoggi kuskata. Vähät väliä allergioista ja koirapelkoisista. Meidän murrehan ei hyökkää. Kovasti tuntuvat koiraihmiset keskittyvän siihen, että maatalon kissat olisi pidettävä narun nokassa. Emäntä tai isäntä sitten voisi päivän päättyessä tämän hiirenpyydyksen ulkoiluttaa. Annamun kaikki kestää.
Miksi pitää ottaa koira? Koiria tarvitsee ainoastaan poliisi, tulli, sokeat ihmiset jne.
Vierailija kirjoitti:
Vain idiootit pitävät koiraa,kun perheessä vauva! Varsinkin patologisia,kouluttamattomia hutkia!!
Tämä on aivan totta. Vanhemmat eivät ole olleet kovinkaan fiksuja. Eivät ole pystyneet kouluttamaan koiraa, joten eivät olisi selvinneet lapsetkaan kasvatuksesta.
Toivottavasti vauva ei kärsinyt kovasti koirapedon hampaissa.
Mua vi...... miten nykyään suurin osa koiran omistajista on täysin idi ootteja.
Älä lue jos olet herkkä!
Vuonna 1994 koira tappoi nukkuvan vauvan Espoon Viherlaaksossa. Järkyttävintä oli vielä se, että koira oli syönyt vauvan päästä suurehkon osan! Tämä uutinen piirtyi mieleeni, sillä olin juuri silloin itse raskaana.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Liikaa moni luottaa koiriin. Olikohan koira mustasukkainen vauvasta.
Poliisi saisi kertoa rodun, se voi olla ihan mikä vaan.
No ei nyt sentään Suomen pystykorva? Niitähän on ollut Suomessa jo sata vuotta eikä oo syöneet lapsia
kun nyt puhutaan metsästyskoirasta, niin tulee mieleen Suomen pystykorva, joka nykyään ylijalostettu ja yliviritetty tehtäväänsä, mistä tulleet sairaiksi, luonnevikaisiksi, todella arvaamattomiksi, pelokkaiksi, agressiivisiksi ja joita olen viime aikoina kohdannut useammankin- pystäri oli lapsuuteni koira, mutta ei ole enää, on aivan liian hermoheikko nykyään- toki sama voi päteä karjalankarhukoiriinkin, mutta oma kokemus minulta puuttuu
Kyllähän tuo on joku pittbulli tai staffirotu.
Tai niitä sisältävä seropi mix.
Myös husky on arvaamaton, mutta harvinaisempi sisä/perhekoirana.
Vierailija kirjoitti:
Susista se on kauhea huoli, joka runsaat sata vuotta sittenehkä kävi kimppuun ja puri. Koirien tekevät kymmenet hyökkäykset eivät näköjään tunnu oikein hetkauttavan. Toreille ja ruokakauppoihinkin pitäisi se buldoggi kuskata. Vähät väliä allergioista ja koirapelkoisista. Meidän murrehan ei hyökkää. Kovasti tuntuvat koiraihmiset keskittyvän siihen, että maatalon kissat olisi pidettävä narun nokassa. Emäntä tai isäntä sitten voisi päivän päättyessä tämän hiirenpyydyksen ulkoiluttaa. Annamun kaikki kestää.
Susi on viimeksi tappanut ihmisen muistaakseni 1881 eli semmoiset lähes 150 vuotta sitten. Karhu sentään tappoi yhden 1900-luvulla, 1998. Miehen itärajan lähellä lenkkipolulla ja sekin kai oli lähinnä sattuma eli henki lähti "helposti". Jäljistä päätellen juoksi vahingossa emän ja pennun väliin, mikä johti hyökkäykseen. Ja kuolinsyy oli kaulavaltimon syvä viilto.
Koirissa ongelmat on jatkuvia. Erityisesti nämä isot koirat. Onhan se selvä, ettei joku pikkupuudeli saa toista hengiltä helposti, mutta taistelukoiran tmv. yksi purema voi johtaa kuolemaan. Eikä siinä taistelussa ihminen pärjää. Ihan turha selittää, että kaikki koirat puree ja USA:n purutilastoa johtaa kultainennoutaja tai joku amerikancockeri. Ihan sama. Ne "puraisee". Sen sijaan nämä monsterikoirat hyökkää tappaakseen. Siinä on vissi ero. Jos katsoo vaikka USA fatal dog attacks Wikipediasta, niin ne on lähes kaikki pitbulleja tai pitbull-mixejä.
Taannoin oli lähdössä ovesta ulos spanielini kanssa ja tuolta kulman takaa tuli kaksi narkinnäköistä hampparia. Nainen ja mies. Naisella oli pieni pitbull narussa ja miehellä isompi samanlainen. Kruisasin heti toiseen suuntaan, koska en halua kohdata ko. koiria oman pikkukoirani kanssa ja en yhtään luottanut ulkoiluttajiin. Hetken päästä ne taas meinasi kävellä vastaan ja sopivasti lenkkipolusta oli mahdollista kääntyä taas sivuun. Lopulta ne tuli vastaan ja en päässyt mihinkään. Se miehen isompi pitbull hyökki ja hyökki suunnilleen suu vaahdossa koiraani päin. Onneksi mies sai pidettyä sen, Kauhistuneena katsoin sitä vanhaa narua ja pantaa, että toivottavasti kestävät.
Miksi noiden surkimusten on ihan pakko ottaa noita taistelukoiria???? Olen tässä muutenkin seurannut tämän asuinalueen koiria. Omakotitaloista ja rivareista tulee järjestäin ulos pienempiä koiria. On pomeriania, pientä terrieriä, cockeria, mäyristä ja jostain tulee jopa nössö kultainennoutaja. Sitten kun kävelee kilometrin ja tulee ekat huonomaineiset vuokratalot, niin ihan kaikki koirat on sitä samaa. Schäfer, taistelukoira-tyyppisiä sekarotuisia, pitbullia yms. Aina niitä samoja. Koiravalinnat kertoo paljon ihmisen sosiaaliluokasta nykyään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Harvoinpa poliisi mainitsee väkivallantekoja tehneistä "ihmisistä" rotua.
Koska ei ole muita ihmisrotuja elossa kuin yksi. Vain oletko nähnyt yhtään Neandertalinihmistä kaduilla?
Kyl meidän naapurissa asuu ehta cro-magnon.
-Ei ollut perheen koira
-oli/on metsästyskoirarotua
Emme tiedä missä tapahtuma sattui, lapsen kotona, kylässä?
Emme tiedä miten koira pääsi vauvaa puremaan.
Vierailija kirjoitti:
kun nyt puhutaan metsästyskoirasta, niin tulee mieleen Suomen pystykorva, joka nykyään ylijalostettu ja yliviritetty tehtäväänsä, mistä tulleet sairaiksi, luonnevikaisiksi, todella arvaamattomiksi, pelokkaiksi, agressiivisiksi ja joita olen viime aikoina kohdannut useammankin- pystäri oli lapsuuteni koira, mutta ei ole enää, on aivan liian hermoheikko nykyään- toki sama voi päteä karjalankarhukoiriinkin, mutta oma kokemus minulta puuttuu
Ehkä hermoheikko, mutta onko puruvoimaa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Poliisi ei varmaan kerro koiran rotua siksi ettei jotkut innostuisi hyökkäämään sen rodun edustajien ja omistajien kimppuun.
Ihan hyvä pointti. Onneksi lehdet käyttää kuvituskuvana sakemannia. Mielikuvat on luotu lisäksi iso osa ihmisistä on tyhmiä.
Ei ole saksanpaimenkoirille hyvä, että niiden kuvia käytetään kuvittamaan koirien aggressiivisuuteen liittyviä juttuja. Monet pelkäävät sakemanneja ihan suotta, vaikka ne ovat niin ihania koiria.
No mulla on aikamoiset arvet reidessä ihanan sakemannin hampaista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Susi on viimeksi tappanut ihmisen muistaakseni 1881 eli semmoiset lähes 150 vuotta sitten. Karhu sentään tappoi yhden 1900-luvulla, 1998. Miehen itärajan lähellä lenkkipolulla ja sekin kai oli lähinnä sattuma eli henki lähti "helposti". Jäljistä päätellen juoksi vahingossa emän ja pennun väliin, mikä johti hyökkäykseen. Ja kuolinsyy oli kaulavaltimo
Tämä tarina lähtee hienosti faktapohjaisesti 'muistaakseni'...
Se on kumma kun aiheena on koirat niin puhe aina kääntyy kissoihin. Koiraihmiset ovat outoja. Kaikki on kilpailua.