Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Onko muita joilla ei ole yhtään rahaa?

Vierailija
18.07.2025 |

Taas laskujen ja lainojen maksun jälkeen ollut pari viikkoa ilman rahaa..kuun vaihteeseen saakka. Onko muita samassa tilanteessa, miten selviätte?

Kommentit (80)

Vierailija
61/80 |
21.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tilillä  330€, parilla muulla tilillä yht. n.160. Näillä eletään 25 päivää. Kaikki laskut maksettu, jääkaapissa on ruokaa n.viideksi päiväksi, bensaa pitää ostaa. Kesämenoja on tiedossa, joten visaa saatan käyttää tarpeen vaatiessa.

Olen perheellinen ja puolison kanssa menee puoliksi talous- ja asumismenot. Omat menot maksetaan itse.

Budjetoin kyllä, mutta säästöön ei jää. Lainaa ei ole.

Vierailija
62/80 |
21.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla jäi laskujen jälkeen 1800€ elämiseen. Lainoja ei enää ole. Ilmeisesti elät yli varojesi jos ei mitään jää pakollisten menojen jälkeen.

Hah 😄.. mä olen eri kuin aloittaja, mutta kiva kun tulit mainostamaan käteen jäävää rahaa. Jaat varmaan talouden ja laskut jonkun kanssa ja palkkasi on useita tonneja. Se on vähän eri, kuin maksaa yksin kaikesta koko elämän. Mun eläke on puhtaana 1460e, josta asumiskuluihin 2/3 ja muu jää muihin laskuihin ja auton kuluihin. Ei siis jää muuta käyttörahaa. Nytkin säästän silmälääkäriä varten ja toivon etten hammaslääkäriä tänä vuonna tarvitse. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/80 |
21.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tilillä 35e. Yksi lasku 25e olisi maksettavana vielä. Eli loppukuuksi on 10e rahaa, tai sitten 35e jos maksan tuon laskun vasta ensi kuussa.

Maksat nyt ja sitkistelet sillä kympillä. Ensi kuussa laitat heti 50 euroa jemmaan, etkä käytä sitä ja seuraavassa taas uudestaan. 

Ei välttämättä jää ylimääräistä 50e mitä voisi laittaa jemmaan. 

Sitten pitää karsia laskuja ja kuluja.

Jos on pienet tulot, niin ei välttämättä pysty enää enempää karsimaan. Jos otsikossa kysyttiin ihmisiä joilla ei ole rahaa, niin miksi te luulette että tänne vastailee sellaiset ihmiset joilla on rahaa?! 

595 riittää autoon ja omakotitaloon, mikäli palstaan on uskominen. 

Vierailija
64/80 |
21.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä nämä laskut ihmisillä on ?

Mulla rahat menee asuntolaina, yhtiövastike, sähkölasku, kotivakuutus.

Laitoin ennen säästötilille mm 20 euroa hammaslääkäriä varten kk, kunnes tulin järkiini. Kuun viimeinen päivä mulla on tonni rahaa, kaikista muista teen ylimääräisen lyhennyksen.

Kun tulee esim lääkärilasku, maksan sen ja jos kuun lopussa ei puskuria ole tonni, kokeillaan seuraavassa kuussa uudestaan.

En ikinä tilaa mitään nettimyynnistä, äärimmäisen harvoin ostan itselle mitään muuta, kuin kosmetiikkaa. Keväällä vietiin muutama huonekalu Ikeaan ja en tarvi lakanoita ostaa hetkeen.

Okt:ssa asuminen (sähkö, vesi, kaukolämpö, vakuutus, kiinteistövero ,tonttivuokra), autojen vakuutukset, teinien mopovakuutukset,, puhelinliittymät neljälle on 1200€ kuussa. 

Siihen päälle säännöllliset menot eli bensat 200€, kk-raha teineille sisältää vaatteet, urheiluvälineet ym. Hankinnat 180€. Raha laitetaan teinien tileille joka kk ja sitä käytetään tarvittaessa.

Perheellisen säännölliset laskut yllä, jotka menee automaattiveloituksena joka kuukausi.

Eli säännölliset laskut Yht. 1580€. 

Vierailija
65/80 |
21.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä nämä laskut ihmisillä on ?

Mulla rahat menee asuntolaina, yhtiövastike, sähkölasku, kotivakuutus.

Laitoin ennen säästötilille mm 20 euroa hammaslääkäriä varten kk, kunnes tulin järkiini. Kuun viimeinen päivä mulla on tonni rahaa, kaikista muista teen ylimääräisen lyhennyksen.

Kun tulee esim lääkärilasku, maksan sen ja jos kuun lopussa ei puskuria ole tonni, kokeillaan seuraavassa kuussa uudestaan.

En ikinä tilaa mitään nettimyynnistä, äärimmäisen harvoin ostan itselle mitään muuta, kuin kosmetiikkaa. Keväällä vietiin muutama huonekalu Ikeaan ja en tarvi lakanoita ostaa hetkeen.

Okt:ssa asuminen (sähkö, vesi, kaukolämpö, vakuutus, kiinteistövero ,tonttivuokra), autojen vakuutukset, teinien mopovakuutukset,, puhelinliittymät neljälle on 1200€ kuussa. 

Siihen päälle säännöllliset menot eli bensat 200€

Tuo on suhteellista köyhyyttä, ei absoluuttista. jos olisitte vähävaraisia, ei olisi kuin yksi auto ja yksi netti, joka jaetaan kaikille. Teinit eivät puhu puhelimessa, joten prepaid riittää vuosiksi. Vakuutuksista lähtisin myös karsimaan. Jos on kaksi autoa, voi hinata itse toisen jos hajoaa, eikä tarvitse hinauksen takia vakuutusta pitää. Kosmetiikkaa voi käyttää juhlissa, ei sitä tarvitse arkena köyhän naamaan sotkea. Ei se ole terveellistäkään. 

Vierailija
66/80 |
21.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koettakaa muuttaa jonkun sukulaisen luokse, jos mahdollista.

Typerin neuvo pitkiin aikoihin jopa tällä palstalla. Ei kaikki ole teinejä jotka voi bunkata äitinsä nurkissa. Meitä on ikänsä töitä tehneitä liki eläkeikäisiä jotka asutaan omassa kodissa mutta esimerkiksi töihin ei kelvata tai ollaan niin raihnaisia ettei kyetä.

Vierailija
67/80 |
21.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei oo rahaa, kärvistelen päivästä toiseen hakien, ja odotellen vastauksia työpaikoista. Varmaan kohta pitää miettiä lainan avulla muuttamista jonnekkin todella syrjään.

Mulla sama tilanne, ja olen autoton ja ajokortiton. Sitten kun syrjäseudulle muutan ei sieltä enää ole paluuta työelämään. Mutta ei ole varaa jatkaa asumista kaupungissakaan.

Vierailija
68/80 |
21.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja tässä pitää muistaa ihmisen ikä. Omat lapset jo maailmalla, lainat kaikki maksettu.  Silloin jää ihan hyvin rahaa käyttöön.

Vierailija
69/80 |
21.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Typerin neuvo pitkiin aikoihin jopa tällä palstalla. Ei kaikki ole teinejä jotka voi bunkata äitinsä nurkissa. Meitä on ikänsä töitä tehneitä liki eläkeikäisiä jotka asutaan omassa kodissa mutta esimerkiksi töihin ei kelvata tai ollaan niin raihnaisia ettei kyetä.

Ei kaikki, mutta jotkut saattavat ollakin teinejä. Siksi kirjoitin "jos mahdollista".

Vierailija
70/80 |
21.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ota säästöistä?

Maksa luottokortilla?

Minulla on säästöjä ja aina kuulee saman ehdotuksen "ota säästöistä". Vitsi on vain siinä että en pysty koskaan säästämään edes kymppiä sinne takaisin, jos sieltä jotain käytän. Säästöt on katastrofirahasto josta maksetaan asumiskulut ettei päädy omasta asunnosta kadulle. Muut osakkaat eivät hyvällä katso kovin kauaa jos vastikkeet jää maksamatta.

Vierailija
71/80 |
21.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ei ole varaa elättää lapsia, niin jättäkää ne yhteiskunnalle. Muuten ei muutosta tule kuin huonompaan päin. Kaikkien on uhrauduttava, vai miten se meni?

Vierailija
72/80 |
21.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työterveys ei maksa lääkkeitä, toisin kuin Kela sinulle.

Itse asiassa osa työnantajista on ottanut työntekijöilleen terveyskuluvakuutuksen, joka kattaa myös reseptilääkkeet.

Vierailija
73/80 |
21.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei oo rahaa, kärvistelen päivästä toiseen hakien, ja odotellen vastauksia työpaikoista. Varmaan kohta pitää miettiä lainan avulla muuttamista jonnekkin todella syrjään.

Mulla sama tilanne, ja olen autoton ja ajokortiton. Sitten kun syrjäseudulle muutan ei sieltä enää ole paluuta työelämään. Mutta ei ole varaa jatkaa asumista kaupungissakaan.

Minä myös autoton ja suunnittelen muuttamista maalta kaupunkiin. Miksi? Siksi että kaupungissa on edullisempi asua. Satasen yhtiövastikkeella maksaa pienen asunnon kuluja, mutta ei maalla lämmitystä, veroja ym. Kaupungissa on paljon kauppoja ja voi kerätä kustakin ketjusta parhaat ruokatarjoukset viikoittain, pyöräillen. Kaupungissa on kierrätyskeskuksia ja kirpputoreja joista saa halvalla mitä tahansa. Ei tarvitse autoa jolloin säästyy tuhansia euroja vuodessa. Julkisilla pääsee edullisesti jos ei jaksa pyöräillä. Lisäksi asunnon saa myytyä suht helposti verrattuna syrjäkylän mökkiin (perikuntaa ajatellen).

Vierailija
74/80 |
21.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sitten voi muuttaa soluun, niitä riittää. Ystävän ystävä laittoi oman asuntonsa vuokralle ja muutti luult Mikkeliin. Tutulla oli asunto myynnissä, sai asua yhtiövastikkeen hinnalla. Vaihtoehtoja on.

Vierailija
75/80 |
21.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aplle: minä käytän luottokorttia kun käteinen loppuu. Kierrehän siitä helposti tulee mutta ruokaa on pakko ostaa. Sunnuntaina illalla käyn vielä läpi kauppojen päättyvät alet ja suunnittelen ruoat sen mukaan. Esim viimeksi katsoin uudet perunat 0,99€/kg ja maitojuoma 1,15€. Kaapissa porkkanaa ja kukkakaalta. Teen siis kesäkeittoa ison kattilallisen. Maanantaiaamuna sitten uudet tarjoukset ja ei ollut nyt mitään hyviä tarjouksia joten odotan torstaiaamun tarjoukset ennen kuin käyn uudestaan kaupassa.

Kaappejani käyn jatkuvasti läpi ja pidän myynnissä vuosikausiakin samoja tavaroita. Joskus jotain menee. Nyt sain myytyä pari astiaa joita en ollut käyttänyt juuri koskaan. Sain 45€ niistä yhteensä. Sillä maksaa pari pientä laskua. Löysin kirpparilta edullista lankaa ja neulon sukkia.  Syksy ja talvi taas tulossa, joku ostaa jossain vaiheessa ja taas tulee 10€ laskujen maksuun. Jatkuvaa miettimistä ja suunnittelua mutta sillä pärjää aina jotenkin. Sääntö nro yksi: älä jää miettimään ja odottamaan, tee koko ajan jotain josta ehkä saat joskus rahaa.

Vierailija
76/80 |
21.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tori on täynnä sellaisia haaveilijoita. 

Vierailija
77/80 |
21.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sitten voi muuttaa soluun, niitä riittää. Ystävän ystävä laittoi oman asuntonsa vuokralle ja muutti luult Mikkeliin. Tutulla oli asunto myynnissä, sai asua yhtiövastikkeen hinnalla. Vaihtoehtoja on.

Ai omasta velattomasta asunnosta muuttaisin 60vna soluun? 😂

Vierailija
78/80 |
21.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei nyt ihan, mutta mihinkään ylimääräiseen eivät rahat riitä. Juuri ja juuri pakollisiin menoihin ennen seuraavaa palkkapäivää kuun viimeinen päivä. Sellainen 27 euroa per päivä nyt jäljellä kuun loppuun asti.

1/3 menee lainoihin, 1/3 asumiseen ja 1/3 laskuihin ja elämiseen. Olisi paljon helpompaa jos asuisi muualla kuin Helsingissä, täällä asuminen tosi paljon kalliimpaa kuin muualla Suomessa.

Siinä on vaan se ongelma että "siellä muualla", eli pikkupaikkakunnilla ei ole välttämättä niitä töitä, ja jos niitä on ja löytyy, niin se palkkataso laskee entisestään. + - 0. Kaikissa Suomen suurimmissa kaupungeissa on just se sama ongelma kuin Helsingissä eli olet taas tilanteessa + - 0. Eli jos on mahdollisuus niin "se muualla" voisi olla järkevää jossain Suomen rajojen ulkopuolella. Näin tämä Suomi on nyt hoidettu.

Vierailija
79/80 |
21.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen työtön.

Menoja on

600 asumiseen (mukana lämmitys, sähkö ja vesi)

100 puhelin ja netti

1500 velat

ruoka ja liikkuminen tilanteen mukaan

Tulot 1200 päivärahaa

Aikaisemmin söin säästöjä. Nyt on kaikki loppu. Viimesinä kuukausina olen ottanut lisää velkaa, kun luottoa on ollut vielä jälkellä. Nyt ei enää ole. Velkaa noin 75 000

Toinen kuin ap.

Vierailija
80/80 |
21.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä nämä sun laskut ja lainat on? Ei mulla ole koskaan rahat loppu vaikka olen toimeentulotukiasiakas. Osaan budjetoida menoni.

En ole ap, mutta ainakin mulla on maksettavana vuokra, sähkö, netti, puhelin, opintolaina ja toki ruokaa ja pakolliset lääkkeet täytyy ostaa. Mahdatko sinä maksaa itse mistään mitää jos tosiaan ihmettelet kun ihmisillä on laskuja maksettavana?