Uskotko, että sähköautot lyövät läpi?
Nyt kun alkuvaiheen buumi on hiipumassa, niin uskotko, että vielä tulevaisuudessa kaikki autoilu sähköistyy? Vai näemmekö jotain muuta teknologiaa tilalle?
Kommentit (2514)
Vierailija kirjoitti:
Sähköautossa pitää olla vaikka mitä appeja kun menee latinkiin, sitten jos joku errori lukee niin soitella mekaanikolle ja sitä autoa sitten buutata. Kallis auto, mutta halvempaa ei tarvitse kuin näyttää korttia niin bensaa tulee ja toimii.
Ei tarvitse olla, vaan saa olla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla on ollut sellainen kaksi vuotta. Tuhansien kilometrien autoreissuja on sillä tehty. Yhtään mitään ei tarvitse vatuloida kun matkaan lähtee.
Ja tämä sinun kokemuksesi on ainoa totuus?
Se on totuus että jos se sujuu minultakin vatuloimatta se voi sujua kaikilta vatuloimatta. Jos taas tykkää vatuloimista se on eri asia, mutta se ei ole sähköautojen vika.
Veikkaan että sinulla on Tesla. Mitenkään yleisesti ei todellakaan voi todata noin sähköautoista tai sähkautoilusta. Jos koko sähköautoinfra olisi rakennettu ja standardoitu Superchargereiden tyyliin - piuha kiinni ja that's it, niin meillä olisi todella paljon kuluttajaystävällisempi rakenne ja silloin nimenomaan lataustapahtuma olisi yksinkertaistunut tankkaamiseen verrattuna, ei monimutkaistunut.
Vierailija kirjoitti:
Huhtikuusta alkaen on ollut voimassa EU-direktiivi, joka vaatii, että kaikissa uusissa latureissa pitää olla myös korttimaksuvaihtoehto.
Näin se EU auttaa meitä kuluttajia...
https://secupay.com/en/knowledge/payment/pay-at-charging-stations-card-
Tässäkin asiassa ollaan vaan kymmenen vuotta myöhässä. Koko nykyinen infra on appien ja tagien varassa eikä muutu miksikään pitkään aikaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla on ollut sellainen kaksi vuotta. Tuhansien kilometrien autoreissuja on sillä tehty. Yhtään mitään ei tarvitse vatuloida kun matkaan lähtee.
Todennäköisesti kyllä. Veikkaan ettei sinulla sähköautoa ole. Tai sitten on joku Nissan leaf ymv jota ei todellakaan ole tehty matkaan.
Siinä kohtaa kun auton perustehtävä - kuljettajan ja matkustajien kuljettaminen paikasta A paikkaan B - on kiinni yksittäisistä automalleista, tunnustetaan sähköauton heikkous yleisellä tasolla. Millä tahansa polttiksella voi tehdä matkaa.
Ei tunnusteta, vaan todetaan että alkuajan sähköautot eivät rangen ja lataustehon puolesta soveltuneet kovin hyvin pitkän matkan tekoon.
1699
Olen ajanut pitkälti yli miljoona km polttomoottori autolla. Yhden kerran 500km putkeen. Nyt ajanut 2v sähköllä. En koe minkään muuttuneen paitsi autoilu on edullisempaa ja auto on kivempi.
"En ymmärrä tätä argumenttia siitä että ei ajeta kuin max 300km pysähtymättä. Tietenkin näin on. Mutta jos range esim. on tuo 300km, silloin joudut pysähtymään juurikin siellä missä on laturi, ei siellä mihin mahdollisesti itse olisit sattunut haluamaan. Ja vaikka olisikin niin että joka tapauksessa pysähtyisit myös polttiksella samoilla paikoilla, joudut silti sen lataamisen käynnistämään ja lopettamaan kolme-neljä kertaa useammin vrt. kertatankkaus koko reissun aikana."
En ymmärrä miksi pysähtely 300km välein olisi ongelma jos pysähtelen joka tapauksessa max 300km välein. Etenkin kun autossa on rangea 400+km. Jos olen ajanut 400km ajamatta yhdenkään suurteholatausaseman ohi olen ajanut jonnekin Afrikan pimeimpään viidakkoon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei kai dieselautoilla aja nykyään kuin transvestiitit ja muut sukupuolenvaihtajat.
Tyypillinen sähköautoilijan kommentti. Mahtavaa porukkaa.
Tyypillinen Tiisselihomon(tm) kommennti. Mahtavaa porukkaa.
Tuntuu polttiskuskit olevan tässä ketjussa esillä positiivisessa valossa. Fiksuja argumentteja typerää pelonsekaista mussutusta jostain sukupuolivähemmistöistä. Miten modernin tekniikan kannattaja on tuollainen ahdistunut umpijäärä?
Okei. Jos fiksut ihmiset jauhaa 100 sivua ongelmista joita ollut v 2015. Niin varmaan näin.
Vain muutama viikko sitten saimme lukea asuintalon kyljessä latauksessa olevan iD4:n räjähdyspalosta.
Markkinoille syötetään edelleen sähköautoja aivan naurettavilla rangeilla ja latauskäyrillä.
Autoja hylätään katsastuksissa naurettavan pienistä osumista pohjaan, korjauskustannukset älyttömiä.
Mutta sinusta näitä ongelmia on ollut viimeksi kymmenen vuotta sitten. Ok.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se on totuus että jos se sujuu minultakin vatuloimatta se voi sujua kaikilta vatuloimatta. Jos taas tykkää vatuloimista se on eri asia, mutta se ei ole sähköautojen vika.
Veikkaan että sinulla on Tesla. Mitenkään yleisesti ei todellakaan voi todata noin sähköautoista tai sähkautoilusta. Jos koko sähköautoinfra olisi rakennettu ja standardoitu Superchargereiden tyyliin - piuha kiinni ja that's it, niin meillä olisi todella paljon kuluttajaystävällisempi rakenne ja silloin nimenomaan lataustapahtuma olisi yksinkertaistunut tankkaamiseen verrattuna,
Markkinataloudessa on menty nyt näin. Ehkäpä hankalimmat ja epäluotettavimmat latauksen toimittajat putoavat kelkasta? Alku aina hankalaa, mutta eiköhän nyt noillakin pärjää jonkun aikaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei kai dieselautoilla aja nykyään kuin transvestiitit ja muut sukupuolenvaihtajat.
Tuntuu polttiskuskit olevan tässä ketjussa esillä positiivisessa valossa. Fiksuja argumentteja typerää pelonsekaista mussutusta jostain sukupuolivähemmistöistä. Miten modernin tekniikan kannattaja on tuollainen ahdistunut umpijäärä?
Okei. Jos fiksut ihmiset jauhaa 100 sivua ongelmista joita ollut v 2015. Niin varmaan näin.
Vain muutama viikko sitten saimme lukea asuintalon kyljessä lataukses
Suomes palaa joku 5autpa per päivä
Vierailija kirjoitti:
"En ymmärrä tätä argumenttia siitä että ei ajeta kuin max 300km pysähtymättä. Tietenkin näin on. Mutta jos range esim. on tuo 300km, silloin joudut pysähtymään juurikin siellä missä on laturi, ei siellä mihin mahdollisesti itse olisit sattunut haluamaan. Ja vaikka olisikin niin että joka tapauksessa pysähtyisit myös polttiksella samoilla paikoilla, joudut silti sen lataamisen käynnistämään ja lopettamaan kolme-neljä kertaa useammin vrt. kertatankkaus koko reissun aikana."
En ymmärrä miksi pysähtely 300km välein olisi ongelma jos pysähtelen joka tapauksessa max 300km välein. Etenkin kun autossa on rangea 400+km. Jos olen ajanut 400km ajamatta yhdenkään suurteholatausaseman ohi olen ajanut jonnekin Afrikan pimeimpään viidakkoon.
Jos ne pysähdykset eivät kuljettajan tai matkustajien tarpeiden takia ohjaudu automaattisesti paikkoihin joissa on latureita? Joudut 300km välein erikseen etsimään latauspaikan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Veikkaan että sinulla on Tesla. Mitenkään yleisesti ei todellakaan voi todata noin sähköautoista tai sähkautoilusta. Jos koko sähköautoinfra olisi rakennettu ja standardoitu Superchargereiden tyyliin - piuha kiinni ja that's it, niin meillä olisi todella paljon kuluttajaystävällisempi rakenne ja silloin nimenomaan lataustapahtuma olisi yksinkertaistunut tankkaamiseen verrattuna,
On Tesla, mutta useammin lataan esim Neste tai St1 koska ne on siellä missä haluan ladata, oheispalveluineen. Superien sijoittelu on monissa paikoissa huonompi. Peräkylissä ABC/K-Lataus.
Se mitä en ole yrittänyt on sitä että yrittäisin ladata jokikisellä eri firman latausasemalla ja asentaisin 20+ äppiä. Vain ne joilla on edes puolet maasta kattava verkosto HPC-latureita.
Nykyään helppo töpseli-kiinni-vain lataus ei enää ole Teslan yksinoikeus vaan Plug&Charge löytyy Ionityltä ja monilta automerkeiltä, Autocharge Autoliitolta.
Ajoin polttomoottorilla 2006 - 2023, sitten vaihto täyssähköön ja en kyllä enää palaa takaisin polttomoottoriin. Elämä on liiankin helppoa sähköauton kanssa. Itsellä ajoja kertyy noin 50-55tkm vuoteen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vain muutama viikko sitten saimme lukea asuintalon kyljessä lataukses
Ja tänään luimme miten dieselauto syttyi parkkihallissa Helsingissä. Kammottavia palopommeja.
Vierailija kirjoitti:
Markkinataloudessa on menty nyt näin. Ehkäpä hankalimmat ja epäluotettavimmat latauksen toimittajat putoavat kelkasta? Alku aina hankalaa, mutta eiköhän nyt noillakin pärjää jonkun aikaa.
Täysin markkinaehtoisesti (Tesla) asiat päinvastoin on hoidettu oikein. Huonot ratkaisut on tulleet kun EU-byrokratia on väkipakolla alkanut kiihdyttää liikenteen sähköistymistä nopeammin kuin se puhtaasti markkinaehtoisesti olisi kehittynyt. Nyt sitten yritetään paikkailla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos ne pysähdykset eivät kuljettajan tai matkustajien tarpeiden takia ohjaudu automaattisesti paikkoihin joissa on latur
En joudu vaan 300km välein paikan jossa on sekä virtaa, syötävää ja wc. Eikä niitä nyt enää tarvitse hirveämmin etsiä, Suomi on täynnä niitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos ne pysähdykset eivät kuljettajan tai matkustajien tarpeiden taki
Niin, joutui sitä bensa-autollakin pysähtymään paikkaan missä oli tankkausmahdollisuus, kaasuautosta puhumattakaan. Niitä pisteitä on vähemmän kuin sähköauton latureita.
Vierailija kirjoitti:
Ja tänään luimme miten dieselauto syttyi parkkihallissa Helsingissä. Kammottavia palopommeja.
Linkki?
Jaguar joutui loppuvuodesta 2024 ja alkuvuodesta 2025 lunastamaan takaisin yli 3000 Jaguar iPace-autoa. Syy: tulenarat akut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Linkki?
Kyllä tällaiset palopommit pitäisi kieltää. Nehän on täynnä palavaa nestettä joka leviää pitkin parkkihallin lattiaa jos tankki pettää. https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/0e7009d7-df93-403e-ae89-b7d3709d1840
Huhtikuusta alkaen on ollut voimassa EU-direktiivi, joka vaatii, että kaikissa uusissa latureissa pitää olla myös korttimaksuvaihtoehto.
Näin se EU auttaa meitä kuluttajia...
https://secupay.com/en/knowledge/payment/pay-at-charging-stations-card-…