Iltalehti: Koira tappoi vauvan kotona. Miksi poliisi vaikenee koiran rodusta?
Tampereella sattui viime joulukuussa järkyttävä tragedia, jossa vain kolmen kuukauden ikäinen vauva menehtyi, kun perheen koira hyökkäsi tämän kimppuun kotona. Poliisi epäilee tapauksessa kuolemantuottamuksesta koiran omistajia, mutta ei paljasta koiran rotua tai muita yksityiskohtia vedoten "tutkinnallisiin syihin". Viranomaisten salamyhkäisyys herättää väistämättä kysymyksen siitä, mitä poliisi yrittää suojella, koirien vaarallisuutta vai vastuutonta omistajaa?
Jälleen kerran vauvan kuolema kertoo siitä, kuinka osa koiranomistajista vähättelee lemmikkiensä riskejä, pitäen niitä lapsenomaisesti perheenjäseninä. Todellisuus on kuitenkin karu: mikään koira ei ole sataprosenttisen turvallinen pienen lapsen lähellä. Eikö nyt olisi viimein aika tiukentaa koiranpitoon liittyviä lakeja ja lopettaa vastuuton hyssyttely? Kuinka moni vauva pitää vielä uhrata ennen kuin koirien vaarallisuuteen aletaan suhtautua vakavasti?
Kommentit (429)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On varmaan taas otettu jotain ihania somekuvia ja työnnetty se vauva pitbullin petiin. Koiraharrastajana ja kouluttajana aidosti Ihmettelen, että näitä kuolemantapauksia ei tapahdu tämän enempää. Aivan uskomattoman typeriä videoita netissä, missä pikkulapsi istuu koiran selässä ja vääntää korvat rusetille yms. Tai näitä vauva+koira juttuja, jossa koira kaikin mahdollisin elein ilmaisee, että on todella ahdistunut tilanteesta. Sydämiä, ihastelua awwwwww....on ne niin suloisia keskenään. Ei mitään koiranlukutaitoa suurimmalla osalla.
Olen tavallaan samoilla linjoilla. Koira on otettu itselle ja unohdetaan sen tarvitsevan koiran elämää. Mutta toisaalta perhekoiran pitää kestää myös sitä vanuttelua. Ei se aikuinen aina ole vieressä. Vaikka jos lapsi opettelee seisomaan, saattaa se otta
Annan kyllä myös lapselleni miekan käteen. Jos ei hallitse tilannetta, koira tulee voittajana. EI voi mitään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yleensä nuo perheenjäsenten tappajakoirat ovat koiratappeluihin alunperin jalostettuja rotuja (pitbullit, staffit yms).
Nuo eivät ole sinänsä edes kovin aggressiivisia ihmisiä kohtaan (lähinnä toisia koiria kohtaan) ja monet jopa yllättäen jopa huonoja vahtikoiria (jenkeissä pitbulleja on esim. varastettu pihasta), mutta juuri vauva tai pikkulapsi saattaa herättää niissä pienestä koostaan niissä sen tappajavaiston. Ja kun niillä niksahtaa päässä, niin se on menoa.
Sitten on toisesta laidasta suuria koiria, jotka ovat hyviä vahteja, mutta silti poikkeuksellisen luotettavia lasten kanssa (suojelevat heitä luonnostaan, eivätkä koskaan kaada lapsia jne), esim. Beauceroninpaimenkoira on tuollainen rotu.
Laitatko tilaston staffien(staffordshiren bullterrierin) tekemistä perheenjäsenten tapoist
Mutta missä tilastot? Aidoista staffeista ja bulleista siis.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tanskassa ja muutamassa muussa maassa pitbullit yms rodut on kielletty... Miksi ei meillä?
Olisi jo aika. Mitä täälläkin lapsiperhekohteessa on tuollaisia koiria? Talossa on vauvoja ja tuollaisia petokoiria samaan aikaan. Juttelin yhden rescuekoira-naisenkin kanssa noista roduista ja hänen näkemys oli ehdottomasti ei minnekään.
Puhuva koira siis? No toki ehkä mielipiteensä oli puolueellinen.
Staffit ja bullterrierit ovat ihania koiria.
Käyttäkää roduista oikeita nimityksiä!
Tutuilla oli suht pienikokoinen paimenkoira, joka oli väkivallalla kasvatettu eikä saanut toteuttaa paimenviettiään, kun oli kaikki päivät sisätiloissa, lukuunottamatta päivittäisiä pissalenkkejä. Vaikka oli pieni, raateli kerran mun käden, kun yritin torjua sen hyökkäystä. Näytti siltä, että yritti purra mua kaulaan, mutta sain käden eteen. Että ei se ole koiran koosta kiinni miten vakavasta vammasta on kyse.
Vierailija kirjoitti:
Perse pumpissa, huulet törröllä, tatuoinnit, tekoripset, tekohiukset, kynnet, chihuahua, tappelukoirat, isot lihakset, "gangsta" autot jne.
Mikä tämä listaus oli, ja miten liittyy aloituksessa mainittuun karmeaan tapahtumaan?
Ei kuulemma ole mikään pitti tai muukaan bullrotuinen.
No voisko joku kertoa rodun, jotta syyttä syytetyt rodut pääsisivät pälkähästä?
Vierailija kirjoitti:
Itse vein koiran piikille. Edellisenä iltana lapset jotain kitisi keskenään ja huomasin et mitä se koira tekee tuolla nurkassa. Intensiivinen katse ja veti takajalkojaan hitaasti alleen ja näytti et nyt lähtee ja iskee. Kovapäinen se oli jo muutenkin. En uskaltanut pitää.
Siis mitä? Ei koira noin hyökkää, kiva kun tapoit koirasi syyttä.
Vierailija kirjoitti:
Niinhän ne pitbullit, staffit, rotwailerit, ym ruukaa olla kilttejä, kunnes sitten yks päivä eivät olekaan. Koira on aina koira. Ja koirat osaa olla mustasukkaisia. Taistelurotuinen koira on aina potentiaalinen riski. En ottaisi lapsiperheeseen sellaista. Ei niihin voi luottaa. Se vahinko mihin nuo kykenee on ihan ihan toista luokkaa kuin muiden rotujen aiheuttamat puremiset. Ihminen ei pärjää noille taistelurotuisille koirille jos ne jostain syystä suuttuu.
Tiedätkö edes mikä staffi on? Rotankokoinen koira, joka kyllä polveutuu koiratappeluihin käytetyistä koirista, mutta perhekoiralinjaiset ovat tästä todella kaukana. Pieniä, ihmisrakkaita koiria.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yleensä nuo perheenjäsenten tappajakoirat ovat koiratappeluihin alunperin jalostettuja rotuja (pitbullit, staffit yms).
Nuo eivät ole sinänsä edes kovin aggressiivisia ihmisiä kohtaan (lähinnä toisia koiria kohtaan) ja monet jopa yllättäen jopa huonoja vahtikoiria (jenkeissä pitbulleja on esim. varastettu pihasta), mutta juuri vauva tai pikkulapsi saattaa herättää niissä pienestä koostaan niissä sen tappajavaiston. Ja kun niillä niksahtaa päässä, niin se on menoa.
Sitten on toisesta laidasta suuria koiria, jotka ovat hyviä vahteja, mutta silti poikkeuksellisen luotettavia lasten kanssa (suojelevat heitä luonnostaan, eivätkä koskaan kaada lapsia jne), esim. Beauceroninpaimenkoira on tuollainen rotu.
Laitatko tilaston staffien(staffordshire
Vastasit ilmeisesti minulle, joka mainitsi nämä Brittein tapaukset. Olen siis eri kuin aiempi kirjoittaja. Minulla ei ole tilastoja, mutta yritin sanoa juuri sitä, että näiden koirien maine "tappajina" perustuu siihen, että tietynlaiset ihmiset hankkivat niitä ja kasvattavat niistä "tappajia". Tarkoitukseni oli puolustaa näitä rotuja, vaikka ehkä tarkoitukseni ei tullut hyvin ilmi. Tiedän, että ovat yleisesti todella lapsirakkaita ja leimaantuvat omaan perheeseen ja elämänsä ihmisiin tiukasti.
Suomen Kennelliitto on täysin munaton ja turha laitos
Vierailija kirjoitti:
Tuli mieleen opiskeluaikaisen tuttuni tarina omasta lapsuudestaan. Heidän perheeseen otettiin rescuekoira ja koira sitten päätyi puremaan yhtä lapsista. Perheen isä löi koiraa kostoksi ja kuulemma sen jälkeen ei koira enää purrut lapsia. Ihan järkyttävää käytöstä siis perheen isältä niin koiraa, kuin lasten turvallisuutta miettien. Koira olisi kuulunut viedä piikille, ei pahoinpidellä ja pitää sitten lapsia vaarassa.
Höpö höpö. Meidän koira puri lasta, mun ollessa lapsi ja se oli kyllä ihan tän muksun oma vika. Koira ei muita koskaan purrut ja oli muutenkin ihana. Monesti sille puremalle on syy. Makaavaa vauvaa pureva koira on kuitenkin vaarallinen.
Vierailija kirjoitti:
Ei kuulemma ole mikään pitti tai muukaan bullrotuinen.
No mikähän rotu se sitten olisi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On kuulemma metsästyskoira kyseessä
Noh pitääkö kaikki metsästyskoirat nyt lopettaa?
Useilla metsästyskoirilla on erittäin kova luonne, eivätkä ole välttämättä olleet lasten kanssa tekemisissä.
M.infossa oli juorua, että ei ollut perheen koira.
Hirveä tapahtuma. Todella järkyttävä.
Tästä olen samaa mieltä. Toki "taistelukoirien" kanssa on paljon ongelmia, mutta myös osa metsästyskoirista on todella vahvaluonteisia, voimakkaita ja erittäin suuren metsästysvietin omaavia. Eli aika tavalla samaa kuin "pitbulleissa", jotka toimivat myös metsästysvietin alaisina usein.
Rotu oli varmaan sekarotuinen, eli jonkun 165 cm pitkän läpeensä tatskatun wt narskumiehen luomus näistä tappajaroduista ja niiden sekoituksista. Peniskin on lyhyt.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Harvoinpa poliisi mainitsee väkivallantekoja tehneistä "ihmisistä" rotua.
Koska ei ole muita ihmisrotuja elossa kuin yksi. Vain oletko nähnyt yhtään Neandertalinihmistä kaduilla?
Olen yhden liahskimpun.
Jos vauva makaa lattialla niin sen vieressä pitää olla vahtimassa jos koira pääsee vauvaa nuuskimaan. Vauva ei osaa itseään suojella, se on vanhemman tehtävä.
Ei koiraa vapaasti vauvan luo.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On kuulemma metsästyskoira kyseessä
Noh pitääkö kaikki metsästyskoirat nyt lopettaa?
Useilla metsästyskoirilla on erittäin kova luonne, eivätkä ole välttämättä olleet lasten kanssa tekemisissä.
M.infossa oli juorua, että ei ollut perheen koira.
Hirveä tapahtuma. Todella järkyttävä.
Meillä oli lapsena aina Suomen ajokoiria koska isämme oli innokas metsämies. Jäniksen tai ketun perässä itse perkeleitä, mutta metsästyksen ulkopuolella oikein lutuisia leikkikavereita.
Mun ukki kasvatti metsästyskoiria. Hänellä oli sekä Suomen ajokoira että Suomen pystykorva, silloin kun olin pieni. Aina kesäisin kun menin mummolaan oli siis koirat siellä ja usein myös uudet pen
Meillä oli lapsena karhukoira, joka ei pitänyt lapsista yhtään, ja näytti kulmahampaitaan usein meille. Isä piti sen silti, koska oli niin hyvä metsästykoira. Ei saatu olla samassa tilassa sen kanssa, ties mitä olisi tapahtunut. Muut karhukoirat meillä taas pitivät lapsista.
Staffit/bullterrierit ovat esimerkiksi briteissä tappaneet useamman lapsen. Syy tähän on se, että tietty kansanluokka ottaa näitä koiria pelotteeksi ja kouluttavat hyökkäämään ja tappelemaan koiratappeluissa. Sitten ihmetellään, kun oma/naapurin lapsi joutuu siihen väliin ja kuolee. Tietääkseni nämä rodut ovat todella ihmisläheisiä ja suhtautuvat perheenjäseniin suojelevasti. Toisille koirille voivat olla kohtalokkaita, jos omistaja ei ole toteuttanut toisiin koiriin huolella. Jos satutaan koirapuistoon ja tällainen on siellä, juttelen ensin omistajan kanssa, että saa vähän kuvaa minkälainen kasvatus taustalla ennen kuin menen seuraksi oman koiran kanssa. Olen nimittäin nähnyt, kun tällainen koira on omistajansa mukaan "yllättäen" käynyt isomman koiran kimppuun ja se ei ollut kaunista katseltavaa.