Bruttopalkka yli 5000€/kk, silti ei yksin Helsingissä asuvana jää oikein mitään ylimääräistä
Nettona tulee 3000€/kk. Siitä 1/3 menee opintolainojen lyhennyksiin ja asuntosäästämiseen. 1/3 vuokraan. Eli vajaa tonni jää laskuihin ja elämiseen. Mikä tarkoittaa, että juuri mihinkään ylimääräiseen ei ole varaa.
Ajattelin vain kertoa kun joku luulee, että 5000€/kk bruttopalkka on hyvä. Ei ole. Ja jos asuisin kauempana niin pitäisi olla auto, joka taas vie hurjasti rahaa.
Suomi on köyhä maa ja korkeakoulutettujen palkat surkeita. Mitään sosiaalietuuksia en tietenkään saa.
Kommentit (520)
5000 e/ kk ei ole hyvä palkka. Sillä pystyy juuri ja juuri elämään peruselämää eli maksamaan asumisen ja ruuan, ehkä keskihintaisen asumisen. Nykyään luullaan että jokaiselle kuuluu ulkomaan matkat, ulkona syöminen ja shoppailu mutta ne edellyttävät parempaa tulotasoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä täällä jankutetaan jostain kunnalisveroista ja kirkollisveroista? Nettotuloon vaikuttaa kaikkein eniten ihmisen OMA veroprosentti. Luonnollisesti 25% verotuksella jää käteen enemmän kuin 35% verotuksella, jos brutto on molemmilla sama.
35 prosentilla tulee kivasti palautuksia 25 verrattuna ja ne on sitä nettotuloa myös, mikä tuppaa unohtumaan.
Eh?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei nuo ihan noin simppeleitä asioita ole. Mulla brutto viime vuodelta keskimäärin 5300 ja netto 2400. Tonnin autoetu syö käteen jäävää palkkaa tehokkaasti. On se silti bruttoansiota sekin.
Jos tonnin autoetu sisältyy palkkaan niin sen verotusarvon voi lätkäistä suoraa viivan alle jäävään eli todellinen nettosi on 3400.
Kun puhutaan nettopalkasta, tarkoitetaan sitä rahamäärää, mikä kilahtaa tilille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
- Ei palkkaa vaan tuloja. Et ole tienannut 4300€/kk jos saat vähennyksiä. Olet tienannut vähemmän ja siksi saat ennakolta perittyjä veroja takaisin -
Ei ole todellista. Tietenkin olet oikeasti tienannut sen 4300 euroa.
Etkä ole. Olet tienannut 4300€ - kulut ansioiden hankinnasta.
Jos on jaossa Suomen tyhmin titteli niin tää tyyppi on ykkösehdokas.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei nuo ihan noin simppeleitä asioita ole. Mulla brutto viime vuodelta keskimäärin 5300 ja netto 2400. Tonnin autoetu syö käteen jäävää palkkaa tehokkaasti. On se silti bruttoansiota sekin.
Jos tonnin autoetu sisältyy palkkaan niin sen verotusarvon voi lätkäistä suoraa viivan alle jäävään eli todellinen nettosi on 3400.
Kun puhutaan nettopalkasta, tarkoitetaan sitä rahamäärää, mikä kilahtaa tilille.
Sitäkin, mutta kun on tarkoitus tehdä järjellisiä vertailuja niin on yksinkertaisempaa jos edut laskee nettopalkkaan mukaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä täällä jankutetaan jostain kunnalisveroista ja kirkollisveroista? Nettotuloon vaikuttaa kaikkein eniten ihmisen OMA veroprosentti. Luonnollisesti 25% verotuksella jää käteen enemmän kuin 35% verotuksella, jos brutto on molemmilla sama.
35 prosentilla tulee kivasti palautuksia 25 verrattuna ja ne on sitä nettotuloa myös, mikä tuppaa unohtumaan.
Eh?
Aukeaa paremmin jos lukee myös sen viestin mihin oli vastattu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Sinä et tajua kun palkkasi ei ole 5k€/kk ja olet unohtanut 7% maksun joka tekee satoja euroja kuukaudessa :D Hitto näitä laskuripellejä :D"
Käy nyt edes katsomassa miten se laskuri toimii ennenkuin nolaat itseäsi enempää.
Sinä se olet nolannut itsesi, lukee suoraan sen laskurin alla mitä se ei sisällä :D URPO :D
Hymiöiden ja URPOilun lisääntyminen kertoo vain siitä että alat itsekin tajuta olevasi täysin pihalla. Tsemppiä siihen!
Sanoo pelle joka kuvitteli että 4300€/kk tuloista jää 3000€/kk käteen :D :D
Minulla jää lähes 3100 käteen 4700 brutosta. Iän puolesta korkeampi eläkemaksu, Helsinkiä enemmän verottava kunta, ei kirkollisveroa. Nuorempi, jonka eläkemaksu olisi alempi, asuisi Helsingissä tai Kauniaisissa (Espoossa?), niin ei ainakaan paljon alle kolmen tonnin jäisi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eh?
No ei aukea kun väärin se on silti.
Vierailija kirjoitti:
Näissä keskusteluissa toistuu kärjistetysti se, että kyllähän noin hyvällä paikalla pärjää kun on säästeliäs. Olen itse korkeasti koulutettu ja palkka tuon 5t/kk ja jotenkin sitä joskus oli siinä luulossa, että tässä tilanteessa olisi esim. varaa muuhunkin kuin yli 10 vuotta vanhaan autoon. Ja kyllä, pärjään hyvin, mutta ero huomattavasti vähemmän ansaitseviin on kyllä pieni.
Ainakin luulisi että korkeasti koulutetun hyvätuloisen työnteossa on muitakin etuja pienituloiseen nähden, kuin erotus palkan määrässä?
Yleensä pienipalkkaiset hommat esim. siivoojilla, on viimeisen päälle mitoitettu niin että hullun lailla saa huhkia sen pienen palkkansa eteen.
Siihen nähden joku kokouksissa istuminen viinerin ja kahvikupin kanssa on aika ylellistä elämää, miten siinä kehtaa vinkua että enemmän pitäisi saada?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näissä keskusteluissa toistuu kärjistetysti se, että kyllähän noin hyvällä paikalla pärjää kun on säästeliäs. Olen itse korkeasti koulutettu ja palkka tuon 5t/kk ja jotenkin sitä joskus oli siinä luulossa, että tässä tilanteessa olisi esim. varaa muuhunkin kuin yli 10 vuotta vanhaan autoon. Ja kyllä, pärjään hyvin, mutta ero huomattavasti vähemmän ansaitseviin on kyllä pieni.
Ainakin luulisi että korkeasti koulutetun hyvätuloisen työnteossa on muitakin etuja pienituloiseen nähden, kuin erotus palkan määrässä?
Yleensä pienipalkkaiset hommat esim. siivoojilla, on viimeisen päälle mitoitettu niin että hullun lailla saa huhkia sen pienen palkkansa eteen.
Siihen nähden joku kokouksissa istuminen viinerin ja kahvikupin kanssa on aika ylellistä elämää, miten siinä kehtaa vinkua että enemmän pitäisi saada?
Korona lopetti viimeisetkin läsnäkokoukset. Parasta palaveripulla-aikaa oli 80-luku, 90-luvun lamasta lähtien sai ehkä kahvia, jos sitäkään. Nykyään palaverit on Teamsissä, keittää itselleen kahvit, jos palaverien välissä ehtii.
Oletko selvittänyt minkä verran saisit asuntolainaa, saisitko mieluisan asunnon ostettua? Vuokra plus asuntosäästöt - kombolla maksanee jo melko isoakin lainaa? Mikäli omarahoitus ei vielä ole riittävä tai muita vakuuksia ei löydy, pankilla on myös ostettavia vakuustuotteita Garantiaa ym.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
- Ei palkkaa vaan tuloja. Et ole tienannut 4300€/kk jos saat vähennyksiä. Olet tienannut vähemmän ja siksi saat ennakolta perittyjä veroja takaisin -
Jos on jaossa Suomen tyhmin titteli niin tää tyyppi on ykkösehdokas.
Yllätys että kaltaisesi uuvatti ei erota palkkaa ja tuloa keskenään. Samanlainen talousnero kuin sinä pitäisi liikevaihtoa liikevoittona :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eh?
Sinun viestissäsi ei ole mitään järkeä :D 'Palautukset' nettotuloa :D Mistä näitä urpoja riittää?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Sinä et tajua kun palkkasi ei ole 5k€/kk ja olet unohtanut 7% maksun joka tekee satoja euroja kuukaudessa :D Hitto näitä laskuripellejä :D"
Käy nyt edes katsomassa miten se laskuri toimii ennenkuin nolaat itseäsi enempää.
Sinä se olet nolannut itsesi, lukee suoraan sen laskurin alla mitä se ei sisällä :D URPO :D
Hymiöiden ja URPOilun lisääntyminen kertoo vain siitä että alat itsekin tajuta olevasi täysin pihalla. Tsemppiä siihen!
Sanoo pelle joka kuvitteli että 4300€/kk tuloista jää 3000€/kk käteen :D :D
Minulla jää lähes 3100 käteen 4700 brutosta. Iän puolesta korkeampi eläkemaksu, Helsinkiä enemmän verottava kunta, ei kirkollisvero
Eli 4300€:sta ei jää mitenkään yli kolmea tonttua kuten laskuriurpo väittää :D
Tosin ei sinullekaan ei jää 3100 räpylään :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Bruttopalkka ei muutu vähennysten mukaan. Työnantaja ei tiedä, mihin vähennyksiin olen oikeutettu. Sinulla menee nyt vellit ja puurot sekaisin.
Itselläsi menee. Palkka ja tulot eivät ole sama asia. Palkka on se mitä työnantaja maksaa ja sinun tulosi ovat se mitä sinä tienaat.
Mutta siitä ei nyt ollutkaan kyse.
Nimenomaan siitä on kyse. Jos saat vähennyksiä ne vähentävät tulojasi verotuksessa.
Mullakaan ei jää mitään ylimääräistä, ei ole varaa matkustella eikä mitään :( tulot 2000 euroa kuussa, taloustilille menee 400 euroa ja sijoituksiin 1600 euroa. Voi minua raukkaa. Onneksi ei ole velkoja, kuinka minä pienituloinen pärjäisin, kyynel.
Vierailija kirjoitti:
Oletko selvittänyt minkä verran saisit asuntolainaa, saisitko mieluisan asunnon ostettua? Vuokra plus asuntosäästöt - kombolla maksanee jo melko isoakin lainaa? Mikäli omarahoitus ei vielä ole riittävä tai muita vakuuksia ei löydy, pankilla on myös ostettavia vakuustuotteita Garantiaa ym.
Jos ajatellaan, että pankki vaatisi 30% omarahoituksen myyntihinnasta ja AP:lla olisi jo 30 000€ säästössä, lainaa tulisi 70 000€ eli myyntihinta olisi 100 000€, niin tuolla saisi jo Helsingissäkin sinkkukodin. 25v annuteettilainalla ja 3% korolla kuukausi erä olisi vajaa 350€ ja kun tuohon lisätään hoitovastike niin varmasti jäädään alle 1 000€/kk. Mutta eihän tämä käy AP:lle, koska hänen pitää ylivelkaantua miljoonan kämpässä, jossa on oma venelaituri miljoonan veneelle ja 2 auton talli Bentleylle ja moottoripyörälle 😂🤣😂
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nimenomaan siitä on kyse. Jos saat vähennyksiä ne vähentävät tulojasi verotuksessa.
MIten sen nyt ottaa. Minä sain viime vuonna 1600 euroa kotitalousvähennystä (se tosiaan vähennettiin suoraan veroista) siksi, että minulla käy kotisiivooja kaksi kertaa kuukaudessa. On ihan totta, että siivoojan laskujen maksamisen jälkeen minulle jäi vähemmän rahaa muuhun käyttöön. Mutta olisi silti täysin hullua vähentää siivouslaskut nettopalkasta. Kyllä ne olivat ihan minun vapaaehtoisesti valitsemiani menoja, jotka eivät liity mitenkään työntekooni.
Eri
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
MIten sen nyt ottaa. Minä sain viime vuonna 1600 euroa kotitalousvähennystä (se tosiaan vähennettiin suoraan veroista) siksi, että minulla käy kotisiivooja kaksi kertaa kuukaudessa. On ihan totta, että siivoojan laskujen maksamisen jälkeen minulle jäi vähemmän rahaa muuhun käyttöön. Mutta olisi silti täysin hullua vähentää siivouslaskut nettopalkasta. Kyllä ne olivat ihan minun vapaaehtoisesti valitsemiani menoja, jotka eivät liity mitenkään työntekooni.
Eri
Tässä nyt keskusteltiin työtulosta eikä pääomatuloista tai kotitalousvähennyksistä. Menepä takaisin sillan alle.