Totaalinen kyllästyminen ja herääminen siihen että oma mies jäänyt henkisesti lapsen tasolle
Ollaan oltu jo pitkään yhdessä ja lapsiakin on. Olen aina ollut sellainen sopeutuva ja kiltti ihminen. Lisäksi olen luonnostani tottunut ottamaan vastuuta ja tekemään paljon töitä. Nyt heräilen siihen kuinka tyytymättömyys parisuhteessa on kasvanut sellaisiin mittoihin, että en enää halua edes nukkua mieheni kanssa samassa sängyssä.
Mies puhuu kokoajan että yritetään nyt vielä ja saattaa jotain yksittäisiä huomionosoituksia häneltä tulla, mutta ei mitään isoja. Itse en enää ole nähnyt mitään vaivaa suhteen eteen, ja syy on siinä että jos minua joku asia harmittaa mitä mies on tehnyt, hän ei kuuntele eikä ota kritiikkiä vastaan. Aina alkaa kieltäminen, asioiden vääntely, selittely ja lopulta asia kääntyy ihan päälaelle ja jopa minä saatan olla se syyllinen.
Otetaan esimerkiksi se että olen tehnyt pitkään kahta työtä, jotta saamme perheemme kulut katetuksi. Mies on vaan olettanut minä maksan suurimman osan kuluista. Hän ei siis siitä ole osoittanut mitään erityisempää kiitollisuutta. Päinvastoin on saattanut valittaa työni huonoista puolista ja sanonut että minun pitäisi lopettaa toinen työ, vaikka hänellä itsellään ei ole aikomustakaan hankkia lisätuloja mistään.
Mies ei myöskään ota esim mitään vastuuta siitä että tekisi vapaaehtoisesti lasten kanssa asioita, ei edes näin kesällä. Aina löytyy tekosyyt ja selitykset, on kaikkea muuta, siis ihan perus arkea. Jos hän esim joutuu siivoamaan kotona (kestää ehkä reilu tunnin) niin sinä päivänä hän ei tee mitään muuta. Hän siis katsoo että on työnsä tehnyt, vaikka lapset hyppäsivät seinillä, hänelle ei tule mieleen että lähtisi heidän kanssa jonnekin ja keksisi tekemistä. Sitten jos valitan tästä, niin hän ylimielisesti vähätellen kysyy että mitä minä muka olen tehnyt nyt kesällä lasten kanssa, käynyt rannalla? Juu olen käynyt jokaisena aurinkoisena päivänä rannalla ja lapset rakastavat sitä, mies ei arvosta ollenkaan, väheksyy vaan. Lisäksi olen lasten kanssa tehnyt kaksi reissua, joihin mies toteaa että hänhän oli töissä silloin että miten hän olisi voinut lähteä edes reissuun. Mutta kun vastaavasti hän on vapaalla ja minä töissä, lapset eivät tosiaan pääse rannalle tai minnekään muuallekaan vaikka olisi mikä hellepäivä. Eikä mies keksi oma-aloitteisesti mitään, esim että hankkisi jonkun uima-altaan pihalle, ilmastointilaitteen tai mitään muutakaan.
Äh en edes osaa selittää. Se sellainen passiivisuus ihan kaikessa on niin valtava turnoff jos voi sanoa ja asiasta sanominen kuormittaa vaan enemmän. Kyllä sitä jotenkin ajattelisi että mies haluaisi pyrkiä tekemään perheensä elämästä parempaa. Hänellä ei ole tällaista tarvetta.
Onko muilla tällaista? Mies sai minut pitkään uskomaan että vaadin liikaa, vaan en enää kyllä ajattele niin. Päinvastoin olen tyytynyt aivan liian vähään.
Kommentit (182)
Miehet tekevät niin vähän ja monikaan ei hahmota todellista vanhemmuuden vastuuta.
Mies lyö hanskat tiskiin siinä vaiheessa kun velvollisuudet alkavat häiritä hänen omaa olotilaansa. Ei ehdi uupumaan, kun jo luovutetaan.
Sinä puhut varmaan näistä nykyajan pikkupojiksi jääneistä pleikkaria hakkaavista "miehistä"? Tuntuu että nykyaikana niin pojat kuin tytöt eivät kasva aikuisiksi lainkaan, vaan jäävät sinne ikuiseen poikuuteen ja tyttöyteen.
Oman sukupolveni isät tekivät raskasta fyysistä työtä, esim. metsätöitä pokasahalla, elättääkseen perheensä. Se oli heidän vastuunkantoaan, raskasta sellaista. Jotkut hulttio-miehet saattoivat häipyä ja jättivät perheensä köyhyyteen, heitäkin tietysti oli.
Mutta perusperheenisän ykkösasia oli simppelisti saada ruokaa pöytään lapsilleen ja rahaa siihen ei saatu Kelalta vaan lihasvoimalla, rankalla fyysisellä työllä.
Puhu vain itsestäsi, älä yleistä. Ei kaikki vanhemmat naiset ole eläneet miehen peukalon alla kuten sinä eivätkä raataneet yksin.
Olen syntynyt v. 1956 ja olin naimisissa samanikäisen miehen kanssa. Kyllä me yhdessä huushollia hoidettiin, esim. mies teki ruuan ja hoiti osuutensa siivouksesta. Yhdessä suunniteltiin perheen taloutta ja tulevaisuutta.
Sen jälkeen on tullut parikin sukupolvea (sukupolvi = 30 vuotta) miehiä, jotka osallistuvat lastenhoitoon ja kantavat vastuuta, työkavereilla on paljon tällaisia nuoria aviomiehiä ja isiä, samoin omien lapsieni lähipiiristä.
En tiedä, mistä kiven alta nykyajan nuoret naiset löytää näitä uusavuttomia miehiä, itse en ole heihin enää törmännyt. Jotain sekakäyttäjiä tai dokuja?