Onko muita joilla ei ole yhtään rahaa?
Taas laskujen ja lainojen maksun jälkeen ollut pari viikkoa ilman rahaa..kuun vaihteeseen saakka. Onko muita samassa tilanteessa, miten selviätte?
Kommentit (80)
Tilillä on 12,35. Rahaa tulee 1. päivä. Tiukkaa tekee ja varmaan joudun lainaamaan jostain, että saan lääkkeet. Polkupyörän korjaus sotki budjetin. Aina sama juttu loppukuusta, että rahat on loppu. Saan takuueläkkeen.
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa lopettaa kaikki tilaukset, alkoholi kalliit einekset. Jos mahdollista auto myydä säästää eniten siihen liittyvissä kuluissa. Vakuutukset ja puhelinliittymät kilpailuttaa.
Entä jos nämä kaikki on tehty eikä rahat siltikään riitä? Olen luottokorttikierteessä ja huomenna tulee minimituki joka menee kokonaan luottokorttilaskuun ja asumiseen. Ei oikeutta asumistukeen eikä toimeentulotukeen eikä työkykyä. Ikääkin niin paljon että töihin ei kukaan ota.
En oo kattonut tilille. Kai siellä rahaa on. Yleensä on ollut
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä nämä sun laskut ja lainat on? Ei mulla ole koskaan rahat loppu vaikka olen toimeentulotukiasiakas. Osaan budjetoida menoni.
No ei varmaan lopukaan jos sun kaikki menot maksetaan ja päälle vielä käyttörahaa. Meillä muilla on kyllä vuokraa/asuntolainaa, vesilaskua, sähkölaskuja, puhelinlaskua, auton huoltoa, vakuutusta.
Ei makseta koko vuokraa eikä puhelinlaskua, auton huoltoa tai vakuutusta. Käyttöraha on n. 500 euroa ja sillä pitää maksaa kaikki.
Mutta jos tulee yllättäviä menoa, lääkäri, silmälasit, pesukone hajoaa tms, saat harkinnanvaraista käsittääkseni kaikkeen noihin. Muut joutuvat omista pienistä tuloista maksamaan nuo samat.
Juu, mutta ei sieltä isoja rahoja noihin saa. Muistan kun kaveri aikoinaan sai tt-tukea uusiin silmälaseohin ja ei sieltä optikolta todellakaan saanut valita mitää uusimman muodin mukaisia rillejä vaan jotkut rumat ja halvimmat mahdolliset. Tämä siis tiedoksi jos joku luulee että kela kustantaa ihan mitä tahansa hienoa.
Tilillä 35e. Yksi lasku 25e olisi maksettavana vielä. Eli loppukuuksi on 10e rahaa, tai sitten 35e jos maksan tuon laskun vasta ensi kuussa.
Vierailija kirjoitti:
Tilillä 35e. Yksi lasku 25e olisi maksettavana vielä. Eli loppukuuksi on 10e rahaa, tai sitten 35e jos maksan tuon laskun vasta ensi kuussa.
Maksat nyt ja sitkistelet sillä kympillä. Ensi kuussa laitat heti 50 euroa jemmaan, etkä käytä sitä ja seuraavassa taas uudestaan.
Mitä nämä laskut ihmisillä on ?
Mulla rahat menee asuntolaina, yhtiövastike, sähkölasku, kotivakuutus.
Laitoin ennen säästötilille mm 20 euroa hammaslääkäriä varten kk, kunnes tulin järkiini. Kuun viimeinen päivä mulla on tonni rahaa, kaikista muista teen ylimääräisen lyhennyksen.
Kun tulee esim lääkärilasku, maksan sen ja jos kuun lopussa ei puskuria ole tonni, kokeillaan seuraavassa kuussa uudestaan.
En ikinä tilaa mitään nettimyynnistä, äärimmäisen harvoin ostan itselle mitään muuta, kuin kosmetiikkaa. Keväällä vietiin muutama huonekalu Ikeaan ja en tarvi lakanoita ostaa hetkeen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Maksat nyt ja sitkistelet sillä kympillä. Ensi kuussa laitat heti 50 euroa jemmaan, etkä käytä sitä ja seuraavassa taas uudestaan.
Ei välttämättä jää ylimääräistä 50e mitä voisi laittaa jemmaan.
Vierailija kirjoitti:
Mitä nämä laskut ihmisillä on ?
Mulla rahat menee asuntolaina, yhtiövastike, sähkölasku, kotivakuutus.
Laitoin ennen säästötilille mm 20 euroa hammaslääkäriä varten kk, kunnes tulin järkiini. Kuun viimeinen päivä mulla on tonni rahaa, kaikista muista teen ylimääräisen lyhennyksen.
Kun tulee esim lääkärilasku, maksan sen ja jos kuun lopussa ei puskuria ole tonni, kokeillaan seuraavassa kuussa uudestaan.
En ikinä tilaa mitään nettimyynnistä, äärimmäisen harvoin ostan itselle mitään muuta, kuin kosmetiikkaa. Keväällä vietiin muutama huonekalu Ikeaan ja en tarvi lakanoita ostaa hetkeen.
Kuka sun puhelimen, netin, ruoat, liikkumisen, kampaajan, vaatteet ym maksaa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nostaa tililtä vaikka 20 euroa käteistä minkä laittaa sivuun sellaista tilannetta varten, että tilillä on pari euroa ja viikko pitäisi vielä jotenkin elää kunnes tuet tulevat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sitten pitää karsia laskuja ja kuluja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sitten pitää karsia laskuja ja kuluja.
Jos on pienet tulot, niin ei välttämättä pysty enää enempää karsimaan. Jos otsikossa kysyttiin ihmisiä joilla ei ole rahaa, niin miksi te luulette että tänne vastailee sellaiset ihmiset joilla on rahaa?!
Mä olen ollut monta kertaa siinä tilanteessa. Olen oppinut varautumaan etukäteen, eli ostan hyvän tarjouksen tullen kuivatarvikkeita kotiin. Aina on puurohiutaleita, näkkileipää, riisikakkuja, muroja, rusinoita ja jotain rinkeleitä, korppuja tms. sekä ananas- ja tonnikalasäilykkeitä, purkkihernekeittoa yms. joita en välttämättä syö muuna aikana. Niillä ja vedellä pärjää hyvin. Lisäksi kerään kaikki näkemäni juomatölkit ja pullot talteen, 15 centtiäkin on rahaa. Aiemmin, ennen koronaa, kun tuli käytettyä käteistä, laitoin aina saamani vaihtokolikot possuun. Kävin niillä kahdesti äkkilähdöllä etelässä.
Koettakaa muuttaa jonkun sukulaisen luokse, jos mahdollista.
Mulla jäi laskujen jälkeen 1800€ elämiseen. Lainoja ei enää ole. Ilmeisesti elät yli varojesi jos ei mitään jää pakollisten menojen jälkeen.
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa lopettaa kaikki tilaukset, alkoholi kalliit einekset. Jos mahdollista auto myydä säästää eniten siihen liittyvissä kuluissa. Vakuutukset ja puhelinliittymät kilpailuttaa.
Joo, auto seisontaan heti ja polkupyörä tilalle jos suinkin mahdollista. Kaikki mahdolliset riippuvuudet pois, tupakka, kahvi myös. Kauppalaskun syynäys, sieltä varmasti löytyy tavaksi jääneitä mielitekoja (jätskit,vishyt, ruokakermat, pullat, jne), jotka ei ole välttämättömiä. Syynää laskut, voiko niitä pienentää? Jopa vakuutuksia voi irtisanoa joksikin aikaa. Sähkön- ja vedenkulutus, niissä voi säästää hieman. Ja sitten miettiä, mistä voisi saada edes vähän rahaa...myydä jotain tavaraa, vaatetta tai työpalvelusta, metsästää osa-aika tai lisätöitä.
Olen itse tehnyt näitä kaikkia vaikka käyn töissä. Maksan kyllä asuntolainaa (ja lapseni saa huvitella ja harrastaa.)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Entä jos nämä kaikki on tehty eikä rahat siltikään riitä? Olen luottokorttikierteessä ja huomenna tulee minimituki joka menee kokonaan luottokorttilaskuun ja asumiseen. Ei oikeutta asumistukeen eikä toimeentulotukeen eikä työkykyä. Ikääkin niin paljon että töihin ei kukaan ota.
Mä olin nuorena samassa kurimuksessa. Luottokorttivelka vain paisui. Tajusin viimein, etten voi velkaantua yhtään enempää, joten soitin luottoyhtiöön ja sovin säännölliset pienet maksuerät ja leikkasin kortin kahtia. Taisin maksaa sitä kaksi tai kolme vuotta. Sen jälkeen helpotti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pienin eläke, ei hurrata :(
Pieninkin eläke on paljon parempi kuin minimituki. Joten voit vähän hurratakin, hyvin pärjäät.
Mistä tiedät ?
Pienin eläke noin tuhat euroa ja pienin tuki 595 euroa. Eläisin aika leveästi eläkkeellä.
Täällä nettotulot (työeläke, kansaneläke, asumistuki) kaikestaan 1672 €, josta ulosotto nappaa 235 €. Vuokra (yksityinen va) 700 €. Ihan mukavasti pärjään, jos en tee suurempia hankintoja. Ne pyrin tekemään uo-vapaiden kuukausien aikana. En omista mitään, ei säästöjä. Ennakkoperintöä sain muinoin rapiat 130000 €, ei hajuakaan, mihin katosivat. 🤣
Vierailija kirjoitti:
Onko sulla pakastin, jonne ostaa jauhelihaa, leipää, marjoja ym pahan
päivän varalle, ja tehdä iso keitto josta "annoksia mikroon" laitettaviksi ?
En pidä marjoista, ne on boomereiden juttu
Ei välttämättä jos kaapissa on ruokaa.
Sulla on 0,59 euroa enemmän kuin mulla.