Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Paluumuutto maalle ja talon osto riskillä?

Vierailija
21.07.2025 |

Asuin lapsuuden maalla,josta jouduin muuttaa pois 16vuotiaana opiskelujen perässä. Viihdyin kaupungissa vaihtelevasti, mutta saatuani lapsia olen alkanut tajuta, että kaipaan pikku kotikylälle  takaisin ja tahtoisin tarjota lapsille vapautta ja turvallisempaa kasvuympäristöä, kuin mitä nykyinen kaupunkiympäristö tarjoaa. 

tässä on silti riskejä, joita joudun nyt pohtia ja uskallanko lähteä tavoittelemaan tätä maalle muuttoa edes. Olen tällä hetkellä vanhempainvapaalla ja vanhaan työhöni en aijo palata, joten uuden työn etsiminen on jokatapauksessa vastassa, mutta uskallanko muuttaa tälle kotikylälle ilman työtä ja luottaa että työllistyn? Lähimpään pikkukaupunkiin on vain 45min ajomatka ja olen valmis kulkemaan töihin sinnekin asti mikäli lähempää ei töitä löydy.

isoin riski kuitenkin taitaa olla se asunto. Paikka minne olen muuttamassa ei oikein tarjoa perheille vuokra-asuntoja, vaan ainoa vaihtoehto on ostaa oma talo. Hinnat eivät ole isoja mutta onhan se silti iso sitoutuminen ja kuluerä, jos käykin niin että täytyy muuttaa pois syystä tai toisesta. Muutamaa taloa olen katsonut ja hinnat ovat siinä 30-40t välillä. 

palkka tippuisi huomattavasti, kun en jatkaisi oman alan töissä, mutta asumiskulut laskevat yli puolella kun muutan turistikaupungista landelle. Mieheni käy reissutöissä ja tienaa kyllä tosi hyvin ja turvaisi taloudellista tilannetta. 

En oikein tiedä mitä haen tällä kirjoituksella, halusin purkaa mietteitä ja saada ehkä teiltä jotain ajatuksia tähän asiaan.

t.mtt

Kommentit (108)

Vierailija
101/108 |
22.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asun itse maalla ja tykkään. Ainoa huono puoli on, ettei lapsille ole niin hirveästi esim. harrastusmahdollisuuksia ja, kun koulu loppuu, on vähän pakko muuttaa muualle.

Vierailija
102/108 |
22.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hassuja käsityksiä joillain on maalla asumisesta.

Halvempaa täällä on asua kuin kaupungissa. Se ei johdu siitä, että talot olisivat ränsistyneitä vaan siitä, että tontti maksaa puolen miljoonan sijaan euron. Enkä liioittele, vaan meidän ja espoolaiskaverien tonttien hintaero oli juuri tuo.

Ei se ihan kaikille ole halvempaa. Jos ei ole autoa, joutuu käyttämään taksia. Jos ei pysty tekemään ok-talon vaatimia töitä, on pakko ostaa nekin palvelut. 

No ei kai kukaan taksin varassa oleva maalle muutosta haaveilekaan, järki käteen. Ja pitää kaupunkiomakotitaloonkin ostaa palvelut, jos niitä ei pysty tekemään. 

Maalla asuminen on halvempaa myös siksi, koska taloja lämmitetään enemmän puilla ja vesi on halpaa/ilmaista. Minun korvaan kaupunkien vesimaksut kuulostaa tähtitieteellise

Olen eri mieltä. Ihan hyvin autoton voi haaveilla maalle muutosta ja toteaa laskelmat tehtyään, että kalliimmaksi tulee. Minun mielestäni ei todellakaan ole järkeä vertailla vain niiden ihmisten kesken, joilla on autot, rahaa ja fyysiset voimat pilkkoa puunsa ja tehdä pikkuremppoja ok-taloonsa tms. Jos kerran kyse on siitä, mikä tulee halvemmaksi, niin silloinhan sen pitäisi tulla halvemmaksi monille, eikä vain rajatulle joukolle hyväosaisia ja kyvykkäitä. 

Jos näin ei tehdä, voidaan tietysti keskustella vaikka siitä, onko historiallisessa linnassa asuminen edullsita ja sitten todeta, että no hei, totta kai se on kaikille miljonääreille.  

Mitä järkeä huudella yleisluontoisesti että "halvempaa on!", jos kuitenkin tarkoitetaan vain pientä joukkoa ihmisiä?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/108 |
22.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Justiin oltiin ostamassa.  Hieno oli. Sitten no öljysäiliö rikki. Pannu rikki. No katto välikatto. Lopulta puoli taloa olisi pitänyt uusia . Puita kaataa ja laudat vaihtaa kuin ikkunat. Kuin kuolleet omenapuun karat. Tuli niin ikävä fiilis nimittäin hinta oli puolet enemmän kuin kunnon mukaan voisi olla.  Sääli. Saavat pitää talonsa itse. 

Vierailija
104/108 |
22.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Palstalla on muutamia jotka eivät pärjäisi maalla, ja ajatuskin on heille aivan järkyttävä painajainen. Sitten huutavat kuluista, lumitöistä ja siitä kuinka lapset jää ikiajoiksi yksin kun ei heitä kukaan jaksa kuitenkaan kuskata.

Nämä saa jättää huomiotta. Aloittajalla on aivan oikea asenne hommaan. Siitä vaan toteuttamaan unelmia! Maalla on ihanaa!

Mikä ap:n asenne on? "Aloituksessa lukee: En oikein tiedä mitä haen tällä kirjoituksella, halusin purkaa mietteitä ja saada ehkä teiltä jotain ajatuksia tähän asiaan."

Asenne on siis epävarma. Jos olisi varma, ei hän tarvitsisi täällä mitään apuja anonyymeiltä. Suurin osa suomalaisista ei tarvitse palstalaisten mielipiteitä oman elämän suhteen. 

Vierailija
105/108 |
22.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Saisiko taloa myöhemmin myydyksi eli jälleenmyyntiarvo ?

Kuluja syntyy, kiinteistövero, vakuutusmaksut, jätehuolto, talvella auraus ? Älä katso vaaleanpunaisten silmälasien läpi.

Puhumattakaan lämmityskuluista.

Meidän lämmityskulut on 600 e/v sisältäen nuohouksen. Minusta ei niin järkyttävä summa, että sen takia kannattaisi itkeä. Kaupungissa vastaavankokoisen kerrostalokämpän kuukauden vastike olisi samaa luokkaa.

Vierailija
106/108 |
22.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hassuja käsityksiä joillain on maalla asumisesta.

Halvempaa täällä on asua kuin kaupungissa. Se ei johdu siitä, että talot olisivat ränsistyneitä vaan siitä, että tontti maksaa puolen miljoonan sijaan euron. Enkä liioittele, vaan meidän ja espoolaiskaverien tonttien hintaero oli juuri tuo.

Ei se ihan kaikille ole halvempaa. Jos ei ole autoa, joutuu käyttämään taksia. Jos ei pysty tekemään ok-talon vaatimia töitä, on pakko ostaa nekin palvelut. 

Ehkä silloin ei kannata muuttaa maalle, jos noin vaikeaa on, ääliö

= Esimerkki maalla asuvien asenteista. Jos ei ole samaa mieltä, alkaa nimittely, haukkuminen, selän takana pahaa puhuminen ja muu yleinen pas*anjauhanta.

Vierailija
107/108 |
22.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä on taas hyvinkin ikäviä kommentteja asialliseen ja hyvään aloitukseen, mutta eihän se mitään uutta ole :(

Olen miettinyt vähän samaa kuin aloittaja. Kotiseutu vetää puoleensa, vaikka lähtöni jälkeen moni asia on muuttunut todella huonoon suuntaan. Emme taida uskaltaa ostaa sieltä mitään, vaikka 15 t eurolla saisi pienen asunnon aivan taajaman keskustasta. Pahimmillaan siitä ei pääse koskaan eroon, hyvässä lykyssä saisi omansa takaisin - asunnon arvon nousua siellä tuskin tulee tapahtumaan.

Ehdottomasti aloittajan kannattaisi alkuun vuokrata kotiseudulta asunto ja ostaa oma vasta sitten kun on vaikka vuoden verran tunnustellut, onko elämä siellä niin hyvää, että kannattaa jäädä. Toinen vaihtoehto on tuo kesäasunto, jollaiseksi asunnon voisi jättää, jos se on hyvällä paikalla.

Maailmassa on nyt isoa epävarmuutta ja meilläkin suurin sodan uhka sitten 1940-luvun. Nämäkin vaikuttavat asunnonostopäätöksiin.

Vierailija
108/108 |
22.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me muutettiin maalle kuin lapset oli ihan pieniä. Kylä oli ihana. Kauppa, koulu ja päiväkoti muutaman sadan metrin päässä. Talo on halpa mutta sitä on remontoitu usealla kymppitonnilla. Velkaa on. 

Nyt viittä vuotta myöhemmin ollaan lähdössä, jos vain voitaisiin. Kauppa lopetti toimintansa viime vuonna. Koulu ja päiväkoti siirtyi uuteen kuntakeskukseen 15 km päähän.

Yritetään sinnitellä täällä, mutta kun vanhin lapsi aloittaa ylä-asteen on pakko lähteä.