Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Vanhusten yksinäisyys tappaa. Miksi vanhuksia ei oteta enemmän mukaan perheiden elämään. Linkki

Vierailija
20.07.2025 |

https://www.helsinginuutiset.fi/paikalliset/8694755

Tuossa kerrotaan lääkäristä, joka päivysti juhannuksena 2000-luvun alussa ja 3 iäkästä naista oli kokenut itsensä niin yksinäiseksi, eträ olivat yrittäneet tap paa itsensä. Konkretisoitui, että ovat juhlapäivänä yksin eikä kenenkään tärkeän kanssa. 

Suomalaisten itsekeskeisyys on aivan kauheaa mielestäni. 

Eikö tänne saa perhekeskeisyyttä muuta kuin pakolla? (Saisihan sen, jos lakiin palautettaisiin 60-luvulla poistettu vaatimus, että lapset hoitavat vanhempansa.)

Onko muiden kulttuurien yhteisöllisyys pakosta vai halusta. 

Väitän, että eroamiset ja yksilökeskeisyys ovat myös nuorten pahoinvoinnin juurisyy. 

Kommentit (1145)

Vierailija
1121/1145 |
24.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Äidin naapuri oli kutsuttu katsomaan lapsenlapsensa vanhojen päivän tansseja satojen kilometrien päähän. Hieman ennen tanssien alkua vanhuksen vatsa kipeytyi yhtäkkiä ja toinen vanhemmista joutui päivystykseen vanhuksen kanssa.

Syyksi ilmeni ohimenevä ruoanaulatusongelma. Siinä meni vanhemmalta oman lapsen vanhojen tanssit ohi, kun piti juosta hieman vaativan luonteisen vanhuksen kanssa päivystyksessä. Tätä hän sitten vielä kertoilee naapurilleen. Ikuisesti jäi epäselväksi miksi vanhus ei jäänyt itse tai puolisonsa kanssa sinne päivystykseen vaan aikuisen lapsen piti sinne mennä.

Jos olivat 100km päässä kotoaan niin olisiko siksi ollut hankala itse päivystykseen mennä,?

Olivat 300 km päässä kotoaan. Ihan itse autoilivat paikalle. Jostain syystä ei se päivystys sitten onnistunutkaan. 

Ja lisäys, menivät tietenkin sinne vierailupaikkakunnan päivystykseen, kun oli "akuutti" hätä. Miksi ei jäänyt itse jonottamaan vaan piti pitää aikuinen lapsensakin siellä, ei oikein auennut. 

Vierailija
1122/1145 |
24.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Toivoisi, että poika osaisi käydä niin ettei miniä tiedä. Poika taitaa olla aikamoisessa narun päässä. Kai akka katsoo kännykästä paikannusta, missä mies menee ja jo muutaman minuutin päästä puhelin soi ja määräyksiä alkaa tulla. Miniän kanssa on sukset ristissä olet jo monta vuotta, aikasemmin olin hänen piikansa. Käskyjä tuli aamusta iltaan ja lasten hoitoa riitti. Sitten ei enää työpanos riittänyt, vaan olisi pitänyt saada rahatkin ja keplotteli osa, joten en halua olla enää missään tekemisissä hänen kanssaan.

Meillä on tilanne niin että pojat soittavat roskia viedessään, työmatkalla tai jos vaimo on mennyt harrastukseensa.  Ovat juuri näitä miehiä joiden vaimot täällä mainitsevat olevansa parempisäätyisiä kuin puolisonsa.  Eli ensimmäisen polven kouluttautuneita.

Tää

Miten moni kirjoittaA että miehensäkään ei halua pitää yhteyttä sukuunsa kun on suvun ainoa akateeminen ja kirjoittaja itse kolmannen polven. Kirjoittaja pelastanut hänet slummeista. Kuka sitä nyt menee pieniin asuntoihin jossa 70-luvun mööpelit kylään edes.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
1123/1145 |
24.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Toivoisi, että poika osaisi käydä niin ettei miniä tiedä. Poika taitaa olla aikamoisessa narun päässä. Kai akka katsoo kännykästä paikannusta, missä mies menee ja jo muutaman minuutin päästä puhelin soi ja määräyksiä alkaa tulla. Miniän kanssa on sukset ristissä olet jo monta vuotta, aikasemmin olin hänen piikansa. Käskyjä tuli aamusta iltaan ja lasten hoitoa riitti. Sitten ei enää työpanos riittänyt, vaan olisi pitänyt saada rahatkin ja keplotteli osa, joten en halua olla enää missään tekemisissä hänen kanssaan.

Meillä on tilanne niin että pojat soittavat roskia viedessään, työmatkalla tai jos vaimo on mennyt harrastukseensa.  Ovat juuri näitä miehiä joiden vaimot täällä mainitsevat olevansa parempisäätyisiä kuin puolisonsa.  Eli ensimmäisen polven kouluttautuneita.

Tää

Hyvä jos ei toisin päinkään ettei anopeista löytynyt sanottavaa.

Vierailija
1124/1145 |
24.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihminen voi itsekkin tehdä jotain yksinäisyydelleen, eikä vain sääliä itseään. Vanhuksille on monenlaista toimintaa, jossa voivat tutustua muihin eläkeläisiin. On tosi väärin jättäytyä lastensa yhteydenpidon varaan ja sitten valittaa, että sitä ei ole tarpeeksi. Lapsilla on työt ja lapset ja parisuhde, joka todennäköisesti rakoilee jo muutenkin kiireen takia. Ja isovanhempien luo on usein pitkä matka. Itsellänikin 500 km. En pysty ottamaan vastuuta toisen aikuisen ihmisen sosiaalisesta elämästä toisella puolella Suomea.

Olen kertonut tämän jossakin toisessakin ketjussa, mutta kerron taas.

Olin osana sairaanhoitajaopintoja harjoittelujaksolla pari päivää vanhusten päivätoimintaosastolla. Sinne siis tuotiin vanhuksia kotoaan viettämään päivää. Heidät käytettiin saunassa/pesulla ja tarjottiin ruokaa, sitten oli jotakin ohjelmaa ja seurustelua päiväsalissa. Si

Minäkin olen kirjoittanut tämän ennenkin. Äiti ja elossa olevat sisarukset ovat noin ysikymppisiä. Olen moneen otteeseen kehottanut äitiä soittamaan heille vaikka päivittäin, kun heiltä saisi vertaistukea ja voisi muistella menneitä. No ei. Äiti ei halua "kun ne vaan jauhaa omia asioitaan". 

Vierailija
1125/1145 |
24.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kalliita lahjoja, raha-apua eikä talolainatakauksia ole vaadittu eikä pyydetty koskaan. Tavaraa tuova on yleensä tämä vanhus, eikä ymmärrä vaikka sanotaan, että ihmisillä on jo nurkat kaikkea täynnä. Silti pitää se tuikkukippo, koriste-esine viedä kun jonnekin menee käymään. Joka kerta.

Ai kamala. Ovat kyllä hirveitä nuo vanhukset. Ihan lahjan kanssa tulevat.

Vierailija
1126/1145 |
24.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Haluaa siis, että hänen kanssaan istutaan kahvi- tai ruokapöydässä tai sohvalla hänen kotonaan. Tulee kyllä kutsuttuna meille tai lapsilleni, mutta silloin hänellä on aina kiire pois. Hyvä kun kahvit saa juoduksi niin heti on lähdössä pois. "

Oi voi. On toi raskasta. Siis ihan oikeesti?? Kahvilla pitää istua.

Vierailija
1127/1145 |
24.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On se kumma, että ne vanhuksen verhot pitää vaihtaa just samaan aikaan, kun kotoa poismuuttavalla lapsella ja hänen vanhemmallaan on samaan aikaan pari tuntia vapaata ostoksia varten. Ettei vanhus vaan ole kateellinen, kun hän ei ole koko aikaa kaikkien elämän keskipiste. Arvatenkin hänellä alkaa niin syömmestä ottaa, kun käskyjä ei toteutetakaan heti välittömästi.

Tämä juuri. Teinin kanssa sovittu meno pitäisi perua koska mummolle tuli juuri silloin akuutti tarve vaihdattaa verhot. Jos ei peru, se on merkki siitä että ei rakasta äitiään ja äiti on ihan turhake. Tuskin tuollaisessa, täysin normaalissa sosiaalisessa asiassa,  on tuollaista tarkoitusta ilmaista mitään rakkaus- ja tärkeysjärjestystä. Ihminen voi rakastaa montaa ihmistä.

Toki jos pakottaa lapsensa laittamaan äitinsä ja oman lapsensa tärkeysjärjestykseen, normaali ihminen asettaa lapsensa etusij

Kuin avuttomia olette kommunikoinnissa. Kuinka usein kattiloiden osto ja verhojen vaihto menee päällekkäin? Nää jutut muuttuu utooppisimmaksi koko ajan. 

Vierailija
1128/1145 |
24.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ehkä olen tän kirjouttanut jo aiemmin, mutta lapsuudesta alkaen äiti hakkasi huvikseen, haukkui mut ja kaikki ketä tunsi. Ikinä ei viitsinyt töitä tehdä ja ajoi isäni enneaikaiseen hautaan. H uo ritteleli minut jo lapsena. Tollastako vanhusta pitäisi kuunnella , saati auttaa. Kärsiköön ja kuolkoon kunnolla.

Äitisi on siis sairas mieleltään. Tervettähän tuollainen ei ole.

Vierailija
1129/1145 |
24.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ehkä olen tän kirjouttanut jo aiemmin, mutta lapsuudesta alkaen äiti hakkasi huvikseen, haukkui mut ja kaikki ketä tunsi. Ikinä ei viitsinyt töitä tehdä ja ajoi isäni enneaikaiseen hautaan. H uo ritteleli minut jo lapsena. Tollastako vanhusta pitäisi kuunnella , saati auttaa. Kärsiköön ja kuolkoon kunnolla.

Väkivaltaisten vanhempien lapsille annetaan vapautus vanhempiensa tapailusta ja hoitamisesta. Vaikka yksi palstahullu alapeukuttaakin.

Terveisin: Kohtalotoveri

Vierailija
1130/1145 |
24.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Väkivaltaisten vanhempien lapsille annetaan vapautus vanhempiensa tapailusta ja hoitamisesta. Vaikka yksi palstahullu alapeukuttaakin.

Terveisin: Kohtalotoveri

Vapaus on ihan kaikilla. Auttaminen on vapaaehtoista.

Vierailija
1131/1145 |
24.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eino Leino viittasi runossaan siihen, että suomalaiset eivät vanhene kauniisti. Liekö totta. 

Mielelläni voisin kutsua lähellä asuvia  isovanhempia kylään ja syömään. Kyllästyin siihen, että ruoat käydään läpi arvostellen, että voi voi tässä on suolaa (ruoasta ylipäätään) ja voi voi pitäisi vähentää rasvaa, mutta tässäkin lihapullassa on rasvaa (aina puhtaista raaka-aineista itsetehty ruoka). Ovat ihan hyväkuntoisia ihmisiä. 

Kun sitten kerran kutsuimme ja ruokana oli kanafileet ja monipuolinen salaatti lisukkeena, saimme kuulla, että onpa jännää nykyään, kun ihan salaatille kehdataan kutsua vieraita. 

Vierailija
1132/1145 |
25.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eino Leino viittasi runossaan siihen, että suomalaiset eivät vanhene kauniisti. Liekö totta. 

Mielelläni voisin kutsua lähellä asuvia  isovanhempia kylään ja syömään. Kyllästyin siihen, että ruoat käydään läpi arvostellen, että voi voi tässä on suolaa (ruoasta ylipäätään) ja voi voi pitäisi vähentää rasvaa, mutta tässäkin lihapullassa on rasvaa (aina puhtaista raaka-aineista itsetehty ruoka). Ovat ihan hyväkuntoisia ihmisiä. 

Kun sitten kerran kutsuimme ja ruokana oli kanafileet ja monipuolinen salaatti lisukkeena, saimme kuulla, että onpa jännää nykyään, kun ihan salaatille kehdataan kutsua vieraita. 

Niin, mitä tämä tämmöinen tarkoittaa?

Eihän mekään tulla boomereiden ruokapöytään arvostelemaan. Missä käytöstavat?

Minä jouduin kieltämään äidiltäni meille tulon, koska ei lakannut arvostelemasta siisteystasoa meillä. Aina oli jotain ilkeää huomautettavaa. Eikä meillä edes eletä missään pellossa, mutta on sottainen mies, lapsenlapsia usein ja lasten koiria ja minulla on useita sairauksia ja olen työkyvyttömyyseläkkeellä. 

Vierailija
1133/1145 |
25.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi lapsesi eivät auta sinua tai maksa sulle siivoojaa jos käyttävät sinua lasten ja koirien hoitajana?    Ja miksi sitten välität vanhuksen puheista?  Sitä aina eniten ihmettelen.  Mun lapset antaa mun horista, enintään katsovat toisiaan merkitsevästi  silmiin ja yks tuhahtaa jotain , toi on tänään tommosta 

Vierailija
1134/1145 |
25.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin, mitä tämä tämmöinen tarkoittaa?

Eihän mekään tulla boomereiden ruokapöytään arvostelemaan. Missä käytöstavat?

Minä jouduin kieltämään äidiltäni meille tulon, koska ei la

Olet hyvä esimerkki joka nuoren perheen ihanne- isovanhemmasta

Vaikka et jaksa, olet eläkkeellä.ja sairas, sun on hoidettava lapset ja koirat.   Voi olla, vaikka luulet ostavasi myöhemmän vanhuuden huomiota, lapsesi tekevät sulle saman kuin sinä äidillesi.

Vierailija
1135/1145 |
25.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Parisuhteen alkuvuosina pyysin muutaman kerran vanhempiani meille syömään. Jostain syystä äitini oli aina juuri sinä aamuna aloittanut laihdutuskuurin ja otti vain lusikallisen ruokaa lautaselleen. Tajusin sitten vihjeen enkä enää pyytänyt. Lasten synnyttyä leipomukset teki paremmin kauppansa.

Pyydettiin me anoppiakin. Hänkään ei koskaan syönyt meillä mitään, joi vain kupin mustaa kahvia.

Meillä on hygienia kunnossa ja muille vieraille on tarjoomukset tehneet hyvin kauppansa. 

Vierailija
1136/1145 |
25.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin. Mitä ajattelit tehdä ongelmallesi, ap?

Vierailija
1137/1145 |
25.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailijat 1133 ja 1134

Ei lasten tarvitse minulle ostaa siivoojaa. Siivoan itse joutessani kun jaksan ja huvittaa. Lapsia ja koiria hoidan mielelläni. He ovat elämäni valo. 

Enkä yritä ostaa mitään vanhuuden hoivaa itselleni. Päinvastoin, aina jotain vailla oleva äitini on kauhuskenaario, jollaiseksi tulemista yritän kaikinnkeinoin välttää. Äitini on ollut apua ja terapiointia vailla koko ikäni. 

Yritän pitää kunnostani huolta ja elää terveellisesti ja hoitaa liittoani, jotta meillä tuon ukon kanssa on toisistamme vanhuuden turvaa ja apua eikä lapset joudu hyppäämään kahdessa paikassa vanhuksia hyysäämässä kuten itse eroperheestä lähteneenä olen joutunut ja joudun. 

Vierailija
1138/1145 |
25.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailijat 1133 ja 1134

Ei lasten tarvitse minulle ostaa siivoojaa. Siivoan itse joutessani kun jaksan ja huvittaa. Lapsia ja koiria hoidan mielelläni. He ovat elämäni valo. 

Enkä yritä ostaa mitään vanhuuden hoivaa itselleni. Päinvastoin, aina jotain vailla oleva äitini on kauhuskenaario, jollaiseksi tulemista yritän kaikinnkeinoin välttää. Äitini on ollut apua ja terapiointia vailla koko ikäni. 

Yritän pitää kunnostani huolta ja elää terveellisesti ja hoitaa liittoani, jotta meillä tuon ukon kanssa on toisistamme vanhuuden turvaa ja apua eikä lapset joudu hyppäämään kahdessa paikassa vanhuksia hyysäämässä kuten itse eroperheestä lähteneenä olen joutunut ja joudun. 

Niin, äitiisi panit välit poikki, ok.  Itse olet jaksava ja hyväkuntoinen sairauseläkeläinen. Näitähän nykyisin on jo nuorissakin.

Aika huono tuuri jos on paljon hyysättäviä vanhuksia.  Kuitenkin monet pärjäävät hyvin vanhoiksi ilman mitään apua, senänaapuri 93-vuotiaaksi kunnes kuoli kun oli kauppaan lähdössä. Pankkisiirtokuori oli ostoskassin pohjalla kun soitettiin lanssia.

Vierailija
1139/1145 |
25.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin vanhukset kuin nuoremmatkin osaavat tämän.  Ollaan monisairaita, huonokuntoisia, ei jakseta vaikka kotitöitä tms kun saa säälipisteitä, olen semmonen  ja työelämästäkin sairaana pois.

Sitten kun on mieleistä tekemistä kyllä jaksetaan.  Vanhus hoitaa vaikka kasvimaansa, käy rasittavilla kartanokierroksilla eläkeläisporukan kanssa mutta tarpeen tullen sitten onkin niin raihnainen kun  joku ei ole mieleistä.

Vierailija
1140/1145 |
25.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikesta valittavat aikuiset valittavat valittavasta vanhuksestaan.. se on jopa koomista.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme yhdeksän kahdeksan