Paluumuutto maalle ja talon osto riskillä?
Asuin lapsuuden maalla,josta jouduin muuttaa pois 16vuotiaana opiskelujen perässä. Viihdyin kaupungissa vaihtelevasti, mutta saatuani lapsia olen alkanut tajuta, että kaipaan pikku kotikylälle takaisin ja tahtoisin tarjota lapsille vapautta ja turvallisempaa kasvuympäristöä, kuin mitä nykyinen kaupunkiympäristö tarjoaa.
tässä on silti riskejä, joita joudun nyt pohtia ja uskallanko lähteä tavoittelemaan tätä maalle muuttoa edes. Olen tällä hetkellä vanhempainvapaalla ja vanhaan työhöni en aijo palata, joten uuden työn etsiminen on jokatapauksessa vastassa, mutta uskallanko muuttaa tälle kotikylälle ilman työtä ja luottaa että työllistyn? Lähimpään pikkukaupunkiin on vain 45min ajomatka ja olen valmis kulkemaan töihin sinnekin asti mikäli lähempää ei töitä löydy.
isoin riski kuitenkin taitaa olla se asunto. Paikka minne olen muuttamassa ei oikein tarjoa perheille vuokra-asuntoja, vaan ainoa vaihtoehto on ostaa oma talo. Hinnat eivät ole isoja mutta onhan se silti iso sitoutuminen ja kuluerä, jos käykin niin että täytyy muuttaa pois syystä tai toisesta. Muutamaa taloa olen katsonut ja hinnat ovat siinä 30-40t välillä.
palkka tippuisi huomattavasti, kun en jatkaisi oman alan töissä, mutta asumiskulut laskevat yli puolella kun muutan turistikaupungista landelle. Mieheni käy reissutöissä ja tienaa kyllä tosi hyvin ja turvaisi taloudellista tilannetta.
En oikein tiedä mitä haen tällä kirjoituksella, halusin purkaa mietteitä ja saada ehkä teiltä jotain ajatuksia tähän asiaan.
t.mtt
Kommentit (108)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Saisiko taloa myöhemmin myydyksi eli jälleenmyyntiarvo ?
Kuluja syntyy, kiinteistövero, vakuutusmaksut, jätehuolto, talvella auraus ? Älä katso vaaleanpunaisten silmälasien läpi.
Puhumattakaan lämmityskuluista.
Miten nämä kulut tulisi maksettavaksi jotenkin vain maalla, mutta ei kaupungissa? Vaikka olisikin kyseessä kerrostalo vs. omakotitalo, niin vastiketta nyt joutuu maksamaan siellä kaupungissakin, johon nuo sisältyy.
Ymmärrät varmaan, että kerrostalossa sähkölasku on kymppejä kuukaudessa, mutta tslvella omakotitalossa voidaan puhua sadoista euroista?
Vastike sisältää muutakin kuin sähkön, vaan siinä on paljon muitakin ylläpitoon liittyviä kuluja, jotka jyvittyy useille asukkaille, toisin kuin omako
Asun rintamamiestalossa, yh naisena.
Ihan tässä on minun mielestä edullinen asua, enemmän kauhistelen sitä, kuinka älyttömän korkeita vastikkeet on.
En ikinä muuttaisi kerrostaloon, vaikka se olisi ilmaista. On hyvä ymmärtää, että hinta ei ole ainoa ratkaiseva tekijä asumisessa useimmille.
Sähkölasku on suurin kulu, koska talossa on sähkölämmitys. Asun pohjoissuomessa, jossa on kylmää talvisin. Normaali talvikuukauden lasku on alle 200 e, kovimmilla pakkasilla, (jos on 20 ja yli) lasku nousee, mutta jää alle 300 euron. Kesälläkin sähkölasku on 80 e, koska suurin kulu on veden lämmitys. Meitä on monta asujaa tässä. Kiinteä hintainen sopimus. Vuosikulutus on 16 000kwh
En pidä silti kulua isona. Asuminen nyt vaan maksaa, ja sillä hyvä.
Olen niin tyytyväinen, että ostaisin AP.n tapaa on heti jonkin edullisen talon, jos uudelleen muuttaisin tai uudelleen valitsisin, mitä tekisin.
Vierailija kirjoitti:
Riski asumisen suhteen ei ole kovin suuri, mutta valitkaa niistä 30-40k€ taloista/tonteista hyväkuntoinen ja miellyttävä muutenkin. Yleensä valinnanvaraa on. Suurin riski lienee sinun tulevaisuuden työllistyminen, sitä kannattaa tutkia nyt etukäteen.
Olipa omituinen kommentti. Miksi he valitsisivat talon, josta eivät pidä?
Esimerkiksi minun kotikylälläni (asun muualla nykyään) on joka vuosi myynnissä muutama talo, kun asukkaat kuolevat tai muuttavat pois.
Järkiään nämä talot ovat hyväkuntoisia, niistä on pidetty huolta. Hintaa niillä silti on se 30 000 tai 40 000. Kaikkiin voisi muuttaa samantien asumaan, ilman remontteja. Toki jos haluaa modernin sisustuksen, joutuu tapetoimaan , useimmat on päivitetty 90 luvulla, eli on puunväristä kaapistoa ja sen ajan vaaleaa tapettia. Mutta todella siistiä ja hyväkuntoista.
Vierailija kirjoitti:
Kuluja syntyy, kiinteistövero, vakuutusmaksut, jätehuolto, talvella auraus ? Älä katso vaaleanpunaisten silmälasien läpi.
Jos talon hinta on muutaman kymppitonnin, ei hirveesti kannata miettiä sen jälleenmyyntiarvoa. Sen takia se on halpa, kun juuri kukaan ei sitä halua, tuskin asia on muuttunut seuraavankaan omistajan kohdalla.
Ehdottomasti kannattaa. Teimme saman ratkaisun 2 vuotta sitten. Asuminen isossa kaupungissa kävi liian vaaralliseksi. Lasten kaupungilla käynnit ei tuntuneet enää turvallisilta, itseäkin mietitytti viedä koiraa illalla ulos. Muutettiin maalle ja ollaan tykätty. Minäkin vaikka olen ikäni asunut isossa kaupungissa. Elämä maalla on toisaalta leppoisampaa, toisaalta nopeatempoisempaa. Kauppareissut, työmatkat ym. onnistuu nopeasti kun ei ole liikennevaloja, ruuhkia, kassajonoja eikä tarvitse etsiä parkkipaikkoja.
Tiedän monta perikuntaa, jotka miettivät mitä tehdä tyhjiksi jääneille lapsuudenkodeille. Taloista ei haluta ehkä luopua heti. Mieheni sisaruksillla on tämä tilanne. He itse asiassa saivat monta kyselyä, että vuokraavatko talon asunnoksi, koska paikkakunnalla on todella vähän vuokra-asuntoja.
Nyt talossa on alkamassa pieni remontti, jonka jälkeen vuokralainen muuttaa. Kaikilla sisaruksilla on puolison kautta mökit tuolla tai muilla paikkakunnilla, joten voi olla että talo myydään kun perilliset ovat siihen henkisesti valmiita.
Kannattaa laittaa sana kiertämään. Ehkä löydätte vastaavan järjestelyn.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jakaako reissutyössä käyvä mieskin unelman muuttaa 0 arvoiseen hometaloon kuolleeseen kylään?
Mihin tämä oletus perustuu, että maalla kaikki talot olisi homeessa? Vastaavaa kommentointia on näkynyt muissakin keskusteluissa. Yhtä hyvin kaupungissa sijaitseva talo voi olla homeessa tai sitten ei.
Se perustuu siihen ettei 30 000 arvoiseen taloon kukaan tee 30 000 euron kattoremonttia. 400 000 hintaiseen taloon monikin tekisi. Jos hinnat on tarpeeksi pieniä eikä kukaan osta taloa kuitenkaan ei niistä pidetä huoltakaan.
Tuokin on vain kapeakatseinen oletus. Katsos kun moni ostaa sen talon kodiksi, jossa asua, eikä sijoituskohteeksi. Tulee aika paljon edullisemmaksi ostaa 20 000 €:n talo ja tehdä 30 000 €:n remontti, kuin ostaa se 400 000 €:n talo.
Ja moni tekee myös niinkuin minä, eli ostaa alle 30 000€:n talon, joka on valmistumisestaan asti ollut yhden perheen hallussa, ja he ovat vuosien varrella tehneet remontteja tarpeen mukaan. Kattokin on ehjä eikä hometta ole.
Ap:lle sanoisin, että muuttakaa vain. En näe tuossa mitään suurta riskiä, kun tunnette kylän kuitenkin entuudestaan ja toisen työ säilyy samana. Saatatte myöhemmin katua, jos ette nyt toteuta tuota haavetta. Jos osoittautuu, ettette viihdykään, niin kyllä sieltä pois pääsee.
Vierailija kirjoitti:
Ehdottomasti kannattaa. Teimme saman ratkaisun 2 vuotta sitten. Asuminen isossa kaupungissa kävi liian vaaralliseksi. Lasten kaupungilla käynnit ei tuntuneet enää turvallisilta, itseäkin mietitytti viedä koiraa illalla ulos. Muutettiin maalle ja ollaan tykätty. Minäkin vaikka olen ikäni asunut isossa kaupungissa. Elämä maalla on toisaalta leppoisampaa, toisaalta nopeatempoisempaa. Kauppareissut, työmatkat ym. onnistuu nopeasti kun ei ole liikennevaloja, ruuhkia, kassajonoja eikä tarvitse etsiä parkkipaikkoja.
Nyt kyllä kiinnostaa, missä kaupungissa on iltaisin noin turvatonta?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos talon hinta on muutaman kymppitonnin, ei hirveesti kannata miettiä sen jälleenmyyntiarvoa. Sen takia se on halpa, kun juuri kukaan ei sitä halua, tuskin asia on muuttunut seuraavankaan omistajan kohdalla.
Ei hinta määräydy pelkästään siitä, haluaako joku asua talossa. Paljon on kiinni myös maapohjan eli tontin arvosta
Kaupungissa tontit on arvokkaita. Tällä alueella missä minä asun, on pelkkä tontti alkaen 100 000e. Plus liittymät. Toki tontin koko vaikuttaa myös. Alue on haluttua, mutta koska se on vanhaa aluetta, sieltä vapautuu tontteja vain purkamalla vanha rakennus pois.
Sitten hintaan tulee talon arvo lisäksi. Toki myös muu kiinnostus ja tarjoukset vaikuttavat, kuten myös se, millä hinnalla myyjä myy.
Maalla tontti ei ole niin arvokas. Myös ostajia on vähemmän,joten se yksistään pudottaa asunnon arvon muutamaan kymppitonnin. Tuollaisilla seuduilla talon rantatontilla voi saada alle 150 000e.
Jos alueella on vielä maataloutta, Peltomaa voi olla arvokasta, etenkin jos ne ovat tukikelpoisia peltoja. Jos alue on suosittu mökki paikkakunta, se vaikuttaa hieman myös talojen arvoon, jos ne ovat sellaisella paikalla, että sopivat kesäasumiseen
Esimerkiksi laskettelukeskuksen läheisyys nostaa hintaa myös.
Hinta siis muodostuu monesta muustakin asiasta, kuin siitä, haluaako joku talon tai minkä kuntoinen se on. Se halpa talo ei tarkoita että se olisi huono, se vain on alueen hintataso.
On muutenkin outoa miettiä jälleenmyyntiarvoa kun on ostamassa kotia, missä aikoo asua kymmeniä vuosia. Ajat muuttuvat.
Vierailija kirjoitti:
Älä muuta. Lastesi tähden.
Meidän perhe "pakkomuutettiin" maalle, kun olin pieni. Kauounkiin jäi kaverit ja spontaani pihalla leikkiminen.
Tilalle tuli yksinäisyys, masennus ja lihominen, jonka myötä koulukiusaaminen. Harrastukset oli kaupungissa. Äidistä tuli autokuski. Paloi loppuun ja jäi 40v:nä pois työelämästä.
Mökki maalla on jees, kunhan löytyy myös joku tukikohta kaupungista.
T. Maalaislapsi
Just meidän 13v sanoi et haluaisi jäädä maalle asumaan meidän kanssa vallan, koska kavereiden kanssa kalastetaan, pelataan jalkapalloa ja muuten hengaillaan, saa olla oma itsensä ja on turvallisempi olo liikkua kylällä kuin toisen vanhemman luona 20km päässä kaupungissa. Bussi kulkee useaa vuoroa yläasteelle, ala-aste täällä on. Mahdollisuuksia harrastaa on täällä, sekä enemmän tuolla 20km päässä, ei ole automatka eikä mikään, ja harrastukset huomattavan paljon halvempia kuin isoissa kaupungeissa. Vastaava ok-talo kuin meillä olisi noin 100 000 kalliimpi tuolla pikkukaupungissa ja tontti puolet pienempi. Ja ihme kyllä, kuluttaa sähköä ihan yhtä paljon molemmissa ;) Toki kiinteistövero paljon kalliimpi kaupungissa. Kyllä taksi hakee miehen lentokentälle täältäkin, kun reissuhommat kutsuu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hassuja käsityksiä joillain on maalla asumisesta.
Halvempaa täällä on asua kuin kaupungissa. Se ei johdu siitä, että talot olisivat ränsistyneitä vaan siitä, että tontti maksaa puolen miljoonan sijaan euron. Enkä liioittele, vaan meidän ja espoolaiskaverien tonttien hintaero oli juuri tuo.
Ei se ihan kaikille ole halvempaa. Jos ei ole autoa, joutuu käyttämään taksia. Jos ei pysty tekemään ok-talon vaatimia töitä, on pakko ostaa nekin palvelut.
No ei kai kukaan taksin varassa oleva maalle muutosta haaveilekaan, järki käteen. Ja pitää kaupunkiomakotitaloonkin ostaa palvelut, jos niitä ei pysty tekemään.
Maalla asuminen on halvempaa myös siksi, koska taloja lämmitetään enemmän puilla ja vesi on halpaa/ilmaista. Minun korvaan kaupunkien vesimaksut kuulostaa tähtitieteelliseltä.
Vierailija kirjoitti:
Me muutimme takaisin miehen lapsuuden pikkukylään tai taajaman ulkopuolelle kylläkin. Talo ja iso tontti olivat halpoja. Jos joskus tulisi olo, että täytyisi päästä pois, niin tämä jäisi meillä kesäasunnoksi. Tämä on kesällä ihan paratiisi, mutta olemme kyllä tykänneet asua myös talvella. Se rauha mikä täällä on, on parasta.
Me teimme samoin. Ennen mökkimatka oli neljä tuntia, nyt alle puoli tuntia. Muutettiin vähän tyhjän päälle syntymäseudulle, eli oli ensin pieni väliaikainen asunto, mutta nopeasti löytyi uusi isompi koti. Meille ei ole niin väliä miten asunnon arvolle tulevaisuudessa käy, nyt on oikein hyvä näin. On rauhallista, mukavaa, kavereita enemmän kuin edellisinä noin neljänkymmenen vuoden aikana. Ja edellisen kodin myynnistä jäi vähän ylimääräistä joten taloudellinen tilanne parani myös. Suosittelen.
Miltä alalta etsit töitä? Onko helppo saada niitä siitä kohtuumatkan päästä?
Tässä olisi ihan eri taloudellisesta riskistä kyse, jos miettisitte jonkun muutaman sadan tonnin talon rakentamista tuolle alueelle.
Vierailija kirjoitti:
Oman alan töitä en saa, enkä kyllä halua. Olen kuljetuspuolella ja se on mahdoton saada toimimaan lapsiperheessä, kun viikot pyöritän arkea yksin. Tein kuljetuspuolen töitä ennen vanhempainvapaata ja oli helvettiä tasapainotella töiden ja arjen kanssa, kun mies ei ole kotona auttamassa. Päivät oli pitkiä ja ennalta arvaamattomia.
sain selville, että voisin hyvin työllistyä kylällä siivoojaksi,keittiölle tai päiväkoti apulaiseksi, niistä tuntuu olevan pulaa ja usea työntekijä eläköityy 2v päästä ( olen muutenkin vielä 1-2v kotona hoitamassa kuopusta). Koulutusta minulle ei näihin ole, mutta ei kuulema tarvitsekkaan, kun ei työnantajilla ole varaa valita työntekijöitä.mitään varmuutta töistä ei tietenkään ole, mutta kuulosti lupaavalta. Palkka pienenisi entiseen verrattuna, mutta koska asuminen olisi halvempaa ei tämä vaikuttaisi juurikaan mihinkään. Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oman alan töitä en saa, enkä kyllä halua. Olen kuljetuspuolella ja se on mahdoton saada toimimaan lapsiperheessä, kun viikot pyöritän arkea yksin. Tein kuljetuspuolen töitä ennen vanhempainvapaata ja oli helvettiä tasapainotella töiden ja arjen kanssa, kun mies ei ole kotona auttamassa. Päivät oli pitkiä ja ennalta arvaamattomia.
sain selville, että voisin hyvin työllistyä kylällä siivoojaksi,keittiölle tai päiväkoti apulaiseksi, niistä tuntuu olevan pulaa ja usea työntekijä eläköityy 2v päästä ( olen muutenkin vielä 1-2v kotona hoitamassa kuopusta). Koulutusta minulle ei näihin ole, mutta ei kuulema tarvitsekkaan, kun ei työnantajilla ole varaa valita työntekijöitä.mitään varmuutta töistä ei tietenkään ole, mutta kuulosti lupaavalta. Palkka pienenisi entiseen v
Tämä juuri on iso plussa, jos ja kun on valmis tekemään mitä vaan työtä. Ja toisaalta, jos pärjää silloinkin jos ei töitä olisikaan. Teilläkin pieniä lapsia, niin eihän se äidin kotona olo pahaksi ole 😊
Me muutimme lapsuusmaisemiini ja asutaan todella edullisesti omassa talossa. Olen tällä hetkellä etätyössä ja sehän sopii, koska en pystyisi käymään päivittäin työssä naapurikunnissa 35-45 minuutin päässä. Jos jäisin työttömäksi, hakisin mitä vaan työtä omalta kylältä, mutta pärjäisin vaikken töitä saisikaan. Pärjäisin, vaikka mieskin tuosta viereltä lähtisi. Maalla asumisessa on oma turvansa juurikin edullisten asumiskulujen vuoksi.
Viihdyn niin hyvin etten täältä halua lähteä, koskaan 😊
'Ällöttääkö muita maalaiselämä?'
Tämmöinenkin ketju on olemassa, ja: Ei ällötä useimpia!
Mutta: osa viihtyy maalla, osa ei.
Itse en ikinä enää halua muuttaa pois maalta. Täällä näkee vuodenaikojenkin vaihtelut erilailla, traktorin perässä on aura, äes, kylvökone, niittosilppuri/paalain, leikkuupuimuri, yms. Talvella aurataan tiet.
Marjat, sienet omasta lähimetsästä, ladut siellä, potkurilla pääsee lähikauppaan...
Kukkakedot, muuttolinnut, kiiltomadot, perhoset.
Järvet, metsät, niityt, puhtaat hanget...
Pajunkissat, hiirenkorvat, pihasauna ja tuore vasta
Vierailija kirjoitti:
'Ällöttääkö muita maalaiselämä?'
Tämmöinenkin ketju on olemassa, ja: Ei ällötä useimpia!
Mutta: osa viihtyy maalla, osa ei.
Itse en ikinä enää halua muuttaa pois maalta. Täällä näkee vuodenaikojenkin vaihtelut erilailla, traktorin perässä on aura, äes, kylvökone, niittosilppuri/paalain, leikkuupuimuri, yms. Talvella aurataan tiet.
Marjat, sienet omasta lähimetsästä, ladut siellä, potkurilla pääsee lähikauppaan...
Kukkakedot, muuttolinnut, kiiltomadot, perhoset.
Järvet, metsät, niityt, puhtaat hanget...
Pajunkissat, hiirenkorvat, pihasauna ja tuore vasta
itsestäni tuntuu hassulta, kuinka joku voi kammoksua maalaiselämää. Lapsesta asti tähän tottuneena voi vain nauttia. Kesän alkaessa lehmänlannan haju pellolta, ei aiheuta kuvotusta vaan päinvastoin! Tulee mieleen lapsuus ja kaikki kesämuistot. Metsät,niityt ja hiekkatiet ovat minulle terapiaa.
Mikä sen mukavempaa, kun kesän jälkeen alkaa satokausi ja saa tunkea kädet multaan, ai että! Oman maan mansikat ne vasta makeita on ja kellarista saa hakea itse kasvatetut juurekset, jotka valmistan leivinuunissa.en vaihtaisi pois
Mun vinkit:
Katsokaa talon sijainti niin, että lasten kasvaessa harrastusmatkat keskustaan ei ole mahdottomat. Talon kunto kannattaa tarkistaa kunnolla, ei rahan takia vaan terveyden. Ja miettikää onko talo sellainen, että se voisi toimia tulevaisuudessa myös vaikka mökkinä tai sen pystyisi jättämään talveksi asumattomaksi lämmitysmuodon puolesta. Sitä ei nimittäin tiedä mitä elämässä saa päähänsä tai millainen työtarjous vaikka tulee vastaan ja haluattekin lähteä vaikka miehen reissutyön mukana puoleksi vuodeksi Ruotsiin tai jotain.
"Asun rintamamiestalossa, yh naisena. Ihan tässä on minun mielestä edullinen asua, enemmän kauhistelen sitä, kuinka älyttömän korkeita vastikkeet on.
En ikinä muuttaisi kerrostaloon, vaikka se olisi ilmaista. On hyvä ymmärtää, että hinta ei ole ainoa ratkaiseva tekijä asumisessa useimmille.
Sähkölasku on suurin kulu, koska talossa on sähkölämmitys.---- En pidä silti kulua isona. Asuminen nyt vaan maksaa, ja sillä hyvä. "
.
Kauhistelet vastikkeita, mutta kuitenkin samaan aikaan olet sitä mieltä, että hinta ei ole ratkaiseva ja asuminen nyt vaan maksaa.
Heh.
Riski asumisen suhteen ei ole kovin suuri, mutta valitkaa niistä 30-40k€ taloista/tonteista hyväkuntoinen ja miellyttävä muutenkin. Yleensä valinnanvaraa on. Suurin riski lienee sinun tulevaisuuden työllistyminen, sitä kannattaa tutkia nyt etukäteen.