Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Bruttopalkka yli 5000€/kk, silti ei yksin Helsingissä asuvana jää oikein mitään ylimääräistä

Vierailija
19.07.2025 |

Nettona tulee 3000€/kk. Siitä 1/3 menee opintolainojen lyhennyksiin ja asuntosäästämiseen. 1/3 vuokraan. Eli vajaa tonni jää laskuihin ja elämiseen. Mikä tarkoittaa, että juuri mihinkään ylimääräiseen ei ole varaa.

Ajattelin vain kertoa kun joku luulee, että 5000€/kk bruttopalkka on hyvä. Ei ole. Ja jos asuisin kauempana niin pitäisi olla auto, joka taas vie hurjasti rahaa.

Suomi on köyhä maa ja korkeakoulutettujen palkat surkeita. Mitään sosiaalietuuksia en tietenkään saa.

Kommentit (520)

Vierailija
41/520 |
19.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No jos maksaa Helsingissä yksin lähellekään 1 000€/kk vuokraa, on se oma valinta. Halvemmalla saa asunnon aivan varmasti. Uudenkin asunnon. Miksi olet ottanut opintolainaa niin paljon, että menee ilmeisesti useita satasia/kk sen kuukausierään? Mitä laskuja sulla on, jos ei 1 000€ tahdo riittää laskuihin ja ruokaan? Itsellä riittää 1 000€ laskuihin ja osuuteeni asumisesta ja ruokakuluista, meillä on kuitenkin perheasunto 2 aikuiselle, eikä senkään vuokraan + muihin asumiskustannuksiin mene kuin vajaa 1 400€/kk yhteensä

Helsingistä et saa tuota halvemmalla asuntoa.

Ja tonni kuukaudessa ja elämiseen ON surkean vähän. Pointtihan on, että on naurettavaa että jopa keskipalkan yli olevilla ansioilla pitää Suomessa köyhäillä. Ei ole näin köyhää elämä missään muualla länsimaissa koulutetuille ihmisille. Esimerkiksi Yhdysvalloissa palkat alkavat jo parikymppisil

Ei tossa sun kommenttissa mikään pidä paikkaansa. 

Vierailija
42/520 |
19.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei Helsingissä ole eläminen kalliimpaa kuin muuallakaan. Täällä on kaikki lähellä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/520 |
19.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

helposti riittää.

täällähän moni meistä elää 2000euron bruttotuloilla.

Ja siitäkin jää usealla tonnikin säästöön verojen jälkeen, kun ei ole uusavuton ja osaa elää tulojensa mukaan.

Vierailija
44/520 |
19.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pakkoko hesassa on asua. Muuta landelle, kulje junalla töihin.

Landelta ei kulje junat. Ja paljonko luulet VR:n kuukausilipun maksavan?

Käytä sit peukalolyytiä 🤓

Vierailija
45/520 |
19.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jännä, kun minulla jää, vaikka käteen tulee 1800€/kk. En tosin asu missään sikahintaisessa tonnin kämpässä, vaan huomattavasti edullisemmin. Helsingissä kylläkin. 

Eli set ole kouluttautunut peruskoulua pidemmälle niin kaikkien muiden pitäisi sen takia tyytyä sinun elintasoosi?

Vierailija
46/520 |
19.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yli 5000 e tienaavat maksavat pääosin valtion veronkin. Mitä isompi palkka, sitä enemmän joudut maksamaan muiden tulonaiirtoja, valtion ja kuntien hallinnosta, maailman sodista ja muiden perseilyistä. 

Vierailija
47/520 |
19.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

helposti riittää.

täällähän moni meistä elää 2000euron bruttotuloilla.

Olen aina ihmetellyt miten nämä 2000euron tuloilla tulevat toimeen, mutta sitten 5000euron tuloilla olevat valittavat köyhyyttään.

Vierailija
48/520 |
19.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pakkoko hesassa on asua. Muuta landelle, kulje junalla töihin.

Hyi, landelle.

Vierailija
49/520 |
19.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asuntosäästäminen on ylimääräistä. Samoin kuin tonnin vuokra. Turha vikistä, kun itse olet tuollaiset menot itsellesi valinnut. 

Vierailija
50/520 |
19.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No, mulla on brutto yli 8000 ja perheellisenä ei jää mitään ylimääräistä käteen.

Progressiivinen verotus on aivan persiistä ja kannustaa vain alisuoriutumaan ja ottamaan iisisti. Itsekin harkitsen että vaihdan 6000€ duuniin ettei tarvitse tehdä niin paljon töitä

Kyse on vain ja ainoastaan siitä, että osaa käyttää rahaa.

Vierailija
51/520 |
19.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jännä, kun minulla jää, vaikka käteen tulee 1800€/kk. En tosin asu missään sikahintaisessa tonnin kämpässä, vaan huomattavasti edullisemmin. Helsingissä kylläkin. 

Eli set ole kouluttautunut peruskoulua pidemmälle niin kaikkien muiden pitäisi sen takia tyytyä sinun elintasoosi?

Missä kohtaa tuossa luki, etten ole kouluttautunut ja kaikkien pitää tyytyä minun elintasooni? 

Vierailija
52/520 |
19.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli sitten yksinkertaisesti valehtelet. MOT.

Kävin tekemässä parikin eli laskuria. Ne molemmat antoivat tulokseksi ihan saman eli 4300 euron tuloista jää käteen n. 3000 euron nettopalkka. Ne ilmoittavat nettotulot vuositasolla. Siitä on helppo jakaa se 12 kuukauteen. 

Vierailija
53/520 |
19.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Asuntosäästäminen on ylimääräistä. Samoin kuin tonnin vuokra. Turha vikistä, kun itse olet tuollaiset menot itsellesi valinnut. 

Niin, ja perustele miksi minun pitäisi suostua olemaan surkealla palkalla Suomessa töissä, eli samalla elintasolla kuin pelkän peruskoulun tai ammattikoulun käyneen kaupan kassan?

Rahani riittävät kyllä mutta äärimmäisen surkea on elintaso länsimaihin verrattuna.

Vierailija
54/520 |
19.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten yksin asuvalla voi mennä ruokaan edes 100 euroa/viikko? Tuosta summasta pitäisi jäädä hyvin säästöönkin. 

Kuolisin nälkään jos söisin 100 eurolla viikossa.

Meillä menee puolison kanssa vajaa 150€/vko 2 hlön ruokiin, ja ihan hyvinvoivia ollaan. Suomessa ei kukaan kuole nälkään.

Vierailija
55/520 |
19.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten yksin asuvalla voi mennä ruokaan edes 100 euroa/viikko? Tuosta summasta pitäisi jäädä hyvin säästöönkin. 

No ihan helposti voi mennä. Et ole tainnut kaupassa käydä sitten 2010-luvun. 

50€/vk per lärvi ostaa ihan hyvin terveellistä ruokaa, jos vähänkin seuraa tarjouksia, välttelee kalliimpia pikkukauppoja ja suunnittelee ateriansa.

Vierailija
56/520 |
19.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin, ja perustele miksi minun pitäisi suostua olemaan surkealla palkalla Suomessa töissä, eli samalla elintasolla kuin pelkän peruskoulun tai ammattikoulun käyneen kaupan kassan?

Rahani riittävät kyllä mutta äärimmäisen surkea on elintaso länsimaihin verrattuna.

No muuta vttuun äläkä ulise. Elämä on valintoja. 

Vierailija
57/520 |
19.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Laita pomolle viestiä, ettet enää halua tehdä töitä. Ei meillä Suomessa ole työpakkoa. 

Vierailija
58/520 |
19.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lähde ulkomaille töihin. Edes äitisi ei jää kaipaamaan sinua.

Vierailija
59/520 |
19.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

50€/vk per lärvi ostaa ihan hyvin terveellistä ruokaa, jos vähänkin seuraa tarjouksia, välttelee kalliimpia pikkukauppoja ja suunnittelee ateriansa.

Niin, eli todistit aloituksen pointin. Suomessa pitää köyhäillä hyvissäkin töissä. Millä kuvittelette kenenkään olevan motivoitunut täällä tekemään vaativampia töitä? Kun elämä on silti "seuraa tarjouksia, välttelee kalliimpia pikkukauppoja ja suunnittelee ateriansa"? Ja elintason pitäisi olla sama kuin 1800€/kk bruttona ansaitsevalla.

Vierailija
60/520 |
19.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

saa varmaan jos ostaa pelkkää puuroa ja riisiä tai syöt muutenvaan todella vähän.

100euroa/viikko ruokakauppaan on paljon realistisempi nykypäivänä.